Toon posts:

Netwerk tussen 2 gebouwen (ca. 80 meter)

Pagina: 1
Acties:
  • 772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heej mense,

daar ben ik weer nu met meer specs...
okeej de vraag is dus een netwerk tussen 2 gebouwen...
Tussen de gebouwen zit ongeveer 80 meter...
De maximum prijs is ongeveer: 2000 euro.

Er komen nog meer pc's in de verschillende gebouwen.
Nu heeft ie er 2 staan en het worden er iets van 5 of 6...
Hij heeft ook 1 isdn internet connectie maar die hoeft niet over de verschillende pc's verdeelt te worden. Er komt dus maar 1 internet pc.

Omdat ze het andere gebouw nu nog aan het bouwen zijn komt er zoiezo nog electriciteits kabels tussen de 2 gebouwen en als er dus iets van kabels komen dan worden deze in dezelfde buis gelegt.

Verder is het op een plek in de middle of nowhere. De 1e buurman die er is woont iets van 350 meter verderop en zijn buurman ook weer 350 meter...

Verder zal het netwerk zelf denk ik niet zo zwaar belast worden... Vooral om bestanden over te sturen en misschien om met een speciaal programma verbinding te krijgen tussen 2 pc's maar dat is ook niet zwaar op het netwerk...

Dit zijn alle specificaties die ik zo kan geven.. :)

Wat raden jullie nu aan om te gebruiken om een netwerk te maken tussen de verschillende pc's ?

thx

Verwijderd

als er toch electrisiteits-kabels komen......neem dan zoon via het stroomnet-pakket, wel zo makkelijk hoe je nix meer aan te leggen blijf je nog dik onder je budget ook :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:19
Ik zou gewoon n stuk UTP leggen. Lekker goedkoop en snel.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 17:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ik zou ik beide panden een switch met glas module neerhangen en dan een glasvezeltje ertussen.

Heb je de minste kans op storing door aarde-problemen of externe invloeden.

Als je het goedkoper wilt, zou ik kijken naar Cisco Aeronet 350 of vergelijkbaar spul.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

FatalError schreef op 22 januari 2004 @ 19:45:
Ik zou gewoon n stuk UTP leggen. Lekker goedkoop en snel.
"Eigenlijk" moet je 2 gebouwen toch wel, hoe noemen ze dat ook weer (???), galvanisch gescheiden (???) met elkaar verbinden qua netwerk. Glasvezel dus. Maar als er toch al kabels gelegd moeten worden, kom je er misschien wel met 2000 euro. Wat kost een metertje of 80 - 90 aan glasvezelkabel tegenwoordig nou? En dan 2 keer een simpele 10/100 Mbit switch met 1000 BaseSX aansluiting, dat is meestal nog goedkoper dan 100FX ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 19:54 ]

• FatalError
Glasvezel is natuurlijk beter..
80 meter glas kost ongeveer 100 euro, maar dan moet er nog iemand langskomen om de stekkers eraan te monteren. (ik gok dat dat ongeveer e150 kost)
En je hebt aan beide einden n glas<->utp converter oid nodig.
Als je al switches hebt staan waar GBIC modules in kunnen, dan is het makkelijk.. gewoon 2 1000BaseSX gbic's kopen.
En anders ff rondkijken naar switches met utp en glas.

[ Voor 7% gewijzigd door FatalError op 22-01-2004 20:12 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

FatalError schreef op 22 januari 2004 @ 20:10:
80 meter glas kost ongeveer 100 euro, maar dan moet er nog iemand langskomen om de stekkers eraan te monteren. (ik gok dat dat ongeveer e150 kost)
Als je al switches hebt staan waar GBIC modules in kunnen, dan is het makkelijk.. gewoon 2 1000BaseSX gbic's kopen.
Dan heeft de TS dus zo'n 1.700 euro om te spenderen aan 2 switches met glas-interface. Dat zou al genoeg moeten zijn voor 2x Cisco Catalyst 2950SX bijvoorbeeld (24x 10/100 UTP + 2x 1000SX). Dit moet dus makkelijk in zijn budget passen, zeker als je naar wat simpelere switches gaat kijken.

Verwijderd

FatalError schreef op 22 januari 2004 @ 20:10:
ehh, is dat niet een gewone glas patch kabel ? ? een beetje koper kabel is al duurder dan dat.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou inderdaad voor glasvezel gaan. UTP is eigenlijk geen optie. omdat je die kabels nog moet wegwerken en dan al snel over de 100 meter zou gaan, bovendien als je die in de zelfde buis als je stroom wil leggen, heb je grote kans op storingen. Als het een erg beperkt netwerk blijft op de korte termijn zou je in plaats als eerder aangegeven geen cisco's nemen (die zijn best prijzig), maar aan elke kant een fiber optic tranciever plaatsen. Deze zijn een stuk goedkoper en je kan (bij de 100MBit) de andere kant gewoon op een 100 mbit switch prikken. Dan kun je altijd in de toekomst nog naar een cisco (of ander merk) switch met 1000BaseSX overstappen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:25

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Niet dat ik gehinderd ben door enige kennis van zaken....

De TS geeft aan dat het netwerk niet zwaar belast gaat worden. Wat is dan het probleem met een (goede) UTP kabel leggen. UTP kan 100 meter aan. Galvanische scheiden lijkt mij niet noodzakelijk aangezien er ook elektrische kabels gelegd worden, en die kun je nooit galvanische scheiden.

Maar ja, als je het over de betere specs hebt dan wil men uiteraard glasvezel hebben.

Je zou kunnen overwegen alvast een 2e UTP kabel te leggen zodat in de toekomst er nog uitbreiding mogelijk is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
wow, thx mensen voor de info! _/-\o_ _/-\o_

Hier kan ik wat mee :D!

ik heb alleen nog een vraagje:

waar kan je al die spullen kopen??
Want ik heb bij de vobis en de mycom en want andere winkels in de buurt gekeken maar daar staat niks op! 8)7 qua glasvezel kabels enz alleen maar utp spul...

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 17:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 18:29:
wow, thx mensen voor de info! _/-\o_ _/-\o_

Hier kan ik wat mee :D!

ik heb alleen nog een vraagje:

waar kan je al die spullen kopen??
Want ik heb bij de vobis en de mycom en want andere winkels in de buurt gekeken maar daar staat niks op! 8)7 qua glasvezel kabels enz alleen maar utp spul...
Ik zou voor dat soort hardware eerder kijken bij echte business to business aanbieders als www.bechtle.nl......

B)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
uuhm die www.bechtle.nl is niet voor particulieren dus ik denk niet dat ik daar iets kan kopen :|...

Weet iemand toevallig een andere winkel (het liefst gewoon een echte winkel dwz geen winkel die alleen op internet verkoopt) ???

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 20:31 ]

Verwijderd

Onder de grond glasvezel laten trekken. Werkt echt snel en stabiel.

Weet niet of je met subnetten gaat werken of alles in een werkgroep?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 20:28:
Onder de grond glasvezel laten trekken. Werkt echt snel en stabiel.

Weet niet of je met subnetten gaat werken of alles in een werkgroep?
Het plan was alles in 1 werkgroep :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mja, Vobix en MyCom zijn nou niet echt de zaken waar ik m'n spullen voor een glasverbinding zou halen :X
Verder UTP. ja leuk .. maar als de gebouwen al een afstand hebben van 80 meter zit je al snel tegen de grens van 100 meter aan (althans, ik neem niet aan dat je in de meterkast een stukj 5 centimer wilt hebben bungelen).

Misschien toch verstandig om eens te kijken om een externe partij in te huren ?

Titel edit trouwens

Braaikamer - Smoke&BBQ

• FatalError
Die 100 meter is echt geen harde grens.
Uit ervaring kan ik zeggen dat 200 of zelfs 300 meter mogelijk is. Voorwaarde is wel dat het 1 stuk kabel is van het massieve type. Bij koppelstukjes en soepele kabel (stranded) wordt die afstand n stuk kleiner.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
Ik vrees dat je aan glasvezel of wireless moet. ZOals al velen eerder zeiden: je zit bij UTP al bijna tegen de grens aan.

Verder ben ik bekend met het verhaal dat UTP-kabel in een buis door de grond (zelfs afgeschermde kabel) gevoelig is voor spanningen in de lucht (onweer bijvoorbeeld). Bij het geval waar ik het over heb konden ze na iedere onweersbui aan beide zijden de netwerk-apparatuur vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 26 januari 2004 @ 14:40:
Mja, Vobix en MyCom zijn nou niet echt de zaken waar ik m'n spullen voor een glasverbinding zou halen :X
Verder UTP. ja leuk .. maar als de gebouwen al een afstand hebben van 80 meter zit je al snel tegen de grens van 100 meter aan (althans, ik neem niet aan dat je in de meterkast een stukj 5 centimer wilt hebben bungelen).

Misschien toch verstandig om eens te kijken om een externe partij in te huren ?

Titel edit trouwens
uuhm ik ga die kabel niet zelf leggen hoor!
Maar ik moet wel het netwerk gaan leggen in het gebouw zelf!
Maar als er glasvezel moet komen dan moet iemand ingehuurd worden die dat gaat leggen!

Alleen ik moet een prijsindicatie geven en die kan ik niet geven als ik niet kan vinden hoe duur alles ongeveer is :D
En het moet dus wel bij een reeële winkel zijn want internet prijzen zijn anders dan in de "echte" winkel!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
kan je de grond wel opengooien ?

misschien handiger om een straalverbinding te nemen ?

http://www.wifishop.nl/nl/dept_27.html#item_337

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 16:25:
[...]

uuhm ik ga die kabel niet zelf leggen hoor!
Maar ik moet wel het netwerk gaan leggen in het gebouw zelf!
Maar als er glasvezel moet komen dan moet iemand ingehuurd worden die dat gaat leggen!

Alleen ik moet een prijsindicatie geven en die kan ik niet geven als ik niet kan vinden hoe duur alles ongeveer is :D
En het moet dus wel bij een reeële winkel zijn want internet prijzen zijn anders dan in de "echte" winkel!
Winkel is voor thuis. Op de zaak hebben we "leveranciers". Waarom vraag je niet gewoon een offerte aan bij een paar IT-bedrijfjes? Omschrijf welke werkzaamheden ze moeten verrichten en wat je nodig hebt.

Misschien kunnen ze je hier verder helpen: www.iparix.nl

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de info!

Verwijderd

Wat denk van gewoon wireless eventueel met 2 richt antennes. Is waarschijnlijk goedkoopste oplossing.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
over 80 meter een straal verbinding?? doe even normaal

normaal gesproken zou ik zeggen: gooi maar met utp maar aangezien de 2 gebouwen niet via koper of een andere geleider aan elkaar mogen (bij wijze van) zou ik ook zeggen: ga voor glas, aan de prijzen hier zie ik dat dat niet eens meer zo duur is tegenwoordig.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Wireless wordt supertraag als je bestanden van enig formaat wilt delen.
Je hebt geluk dat er al gegraven wordt; Het graven van de geul is het duurste onderdeel.

UTP moet dit makkelijk kunnen halen. Uit 'Computer Networks' (van Tanenbaum, de bijbel als het over netwerken gaat):
The main disadvantage of Cat3 cable is its inability to carry the signal 100 meters; Cat5 twisted pair cabling can handle 100 meters easily.

Je zou het volgende kunnen doen:

Je kunt in beide gebouwen een switch plaatsen waar de kabel binnenkomt. De afstand tussen de switches is dan maar 80 meter. De switch werkt als een versterker en vanaf daar ga je verder het gebouw in, eventueel met meer switches erachter.
Je kunt eventueel aan de geulgraver vragen of hij hier geschikte kabel voor heeft; geen ongewone vraag.

En als ik jou was zou ik er ook een stuk glasvezel in laten leggen. Netwerken worden steeds sneller, en er komen steeds meer toepassingen voor. Als die opdrachtgever van jou een keer telefoon-over-netwerk of videotoepassingen wil gaan doen ligt in elk geval de kabel er al. Als je hem dan nog moet leggen is het veel te duur.

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou ook voor glasvezel gaan, eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar een Free Space Laser verbinding (draadloze straalverbinding dmv 2 lasers die op elkaar gericht zijn) maar voor 80m is dit nogal onzinnig.

Mocht je toch geinteresseerd zijn: http://www.lightpointe.com

Of algemene info: http://www.gigaport.nl/netwerk/access/doc/fsl/

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14

Deem

Ontcijfer mij!

Als je toch van plan bent om UTP te gaan leggen op grote afstand, kies dan voor STP. Zit een extra kern om de paren heen en is minder storingsgevoelig.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 19:35:
Heej mense,

daar ben ik weer nu met meer specs...
okeej de vraag is dus een netwerk tussen 2 gebouwen...
Tussen de gebouwen zit ongeveer 80 meter...
De maximum prijs is ongeveer: 2000 euro.

Er komen nog meer pc's in de verschillende gebouwen.
Nu heeft ie er 2 staan en het worden er iets van 5 of 6...
Hij heeft ook 1 isdn internet connectie maar die hoeft niet over de verschillende pc's verdeelt te worden. Er komt dus maar 1 internet pc.

Omdat ze het andere gebouw nu nog aan het bouwen zijn komt er zoiezo nog electriciteits kabels tussen de 2 gebouwen en als er dus iets van kabels komen dan worden deze in dezelfde buis gelegt.

Verder is het op een plek in de middle of nowhere. De 1e buurman die er is woont iets van 350 meter verderop en zijn buurman ook weer 350 meter...

Verder zal het netwerk zelf denk ik niet zo zwaar belast worden... Vooral om bestanden over te sturen en misschien om met een speciaal programma verbinding te krijgen tussen 2 pc's maar dat is ook niet zwaar op het netwerk...

Dit zijn alle specificaties die ik zo kan geven.. :)

Wat raden jullie nu aan om te gebruiken om een netwerk te maken tussen de verschillende pc's ?

thx
Ik zou voor STP gaan maar dit is niet tekoop bij de gemiddelde pc boer op de hoek!

STP = shielded Twisted Pair
Deze kabel bied maximale afscherming speciaal belangrijk als je over langer afstand langs stroom kabels gaat met je data kabels.

FTP = Foil Twisted Pair
Deze kabel is mindergoed afgeschermt dan STP verder de zelfde bedoeling zegmaar goedkopere uitvoering van STP.

Verder zou dat gene wat je wilt goedmogelijk zijn helemaal als je er een goede switch aanhangt deze versterkt het signaal goed en filtert de slechte pakketjes er uit.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
gewoon glas dus

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Gewoon Galvanischscheiden DUS !!

Glas of Draadloos maar geen draad ondanks dat er ook 220 moet zou ik het er niet op wagen.

inmac moet converters hebben van allied telesyn dacht ik. (max 200 euro per stuk 2 nodig + beetje glaskabel) -> 500 euro ?

Verwijderd

Ik snap echt niet waarom er zoveel mensen met de optie glasvezel kabel komen!
Dat is zware overkill... en duur!!

Voor die 6 clients desnoods zet je een goede twee AP's neer van 100mbit en dan brigd maken dat zou nog wel eens goedkoper zijn! Dan alle andere oplossingen.

Of gewoon voor de zekerheid een holle buis neer leggen net als de KPN nu zijn net werk in heeft liggen. Dan kun je achter af altijd nog besluiten om wat anders in te grond te doen.

Verwijderd

Ik heb al een half jaar een perfecte draadloze verbinding tussenmijn 11 MBPS E-tech router en een pcmcia wireless kaartje (afstand: 100 meter)
De antenne is 18 DBI, kostte rond de 100,- bij http://www.zx-yagi.nl/

De etech router is het oude blauwe type, ik heb met de nieuwere types de indruk dat het bereik wat minder is.

De pcmcia (merk Orinoco) zat afgelopen tijd op de antenne, de etech werkte
met de standaard antenne.

Sinds enkele weken heb ik de antenne op een nieuwer type router van etech.
Deze had i.t.t. de specs geen lossen antenne, daarom heb ik hem in de router op de antenneaansluiting gesoldeerd. Aan de andere zijde hangt nu een USB wireless van edimax. Snelheid is gewoon 11 Mbps, het signaal gaat door een dubbele muur.

Let wel op: je moet naar de antenne toe geen tv coax nemen, maar speciale: die hebben ze ook bij ZX-yagi.

Succes,

Verwijderd

Ik denk dat je met twee van deze antennes zelfs 100 MBPS gaat halen.
Linksys heeft hiervoor bridges....

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik vraag met toch af hoe het zit met die wireless. Wij hebben hier meerdere draadloze building to builiding links Cisco / NWN en dat is nou niet echt feest. Daarom vervangen wel langzaam aan alles voor 12 voudig of 24 voudig glas (aders)

Glas hoeft overigens niet duur te zijn zie:

Linksys.nl
EtherFast 3116 16-Port 10/100 Rackmount Switch, 1x Fiber slot € 127,93
100BaseFX SC Fiber Module € 127,93
of
100BaseFX ST Fiber Module € 121,98

En dit dan 2 keer. Is snel / veilig en heeft geen last van regen, sneew en hagel

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:48
Sorry hoor, maar volgens NEN....? mag er door een 220/380 buis NOOIT laagspanning! In je huisinstallatie niet, en al zeker niet in de grond.

Leg gewoon glas, bedenk hoe kort geleden je nooit over een netwerk nadacht, en bedenk dan hoe lang dit er zal blijven liggen. In 20 jaar bijvoorbeeld is de behoefte gegarandeerd verveelvoudigd!
Tegen die tijd staan er diverse terminal servers, waar mensen met opensource software, browserbased applicaties draaien op de server.
Dit is nu al gaande, ik merk dagelijks op mijn werk dat dit soort dingen komen. Daarom leggen wij ALTIJD, of het nu kleine, middel, grote, of enterprise bedrijven zijn, glas aan in dit soort situaties.
Dus, als je er niet uitkomt......

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Ik zou het als volgt doen:
als het leggen van een kabel doenbaar is zou ik hiervoor kiezen.
Glas of UTP (extra afgeschermd).
Of nog mooier: leg een mantelbuis, zodat je er later nog eens wat bij kunt trekken.

Is graven ingrijpend: kies dan voor wireless.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 19:44:
als er toch electrisiteits-kabels komen......neem dan zoon via het stroomnet-pakket, wel zo makkelijk hoe je nix meer aan te leggen blijf je nog dik onder je budget ook :)
volgens mij 300 meter max

Verwijderd

Zoals jurri@n al noemde is onweer ook een zaak waar je rekening mee moet houden. Je hebt best kans dat als de bliksem in de buurt inslaat dat je netwerkkabel van 80 meter netjes je netwerkapparatuur vernield aan beide zijden. 'k heb zoiets al eens meegemaakt op een stage bedrijf van me. Die hebben toen ook alles naar glas overgezet.

En mensen, houd er rekening mee dat als die gebouwen precies 80m van elkaar staan die kabels misschien niet in een exat rechte lijn liggen en dat er ook nog hoogte (diepte) verchillen zijn waardoor de kabel dus langer moet zijn dan 80m.

Persoonlijk zou ik voor glas gaan. Dan heb je een oplossing waarmee je
a) nog een tijdje vooruit kan i.v.m. bandbreedte (hou ALTIJD rekening met groei!)
b) geen last hebt van storingen van buitenaf
c) "beschermd" bent tegen blikseminslag

Verwijderd

Zoals BazzH al aangaf, mischien kan iparix je helpen. Het is een goed bedrijf.
Ze bieden aardig wat functies, zoals VPN en een (managed) server op colocatie bij hun, dit b.v. als fileserver in je netwerk, of mailserver.
Ik ben een paar maanden terug bij een meeting van hun geweest, gezien de Kennisnet kwestie (Op de dag dat KPN kwam met het aanbod voor scholen @ gratis internet).

Wat je ook kan doen, mits je internet wil via ADSL:
Verder kan je bij InterConnect kijken, ik heb hier een VPN via adsl (8096/1024, overboeking 1:25) voor +/- 85€ per maand per gebouw (excl aansluitkosten, Cisco SOHO 96 (anoloog) + 97 (isdn) (of andersom)). Zij werken via BBNet,
De routers zijn dan managed, alles stellen ze in zoals jij dat wil hebben. Mooie QOS er bij, bij uitvallers even bellen en het werkt weer. Support is goed.

Verwijderd

De vraag is natuurlijk of je zomaar kabels mag trekken. JE moet waarschijnlijk aan bepaalde wetten voldoen. Ik vraag me af of dat de moeite waard is voor paar computers.
Pagina: 1