Toon posts:

Pentium 233 Mhz kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis nog een oude pc met een Pentium 233 Mhz staan. Nu zou ik hem s nachts graag laten aanstaan (ik gebruik hem als mp3 player en file-server). Maar de koeler van de proc maakte wat te veel lawaai. De cpu-temperatuur was normaal altijd rond de 25-30 graden, dus dacht ik, ik laat hem op 7V draaien ipv van 12V. Processor eruit geklikt, tussen fan draad een weerstand gesoldeerd (na berekenen --> 5V/0.043A = 116ohm en 0.043A * 5V = 0.215 watt) en fan getest op regelbare voeding. Werkte perfect.... Nu, ik sluit hem terug aan, fan ook aangesloten, en dan opstarten. Pc start op, leest van diskette, hd, en start zoals anders op, maar het scherm gaat niet aan! Na ongeveer een minuut begint hij te piepen en valt hij uit. Aangezien ik alleen aan mijn processor ben gekomen, denk ik dat het probleem daarbij ligt. Kan dat?
BTW, ik heb de weerstand er al uitgenomen, maar het maakt geen verschil.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 20:06:
Ik heb hier thuis nog een oude pc met een Pentium 233 Mhz staan. Nu zou ik hem s nachts graag laten aanstaan (ik gebruik hem als mp3 player en file-server). Maar de koeler van de proc maakte wat te veel lawaai. De cpu-temperatuur was normaal altijd rond de 25-30 graden, dus dacht ik, ik laat hem op 7V draaien ipv van 12V. Processor eruit geklikt, tussen fan draad een weerstand gesoldeerd (na berekenen --> 5V/0.043A = 116ohm en 0.043A * 5V = 0.215 watt) en fan getest op regelbare voeding. Werkte perfect.... Nu, ik sluit hem terug aan, fan ook aangesloten, en dan opstarten. Pc start op, leest van diskette, hd, en start zoals anders op, maar het scherm gaat niet aan! Na ongeveer een minuut begint hij te piepen en valt hij uit. Aangezien ik alleen aan mijn processor ben gekomen, denk ik dat het probleem daarbij ligt. Kan dat?
BTW, ik heb de weerstand er al uitgenomen, maar het maakt geen verschil.
Uhm... als je die fan op 7v wilt laten lopen kun je hem ook gewoon op de +5v en +12v draden aansluiten... 8)7
Waarom moeilijk doen met een weerstand als het makkelijk kan ?

Maar goed, ik denk dat door het wellicht verkeerd aansluiten er iets mis is gegaan in de voeding.
Probeer eens een andere.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Zit de CPU wel goed in de socket? Zijn alle pinnetjes recht?

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

FF de jumpers van je bios omgooien, waarmee je je bios ff schoonveegt en klaar waarschijnlijk doettie het weer.

Wat ook kan zijn is dattie dat zelf al gedaan heeft, en nu [INIT DISPLAY FIRST] op ISA heeft staan, ff een isa videokaartje erop en ws heb je weer beeld, kan je je display terugzetten.

Succes.

p.s. idd gewoon op 5 en 12v aansluiten ...

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Verwijderd

Topicstarter
@ r00n187: alles wat de voeding heeft, lijkt te werken. Ik hoor dus hd draaien enzo, ledjes branden, ...

@ euss: het is zo'n SLOT 1 versie, dus hij klikt gewoon in het socket

Ik zal mijn bios eerst eens resetten en zien wat hij dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
bios gereset met jumper... Maakte niets uit. Ik heb wel geen ISA kaart. Nog iemand tips? Ik zal anders maar eens uitkijken nr een andere proc

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 20:31:
@ r00n187: alles wat de voeding heeft, lijkt te werken. Ik hoor dus hd draaien enzo, ledjes branden, ...

@ euss: het is zo'n SLOT 1 versie, dus hij klikt gewoon in het socket

Ik zal mijn bios eerst eens resetten en zien wat hij dan doet.
Een slot 1 pentium 233 mhz bestaat niet..... een pentium II 233 is wel slot 1 B)

Maar dat hij niet werkt kan ook zijn vanwege ESD of gewoon dat ie dood is gegaan. Kzou voor een nieuwe/2ehandse gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 23-01-2004 08:46 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Termische beveiliging? De fan draait langzamer nu, misschien denkt de bios... WHELPPP en start ie slecht beperkt op waarna ie met piepjes jou probeerd wakker te maken om te zeggen, mijn fan draait te traag :)

Zet hem eens terug op 12v start ie dan wel op? Zet dan eventueel in de bios de Fan beveiliging ofzo maar eens uit :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Pagina: 1