Toon posts:

[slack 9.1] piepend geluid scrollen browser

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb slack 9.1 en ik draai de nieuwste alsa met de de driver emu10k1 voor de soundblaster live. Ik heb deze ingebakken in kernel 2.6.1. Met alsamicxer is alles ingesteld en met alsactl store opgeslagen.

Nu het ik het probleem dat ik een piepend/storend geluid krijg bij het scrollen in konqueror of een andere browser.
Ik heb geprobeerd om xmms/kaboodle/mplayer op een hogere prioriteit te starten met
nice -n 4 xmms enzo maar dit helpt ook niet.

ik weet nu niet wat ik moet doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 12:20:
Hoi ik heb slack 9.1 en ik draai de nieuwste alsa met de de driver emu10k1 voor de soundblaster live. Ik heb deze ingebakken in kernel 2.6.1. Met alsamicxer is alles ingesteld en met alsactl store opgeslagen.

Nu het ik het probleem dat ik een piepend/storend geluid krijg bij het scrollen in konqueror of een andere browser.
Ik heb geprobeerd om xmms/kaboodle/mplayer op een hogere prioriteit te starten met
nice -n 4 xmms enzo maar dit helpt ook niet.

ik weet nu niet wat ik moet doen.
Dit heb ik ook onder Windows, hierover heb ik al eens een vraag gepost maar daar kwam geen oplossing uit. Ik vermoed dat 't spul gewoon op elkaar stoort. Slechte afscherming van bepaalde onderdelen ofzo.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

In dit geval is het misschien wel verstandig om je systeem specs te vermelden.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dat is je muis. ;)

Ik zou een aantal uitgangen muten en kijken of dat helpt. Ik kan mij herinneren dat de line uitgang vrij gevoelig is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Waarschijnlijk gebeurt dit in Windows ook?

Ligt aan de PCI-bus die bezet is als er veel tegelijk verandert op het scherm (als je scrollt is dat bijvoorbeeld het geval).

Wat voor hardware precies?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Als mijn PC UIT staat, en mijn muiskabel direct langs mijn speakers loopt, hoor ik ook een miniscuul gepiep :)
Maarja, wie gebruikt zijn muis als de PC uit staat :? :)

Verwijderd

Topicstarter
sorry jongens ik heb geen windows meer.
Ik weet wel dat ik hier nooit last van had onder windows.
ik had hier ook geen last van voor alsa....

de reden dat ik uberhaupt naar alsa ben overgestapt is omdat het lekker nieuw is en omdat het geluid op zich wel beter is; maar ja alleen dat gepiep

Voor de duidelijkheid; het gepiep ontstaat alleen als ik de scrollbalk van de browser versleep
of scroll. nergens anders bij. Gepiep wordt erger als ik heel snel sleep. En houd meteen op als ik niet meer sleep.

slack 9.1 kernel 2.6.1
900 mhz celeron op een asus mobo
32mb videokaart diamond pci kaart.
soundblaster live
alsa utils/libs de rest zit in kernel
driver emu10k1

ik heb trouwens alles gecontroleerd onder alsamixer en ik heb daar geen gekke ingangen aanstaan ofzo.
ja ik kan wel weer overstappen naar oss drivers maar dat is ook niet alles...

zeg het maar als jullie meer info nodig hebben

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 23:58 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Bij mij komt het geloof ik uit de voeding van m'n computer. Dit had ik ook met een oude voeding... VOoral op sites met veel plaatjes geloof ik. Misschien belastend voor je voeding?

[ Voor 32% gewijzigd door pierre-oord op 24-01-2004 11:06 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
hardwarematig kan niet ; want als ik geen muziek draai heb ik er geen last van
ik denk dat het dan maar terug naar mn oude oss drivers is.

en ik hoor het piepen duidelijk uit mn boxen.--> eigenlijk een belangrijk detail; boxen uit; geen piepen...
geluid harder zachter zetten heeft geen zin.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 12:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
als iemand verder een idee heeft hoor ik het graag.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik heb zoiets ook al eens gehad inderdaad, toen moest ik ff m'n aux uitgang ingang (die m'n geluidskaart niet eens heeft :P) uitschakelen bij de volumeregeling (Windows Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/bloos.gif) en toen was het opgelost :)

En anders kan je altijd nog een ietwat oudere versie van Alsa pakken toch :Y)

edit:

:P

[ Voor 21% gewijzigd door NoBody op 25-01-2004 23:47 ]

Hoi

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

:? aux staat voor auxiliary en is een ingang ;)

TS: heb je niet laatst met hardware lopen klooien en je geluidskaart nu naast een videokaart staan ofzo?
of een andere voeding die meer storing geeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Stacium op 25-01-2004 09:40 ]

It seemed like a good idea at the time

Verwijderd

ALSA heeft hier en daar nog last van dit soort problemen inderdaad, heb je geprobeerd te zoeken op google of de ALSA mailinglists?
Dit soort problemen worden vaak veroorzaakt door een specifieke combi videokaart/geluidskaart/mobo/chipset. Soms is er een patch voor.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 22:08
Piepen bij scrollen komt ook in Windows voor, bijv. als smooth scrolling aan staat. Het komt door de schakelende voeding en de voeding op de videokaart, omdat dat even heel intensief is. Zijn wel topics over.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik geloof eigenlijk niet dat het 'hardwarematig' is in de zin dat het rechtstreekse radio-interferentie is. Meestal ligt dit echt aan een bezette PCI-bus (door de videokaart) op momenten dat er grote hoeveelheden data overheen gepompt worden. Laat me raden: het is een AMD systeem, waarschijnlijk met VIA-chipset of dergelijke, en een PCI-videokaart?
Pagina: 1