Toon posts:

Scart(rgb) naar D-sub (dvd naar beamer)

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm mooie topics hier,

Jongens ik heb een Mitsubishi sl4 gekocht. Het video signaal van deze projector loopt over D-Sub. Er zit ook een s-vhs en een composiet ingang op maar ik wil gewoon de D-sub ingang gebruiken. Deze ondersteund ook Scart rgb input.

Nu de vraag :
Bij de Sanyo kan je een scart > D-sun converter kabel bestellen.
Helaas is deze al maanden uitverkocht.

Ik wil nu zelf een kabel maken van scart rgb (dvd uit) naar D-sub (vga) voor de beamer.

Volgens mitsubishi is rgb en de grounds daarvan aansluiten op de scart voldoende.
Maar zodra ik in het beamer menu Iput from scart aanzet heb ik geen signaal.
Ik zie alleen maar signaal via component en dan nog groen ook. als ik de rgb functie aanzet.

Ik heb een schema nodig van scart rgb > d-sub dus van de dvd naar de beamer.
Genoeg schema`s in google om van vga naar scart te gaan maar andersom niet.

RGB moet gewoon het mooiste wezen om naar te kijken omdat dit signaal via de scart voor de europeesche markt is gemaakt dus pal en componet ook mooi is maar meer gericht op het kleuren palet van NTSC.

Dus rgb en ground heb ik voor elkaar op de scart maar wat mis ik nog.
geen sync want die heeft de mitsubishi niet nodig maar wel iets wat aangeeft dat er scart rgb signaal binnenkomt.

help!!!!!

greetz sheep

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 10:16

franklin

denkt teveel...

misschien heb je hier wat aan, schijnt wel specifiek voor radeon te zijn..

http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/index.html

ff doorscrollen naar scart control signals

toch verkeerd gelezen, ik dacht al wel dat ik gewoon moet gaan slapen :(

[ Voor 20% gewijzigd door franklin op 23-01-2004 15:58 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je mist zowiezo de Hsync en Vsync lijnen (composite sync op de dvd speler). Is te strippen uit het composite video signaal.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm

H en V Sync heeft deze beamer niet nodig, maar wat heeft heeft het composite
video signaal er mee te maken?
Ben benieuwd, en als het de sync van het composite signaal moet halen waar moet hij dan op de d-sub_(vga) aansluiting gesoldeerd worden.

Welke pin?

Ik heb een scart schema waarop staat dat op pin 16 van de scart met 1 volt een rgb signaal word afgegeven en met niets een composite , komt deze ene volt uit de dvd scart aansluiting als je hem op rgb zet of moet je er weer wat tussen solderen. Hij kan naar 16, 18 of 20 op de scart en moet op 15 (DAT DENK IK DAN)dan op de vga, deze is meestal ongebruikt. Tevens is er nog een aan sluiting zie schema hieronder..

beamer vga in op de Mitsubishu beamer : Schema fabrikant

1 red
2 green
3 blue
4 gnd
5 gnd
6 red gnd
7 green gnd
8 blue gnd
9 niets
10 gnd
11 gnd
12 dcc data (wat het ook moge inhouden)?
13 hd/cs (wat het ook moge inhouden)?
14 vc ? weet niet
15 dcc clock ? weet niet

Oke nu een normale scart:

1 Right out
3 Left out
5 B Gnd
7 B
9 G Gnd
11 G
13 R Gnd
15 R
17 Sync / Video Gnd
19 Sync / Video out
21 Screen

2 Right in
4 Audio Gnd
6 Left in
8 Source select (High = Video, Low = RF)
10 Reserved
12 Reserved
14 Reserved
16 Insert (High = RGB, Low = Video)
18 Insert Gnd
20 Sync / Video in

En dan nu een normale vga plug zoals hij werkelijk is.

VGA
1 R
2 G
3 B
4 MID 2
5 GND

6 R ret
7 G ret
8 B ret
9 key
10 SYNC ret

11 MID 0
12 MID 1
13 HSYNC
14 VSYNC
15 reserved

Mischien dat jullie nu een oplossing weten?

Verwijderd

Je hebt nu zoiets?

SCART RGB naar Analoog VGA 15-pin
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/scartm.gif (21 pin SCART male aan de kabel)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsubhi15m.gif (15 pin HiDensity D-sub male aan de kabel)
15 Pin NaamOmschrijvingSCART
1REDRood Video15
2GREENGroen Video11
3BLUEBlauw Video7
5GNDGround/Shield (Chassis)21
6RGNDRood Ground13
7GGNDGroen Ground9
8BGNDBlauw Ground5
9Vcc+5 VDC (via weerstand) 1-3 V=RGB16
10SGNDSync Ground18
13H/C SYNCHorizontale Sync
14VSYNCVertical Sync
AORAudio Out Right1
AGNDAudio Ground4
AOLAudio Out Left+mono3
Naslag+info: http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Als je beamer toch geen Sync. nodig heeft (bijv. ivm sync on green)_\ hoef je die niet aan te sluiten op je D-sub VGA. Die DDC is alleen belangrijk voor monitoren, het is zeg maar de Plug&Play dat je monitor gedetecteerd wordt en niet van belang in jouw toepassing.

Je zegt dat je groen beeld hebt in RGB modus. Hoe zit de draad voor groen in je kabel? Staat het beeld wel gewoon stil?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 06:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okeeeee, ik zal het eens gaan proberen, er zijn duidelijk wat meer draden aangesloten dan mitsubishi had gezegd tegen mij, die hadden namelijk gezegd dat alleen de rgb en de grounds daarvan belangrijk waren, maar dat werkte niet, ik had wel beeld via een dvd speler bij een vriend van mij maar alleen via progressive. thuis nada. Dus ik wist wel dat er iets niet klopte.

En de sync , dat staat in de handleiding. deze verteld dat sync in green is.
dus ik denk dat er daarom verdere sync nodig is.

Bedankt ik ga het eens proberen zo, en als je nog meer iedeen heb laat het me dan a.u.b. weten. Hoe doe ik dat eigelijk met die weerstand.
Waar haal ik die 1 tot 3 volt vandaan. Komt er al een stroomkpulse uit de dvd speler die door deze weerstand versterkt word , leg eens uit. Van electronica weet ik namelijk niets. Ben meer een eind gebruiker.

Verwijderd

Normaliter wordt door een videokaart op pin 9 +5V gezet en als je dan via een weerstand naar pin 16 van de SCART gaat kun je de SCART input in RGB modus zetten.

In jouw geval is je Dsub geen uitgang, maar een ingang dus is dát draadje + weerstand niet nodig. Echter, als je DVD speler standaard niet in RGB modus gaat zou je testen of middels 2 penlines in serie met de plus op pin 16 en de min op pin 18 de DVD speler wel in RGB modus wil ;)

Zie ter vergelijking: TV wil niet handmatig op scartkanaal (net omgekeerd van jouw situatie)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fijn dat je zo vaak reply`t maar ik denk dat het probleem bij de beamer ligt, die zou het signaal moeten krijgen dat de dvd op rgb staat. standaard staat mijn dvd speler op rgb omdat het bij svhs naar de tv niet uitmaakt. en als ik een rgb scart gebruikt dan zie ik op de tv natuurlijk op het scart rgb kanaal dat hij ook daadwerkelijk een rgb signaal ontvangt, maar de beamer wilde niet reageren.

ZKijk in het menu van de beamer kan je 2 opties aanklikken als je video via de d-sub ontvangt:

ten eerste scart input: on - off
bij on zegt hij dat deze geen data ontvangt van pc of media bron.( bv dvd)

dus heb ik geen beeld.
Ik heb ook nog eens de keuze rgb aan of uit.
als ik rgb aan heb staan en scart uit dan laat hij als ik alleen de rgb + de rgb grounds heeft aangesloten groen beeld zien. dat dus met de stand scart uit en rgb aan.

pak ik nu de zelfde kabel en gaat naar een vriend toe dan( die heeft zo`n yamakawa dvd speler dan kan ik rechtstreeks een vga kabel er op aan sluiten met progressive scan en als ik die zelfde scart naar vga kabel van mij gebruikt heb ik geen beeld , ook niet op rgb mits ik die dvd speler op progressive scan zet.

weird he, dus had mitsubiushi gezegd, raar hij heeft alleen maar rgb nodig maar dit klopte dus niet. maar met jouw hulp kom ik steeds verder.

bij sanyo hebben ze tenminste een scart naar vga adapter, die is alleen iederekeer uitverkocht. In duitsland kan ik er wel een bestellen maar zijn de verzend kosten duurder dan de adapter, 30 euro voor de adapter en buiten duitsland komt er 29 euro aan verzend kosten bij die gekken.

greetz sheep
Pagina: 1