Apparaten op Advance IDE kaartje op PIO mode

Pagina: 1
Acties:

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-03 23:50
Vanavond na veel troubles een Advance 29134 IDE kaart aan de gang gekregen. Voorlopig ga ik geen raid gebruiken en heb de kaart dus geinstalleerd als een standaard IDE controller. (de kaart kan dus RAID en niet RAID aan. jumpertje on/off)

Direct na installatie is de HDD die op de kaart zit erg traag en met kopieeren heb ik 100% cpu load.. Na enig zoeken blijkt mn HDD in PIO mode te draaien. Waarom geen idee, maar ik krijg hem ook niet op een andere instelling. Uiteraard staat de instelling op "DMA if available".

Vervolgens maar eens mn optical drives op de controller aangesloten. Zelfde probleem... Ik heb nu dus 2 snelle HDD's op mn onboard IDE (beide UDMA 5) en mn optical drives die niet vooruit te branden zijn op die controllerkaart. Zo moeilijk lijkt het me niet, maar die kaart verdomd het om goed te werken. Een duitstalige handleiding op 1 A4 welke alleen over de raidfunctie gaat is ook niet erg behulpzaam en de search bood geen oplossing behalve dan erg vaak de "tip" om in je Device Manager eens flink wat apparaten te deleten en te rebooten. Helaas bood dit voor mij ook geen uitkomst.

Iemand enig idee?

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Meestal draaien CD-Roms, DVD-roms, ZIPS e.d. bagger op een PCI controllerkaart, met uitzondering van ATA66 devices. Check de I/O Faq.
Lijkt me dat dit soort devices op een RAID PCI controller kaart helamaal brak draaien, als je al probs op een normale PCI cotroller kaart hebt.
Dus die opticals eraf gooien! (tenzij ze ATA66 zijn, dan snap ik het ook niet)

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?

Probeer eens verschillende BIOS'jes/drivers :)

• EdwinB
De fabrikant levert alleen de RAID drivers. Op het moment dat ik de jumper eraf haalde werd de kaart een IDE controller waar windows zelf drivers voor heeft.

Niet alleen de optical drives draaien op PIO. Als ik een losse 200 GB schijf eraan hang wil deze ook niet naar DMA mode.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Heb ik ook gehad.. met een Advance 29100 kaartje. Dat is een ATA100 non-RAID kaartje (de FPAA01 geloof ik ;))

Ik had op gegeven moment 3 drivers... 1. van de CD, 2. Van de Advance website, 3. van de Highpoint website.

Enige die goed werkte was van de CD. Anders kreeg ik SCSI devices die niet op stand-by konden en hetzelfde gezever met PIO mode.

Als de 29134 ook een Highpoint kaartje is kan je daar ook nog even op zoeken ...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• EdwinB
De 29134 is een Advance kaartje. Werken hier ook de RocketRAID 133 drivers van Highpoint op? Lijkt me toch heel andere chips op die kaart met andere drivers?

offtopic:
Hehe. Volgens mij had ik ooit al ergens gelezen dat je bij alternate hebt gewerkt :D

[ Voor 28% gewijzigd door EdwinB op 23-01-2004 23:41 ]

Pagina: 1