[alg] verschil manyvalued- fuzzylogic en onzekerheid*

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Wie kan mij goed uitleggen wat het verschil tussen many valued logic en fuzzy logic nu precies is? Bij many valued logic beperkt je je bij de waarheidswaarden niet alleen tot true en false, maar zou je er ook een onbekend aan kunnen toevoegen. Of een beetje waar, of beetje niet waar. Verder kan je de logische operatoren wel weer uitbreiden dat ze deze ook aankunnen.

Maar in hoeverre verschil dit tov fuzzy logic? Hier werk je ook met allerlei gradaties van waarden en ik hier kan je ook de bovengenoemde toevoegingen doen aan de waarheidswaarden.

En als je geen toevoeging wilt doen aan de waarheids waarden, zou je bv ook kunnen werken met een onzekerheid:

schuldig(X):-moord(X) in 70% van de gevallen.

Hierbij heb je dus die extra waarden niet nodig.

Ik snap dus dat je met onzekerheid in principe hetzelfde voor elkaar kan krijgen als met de 1e 2. Maar ik zie het verschil niet echt tussen de 1e 2.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
fuzy logic is niet zozeer iets wat je tegenover many valued logic kan zetten. voor zover ik weet is fuzzy logic gewoon het probleem zoals je met de bekende hoop pinda's heb. Stel je hebt 100 pinda's als een hoop op elkaar liggen dan is dat duidelijk een hoop. Haal je er 1 vanaf is het nog steeds een hoop, enz. enz. Totdat het ineens geen hoop meer is, maar waar is die grens? Dat is fuzzy logic. En many valued logic kan daar een oplossing voor bieden
Datis hoe ik het begrepen heb tenminste

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Volgens mij is many-value logic gewoon een subset van true fuzzy logic. MV-logic gaat ervan uit dat een 'boolean' bijvoorbeeld True, Mostly True, Neutral, Mostly False en False kan zijn, waarbij fuzzy logic in principe een float tussen -1 (false) en 1 (true) bevat. Maar als je op de 5 genoemde termen gewoon 1.0, 0.5, 0.0, -0.5 en -1.0 plakt heb je dus gewoon een inflexibeler maar beter manageable subset van de fuzzy logic.

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 23-01-2004 14:03 . Reden: foutje ]

Professionele website nodig?

• Alarmnummer
*kickt hem nog even omhoog*

Wat jullie zeggen heb ik ook ongeveer in gedachten, maar ik wil het even zeker weten. Stel dat ze vragen waarom er niet voor fuzzy logic is gekozen ipv many valued...

• curry684

curry684

Alarmnummer schreef op 26 januari 2004 @ 10:58:
*kickt hem nog even omhoog*

Wat jullie zeggen heb ik ook ongeveer in gedachten, maar ik wil het even zeker weten. Stel dat ze vragen waarom er niet voor fuzzy logic is gekozen ipv many valued...
Mjah Fuzzy Logic is een heel specifieke tak van wetenschap waar maar eng weinig mensen echt veel verstand van hebben, en voor zover ik weet lopen ze niet op GoT rond :)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

curry684 schreef op 26 januari 2004 @ 11:12:
[...]

Mjah Fuzzy Logic is een heel specifieke tak van wetenschap waar maar eng weinig mensen echt veel verstand van hebben, en voor zover ik weet lopen ze niet op GoT rond :)
Kijkend naar het aantal hits op google zou ik denken dat many-value logic minder bekend is dan fuzzy logic. Tevens denk ik dat er wel een paar mensen op GoT enig verstand hebben van fuzzy logic; het is iig het proberen waard.

• Alarmnummer
curry684 schreef op 26 januari 2004 @ 11:12:
[...]

Er lopen hier genoeg vakgekken rond :) en het zou jammer zijn als ik hier niet geprobeerd had want ik heb hier al meer dan genoeg topic gezien van zeer hoog nivo.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Voor de tweaker die een heel klein beetje informatie over Fuzzy Logic wil krijgen, kan de volgende slides doorlezen:
http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/ar/2004/Ar2003_slides_college10a.pdf
(Informatie is denk ik alleen wat te beknopt en zonder verhaal niet duidelijk genoeg).

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Hoe ik het begrijp is dat fuzzy logic een vage grens tussen true en false heeft, en many-value logic een harde grens heeft, maar dat er meer als twee grenzen zijn.

Nog wat info:
http://plato.stanford.edu/entries/logic-fuzzy/#6
http://plato.stanford.edu/entries/logic-manyvalued/

• curry684

curry684

Alarmnummer schreef op 26 januari 2004 @ 11:26:
[...]

Er lopen hier genoeg vakgekken rond :) en het zou jammer zijn als ik hier niet geprobeerd had want ik heb hier al meer dan genoeg topic gezien van zeer hoog nivo.
Dat zei ik ook niet :) Ik impliceerde echter dat je voor een hoog-niveau C++ of design discussie meer kans hebt op succes dan op een diepe langgerekte boom over fuzzy logic met de huidige vaste bezoekers :Y)

* curry684 houdt zich overigens zeker aanbevolen als iemand goed wil uitwijden over deze materie, ook heel geinteresseerd :P

Pagina: 1