Toon posts:

[Gentoo] Remote Control

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vorige week een servertje (Pentium 3 500, 256MB RAM) in order gemaakt met Gentoo Linux 1.4 erop. Omdat console mode voor sommigen niet prettig werken is, staat er ook XFree86 en Gnome op. De server start niet in X, enkel shell, zodat X niet constant moet draaien.

Om remote control mogelijk te maken had ik OpenSSH geëmerged. Leuk om eens iets te regelen mits er geen scherm of keyboard aan hangt of als je niet thuis bent.
Mijn SSH client is Putty. Om Gnome te kunnen gebruiken had ik X forwarding aangezet. Dit was echter alles behalve prettig werken, zowel met Cygwin als met XWin32.

Achteraf heb besloten om tightvnc te installeren en die verbinding te tunnelen met putty. Gewoon vncserver starten, SSH verbinding niet sluiten en vncviewer gebruiken om aan mijn Gnome te komen. Het heeft volgens mij een aantal voordelen: geen X server die moet gestart worden en het draait meer soepel dan met X11 forwarding.

Nu, komen de vragen :p
De user die zijn werk gedaan heeft via vnc moet zijn server killen met # vncserver -kill :1 bijvoorbeeld.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de vncserver van die user automatisch gekilled wordt als de user uitlogt of als zijn verbinding plots verbroken wordt. kill -9 [pid] is geen goed idee, omdat dan de lock file achterblijft en dus desktop N niet meer gebruikt kan worden.

Nu off topic. Hoe verbied k het gebruik van bepaalde commands voor bepaalde users, bijvoorbeeld het niet mogen starten van vncserver of niet mogen navigeren buiten hun homedirectory bijvoorbeeld?

Screenshot
(Niet op de rommel letten op die windows desktop. Die moet dit weekend weer grondig gepoetst worden ;) )

Verwijderd

Met VNC heb je toch gewoon een desktop draaien op je server die je overneemt?
(itt. X-forwarding)

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 14:41
Hoop leeswerk, maar wel de oplossing:
Gentoo Forums

Je laat xinetd automatisch een vncserver starten, kortom.

Over het algemeen is XDMCP het snelst over een lokaal 100mbit LAN, sneller en directer dan VNC, dat zou ook met cygwin + xfree zo moeten zijn! Loop je niet tegen een ander probleem aan?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
VNC is idd normaalgesproken ultiem traag en clumsy vergeleken met direct X aanspreken. Zorgen dat users niet buiten hun homedir kunnen kijken kan met chroot, maar weet je wel heel zeker dat je dat wil? Als ze namelijk niet buiten hun homedir kunnen kijken, kunnen ze /usr/bin dus ook niet zien. Ik betwijfel of dat is wat je wil....

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Freak_NL schreef op 23 januari 2004 @ 11:46:
Hoop leeswerk, maar wel de oplossing:
Gentoo Forums

Je laat xinetd automatisch een vncserver starten, kortom.

Over het algemeen is XDMCP het snelst over een lokaal 100mbit LAN, sneller en directer dan VNC, dat zou ook met cygwin + xfree zo moeten zijn! Loop je niet tegen een ander probleem aan?
Ehm, geef je nou aan dat de oplossing in dat gentoo forum inferieur is aan cygwin + xfree? In die howto gebruiken ze toch ook XDMCP :? Of heb ik nu wat gemist...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg niet dat de oplossing van Gentoo forums inferieur is. Ik heb die howto ook gevolgd. Het probleem is dat gdm + XDMCP en cygwin op winxp ontzettend traag is. Idem voor de xwin32 demo. Een 2de probleem is dat ik op elk pc een x server moet gaan draaien.

Door met Putty/Vnc te werken zet ik gewoon die programma's op een diskette of een usb pen drive. Net wat ik moet hebben. Zo kan ik overal wel aan mijn Linux bak geraken als er geen firewall draait die port 22 dicht gooit.

Vooral dat laatste is voor mij interessant.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 13:17:
Ik zeg niet dat de oplossing van Gentoo forums inferieur is.
Ik quotte dan ook Freak_NL :) In ieder geval fijn dat je het nu aan de gang hebt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Euh ja... het draait wel ja ^^

Maar ik wou graag weten of er een manier bestaat op vncserver te killen als de user het zelf niet doet wanneer hij uitlogt. kill -9 PID mag niet, omdat ander de lockfile achterblijft.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 14:41
Sphere2:
Op het Gentoo forum wordt een oplossing gegeven om een VNC server op te zetten waarbij een VNC sessie automatisch een VNC server start met een login manager.

De opmerking over XDMCP vs. VNC staat daar los van. VNC noch XDMCP zijn "inferieur", beide oplossing hebben hun voordelen. Over een lokaal netwerk is XDMCP echter sneller.

Mijn excuses voor de verwarring. :)

Rei:
Met de oplossing die je op de Gentoo Forums tegenkomt wordt de XVNC server aangemaakt en verwijderd per aangemelde sessie. Xinetd regelt dat voor je.

Ik heb zelf op m'n werk een VNC server opgezet die precies dat doet. Je kan er natuurlijk ook gewoon via XDMCP naar toe, maar als je over internet bezig bent is er de VNC mogelijkheid. In beide gevallen begin je met een loginscherm voor je neus.

[ Voor 37% gewijzigd door Freak_NL op 23-01-2004 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke van de 2 draait dan het lichtste op de server? Die oplossing met xinetd op Gentoo of hetgeen ik in elkaar heb gestoken?
Pagina: 1