Toon posts:

[OSX] Trage transfer SMB shares

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus al een tijdje te zoeken naar een oplossing om de trage transfer rates onder OSX 10.3.2 ivm SMB shares op te lossen.

Op het net en via de search lees ik wel andere klachten over de traagheid ervan, maar nergens lijkt er iemand een oplossing te hebben.

Is er dan geen oplossing of heb ik er al die tijd overgekeken ? :/

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 12:00
Heb je de mogelijkheid om de share's via afp (appletalk) te mounten, en merk je dan verschil?

Verwijderd

Topicstarter
leon1 schreef op 23 januari 2004 @ 12:48:
Heb je de mogelijkheid om de share's via afp (appletalk) te mounten, en merk je dan verschil?
Mijn Samba/debian server is niet geconfigt voor AppleTalk. Elke ander manier van data transfer werkt wel goed. Gewoon FTP, surfen, mailen, etc... allemaal aan fullspeed, niets op aan te merken. Ik heb ook al ondervonden dat er wel aan redelijke snelheid kan *geschreven* worden naar een Samba share, maar er van lezen gaat aan amper 60 a 100K/sec.

Het probleem ligt niet aan mij vrees ik want als ik er wat op Google kom je die klachten heel vaak tegen.

Wel lees ik nergens een oplossing of wat dan ook. Iets dat me enorm verbaast. En blijkabar zeer gekend en lastig probleem waar niemand (zelfs Apple) geen antwoord of oplossing voor heeft.

Ik begrijp het niet goed... :/

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

TeeDee

CQB 241

Ik heb een soortgelijk probleem: (nou ja, soortgelijk :))
het is wel os 9.2.2, het gaat om w2k shares en bij mij is het precies andersom.

[rml][ os9.2.2]Gbit netwerk, windows shares snel. Mac's niet[/rml]

Bij mij is het zo dat het lezen van w2k shares goed gaat, maar andersom niet.

[ Voor 6% gewijzigd door TeeDee op 23-01-2004 13:48 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op 23 januari 2004 @ 13:48:
Ik heb een soortgelijk probleem: (nou ja, soortgelijk :))
het is wel os 9.2.2, het gaat om w2k shares en bij mij is het precies andersom.

[rml][ os9.2.2]Gbit netwerk, windows shares snel. Mac's niet[/rml]

Bij mij is het zo dat het lezen van w2k shares goed gaat, maar andersom niet.
Rechtstreeks vanuit X op een W2K share werken heb ik nog niet getest. Zal ik straks of morgen eens proberen...

• leon1e
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 13:42:
[...]

Mijn Samba/debian server is niet geconfigt voor AppleTalk. Elke ander manier van data transfer werkt wel goed. Gewoon FTP, surfen, mailen, etc... allemaal aan fullspeed, niets op aan te merken. Ik heb ook al ondervonden dat er wel aan redelijke snelheid kan *geschreven* worden naar een Samba share, maar er van lezen gaat aan amper 60 a 100K/sec.

Het probleem ligt niet aan mij vrees ik want als ik er wat op Google kom je die klachten heel vaak tegen.

Wel lees ik nergens een oplossing of wat dan ook. Iets dat me enorm verbaast. En blijkabar zeer gekend en lastig probleem waar niemand (zelfs Apple) geen antwoord of oplossing voor heeft.

Ik begrijp het niet goed... :/
Aankomende week heb ik een leuke g5 thuis om te testen voor het werk, we gaan begin feb. overstappen van 9* naar mac os x en ik ga dan de voorbereidingen en het test werk doen. Ik heb al veel problemen gezien op de mac fora's, op netwerk gebied. Ik hoop dat ik volgende week dezelfde situatie hier thuis kan nabootsen (win2003 > mac os x, slackware(samba) > mac os x). Voorlopig blijven wij op de zaak nog werken met appleshare mounts in verband met sommige fonts, dit is al wel uitgezocht het verdere test werk ga ik dus deze week doen.

Verwijderd

Topicstarter
leon1 schreef op 23 januari 2004 @ 18:51:
[...]

Aankomende week heb ik een leuke g5 thuis om te testen voor het werk, we gaan begin feb. overstappen van 9* naar mac os x en ik ga dan de voorbereidingen en het test werk doen. Ik heb al veel problemen gezien op de mac fora's, op netwerk gebied. Ik hoop dat ik volgende week dezelfde situatie hier thuis kan nabootsen (win2003 > mac os x, slackware(samba) > mac os x). Voorlopig blijven wij op de zaak nog werken met appleshare mounts in verband met sommige fonts, dit is al wel uitgezocht het verdere test werk ga ik dus deze week doen.
Ik heb nog geen tijd gehad om OSX <> 2K shares te testen. Als jij binnenkort bepaalde oplossingen voor bepaalde problemen moest vinden ben ik ten zeerste geinteresseerd ze te horen.

• leon1e
Smb & Afp snelheden zijn hier ongeveer gelijk ik heb een klein verschil. Testen heb ik gedaan met Mac Os X 10.3.2 en een 100mbit verbinding tussen win2k server en de client.

SMB Lezen(1000Mb bin): 8,3Mb p/s
AFP Lezen(1000Mb bin): 8,5Mb p/s

SMB Write(1000Mb bin): 8,3Mb p/s
AFP Write(1000Mb bin): 8,9Mb p/s

Niet echt optimale resultaten, maar genoeg in het testnetwerk. Volgende week ga ik proberen gb resultaten te posten.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik vind het vreemd dat het bij jou en anderen traag gaat. Ik zit op de Haagse Hogeschool en ben één van de weinige Mac gebruikers, maar mijn Mac is vaak sneller als veel windows PC's in het downloaden van shared folders en volgens mij worden deze allemaal bereikt via Samba. Misschien ligt het aan de Windows versie waar je bij wilt? Veel studenten op mijn school gebruiken 2000/XP. Heb je trouwens ook full-duplex networking aangezet? (is te vinden in het netwerk voorkeuren paneel)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem ondertussen kunnen oplossen.

Voor de mensen die graag weten hoe : in sommige netwerkopstellingen is het noodzakelijk om de buffer size te verhogen naar een waarde > 16K.

Ikzelf gebruik nu
code:
1
socket options = TCP_NODELAY SO_SNDBUF=32768 SO_RCVBUF=32768

En sindsdien werkt het hier als een speer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 16:44 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 16:43:
Ik heb het probleem ondertussen kunnen oplossen.

Voor de mensen die graag weten hoe : in sommige netwerkopstellingen is het noodzakelijk om de buffer size te verhogen naar een waarde > 16K.

Ikzelf gebruik nu
code:
1
socket options = TCP_NODELAY SO_SNDBUF=32768 SO_RCVBUF=32768

En sindsdien werkt het hier als een speer.
Oké dan: waar?
Heb me kapot gezocht hiervoor. Zit dat in de SMB configs?
Zo ja, dan heb je het alleen met Mac <-> PC. Wij hadden/hebben ook problemen met Mac <-> Mac.

Zo nee, dan ga ik dat ook a.s.a.p invoeren :) (als het in de SMB config zit natuurlijk!)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

perfect! Ik zat net ook al te klooien met mijn -zojuist gearriveerde- powerbook, en mijn smb.conf aanpassen op mijn gentoo servertje fixte alles. Thanx!
Pagina: 1