Toon posts:

Nameserver in Zones

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende domein (W2k) op mijn LAN:

the-collective.lan

Op de domain server, DNS is geinstalleerd:
Nameserver: unimatrix-0.the-collective.lan.

Dit werkt allemaal prima.

In DNS heb ik een nieuwe primary zone (glanswit.nl) gemaakt.
Heb de goede nameserversnameservers ns12.zoneedit.com and ns14.zoneedit.com toegevoegd.

Echter, in deze primary zone, wordt de nameserver van mijn domein zone (unimatrix-0.the-collective.lan.) automatisch toegevoegd.

En dit wil ik dus niet. Want ik wil dat elke zone zijn eigen nameservers heeft

Gevolg hiervan is dat wanneer ik mijn DNS entries transfer naar mijn nameservers, ik foutmeldingen krijg (controle bij SIDN.nl):

nameserver ns12.zoneedit.com./64.246.26.64
NS record datafield is not a valid domainname (RFC1034/1035/1123/TE.2)

nameserver ns14.zoneedit.com./209.126.159.80
NS record datafield is not a valid domainname (RFC1034/1035/1123/TE.2)

Beide valide fouten dus.

Dus, hoe zorg ik er voor dat de NS van mijn LAN niet automatisch wordt toegevoegd aan de glanswit.nl zone?

Greetz

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 14:21:In DNS heb ik een nieuwe primary zone (glanswit.nl) gemaakt.
Ja, dat moet dus een secondary zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Dat moet het dus niet zijn als je van unpublished DNS gebruik wil maken...

Ofwel:

Mjin eigen DNS server is primary die via zone transfers updates doet naar de secondary DNS servers (Zoneedit)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Lijkt er op dat je eenvoudig de zone file kunt editen (%WINDIR%\System32\DNS\glanswit.nl.dns) en daar het ns-record voor unimatrix-0.the-collective.lan kunt weghalen ( ";" ervoor zetten). Daarna in de GUI effe rechtsklikken op je zone en Reload kiezen.
Gaat dus niet werken met een AD-integrated zone, maar da's niet zo'n issue als je maar 1 DNS server intern hebt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Of je het nu via de user interface, of direct in de .dns file aanpast maakt geen verschil. NamesServer is even weg, maar wordt daarna gewoon weer toegevoegd...

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

HKLM\System\CurrentControlSet\Services\DNS\Parameters\disablensrecordsautocreation = DWORD(1)
edit:

Narigheidje hier mee is dat de parameter geldt voor alle zones op die server. Dus AD zones die je eventueel draait, raken ook hun NS record kwijt, als je server de enige DC is

[ Voor 51% gewijzigd door Brahiewahiewa op 26-01-2004 18:06 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je een zone eerst AD-integrated hebt aangemaakt, blijft DNS het NS record updaten met z'n eigen naam. Tenzij je de DisableNSRecordsAutoCreation parameter op 1 zet, maar dan raak je de NS-records voor die server in al je zones kwijt.
Als je de zone from scratch als file aanmaakt, kun je gewoon het NS-record verwijderen en zal-ie niet opnieuw worden aangemaakt.
Als je de zone AD-integrated aanmaakt en vervolgens naar file converteert, blijft DNS doen alsof-ie AD-integrated is en dus het NS-record updaten met z'n eigen naam. Bug; kun je aanmelden bij Microsoft.

[ Voor 73% gewijzigd door Brahiewahiewa op 26-01-2004 18:13 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zie technet
En je kunt die DisableNSRecordsAutoCreation weer per zone overrulen met de AllowNSRecordsAutoCreation parameter

[ Voor 105% gewijzigd door Brahiewahiewa op 27-01-2004 13:43 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1