[linux] KDE-HEAD compileren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik kan al ruim anderhalve week KDE-HEAD niet compileren. Dat is uiteraard erg lastig, zeker omdat ik momenteel brakke kdelibs heb, waardoor geen enkele kdeapp het doet. :'(.

Uiteraard heb ik een volledige "cvs up", "make -f Makefile.cvs", "./configure --bla" en "make clean" gedaan (meermalen), qt en arts compileren ook gewoon. Zodra ik echter aan kdelibs begin, kapt 'ie na enkele minuten na compileren met de melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
make[3]: Entering directory `/usr/src/kde/kdelibs/kdecore'
/bin/sh ../libtool --silent --mode=link g++  -Wnon-virtual-dtor -Wno-long-long -Wundef -Wall -W 
-Wpointer-arith -Wwrite-strings -ansi -D_XOPEN_SOURCE=500 -D_BSD_SOURCE -Wcast-align 
-Wconversion -Wchar-subscripts -O2 -Wformat-security -Wmissing-format-attribute -fno-exceptions 
-fno-check-new -fno-common  -DQT_CLEAN_NAMESPACE -DQT_NO_ASCII_CAST -DQT_NO_STL 
-DQT_NO_COMPAT -DQT_NO_TRANSLATION   -o kde-config -R /usr/lib -R /usr/lib/qt3
-R /usr/X11R6/lib  kde-config.o ./libkdecore.la
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `non-virtual thunk [nv:-40] to KSycoca::interfaces()'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `vtable for KAppDCOPInterface'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `KSycoca::interfaces()'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `KSycoca::process(
QCString const&, QMemArray<char> const&, QCString&, QMemArray<char>&)'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `KSycoca::functions()'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `non-virtual thunk [nv:-40] 
to KSycoca::functions()'./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `vtable for KDebugDCOPIface'
./.libs/libkdecore.so: 
undefined reference to `non-virtual thunk [nv:-40] to KSycoca::process(QCString const&, 
QMemArray<char> const&, QCString&, QMemArray<char>&)'
collect2: ld returned 1 exit status

Aangezien die probleem niet voorkomt op de mailinglists van kde, en google me ook niet veel wijzer maakt, vermoed ik dat dit het gevolg is van een configuratieprobleem.
Ik heb inmiddels alle oude kde-libs verwijderd, evenals de meeste includes. Vervolgens heb ik QT van de grond af aan opnieuw gebouwd (probleemloos), evenals arts (probleemlozer). Helaas zonder resultaat. Dezelfde error blijft.

Ik heb inmiddels al mijn opties uitgeput, heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dit proleem?

[ Voor 16% gewijzigd door kvdveer op 23-01-2004 14:01 . Reden: Layout ontf*cked ]

Localhost, sweet localhost

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Welke distro draai je? Ik weet dat er goede debian pakketjes zijn van KDE CVS.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• kvdveer
rlensen schreef op 23 januari 2004 @ 14:11:
Welke distro draai je? Ik weet dat er goede debian pakketjes zijn van KDE CVS.
Ik draai debian/sid/ix86, maar ik heb geen goede KDE-head pakketten kunnen vinden. (de enige die ik kon vinden was al drie maanden niet bijgewerkt*). Heb je misschien linkjes voor me?

* deb http://oberlin.cems.umn.edu/kdecvs/debian ./ (van augustus 2003)

Net gevonden: (stond niet in apt-get.org)
* deb http://www.cs.uni-magdeburg.de/~aschultz/debian/ unstable/ (begin januari)

[ Voor 24% gewijzigd door kvdveer op 23-01-2004 14:25 ]

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Deze worden regelmatig geupdated.
Ik verzorg de mirror voor deze paketten heb er zelf zeer goede ervaringen mee. Er is ook een maillinglist van, momenteel nog debian-kde-cvs@opendoorsoftware.com. De maker heeft binnenkort een website op http://www.kde-cvs.fuzz.nl
code:
1
deb http://rs.fuzz.nl/muesli/686/kde_head/ unstable/

EDIT: degene die jij noemt is idd de oude versie, omdat deze niet meer bijgewerkt werden is iemand anders verder gegaan met het maken van pakettjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Infern0 op 23-01-2004 14:25 ]

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• kvdveer
Installing - hold on. (is een stuk minder werk dan zelf compileren...)

[grmbl]
@$#@$%^&&^& !!!
code:
1
relocation error: /usr/lib/libkdeui.so.4: undefined symbol: _ZN9QComboBox4hideEv

Unresolved symbols in de laatste KDE-HEAD van die site die je aangaf. De packages en CVS zijn van vandaag. Ik vermoed dat het probleem zichzelf over de komende dagen oplost. Misschien ook niet :/

[ Voor 70% gewijzigd door kvdveer op 23-01-2004 15:23 ]

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-R /usr/X11R6/lib  kde-config.o ./libkdecore.la
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `non-virtual thunk [nv:-40] to KSycoca::interfaces()'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `vtable for KAppDCOPInterface'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `KSycoca::interfaces()'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `KSycoca::process(
QCString const&, QMemArray<char> const&, QCString&, QMemArray<char>&)'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `KSycoca::functions()'
./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `non-virtual thunk [nv:-40] 
to KSycoca::functions()'./.libs/libkdecore.so: undefined reference to `vtable for KDebugDCOPIface'
./.libs/libkdecore.so:

Aangezien het bij mij wel compiled denk ik dat je compiler problemen geeft. Ik heb dit soort dingen wel eens gehad toen m'n compiler brak was. Welke compiler gebruik je?

Verandert z'n sig te weinig.

• kvdveer
FCA schreef op 23 januari 2004 @ 14:42:
[...]
Aangezien het bij mij wel compiled denk ik dat je compiler problemen geeft. Ik heb dit soort dingen wel eens gehad toen m'n compiler brak was. Welke compiler gebruik je?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
> gcc --version
gcc (GCC) 3.3.3 20040110 (prerelease) (Debian)
Copyright (C) 2003 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

> g++ --version
g++ (GCC) 3.3.3 20040110 (prerelease) (Debian)
Copyright (C) 2003 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het probleem ligt bij het linken van de code. Het zou kunnen dat er gerefereerd wordt naar oude libraries, waardoor het fout gaat. Zo zie ik een verwijzing naar /usr/lib/qt3 - niet de plaats waar de meeste mensen hun zelf gecompileerde Qt neerzetten. Kan natuurlijk dat jij dat wel hebt gedaan, maar het wijst er een beetje op dat er wel eens verkeerde libraries gebruikt zouden kunnen worden :). Heb je nog oude KDE-versies op je systeem staan? Probeer ook eens een 'make uninstall' van kdelibs, misschien helpt dat. Staan je omgevingsvariabelen (QTDIR, misschien andere) goed?

* odysseus heeft kdelibs de afgelopen week meerdere malen gecompileerd...het enige probleem dat ik opgemerkt heb zat in een configure.in en leek dus totaal niet op jouw probleem :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
Waarom maak je geen gebruik van Konstruct? Dan weet je zeker dat het niet aan foute configure-opties voor libraries ligt. Ik zie wel dat die nog steeds naar Beta1 verwijst (terwijl RC1 uit is), maar als ik me niet vergis kan je handmatig de download-directory aanpassen. Voor de rest kan ik zeggen dat het vrij nutteloos is om op dit moment HEAD te nemen, aangezien deze nog geen week terug opengesteld is en dus vrijwel identiek is aan de 3.2 Branch.

http://developer.kde.org/build/konstruct/

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• FCA
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Nou, er worden wel degelijk nu weer leuke updates gedaan. Zeker nu de freeze voorbij is voor HEAD.
Aan de andere kant, morgen komt KDE 3.2 uit, dus ik zou nog eventjes wachten, dan komen er vast ook goede Debian packages...
En verder ziet dit er erg uit als een Qt versie probleem. Welke Qt heb je gecompiled? Het zou me niks verbazen als er na de branch opeens Qt 3.3 specifieke dingen zijn ingegooid.

Verandert z'n sig te weinig.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het zijn undefined references naar KSycoca...en KSycoca is geen onderdeel van Qt, maar van KDE :). Bovendien heb ik hier met een wat oudere Qt geen problemen opgemerkt, dus daar lijkt het niet in te zitten :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1