Toon posts:

xp installeren op maxtor s-ata 80 gb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi tweakers,

ik wil graag xp installeren op m,n s-ata schijf.

nadat ik er niet uitkwam, heb ik dit als laatste gedaan:

mobo = p4p800
bios instelling= ide 1 pm :maxtor ide 30 gb hier staat thans xp op.
ide1 ps: pioneer dvd-rom 117
ide 2 sm=liteon ldw401s

enhanced mode activ, p-ata en s-ata
s-ata configured as raid: yes
raid bootrom: enabled
time-out: 5 sec.

boot settings: 1ste floppy, 2de maxtor 80 gb s-ata, 3de dvd-dom speler.

harddisks: 1st maxtor 80 gb s-ata, 2nd maxtor 30 gb.

en dit gebeurde er:

nadat ikalle zes floppy,s van win xp pro had geladen, inclusief de f6 optie, vond ie dus de beide schijven keurig.

aangegeven dat ik op de s-ata schijf xp wil hebben, gaat ie de schijven controleren, dan vertelt ie mij dat er wat veranderingen zijn aangebracht, en dat ik opnieuw moet booten.

vervolgens krijg ik een bericht: ntldr missing, please reboot, waarna het hele verhaal weer vooraan begint.

wie weet er wat ik moet doen om het toch zover te krijgen, dat ik toch van me s-ata schijf kan booten ??.

greetz, mrmusic.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Lijkt me al niet de bedoeling :) Daar heb je toch minstens 2 schijven voor nodig en beiden aan de S-ATA controller neem ik aan.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Juh, en _ik ben btw niet bekend met S-ATA_ maar, je moet toch in de BIOS ook S-ATA kunnen aangeven als 1st boot device lijkt me?

6 Floppy disks vind ik ook zoiets gaars voor XP hoor, ik heb hier gewoon 1 cd liggen die mik er in, vanaf dat ding booten installeren en klaar :+

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
1rst boot =scsi (=sata)

• RobVee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
ntldr missing...

Heb ik ook gehad op een IDE Western Digital 20GB, toen ik er Windows 2000 Advanced Server op wilde zetten.

Als volgt opgelost:

Tweede IDE-schijf aangesloten (een Maxtor 120GB)... daar tijdelijk een Win98SE op gezet... daarna vanuit Win98SE weer Windows 2000 Advanced Server op die 20 GB gezet... misschien omslachtig... maar de 'ntldr missing' kwam niet meer terug... ben wel benieuwd wat die melding nu eigenlijk betekend. :?

| Lian Li PC65B | Intel P4 2,4GHz | 512MB PC2700 | Asus P4S8X-X | PoV GeForce FX 5900XT 128MB | L.I.S. 2 Premium VFD | | Maxtor DMP9 120GB 7200RPM 2MB (2x) | Iiyama ProLite E430S-B & E431S-B | Logitech DT Comfort & Z3e 2.1 | HP PS7960 |

Verwijderd

op NO zetten want je hebt geen 2 schijven om raid te kunnen doen maar 1 sataschijf
op disabled zetten: zie hierboven
boot settings: 1ste floppy, 2de maxtor 80 gb s-ata, 3de dvd-dom speler.
veranderen naar 1e dvdspeler, 2e sata schijf, 3e onbelangrijk. en de xpcd gebruiken als bootcd en niet die floppies en GEEN F6 indrukken omdat dat niet nodig is voor 1 sataschijf en je merkt geen performance verschil,

geloof me want ik heb beide geprobeerd (met of zonder F6) en ik heb ook P4P800 met 80 gieg van sata seagate.

als je geheel klaar bent met xp installeren de bootvolgorde weer ff aanpassen naar eigen smaak anders pakt hij soms iets wat nog in de dvdspeler ligt.

Verwijderd

op NO zetten want je hebt maar 1 s-ata schijf dat is geen raid config
raid bootrom: enabled op disable zetten je boot niet van een raid config.

dit probleem had ik ook maar bij mijn moest ik hem op hdd 0 zetten
ik had zelf 2 wd raptors 36gb en een wd800jb en iedere keer als ik wilde installeren wou mijn pc de mbr op mijn wd800 zetten en niet op de raptors.
ik heb toen de wd800 op de 2 ide gezet,en die ide tijdelijk uit gezet in de bios (je kunt ook de ide stekker los trekken).
(ntldr missing heeft te maken met je mbr overgens)
heb ik de boot volgorde op 1 floppy 2 cd rom 3 hdd 0 nu is de floppy onbelangrijk als je van cd rom boot en installeerd maar in deze volgorde kan het wel zijn dat hij naar de reboot weer van voor af aan begint (had ik ook namelijk). 8)7
dat kun je oplossen door bij de eerste reboot ff de cd rom er uit te halen.
ik moest dus wel f6 gebruiken (maar ik heb een gigabyte mobo).
anders herkende hij de raptors niet, ook niet toen ik er nog 1 had maar toen moest ik er wel andere drivers in laden
als de instalatie gereed is ff je 2 ide terug aan zetten (of de ide stekker terug aansluiten) in systeem beheer de drive letters aanpassen en klaar
heeft heel wat :( }) 8)7 geduurd voor ik het door had maar nu loopt het erg netjes

Verwijderd

Topicstarter
hoi guy,s,

Het is me dan eindelijk gelukt, zoals ik het graag wou hebben.

wat heb ik gedaan:

op enhanced mode gezet: p-ata+s-ata
configure as raid: yes
time-out: 15 sec

boot-volgorde: 1st floppy,2nd maxtor s-ata, 3rd dvd-rom

harddisks: 1st maxtor s-ata, 2nd maxtor 30gb p-ata.

de zes floppy,s geladen, inclusief f6 optie

s-ata geselecteerd voor installatie, geformatteerd naar ntfs part.

intel raid diskette geladen, (vroeg die om)

bij rebooten floppy verwijderen, ( zoals aangegeven stond).

en installeren maar!!!!

het heeft me een hele dag vol ergernis gekost, maar het resultaat is het enigste wat telt !!

greetz, mrmusic.

Verwijderd

OMG, overal werd gepost de cd te gebruiken als bootcd en niet de sataraid+bootrom te gebruiken. heb je wel iets hiervan aangetrokken?

affijn je hebt je installatie helemaal fout gedaan en ik verwacht niet anders dan dat je terugkomt met problemen.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 15:18:
OMG, overal werd gepost de cd te gebruiken als bootcd en niet de sataraid+bootrom te gebruiken. heb je wel iets hiervan aangetrokken?

affijn je hebt je installatie helemaal fout gedaan en ik verwacht niet anders dan dat je terugkomt met problemen.....
hoi, ik ben nu 2 a3 dagen verder, en helemaal nog geen probleem ondervonden, dus waar jij het weg haalt, dat ik het fout zou hebben gedaan weet ik niet, voorlopig draait ie als een zonnetje.

greetz, mrmusic.
Pagina: 1