[asp]Design een telefoonlijst

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:48

coldasice

business intelligence

Topicstarter
Er is mij gevraagd om de telefoonlijst, die nu in een excelsheet staat aan te passen en om te zetten in asp en op het intranet te zetten. En aangezien ik niet zo heel creatief ben en toch al een tijdje op zoek ben naar een efficiente manier, roep ik de hulp in van de meer creatieve tweakers
edit:
met dank aan Zaagmans
onder ons.

Het gaat zich hier niet om de techniek maar om het idee. Het zelfbouwen gaat mij redelijk goed af maar hoe kan ik dit het beste doen...

de telefoonlijst bestaat uit naam[bevat emailadres] en telnummer...maar ik wil deze op verschillende manieren rangschikken..dus bijvoorbeeld op afdeling of alfabet....deze gegevens zijn allemaal beschikbaar....

ik zit al een tijdje te zoeken naar wat voorbeelden en dan vooral client-sided maar dat valt niet mee om ergens een goed idee te vinden...

kunnen jullie me helpen...??

[ Voor 3% gewijzigd door coldasice op 23-01-2004 12:10 ]

business-intelligence.info/freelance

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 16:31
Begin anders alvast eens om de excelsheet in ASP na te bouwen, dan heb je alvast een begin, en dat ziet er opzich al overzichtelijk, en herkenbaar, uit.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

naamafdelingtelnummer
hallohallohallo

En dan de headers aanklikbaar om te sorteren? :P

Standaard windows dus..

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 23-01-2004 12:08 ]

• Zaagmans
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 15:08
lottumracing schreef op 23 januari 2004 @ 12:02:
....
aangezien ik niet zo heel creatief ben en toch al een tijdje op zoek ben naar een efficiente manier, roep ik de hulp in van de meer creatieve fokkers onder ons.
....
[zeurmodus]
fokkers?
volgens mij zit je op het verkeerde forum! ;)
[/zeurmodus]

Zet je excel data in een access db en zoek op het internet naar asp tutorials die je stap voor stap uitleggen hoe je data uit een access database middels asp op een pagina kan zetten.
NAtuurlijk zou ik meteen voor SQLServer gaan mocht je een HUGE asp app gaan maken, maar voor een telefoonlijst is access voldoende, mijnsinziens.

- Ruud

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
in een eerdere post ben ik bezig geweest met zoiets als de meeste menu's werken...als je er op klikt..in mijn geval een afdelingsnaam..kwam alle mensen en tel.nummers te voorschijn...maar de opmaak hiervan was iedere keer waardeloos omdat de afdeling relative onder elkaar staan en dus opschuiven als je er 1 uitklapt...daarom heb ik alles in 3 rijen gezet maar de breedte kon ik niet goed aanpassen....werd er een beetje ziek van...daarom hoop ik dat andere mensen me op het goede spoor kunnen zetten

• RM-rf
  • Laatst online: 08:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dat zou je eventueel ook met XML+XSL kunnen doen, heb je geen serverside ASP voor nodig

code:
1
2
3
4
5
6
7
<persoon>
   <naam>Piet van Aardjes</naam>
   <email>piet@kantoon.nl</email>
   <telefoon>123 - 4567</telefoon>
   <mobiel>06 - 334</mobiel>
   <afdeling>administratie<7afdeling>
</persoon>

vervolgens kan je met XSL heel makkelijk en sorteren, alswel uitsnedes eruit maken gebaseerd op de waarde van een node (met behulp van Xpath)
je lijst kan je vervolgens weer transformeren naar HTML voor output via een browser

snelle pseudo-opzet van de XSL (niet echt gechecked)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/TR/WD-xsl">

<xsl:template match="/">
    <table>
        <tr>
            <xsl:for-each="persoon/.">
                <td>
                    <xsl:value-of select="." />
                </td>
            </xsl:for-each>
        </tr>
        <xsl:for-each="persoon" order-by="+ number(.[0])">
            <tr>
                <xsl:for-each=".">
                   <td>
                        <xsl:value-of select="." />
                    </td>
            </tr>
    </table>
</xsl:template>

let dan op de order-by-waarde, hierin staat een Xpath formule waarmee je child-elementen moet opvragen je kunt ofwel op de nummerieke waarde sorteren, of standaard gewoon op de stringwaarde van elementen (an sich kan de waarde in de DTD worden ingesteld)

voor de oplettende critici, ja ik gebruik de WD-namespace die enkel ms-explorer doet en die verschrikkelijk irritant is en bij voorkeur vermeden moet worden, maar als dit moet functioneren in msie5.5 niet te overkomen, kan je baseren op msie6 als 'laagste' browser kun je natuurlijk beter correcte XSL toepassen

[ Voor 55% gewijzigd door RM-rf op 23-01-2004 12:22 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
ik haal alle gegevens al uit outlook....dus het hoeft niet uit een database te komen...

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
RM-rf schreef op 23 januari 2004 @ 12:11:
dat zou je eventueel ook met XML+XSL kunnen doen, heb je geen serverside ASP voor nodig

code:
1
2
3
4
5
6
7
<persoon>
   <naam>Piet van Aardjes</naam>
   <email>piet@kantoon.nl</email>
   <telefoon>123 - 4567</telefoon>
   <mobiel>06 - 334</mobiel>
   <afdeling>administratie<7afdeling>
</persoon>

vervolgens kan je met XSL heel makkelijk en sorteren, alswel uitsnedes eruit maken gebaseerd op de waarde van een node (met behulp van Xpath)
je lijst kan je vervolgens weer transformeren naar HTML voor output via een browser
Die code die jij noemt is makkelijk te generen aan de hand van de data..dus eerst de gegevens ophalen en in xml zetten...dat lukt wel..maar heb je ergens een uitleg over dat XSL(?)...ik ken dat niet echt....

_/-\o_ zoals jij het schets wordt het volgens mij wel iets wat ik wil..... _/-\o_

• RM-rf
  • Laatst online: 08:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

w3schools kan je een stuk verder helpen
XSL http://www.w3schools.com/xsl/default.asp
Xpath http://www.w3schools.com/xpath/default.asp
Xpath is de manier om data gestructureerd in een XML document aan te spreken, eruit te selecteren

je kunt bv gewoon clientside de sort-by-node aanpassen in een XSL, dan kun je je data opnieuw sorteren zonder de data opnieuw te hoeven opvragen

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var xslDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
xslDoc.async = false
xslDoc.load("xml/statusmonitor.xsl")
var sortNode = xslDoc.getElementsByTagName("xsl:for-each")
   for (var i=0; i<sortNode.length ;i++) {
      var att = sortNode.item( i ).getAttribute("order-by")
      if (att) {
         var setatt = order+" number(.["+node+"])"
         sortNode.item( i ).setAttribute("order-by", setatt)
      }
   }

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
ik ben de tutorial aan het volgen op w3school maar nu krijg ik iedere keer een foumelding

De XML-pagina kan niet worden weergegeven
Kan XML-invoer niet lezen met opmaakmodel . Herstel de fout en klik vervolgens op de knop Vernieuwen of probeer het later opnieuw.

--------------------------------------------------------------------------------

Ongeldig op het hoogste niveau van het document. Fout bij het verwerken van bron http://intranet/xsl/cdcatalog.xml. Regel 1, positie 47

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>

volgens mij hoef ik niks te installeren voor xml maar schijnbaar krijg ik het toch niet goed aan de praat...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:07
Je hebt gewoon ongeldige XML gegenereerd. Kijk eens in de source en kijk wat er volgens de specs niet mag.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
hij geeft als foutmelding de eerste regel aan....die ik gepost heb....of moet ik het zoeken in de xsl file....

ik heb namelijk alleen gecopy paste van de site...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

lottumracing schreef op 23 januari 2004 @ 14:16:
hij geeft als foutmelding de eerste regel aan....die ik gepost heb....of moet ik het zoeken in de xsl file....

ik heb namelijk alleen gecopy paste van de site...
Werkt het op de website wel?
Welke browser + versie gebruik je?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
ik gebruik IE 6.0....maar na een weekendje erover geslapen te hebben moet het vandaag toch wel lukken....

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
lijkt me dat je nogal met een overkill bezig bent... zet je telefoonlijst in een sql database. Ik neem aan dat je die wel 1 hebt, gezien het feit dat het over een intranet gaat.
Vervolgens pak je het programma CodeCharge. Daarmee maak je vervolgens in 3 seconden een pagina waarmee je alle nummers weer kan geven, kan sorteren op iedere kolom en ook nog eens records kunt verwijderen/invoegen/aanpassen....

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
het gaat er om dat mensen van de receptie hierin wijzigen kunnen aanbrengen...de koppelingen met outlook heb ik al allemaal gemaakt....ik wil gegevens op 1 plaats bewaren en dat hierin makkelijk wijzigingen aanbrengen....we hebben nu alles in een excel maar dat heeft zo zijn nadelen...

Pagina: 1