Toon posts:

[W2K] Start afsluiten gebruiker afmelden verbieden

Pagina: 1
Acties:
  • 859 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vrij simpel probleem. We geven hier een cursus voor ouderen en deze willen nogal vaker afmelden. Daarna treedt een script van ons in werking die de computer buiten gebruik stelt. Dit script is nodig.

Dus wil ik niet meer dat de gebruikers de mogelijkheid hebben om af te kunnen melden. Dus ik open met start uitvoeren gpedit.msc, zoals in de topics die ik met de search wel heb gevonden werd voorgesteld. Ik kan er een boel doen, maar de verwijzing "afmelden verbergen onder de start afsluiten knop" heb ik niet kunnen vinden.

Wel heb ik gevonden afsluiten helemaal verbergen, maar dat is niet de bedoeling. Ik moet soms zelf afsluiten en afsluiten wordt dan volledig verwijderd. Ook in ctrl alt delete. Het afmelden moet alleen verboden/verwijderd/onzichtbaar gemaakt worden.

De verwijzingen naar het register waren me niet echt duidelijk, maar het leek dat ze ongeveer hetzelfde deden als de verwijzingen in de gpedit.msc. En de mogelijkheden die daar zijn zijn niet wat ik bedoel.

Ik zit in Windows 2000 en als ik doe "Afmelden uitschakelen in het menu start" in de gpedit.msc gebeurt er niets! De knoppen blijven, ook na herstart en men kan nog gewoon afmelden. Waarom weet ik niet, maar dat is nu juist de actie die bij mij moet gaan werken. Iemand een idee wat ik moet doen om deze ouderen in toom te houden ;) ?

BVD

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je kan op een andere plek in gpedit ook afmelden uitschakelen, deze schakelt het afmelden op alle mogelijke manieren uit. Probeer dit eens. Afsluiten blijf dan gewoon staan.

edit:

beheerssjablonen->system->ctrl-alt-del options->remove logoff

Prevents the user from logging off.

This setting does not let the user log off the system by using any method, including programs run from the command line, such as scripts. It also disables or removes all menu items and buttons that log the user off the system.

Also, see the "Remove Logoff on the Start Menu" setting.

Of je zet deze key bij de betreffende users.
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy Objects\LokaalUser\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoLogoff"=dword:1

[ Voor 88% gewijzigd door |sWORDs| op 23-01-2004 13:10 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:53
In windows 2000 kun je het logoff knopje verwijderen door:

op de startbalk: rechter muisknop -> eigenschappen -> tabblad advanced
en dan in het lijstje "Display logoff" of "afmelden tonen" het vinkje te verwijderen.

En dan op OK drukken.

let the past be the past.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

SPee schreef op 23 januari 2004 @ 13:02:
In windows 2000 kun je het logoff knopje verwijderen door:

op de startbalk: rechter muisknop -> eigenschappen -> tabblad advanced
en dan in het lijstje "Display logoff" of "afmelden tonen" het vinkje te verwijderen.

En dan op OK drukken.
Dat is precies hetzelfde als hij in eerste instantie al gedaan heeft, alleen dan niet door de policy editor maar door de gui in de registry gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik naar start --> instellingen --> taakbalk en menu start --> geavanceerd ga en dan het vinkje uitzet bij afmelden weergeven dan is de afmelden optie niet meer aanwezig maar WEL in de optie start --> afsluiten --> gebruiker x afmelden

Dat is wat moet verdwijnen. Afmelden moet onmogelijk worden gemaakt. Deze optie is niet nodig, want afmelden is onnodig.

In gpcedit.msc zelfde verhaal trouwens.

Hoe kom ik er helemaal van af?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 09:00 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dit is de manier:
sWORDs schreef op 23 januari 2004 @ 13:01:
Je kan op een andere plek in gpedit ook afmelden uitschakelen, deze schakelt het afmelden op alle mogelijke manieren uit. Probeer dit eens. Afsluiten blijf dan gewoon staan.

edit:

beheerssjablonen->system->ctrl-alt-del options->remove logoff

Prevents the user from logging off.

This setting does not let the user log off the system by using any method, including programs run from the command line, such as scripts. It also disables or removes all menu items and buttons that log the user off the system.

Also, see the "Remove Logoff on the Start Menu" setting.

Of je zet deze key bij de betreffende users.
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy Objects\LokaalUser\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\
Explorer]
"NoLogoff"=dword:1

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 29-01-2004 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover.

Toch werkt dit alles niet. Er is geen "ctrl alt del options" in de gpedit.msc en log off blijft beschikbaar. Ook in het register komt dit niet voor.

Nou zou ik op zich wel afsluiten willen verbieden, maar dan moet ik wel met ctrl alt del kunnen afsluiten maar dat lukt natuurlijk niet, want daar is windows 2000 dus wel goed in. Als je logoff verbiedt verdwijnt het alleen van de start --> logoff option, maar blijft het in afsluiten --> logoff, maar als je afsluiten verbiedt, dan is het ook weg in ctrl alt del --> afsluiten 8)7

Ik moet kunnen afsluiten en opnieuw opstarten om zelf ook nog iets te kunnen op die bak, maar deze krasse knarren hebben de neiging om zichzelf af te loggen en dat is het enige dat weg moet.

Is er misschien een dosscriptje voor of een workaround, want windows is, zoals gewoonlijk, weer totaal niet consistent.

Verwijderd

Die registry key werkt prima en ctrl-alt-del options zijn er ook in gpedit.msc.
Mocht je e.e.a. niet kunnen vinden/aanmaken misschien lukt het dan op de volgende manier:
Kopieer de volgende tekst in notepad en sla op als nologoff.reg. Als je dan dubbelklikt op dit bestand zijn de Logoff mogelijkheden uitgeschakeld.
code:
1
2
3
4
5
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy 
Objects\LocalUser\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoLogoff"=dword:00000001

(regel 4 hoort in notepad direct achter regel 3 met een spatie tussen Policy en Objects)
Als je regel 5 wijzigt in:
code:
1
"**del.NoLogoff"=" "

dan is LogOff weer beschikbaar.

Je zou ook via een tooltje kunnen afsluiten of herstarten. Bijv. met het shutdown -i commando maar er zijn verchillende tools met deze mogelijkheden.
Type shutdown /? in een dos-box voor meer opties.

Verwijderd

Topicstarter
Microsoft Windows 2000 Service Pack 2 versie 5.00.2195

Even er bij zetten, want deze oplossingen werken niet, waarom weet ik niet.

Bovenstaande geprobeerd, Windows vroeg, weet je zeker dat je deze gegevens aan het register wilt toevoegen? --> ja, en afmelden staat nog steeds bij start --> afsluiten --> afmelden gebruiker x

Hier wil ik hebben staan:
afsluiten en opnieuw opstarten.

De file nologoff.reg :

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy Objects\LocalUser\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

Spatie tussen Policy en Objects

Doe ik iets fout?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Toevallig de cursus pc's in een Windows 200x Domein? En probeer het eens nadat je SP4 erop gezet hebt :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Ik geloof dat er bij Group Policies meerdere registry settings gewijzigd moeten worden.
Maar je kan ook ipv de Group Policies deze standaard policy gebruiken:
code:
1
2
3
4

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

(dword:00000000 zorgt ervoor dat Logoff weer mogelijk is)
Probeer dat eens.

Verwijderd

Topicstarter
Joehoe! Deze laatste werkt! Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Te vroeg gejoehoed.

Weird stuff dit.

Er zijn 3 gebruikers.

1 is cyber voor gasten

1 is cursist voor cursisten WOK

1 is administrator

Allen zijn bij de groep administrators, zodat ik met allen veranderingen kan aanbrengen in register, gpedit.msc etc.

Nou breng ik de verandering aan in het register zoals boven beschreven. Als ik inlog met cursist dan is het precies zoals boven. Log off is verdwenen en afsluiten etc staat er gewoon nog.

Administrator, geen veranderingen.

Cyber: cyber is opeens geen administrator meer (??) want hij heeft geen rechten om ons opstartscript op te starten, de knop start --> afsluiten is helemaal verdwenen, dus ik kan echt niets met cyber meer.

Ik log dus in bij administrator, kijk of cyber wel admin is en ja hoor, gewoon admin. Dan zou er dus in geen geval een melding mogen komen als: u hebt geen rechten en bla bla bla we voeren script zus en zo niet uit. Ik kan dus niet in het register komen van cyber of in de gpedit.msc, want hij is ummmm geen administrator (of kan het dat een administrator beperkte rechten heeft, die ergens staan opgegeven in de administrator's eigen account voor de computer?) en kan dus niet in deze dingen. Er rest me niets anders dan de power knop in te duwen, want ik kan echt niks meer met cyber....

Dit is dus niet de bedoeling. Cyber moet alles kunnen, alleen WOK (cursist) moet niet kunnen afloggen. Is dit wellicht een "bijwerking" van de verandering van het register bij cursist? Lijkt me sterk hoor, ik kan ook best iets fout doen. Daarom volgt nu de werkwijze:

Ik log in als cursist. Ik ga naar het register -->
HKEY_Current_User/software/microsoft/windows/Current Version/Policies/Explorer

Rechtermuisklik dwordwaarde maak ik NoLogoff

Waarde zet ik op 1

Dan volgt de Ghost procedure. Ik log in als administrator. Ik vernieuw het opstartscript (boot.ini en bot.ini aanmaken om een automatisch ghostopstart mogelijk te maken iedere morgen bij power on) en maak de ghost ingelogd als administrator. Als ik dan inlog als cursist hierna is afmelden weg. Dat gedeelte heeft dus gewerkt.

Als ik daarna inlog als cyber wordt het opstartscript niet verwerkt. In dit script staat simpelweg start file X (geen x-file) op. In een dos box. Dit komt omdat cyber geen rechten heeft om dit script te verwerken. Als ik wil gaan kijken in het register of anything, geen rechten. Ben ik dan geen admin meer of zo? Bij administrator staat nog gewoon dat hij admin is. Ik snap er niks van. Waarom zou hij dan geen rechten hebben om deze file uit te voeren. Vroeger was cyber geen admin en waren deze meldingen normaal, maar nu hij admin is moet hij alles gewoon kunnen...

Ik heb nooit aangegeven dat cyber geen admin meer is, ik heb wel geexperimenteerd met afsluiten verbergen via de gpedit.msc. We hebben 10 computers hier en ik heb voor zover ik me dat kan herinneren nooit bij al die computers gezegd dat ze afsluiten moeten verbergen. Volgens mij maar bij 2 en er staan er nu al 5 die niet meer kunnen afsluiten. Wonderwel is het bij een wel gelukt. De rest laat ik nog ff staan, want anders zijn die ook de pietewei op. Ik zou aan het verkientsjen kunnen zijn, maar ik ben pas 36 hoor. Das wel vroeg.

Heel verhaal, maar het is dan ook erg vreemd. Iemand een idee waar de schoen wringt?

Ik moet dus zorgen dat cyber weer admin wordt of de beperkingen verdwijnen. Als hij weer volledige rechten krijg kan ik dat gewoon weer veranderen lijkt me zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 14:57 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Policies werken in een werkgroep opstelling voor Alle gebruikers, inclusief admins.

Wil je beperkingen opleggen via policies maar wel verschillende groepen/users kunnen gebruiken, moet je gaan spelen met leesrechten en/of deze techniek gaan gebruiken:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=293655
HOW TO: Apply Local Policies to all Users Except Administrators on Windows 2000 in a Workgroup Setting

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat geregeld hoeft te worden eigenlijk is dat cyber weer lid van administrators is. Waarom die dat niet meer is, geen idee.

Als ik inlog als administrator en ik zeg tegen cyber, jij bent ook administrator, ik meld me af als administrator en ik log in als cyber, dan zou hij toch alles moeten kunnen?? Dan is hij toch beheerder?? Als ik dat nu doe is hij het niet en kan hij niets. Niet in gpedit niet in register en niet in configuratiescherm. Enig idee hoe dat kan? Wat hierboven staat is niet zo belangrijk eigenlijk, cyber moet weer admin zijn.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dan kan maar op een manier. Zorg dat cyber geen rechten heeft op de policy. Bij een local policy gaat het om de map grouppolicy.

Verwijderd

Topicstarter
Hierin zijn 3 gebruikers, adm machine en user, wat bestandjes en grouppolicy.pol, maar ja wat kun je er mee? Ik heb nog nooit met die dingen gewerkt en het toekennen van admin rechten aan een gebruiker moet toch een 1 2 3'tje zijn?

Excuse me als ik het allemaal wat te simpel voorstel. Als ik inlog als cyber moet ik alles kunnen. En ik kan niks. Waar kan ik weer volledige rechten instellen voor hem? Hij loopt echt helemaal in de soep en ik heb geen idee wat ik moet doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 10:58 ]

Verwijderd

Ik heb in de active directory een OU gemaakt, daar gebruikers ingegooid en van de OU de grouppolicy aangepast. Nou geloof me, je kunt echt alles aanpassen :) Van CTRL-ALT-DEL opties tot en met het draaiende logo in internet explorer.
Dus wellicht is dit een optie.

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat ik er uit kom zo. Ik ga het image van een goede computer splitten over 2 cdroms (met winzip) en dan alle instellingen overwriten. Hoop dat er niks nieuws vervelends tevoorschijn komt...

Moet dan wat internet instellingen veranderen maar dat is het dan wel ongeveer.

Bedankt voor de hulp in ieder geval. Ga posten wanneer ik er uit ben.

Verwijderd

Topicstarter
Het veranderen van het register met dword =1 werkt gewoon naar behoren. Misschien dat ik vergeten was, dat ik met een andere gebruiker ingelogd was en dat daar bepaalde instellingen ook meeveranderd werden, zoals het veranderen van cyber in een gewone user in plaats van administrator.

Op een van die kasten was het me wel gelukt, dus ik had de image van die kast op alle computers gezet. Moest ik wel even kloemelen met winzip, 1,2 gig in tweeen splitsen, op 2 cdroms zetten en weer ontsplitsen naar de andere computers. Als het image er staat nog de netwerkinstellingen (athome CP-nummer) veranderen en we hebben nu 10 exact dezelfde bakken.
Pagina: 1