Toekomst ADSL/kabel

Pagina: 1
Acties:

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 10:32
Ik heb al wel wat gezocht en gevonden dat Coax-kabel in elk geval enorme snelheden aan kan, maar toch mijn vraag..

ik lees steeds vaker dat kabelbedrijven bezig zijn met grote ontwikkelingen op het gebied van snelheid en internet. Het aanbod van ADSL is zeker leuk en aardig, maar hoe lang houdt dat nog stand? Op een antwoord van een mail aan Demon kreeg ik o.a. te horen:
ADSL is niet in staat
meer upload te hebben dat ~864Kb/s, hoewel sommige typen DSLam's (de
apparatuur in de wijkcentrale) in staat zijn om 1Mbit te halen.
Oftewel, in de huidige tijden van constante ontwikkeling, kan ADSL moeilijk verder ontwikkeld worden dan het nu is.
Momenteel hebben wij hier thuis nog Chello, zoals ik al zei is het aanbod van 8Mbit van Demon zeeer aantrekkelijk, maar als de kabelbedrijven (Chello?) straks met 10 of zelfs meer Mbit over coax komt hebben we daar weer enorme spijt van...
Weet iemand hoe snél die ontwikkelingen gaan, wat de maximale snelheid is die door een telefoonlijn heen zou kunnen (dus niet per se met de ADSL standaard, maar gewoon..) en of het wel slim is om nu (met toch redelijk goede verbinding van Chello..) om te schakelen naar ADSL?

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat Chello binnen een korte tijd met een 10Mbit of sneller abbonement komt.
Op dit moment zijn op veel gebieden Chello Plus niet eens beschikbaar en toch al veel mensen halen de huidige limieten al niet. Plus als ik op Chelloo.com lees, schijnt er bij Chello wel een abbo bij te komen, maar dan aan de onderkant (lite).
Het zal heus wel komen, maar daar zal ik niet op gaan wachten.

Over de werkelijk maximaal haalbare snelheid over de lijnen:
Kabel:
In de toekomst kan die snelheid worden opgevoerd naar 35 en 120 Mbps, belooft UPC. In welk jaar UPC zover zal zijn, kan Zellenrath echter nog niet zeggen
Van de telefoonlijn weet ik het niet.

🌞🍃

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 10:32
DataBeest schreef op 23 januari 2004 @ 13:44:
Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat Chello binnen een korte tijd met een 10Mbit of sneller abbonement komt.
Op dit moment zijn op veel gebieden Chello Plus niet eens beschikbaar en toch al veel mensen halen de huidige limieten al niet. Plus als ik op Chelloo.com lees, schijnt er bij Chello wel een abbo bij te komen, maar dan aan de onderkant (lite).
Het zal heus wel komen, maar daar zal ik niet op gaan wachten.

Over de werkelijk maximaal haalbare snelheid over de lijnen:
Kabel:

[...]

Van de telefoonlijn weet ik het niet.
maar mijn vader is hoofd ict op een school en daar komt UPC regelmatig langs en die mensen zeggen dus dat er op korte termijn veel hogere snelheden te behalen zijn.. hebben 't over een experiment in A'dam enzo met 10 Mbit over coax... mijn vraag alleen.. weten meer mensen hier iets van? :)

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Voor de ADSL kant van je verhaal gaat er in 2004 door de adsl-netwerk leveranciers getest worden met ADSL2+ (20M met 2M upload). Huidige apparatuur zal gewisseld gaan worden etc ...

Maar wanneer dit beschikbaar is voor ons particulieren .. dat is afwachten ..

Zelf heb ik ook 8M adsl en bevalt prima, dat we alsmaar sneller willen .. tja gewenning denkik.

Zowel COAX als de telefonie bekabeling kan veel sneller dan de huidig gebruikte standaarden. Zo gaat de huidige adsl standaard inderdaad wat demon aangeeft niet verder dan 8064 om 1024 (1024 is haalbaar met bepaald type modem op het netwerk van bbned op hun huidige dslams).

ADSL2+ is de volgende welke we gaan meemaken voor de telefonie snoeren, en voor coax .. daar zitten we nu op de EURODOCIS standaard welke theoretisch tot 44Mbit UDP moet kunnen.

En hoelang is het nog niet geleden dat we dachten dat casema met de docis modempjes (die seriele ondingen) nog vooruitstrevend was? En hoelang is het nog niet geleden dat we ISDN inbellen als een vooruitgang zagen?

Tja, grootste tegenwerker is niet de technologie, maar juist de prijzen slag overal. De investeringen in een nieuwe technologie blijven ongeveer gelijk, en de prijs per afnemer staat onder druk door concurentie, dus investeringen zijn er nogsteeds niet uit.

Naar mijn inzien is dit ook goed te zien bij casema welke tot en met Q3 van 2003 nog de demos modempjes uitrolde. En bijvoorbeeld KPN welke nogsteeds isdn probeert te slijten aan ons particulieren.

Mijn inziens, kan het allemaal sneller/beter .. maar wij willen er zo min mogelijk voor betalen, dus we houden het zelf een beetje tegen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59
In de toekomst zullen ze gewoon glasvezel lijntjes leggen naar de huizen.
Heb je voor de komende 30 jaar genoeg aan 8)

De snelheden zullen in de komende 5 jaar niet echt veel wijzigen. De apparatuur is best prijzig en de providers willen die kosten wel terug. Dus totdat de apparatuur wordt vervangen, zullen er niet echte spectaculaire snelheid verhogingen komen.
Maar die zul je dan nu ook nog niet echt nodig hebben.

let the past be the past.

Verwijderd

For now, zou gewoon voor adsl gaan. Al die aanbieders concurreren zich nu kapot met gratis gsm's en computers (goh, waar doet me dat nu toch aandenken). Die kabelaars die zitten er maar bij en kijken er naar. Maar ADSL heeft inderdaad niet echt de toekomst...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 22:20 ]

• bjck
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 22:19:
For now, zou gewoon voor adsl gaan. Al die aanbieders concurreren zich nu kapot met gratis gsm's en computers (goh, waar doet me dat nu toch aandenken). Die kabelaars die zitten er maar bij en kijken er naar. Maar ADSL heeft inderdaad niet echt de toekomst...
Hoe kan je dat nu zo zeggen? ADSL is een standaard welke het mogelijk maakt dat overdracht te doen over een bestaand koperen telefonie netwerk ...

Dus jij geeft aan bij deze dat de telefonie kabels geen toekomst hebben kwa data? En coax dus wel? Uiteindelijk zal er voor een ander medium gekozen worden natuurlijk. Dat zal ongetwijfeld glas zijn idd....

Maar in de tusentijd komen er steeds nieuwe technieken (standaarden) voor de bestaande netwerken naar de huishoudens.

Verwijderd

bjck schreef op 23 januari 2004 @ 23:08:
[...]

Hoe kan je dat nu zo zeggen? ADSL is een standaard welke het mogelijk maakt dat overdracht te doen over een bestaand koperen telefonie netwerk ...

Dus jij geeft aan bij deze dat de telefonie kabels geen toekomst hebben kwa data?
Er bestaan idd andere DSL standaarden die sneller zijn, maar een veel kleiner bereik hebben en dus niet echt economisch veel zin hebben. Maar wie weet, voor de time being anyway, blijf ik gezellig bij ADSL.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SPee schreef op 23 januari 2004 @ 14:28:
In de toekomst zullen ze gewoon glasvezel lijntjes leggen naar de huizen.
Heb je voor de komende 30 jaar genoeg aan 8)
hmz, ik herinner me opeens een uitspraak van iemand... oja: 640Kb should be enough...... :P ;)

Maar ik denk dat er in de toekomst ook wel veel meer mogelijk wordt met draadloze verbindingen. Wireless verkeert nu nog in de beginfase en werkt nog niet supergoed, maar ik heb daar toch wel hoge verwachtingen van. Dat je bijv. net zoals nu met GSM's overal bereik hebt, maar dan supersnel. PC's in de huidige vorm (gigantische kast, los toetsenbord, muis, scherm etc.) verdwijnen en gaan meer richting de draagbare, draadloze apparaatjes met dezelfde functionaliteit.
[/offtopic] ;)

Bij de telefoonlijn/ADSL is de rek er wel een beetje uit denk ik. Maar dat zou mij niet in de weg staan om nu toch ADSL te nemen. In de 'computerwereld' moet je niet te ver vooruit willen denken, want de toekomstige ontwikkelingen zijn toch niet te voorspellen. Gewoon nemen wat op dit moment het beste is, dan zit je de komende jaren echt nog wel goed.

• bjck
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 23:17:
[...]

Er bestaan idd andere DSL standaarden die sneller zijn, maar een veel kleiner bereik hebben en dus niet echt economisch veel zin hebben. Maar wie weet, voor de time being anyway, blijf ik gezellig bij ADSL.
Die zijn er idd, zoals bijvoorbeeld VDSL .. maar er zijn ook standaarden welke reeds klaar zijn zoals ADSL2 en ADSL2+ welke wel over de zelfde afstanden werken (iets verder zelfs) en met hogere snelheden dan de huidige maximaal doet (dik 2x zo hoog).

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat dacht je van het argument: de techniek is er al, maar bandbreedte kost geld?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• bjck
Resistor schreef op 24 januari 2004 @ 00:22:
Wat dacht je van het argument: de techniek is er al, maar bandbreedte kost geld?
Wanneer het overal sneller wordt (upload/download) en iedereen dus steeds meer lokaal (binnen isp of binnen zelfde IX (voor ons dus de AMS-IX)) gaat genereren kost het relatief minder ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

bjck schreef op 24 januari 2004 @ 00:24:
[...]

Wanneer het overal sneller wordt (upload/download) en iedereen dus steeds meer lokaal (binnen isp of binnen zelfde IX (voor ons dus de AMS-IX)) gaat genereren kost het relatief minder ;)
Waarom denk je dat er bij hogere snelheden meer lokaal verkeer komt?
Bij een langzame verbinding zoek ik het een beetje in de buurt, maar als ik een echt snelle verbinding krijg ga ik bv. kijken wat Japan aan data te bieden heeft, of Taiwan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• bjck
Resistor schreef op 24 januari 2004 @ 00:26:
[...]

Waarom denk je dat er bij hogere snelheden meer lokaal verkeer komt?
Bij een langzame verbinding zoek ik het een beetje in de buurt, maar als ik een echt snelle verbinding krijg ga ik bv. kijken wat Japan aan data te bieden heeft, of Taiwan.
Snellere uploads vooral geeft meer lokaal verkeer (zie bredband in zweden etc) doordat iedereen meer met elkaar shared.

Pagina: 1