[Excel] AANTAL.ALS met meerdere criteria?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.022 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90834

Topicstarter
Goede morgen allemaal,

Ik heb een probleem met Excel. Ik heb eigenlijk een paar redelijk kleine tabelletjes, waaruit ik wel heel veel informatie wil trekken.

Sterk vereenvoudigt voorbeeld ziet er zo uit;
A B
1996 1
1997 2
1996 2
1998 1
1996 1
1998 1
Uitvoer
Wat nu mijn bedoeling is, is dat in het vakje van de uitvoer één getal komt te staan. Dat is een optelling van het aantal regels waarin A=1996 en B=1. In dit voorbeeldje zou de uitvoer dus 2 zijn.

Ik weet het klink heer erg makkelijk, en dat is het opzicht ook wel als je er een kolom aan toe zou voegen; de C-kolom waarin je dan een EN-fuctie genereert per regel en vervolgens met AANTAL.ALS hetgeen bij elkaar optelt.
Het is alleen niet de bedoeling dat er nog een kolom naast wordt gezet, het is echt de bedoeling dat de uitvoer enkel bestaat uit één cel.

Is hier iemand die mij hierbij kan helpen?

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
Dit heeft niets met programmeren te maken, en is eigenlijk werken met software.

't Hoort dus thuis in Software Algemeen

P&W -> SA

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Anoniem: 90834 schreef op 23 januari 2004 @ 09:26:
Goede morgen allemaal,

Ik heb een probleem met Excel. Ik heb eigenlijk een paar redelijk kleine tabelletjes, waaruit ik wel heel veel informatie wil trekken.

Sterk vereenvoudigt voorbeeld ziet er zo uit;
A B
1996 1
1997 2
1996 2
1998 1
1996 1
1998 1
Uitvoer
Wat nu mijn bedoeling is, is dat in het vakje van de uitvoer één getal komt te staan. Dat is een optelling van het aantal regels waarin A=1996 en B=1. In dit voorbeeldje zou de uitvoer dus 2 zijn.

Ik weet het klink heer erg makkelijk, en dat is het opzicht ook wel als je er een kolom aan toe zou voegen; de C-kolom waarin je dan een EN-fuctie genereert per regel en vervolgens met AANTAL.ALS hetgeen bij elkaar optelt.
Het is alleen niet de bedoeling dat er nog een kolom naast wordt gezet, het is echt de bedoeling dat de uitvoer enkel bestaat uit één cel.

Is hier iemand die mij hierbij kan helpen?

Bij voorbaat dank
Waarom zou je geen extra kolom erbij zetten :? Je kan die ergens achter plaatsen (ZZ ofzo) en hiden of desnoods een extra sheet toevoegen en die vervolgens hiden...

Wellicht handig om dit topic te lezen:[rml][ Excel] Geavenceerde Lookup (Lookup binnen resultaat lookup)[/rml]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat je zoekt heet een matrix of array functie. Dat is hier nog niet zo gek langgeleden behandeld onder als ik met niet vergis de titel 'aantal.als Excel helemaal gek geworden?'.
Zoek even...
In jouw voorbeeld zou het worden:
=som((A1:A10=1996)*(b1:b10=1)) en dan bevestigen met ctr-shift-enter. Excel zet er {} omheen en het werkt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90834

Topicstarter
Niesje schreef op 23 januari 2004 @ 10:24:
Wat je zoekt heet een matrix of array functie. Dat is hier nog niet zo gek langgeleden behandeld onder als ik met niet vergis de titel 'aantal.als Excel helemaal gek geworden?'.
Zoek even...
In jouw voorbeeld zou het worden:
=som((A1:A10=1996)*(b1:b10=1)) en dan bevestigen met ctr-shift-enter. Excel zet er {} omheen en het werkt.
Ik heb hier lang gezocht naar een topic die mij kon helpen met mijn probleem voordat ik hier zelf mijn vraag zou stellen... Maar dat was bij mij zonder resultaat..

Maar hiermee is in ieder geval mijn probleem opgelost!!.. Bedankt voor je hulp.