Toon posts:

4 nieuwe speakers, heeft het zin ?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende dilemma:

In 97 heb ik een Sony str-db 925 receiver gekocht.
Deze heb ik destijds gekocht vanwege de opkomst van DVD.
Omdat ik al 4 speakers had bij m'n oude kenwood hifi-set heb ik
alleen een center speaker(solid, afdeling van B&W) en een subwoofer(JBL) gekocht om tot een 5.1 opstelling te komen voor DVD.
Tot de dag van vandaag heb ik nog steeds de 4 oude speakers (sony/pioneer) als onderdeel van het geheel.
Heeft het zin om binnenkort te kijken voor vervanging van deze speakers ?
De receiver doet vooral dienst om films en muziek in 5.1 af te spelen.
Helaas klink stereo/hifi verschrikkelijk uit deze versterker, dus ik vraag me af of
4 nieuwe (goede) speakers hier verandering in kunnen brengen ?

Het budget wat ik eventueel te besteden heb is ca. EUR. 200,00 per speaker.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Of het zin heeft is afhankelijk van jouw smaak, jouw waargenomen verschil in kwaliteit en jouw baten/kosten afweging (maw: of jij het het waard vind om nieuwe speakers te kopen). Neem de amp is onder de armen en ga naar een goede hifi winkel om te vergelijken en als je je amp niet wilt meenemen, sluit dan speakers aan op een goedkope HT receiver die daar staat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Misschien kun je van iemand eventjes wat speakers lenen en dan sluit je die thuis aan. Dan kun je erg goed vergelijken met je vorige opstelling. Maar in de winkel luisteren is idd ook een oplossing. Maar met twee nieuwe fronts kun je imo ook wel uit de voeten. Bij surroundgeluid ligt de lat qua luisterenbeleving net wat lager.

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Uit '97. Dan heb je waarschijnlijk nog maar een DPL receiver, geen DD of DTS denk ik zo. Als ik jou was zou ik pas nieuwe speakers kopen als je je receiver ook gaat vervangen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Voor een surround-receiver met goed stereo geluid moet je volgens mij zowieso in de wat duurdere prijsklasse zitten, dan denk ik aan denon, onkyo etc...
Daarnaast is het zo dat als je 4 goede speakers koopt het nooit weggegooit geld is als je in de toekomst een nieuwe receiver koopt.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 22 januari 2004 @ 21:09:
Uit '97. Dan heb je waarschijnlijk nog maar een DPL receiver, geen DD of DTS denk ik zo. Als ik jou was zou ik pas nieuwe speakers kopen als je je receiver ook gaat vervangen.
Zeker, dit was toen 1 van de eerste receivers met dts en dolby digital decoders aan boord.
Er waren toen nog bijna geen DTS dvd's uit, alleen de eagles kan ik me herinneren.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat vind je zelf van het geluid? Het feit dat je hier een topic opent geeft wel aan dat je vast iets mist in je geluidsbeleving, probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat het is. Vaak is met het iets verplaatsen van één of meer luidsprekers al veel winst te halen.

Kijk eens naar de speakers zelf, zijn de conusranden nog goed? Als die lek of zelfs helemaal vergaan zijn zal er een niet al te best geluid meer uitkomen. Kapotte surrounds (conusranden dus) kan je eventueel laten vervangen maar doe dit alleen als het echt kwalitatief goede speakers zijn, want het kost aardig wat geld (maar veel minder als nieuwe goede speakers kopen).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 22 januari 2004 @ 21:35:
Wat vind je zelf van het geluid? Het feit dat je hier een topic opent geeft wel aan dat je vast iets mist in je geluidsbeleving, probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat het is. Vaak is met het iets verplaatsen van één of meer luidsprekers al veel winst te halen.

Kijk eens naar de speakers zelf, zijn de conusranden nog goed? Als die lek of zelfs helemaal vergaan zijn zal er een niet al te best geluid meer uitkomen. Kapotte surrounds (conusranden dus) kan je eventueel laten vervangen maar doe dit alleen als het echt kwalitatief goede speakers zijn, want het kost aardig wat geld (maar veel minder als nieuwe goede speakers kopen).
De speakers zijn verder nog wel goed, alleen het zijn el cheapo speakers en in stereo klinkt het niet lekker, maar dat zal waarschijnlijk ook aan de receiver liggen.
In surround-sound klinkt het overigens wel prima.

• MM
  • Niet online

MM

Speelt toevallig in stereo je sub niet mee en in surround wel? ;) Zorg er wel voor dat je een flink eind in kwaliteit vooruit gaat als je nu nieuwe speakers koopt, een klein beetje verbetering is eigenlijk zonde van het geld. Je fronts en rears hoeven natuurlijk niet hetzelfde te zijn, omdat je in stereo het zonder sub moet doen zou je mischien voor een paar zuilen kunnen kiezen terwijl je voor de rears wat kleinere speakers neemt. Ik weet natuurlijk niet hoe je qua indeling van je kamer zit maar het is wel gebruikelijk dat er in de fronts wat meer geld (en plaats) gestoken wordt dan in de rears, gewoonweg omdat je die ook het beste hoort (omdat ze op je oor gericht zijn).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 22 januari 2004 @ 21:09:
Niet eens, grofweg 30% van je geluid wordt bepaald door de versterker en 70% door de speakers.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Wat ik zou doen is m'n budget veranderen in 400 euro per speaker en daar 2 leuke fronts van halen of een nieuwe receiver kopen. Of beide natuurlijk >:) 200 euro per front aanhouden en voor rond de 400 euro een receiver kijken. Misschien een idee om je fronts zelf te bouwen, haal je er meer bang for buck uit.

[ Voor 3% gewijzigd door DeadPool op 22-01-2004 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 22 januari 2004 @ 21:57:
Speelt toevallig in stereo je sub niet mee en in surround wel? ;) Zorg er wel voor dat je een flink eind in kwaliteit vooruit gaat als je nu nieuwe speakers koopt, een klein beetje verbetering is eigenlijk zonde van het geld. Je fronts en rears hoeven natuurlijk niet hetzelfde te zijn, omdat je in stereo het zonder sub moet doen zou je mischien voor een paar zuilen kunnen kiezen terwijl je voor de rears wat kleinere speakers neemt. Ik weet natuurlijk niet hoe je qua indeling van je kamer zit maar het is wel gebruikelijk dat er in de fronts wat meer geld (en plaats) gestoken wordt dan in de rears, gewoonweg omdat je die ook het beste hoort (omdat ze op je oor gericht zijn).
Klopt de sub speelt in stereo niet mee, en kriijg ik met geen mogelijkheid aan de
gang. (in surround staat ie wel aan )
Omvang van de kamer is niet dusdanig groot dat ik 2 zuilen als frontspreakers kan plaasten, ik denk zelf aan boekenplank-speakers.

Verwijderd

Topicstarter
DeadPool schreef op 22 januari 2004 @ 22:04:
Wat ik zou doen is m'n budget veranderen in 400 euro per speaker en daar 2 leuke fronts van halen of een nieuwe receiver kopen. Of beide natuurlijk >:) 200 euro per front aanhouden en voor rond de 400 euro een receiver kijken. Misschien een idee om je fronts zelf te bouwen, haal je er meer bang for buck uit.
Een goede surround-receiver met goede stereo-capaciteiten voor 400 euro ?
Wat had je in gedachten dan ?
Volgens mij zit ik voor die prijs nog steeds op een sony of iets dergelijks.

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 22 januari 2004 @ 22:04:
[...]

Niet eens, grofweg 30% van je geluid wordt bepaald door de versterker en 70% door de speakers.
Dus volgens jou valt er met nieuwe en goede speakers nog wel wat winst te halen ?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 20:47:
Helaas klink stereo/hifi verschrikkelijk uit deze versterker, dus ik vraag me af of
4 nieuwe (goede) speakers hier verandering in kunnen brengen ?
Als stereo verschrikkelijk klinkt, dan doet surround dat zeker. Je frontkanalen worden echt niet opeens een stuk beter als de achterspeakers ook aangeschakeld zijn.

Ik las verderop dat je subwoofer niet meedoet als je in stereo-mode zit. Dat is al een heel ander verhaal. Heb je een actieve sub? Kan je je frontspeakers op de sub aansluiten, en je sub dan weer op de front-uitgangen van je versterker? In dat geval zal je sub ook meespelen als je stereo-mode gebruikt. Misschien ben je daarmee al geholpen.

En nog iets: je went aan je eigen geluid. Je moet voor de lol eens een week lang de bass volledig wegdraaien. Als je aan het einde van die week de bass weer op het oude niveau draait, dan krijg je het gevoel dat horen en zien je vergaat. Oordeel daarom niet zo snel dat een bepaald geluid 'verschrikkelijk' is.

Siditamentis astuentis pactum.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 22:16:
[...]

Dus volgens jou valt er met nieuwe en goede speakers nog wel wat winst te halen ?
Ik zeg alleen dat je meer winst haalt met nieuwe speakers dan met een nieuwe amp ;) Winst is er altijd te halen, of jij het het geld waard vind is de vraag. Als jij el cheapo Sony speakers hebt, dan kom je met 80e per speaker al een heeeel eind vooruit vind ik.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op 22 januari 2004 @ 22:16:
[...]

Als stereo verschrikkelijk klinkt, dan doet surround dat zeker. Je frontkanalen worden echt niet opeens een stuk beter als de achterspeakers ook aangeschakeld zijn.

Ik las verderop dat je subwoofer niet meedoet als je in stereo-mode zit. Dat is al een heel ander verhaal. Heb je een actieve sub? Kan je je frontspeakers op de sub aansluiten, en je sub dan weer op de front-uitgangen van je versterker? In dat geval zal je sub ook meespelen als je stereo-mode gebruikt. Misschien ben je daarmee al geholpen.

En nog iets: je went aan je eigen geluid. Je moet voor de lol eens een week lang de bass volledig wegdraaien. Als je aan het einde van die week de bass weer op het oude niveau draait, dan krijg je het gevoel dat horen en zien je vergaat. Oordeel daarom niet zo snel dat een bepaald geluid 'verschrikkelijk' is.
Die mogelijk heeft de sub wel, zal dat morgen eens proberen.

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 22:10:
[...]

Een goede surround-receiver met goede stereo-capaciteiten voor 400 euro ?
Wat had je in gedachten dan ?
Volgens mij zit ik voor die prijs nog steeds op een sony of iets dergelijks.
Mja das een beetje een kwestie van advertenties afgaan, ben de afgelopen tijd in de telegraaf echt superscherpe aanbiedingen tegen gekomen van bijv. polectro en RAF. Met bijv. een Marantz SR5400 voor 350 euro. Zal waarschijnlijk wel een demo model zijn geweest gok ik maar toch. Als je gewoon garantie krijgt, en alles er nog netjes uitziet en naar behoren werkt. Heb hier een Marantz folder van september 2003 voor me en daarin staat die voor 749,- als richtprijs, nu is dit wel meer dan die bijv. bij correct nou kost. Ik zie dat die daar nou 599,- atm is.

Btw. ik zie ook dat een Marantz SR4300 349,- nieuw kost, heb geen ervaring met deze receiver maar als ik even puur op de specs af ga moet je hier toch prima boekenplankspeakertjes mee aan kunnen sturen. Heeft verder aan surround DTS-ES en Dolby Prologic II.

[ Voor 14% gewijzigd door DeadPool op 22-01-2004 22:34 ]

Verwijderd

Varienaja schreef op 22 januari 2004 @ 22:16:
[...]

Bij mijn versterker doet de sub wel mee met 2 kanalen (kan dit in een menu in of uit schakelen bij dd of dts ook )
Dit moet toch kunnen bij de av versterkers ?
Er zijn tegenwoordig van die luciferdoosjes als luidsprekers en dan moet die sub wel meedoen toch ( klinkt anders toch voor geen meter :? )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 22:54 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Je Receiver kan nog prima mee, ik heb er zelf ook zo eentje gehad. Met een beetje fatsoenlijke speakers kom je een heel eind.

Wat ik zou doen als ik jou was :

De beste van de 4 speakers die je nu hebt naar achter verplaatsen als rears, voor tijdens de film, en voor grofweg 400€ per speaker naar de winkel gaan en gaan luisteren.

Je zult verbaasd zijn hoe goed jouw receiver klinkt met "echte" speakers eraan.

Zo heb je goed geluid tijdens het muziek luisteren, je hebt dan echt mooie speakers ervoor, en als tijdens de film je "slechte" achterspeakers je zo erg storen (ik betwijfel het) kun je die later alsnog eens vervangen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-01-2004 22:58 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

/me sluit zich aan bij bovenstaande post

Afbeeldingslocatie: http://beta.xingo.nl/newhobo/siteimages/dynaudio2.jpg

De Audience 52 van Dynaudio zou ik dan kopen die zijn er wel voor 400 et stuk (allicht goedkoper ergens ook nog) Dan heb je een erg fijn klein speakertje die geluid maakt alsof die een grote zuil was.

• MM
  • Niet online

MM

Het nadeel van de manier die GaMeOvEr beschrijft is dat je met meerdere bronnen van het geluid blijft zitten (die dicht bij elkaar staan). Hierdoor gaat het geluid interfereren en dat klinkt meestal niet echt prettig. Een oplossing hiervoor kan zijn om gewoon 2 speakers als rears te gebruiken in plaats van 4, even luisteren wat het beste klinkt. Let wel op dat je receiver wel 4Ohm geschikt moet zijn voor het geval je 4 rears aan wilt sluiten (ervan uitgaande dat je huidige speakers 8 ohms zijn).

Het budget was overigens 200 euro en niet 400 p/s :)

[ Voor 6% gewijzigd door MM op 22-01-2004 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 22 januari 2004 @ 23:10:
Het nadeel van de manier die GaMeOvEr beschrijft is dat je met meerdere bronnen van het geluid blijft zitten (die dicht bij elkaar staan). Hierdoor gaat het geluid interfereren en dat klinkt meestal niet echt prettig. Een oplossing hiervoor kan zijn om gewoon 2 speakers als rears te gebruiken in plaats van 4, even luisteren wat het beste klinkt. Let wel op dat je receiver wel 4Ohm geschikt moet zijn voor het geval je 4 rears aan wilt sluiten (ervan uitgaande dat je huidige speakers 8 ohms zijn).

De versterker is 4 ohm geschikt dus das geen probleem.
4 rears is een beetje overdreven, 2 is echt wel genoeg.
Ik denk er zelf aan om 4 x KEF Q1 (eur.179 p.s.) te kopen. Ik zal zaterdag even naar hifi-corner gaan en wat speakers testen.

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 22 januari 2004 @ 22:57:
Je Receiver kan nog prima mee, ik heb er zelf ook zo eentje gehad. Met een beetje fatsoenlijke speakers kom je een heel eind.

Wat ik zou doen als ik jou was :

De beste van de 4 speakers die je nu hebt naar achter verplaatsen als rears, voor tijdens de film, en voor grofweg 400€ per speaker naar de winkel gaan en gaan luisteren.

Je zult verbaasd zijn hoe goed jouw receiver klinkt met "echte" speakers eraan.

Zo heb je goed geluid tijdens het muziek luisteren, je hebt dan echt mooie speakers ervoor, en als tijdens de film je "slechte" achterspeakers je zo erg storen (ik betwijfel het) kun je die later alsnog eens vervangen. :)
Wat is de reden dat je een andere versterker hebt gekocht ?

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Zoals al vaker gezegd bepalen de luidsprekers voor het grootste gedeelte je geluid, daar beginnen is dus zeker geen verkeerd uitgangspunt. Voor 200,- per luidspreker komt er al aardig wat binnen je bereik. Doch zou ik de zuilen nog even links laten en voor de standmounts ofwel boekenplankjes gaan kijken, daar je hier meer kwaliteit uit kunt halen voor dit geld. Een goede zuilluidspreker is net even wat duurder denk ik, hoewle Mordaunt Short misschien wel een kanshebber heeft. Ik weet het exacte type en de prijs niet, maar het komt in de richting.

Je kunt ook de totale 800 Euro in de frontkanalen stoppen en de twee beste oude luidsprekers tijdelijk achter neerzetten, dat kan ook geen kwaad :) . Doorgroeien is geen schande. Dan heb je weer een hoop extra keuze en kun je ook naar een paar goedkopere zuilluidsprekers gaan kijken of wat duurdere standmounts. Als je de sub inderdaad in stereo mee kunt laten spelen is de laatste optie natuurlijk erg leuk!

De optie van de Audiences klinkt dan heel grappig, maar je versterker trekt ze denk ik niet. De 52 staat nou niet bekend als de makkelijkste luidspreker en vreet stroom. Grote kans dat je versterker op wat hoger volume de protect stand inspringt.

De optie van 4 Kefs kan uiteraard ook prima :) . Ook zou je de Q3 (die geloof ik Q4 geworden is) als front nemen en de Q-compact als achterluidsprekers. Is voor stereo misschien wat prettiger :) .

Maar het belangrijkste: Luisteren! Jij moet bepalen wat je wilt en wat er kan. Houd rekenen met dat de voorluidsprekers liefst ook een standaard lusten. Als je ze zelf kunt maken is dat ook een leuk project :) . En een beetje goede kabel is met wat betere luidsprekers ook geen slecht idee, maar maak het niet te gek. Simpel 1,5mm2 of 2,5mm2 is genoeg. Verer niet te druk om maken ;) .

succes in ieder geval :) .

Music Addicted

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb nu in stereo-mode de subwoofer wel actief meespelen, dit klinkt al een stuk beter dan eerst.
Morgen ga ik bij de lokale audioboer speakers testen...o.a. de kef 1 :9~

Verwijderd

Topicstarter
Ben net terug van de audioboer en heb een hele rits speakers getest en ben
uiteindelijk voor de polkaudio rti70 gegaan.
Het merk zegt me niets maar volgens de verkoper is het in Amerika het neusje van de zalm, in Europa is het wat minder bekend.
Heeft iemand ervaring met deze speaker en merk ?

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

m.m schreef op 22 januari 2004 @ 23:10:

* GaMeOvEr zegt dan ook dat hij de beste van de 2 sets uit moet zoeken en ze niet alle 4 als rear aan moet sluiten. ;)
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 23:45:

Wat is de reden dat je een andere versterker hebt gekocht ?
Ik wilde upgraden naar 7.1 en wilde ondersteuning voor DPL II, tevens wilde ik ook weer wat nieuws. :P

[ Voor 16% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-01-2004 17:07 ]

Aannames zijn fataal.

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 14:46:
Het merk zegt me niets maar volgens de verkoper is het in Amerika het neusje van de zalm, in Europa is het wat minder bekend.
Gefeliciteerd met je aankoop. Polk audio wordt volgens mij redelijk veel gebruikt in de states, ken geen mensen in Europa die ze hebben, heb ze ook nog nooit gehoord.
Welke winkel heb je ze gekocht en hoeveel kostten ze?

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 24 januari 2004 @ 20:34:
[...]
Gefeliciteerd met je aankoop. Polk audio wordt volgens mij redelijk veel gebruikt in de states, ken geen mensen in Europa die ze hebben, heb ze ook nog nooit gehoord.
http://www.polkaudio.com/...hp?category=3&speaker=176

EUR 275.00 p.s.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 14:46:
Pics !!!111
Jag schreef op 24 januari 2004 @ 20:34:
[...]
Is denk wel goeie shiat, ze gebruiken o.a. vifa tweeters (ook ringradiatoren).

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Ga ze volgende week halen als ik vervoer heb.
Dingen wegen volgens mij rond de 25 kilo p.s. dus dat gaat niet met de fiets. :)

• JT

JT

VETAK y0

Dan ga je 2 keer ! Mietjuuuuh !!!!11 :|

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 24-01-2004 21:13 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met Polkaudio ?

• JT

JT

VETAK y0

Ik hoor een echoooo !!!..oooooo.... ...ooo..

http://www.audioreview.com

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1