[ADSL] Trage verbinding: router, netwerkkaart of firewall?

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ericck
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 11:25
Via een Sitecom router heb ik met een ZyXEL modem een adsl verbinding tot stand gebracht.
Als ik de computer net heb opgestart werkt alles prima. Netwerk wordt herkend en de snelheid is prima.
Naar mate ik langer bezig ben lijkt het allemaal veel langzamer te gaan. Een test op speedtest.nl wijst uit dat mijn downloadsnelheid inderdaad vele malen lager ligt. Het gekke is dat van tijd tot tijd de snelheid opeens weer omhoogschiet. Soms wordt ook plotseling de verbinding verbroken met MSN.

Een en ander is in ieder geval niet de oorzaak van storingen bij Demon (mijn provider) en ook niet de oorzaak van trage websites; er zit echt iets fout bij mij thuis.

Wat het precies is kom ik niet uit. Er zijn denk ik vier opties:
1. Mijn firewall is niet goed geconfigureerd, vrij onwaarschijnlijk want ik heb alle locale IP adressen in ZoneAlarm Free toegevoegd, dus normale toegang zou mogelijk moeten zijn. Daarnaast zijn Internet Explorer en MSN gewoon authorized voor internettoegang.
2. De netwerkkaart is defect. Er zit een 2e hands kaart in, misschien dat die op een of andere manier het niet doet of dat er zich een hardwareconflict voordoet (!)
3. De bekabeling is niet goed. Volgens mij heb ik er nu gewoon UTP-5 kabels aanzitten met RJ-45 connectoren. Ik heb geen idee ze straight of cross zijn, kan het daar aan liggen?
De kabel naar het modem is 25m lang. Is die afstand soms te groot? En verklaart dat de snelheidswisselingen en instabiliteit?
4. Een vierde optie; misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

De gegevens:
- 2 computers met allebei een SMC EZ Card 10/100 Mpbs
- Sitecom 4 poorts breedbandrouter
- ZyXEL Prestige 600 series modem

Wie helpt mij verder? Ik loop op dit moment een beetje vast met dit probleem.

Verwijderd

een paar vraagjes?

zit er in die sitecom router al geen firewall en is dus die zonealarm router wel echt nodig, (dit zal trouwens je snelheid niet drastisch veranderen maar het viel me gewoon op in je post).

als je een router hebt, heb je dan ook een 2e computer op dat netwerk, en zoja hoe is de snelheid op die computer. mocht de snelheid op die computer hetzelfde zijn dan ligt het ook niet aan de instellingen op jou computer.

probeer die router eens te pingen, als er pakketjes verloren gaan is het zeer waarschijnlijk dat je utp-kabel niet goed werkt.

dat je nic (netwerkaart) niet goed geinstaleerd is lijkt me sterk aangezien je wel verbinding hebt met het internet, mocht je alsnog twijfelen kan je altijd proberen de driver overnieuw te instaleren en anders een andere nic proberen.

het kan ook zo zijn dat je internet op bepaalde tijdstippen gewoon iets trager is ivm drukke servers.

en neem die snelheidstesten niet al te serieus, ik heb het voor de grap ook eens geprobeerd: bij www.snelheidstest.nl kwam ik tot de 33 Kb/s en bij speedtest kwam ik tot de 60 Kb/s nogal een verschil, en dat terwijl ik een 1024 kb/s <-is in theorie-> 128 Kb/s.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 19:28 ]

• ericck
Er zit een ingebouwde firewall op, maar volgens mij is die heel erg simpel. Ik stel liever wat zaken in via software.
Als mijn snelheid daalt heeft trouwens het uitschakelen van ZoneAlarm geen positieve invloed op de snelheid.

Op de tweede computer lijkt het inderdaad iets sneller te gaan, maar ik heb deze nog niet veel gebruikt.

Het vreemde van het hele probleem is dat alles niet constant langzamer of sneller gaat, maar dat op sommige momenten de snelheden enorm daalt (en dan echt naar snelheden van een paar kb/s).
Daarom dacht ik in eerste instantie dat mijn NIC (half-)defect was of dat er een IRQ conflict was.

Ik heb even 100 pings uitgevoerd naar mijn router met het volgende resultaat.

code:
1
2
Pingstatistieken voor 192.168.0.1:
    Packets: verzonden = 100, ontvangen = 100, kwijtgeraakt = 0 (0% verlies)

Kan ik hieruit concluderen dat met de kabel naar de router in ieder geval niks mis is?
En kan het invloed op de performance hebben dat er een telefoondraad van 25m naar het modem loopt vanuit de meterkast? Zou dit ook eventuele dipjes verklaren of zou de snelheid dan constant lager moeten zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door ericck op 22-01-2004 22:09 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gokje. Jij of je 2e computer heeft kazaa/emule/bittorrent of een of ander p2p progje draaien wat je hele upload volgooit waardoor je dus niet meer kan downloaden??? Ik gok dat het op jouw computer staat omdat het als je opstart wel snel gaat en je p2p progje nog niet zoveel hosts gevonden heeft.

• ericck
Ik heb op één van de twee PC's Kazaa Lite gedownload. Deze start echter niet automatisch af en als Kazaa niet draait, heb ik nog steeds het probleem.

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 14:28

CPZ

1. Sluit je modem zo dicht mogelijk aan waar je telefoonlijn binnenkomt.
2. Zorg ervoor dat er een twist in de UTP kabel zit die loopt vanaf je modem naar Sitecom router. (dat moet die 25 meter zijn !!!)
3. staat je modem in bridge mode of gebruikt die NAT.
4. je sitecom router NAT die ook.
5. een netwerkkaart kan werken en toch defect zijn!!! die zorgt dan voor pieken in je netwerk wat weer vertraging veroorzaakt.

Maak voor ons eens een situatie schets met ip nummer en dan voor namelijk de eerste 3 (10.0.0.x enz)
-----123.456.789.x --Modem---987.654.321.x ----router----192.168.123.123 enz....
Dan krijgen we een beter inzicht in de situatie.

Je snapt het al er kunnen veel oorzaken zijn die het probleem veroorzaken.

[ Voor 11% gewijzigd door CPZ op 22-01-2004 22:39 ]

• ericck
Binnenkort zal ik het ook even met een andere netwerkkaart proberen, dan sluit ik dat in ieder geval uit.

Impliceer je met het aanzetten van NAT dat ik dan mijn softwarematige firewall uit kan zetten?

Hier een overzichtje. Ik weet niet precies wat de gangbare methode is, maar ik hoop dat het zo visueel duidelijk is:

splitter ----> 25 m telefoonkabel ---> modem 192.168.1.1 --> router 192.168.0.1 --> computer 1: 192.168.0.2 en computer 2: 192.168.0.2
(vanaf de router lopen twee goedkope UTP kabels van 10 meter)

[ Voor 21% gewijzigd door ericck op 22-01-2004 22:45 ]

• ericck
Ik wil me niet blind staren op resultaten van SpeedTest, maar ik ben nu wel iets opmerkelijks te weten gekomen:

Mijn uploadsnelheid is wél goed!
Dit vond ik zelf heel apart, maar ik weet niet wat voor conclusies ik hieruit moet trekken.

code:
1
2
3
4
 Download
16.1 KByte/sec        (=129 kbps) 
 Upload
55.4 KByte/sec        (=443 kbps)

[ Voor 25% gewijzigd door ericck op 22-01-2004 23:15 . Reden: lay-out ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
die 25 meter telefoonkabel is de oorzaak.
dat ding moet zo kort mogenlijk zijn (2-3 meter, max 10 meter)
bij een maat van me is zn verbinding ook instabiel en wordt vaak onderbroken, die heeft 20 meter kabel liggen.

KPN wou zn lijn al gaan downgraden (problemen sinds de upgrade), maar ik heb em aangeraden een Ethernet modem te bestellen en UTP te leggen ipv telefoonkabel (hij heeft nu een USB modem, vandaar de 20 meter)

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

die 25 meter telefoonkabel naar je modem, WAAROM?

splitter ----> modem 192.168.1.---> 25 m UTPkabel --> router 192.168.0.1

zo lijkt het mij iets beter hoor

damn te laat >:)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 23:20 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 23:17:
die 25 meter telefoonkabel naar je modem, WAAROM?

splitter ----> modem 192.168.1.---> 25 m UTPkabel --> router 192.168.0.1
Leuk idee, maar 25m telefoonkabel is zo af en toe gewoon nodig. * Gomez12 heeft een telefoonaansluiting die midden in mijn woonkamer (boven een tafeltje) zit en dat is met wat telefoonverlengkabels en kabelgootjes een stuk mooier weg te werken dan een lelijk modem wat midden op of onder een tafeltje staat.

• ericck
Het kwam hier gewoon zo uit, want:
- plugje van de netwerkkabels was te dik om door de bestaande leidingen te voeren
- er zit vocht in de meterkast dus liever het modem op een droge plaats

Maar die snoeren zijn al gelegd, het liefst laat ik dat zo :)

Iemand nog een idee waarom die upload / download verhouding zo vreemd is. Waarom is alleen de download traag?

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:12
Wat bij mij als het eerste op kwam is dat misschien iemand en/of een progje(trojan/backdoor?) je systeem als opslag ruimte gebruikt waardoor je download onder lijd.

Kijk anders even met netstat oid wat voor verbindingen je hebt als het zo traag wordt. Je weet nooit.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• ericck
Bedankt voor de suggestie, Gondor.
Was inderdaad een mogelijkheid geweest. Echter, mijn download is nu weer tot onder de 10 kb/s gedaald en als ik kijk met netstat wat er open staat, dan zijn dat alleen verbindingen met externe adressen eindigend op :80.
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij zijn dat gewoon http/www adressen, oftewel websites waarmee ik op dat moment verbonden ben. M.a.w.: Als ik de Ip adressen intik in mijn browser kom ik bij de desbetreffende site uit.

Verwijderd

Ok ik had ook een sitecom de dc-202 de zwarte uitvoering,klote pings en klote downloads.
Ik verkoop ze zelf heb deze in combinatie met demon en ook de zyxel.

Oplossing router geruild met de dc-202 versie 2 zilveren platte uitvoering.

Resultaat super downloads super ping ook met kazaa shareaza en spelen met zijn tweeen op UT server met een ping van 20 tot 30 terwijl kazaa op de achtergrond draait :)

Heb jij ook de zwarte? (versie 1)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 00:39 ]

• ericck
Heb jij ook de zwarte?
Nee, ik zou bijna zeggen helaas niet.
Ik heb die met het zilveren kastje.

• ericck
Even een update: ik heb mijn verbinding een dag open laten staan met alleen Kazaa draaiend. Aan het begin van de dag was de downloadsnelheid 60-70 kb/s. Inmiddels is deze gedaald tot onder de 10 kb/s. Ook de uploadsnelheid is nu heel traag (op het moment van de test heb ik Kazaa Lite even uitgezet).

De volgende verbindingen staan open:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Actieve verbindingen

Proto  Lokaal adres          Extern adres        Status
  TCP    mycom:2392             cs2424298-155.sport.rr.com:1612  ESTABLISHED
  TCP    mycom:2403             wbb2.leaseweb.nl:80    ESTABLISHED
  TCP    mycom:2404             wbb2.leaseweb.nl:80    ESTABLISHED
  TCP    mycom:2424             AC887D9A.ipt.aol.com:1205  SYN_SENT
  TCP    mycom:2458             www07-inx.leaseweb.com:80  SYN_SENT
  TCP    mycom:2466             66.102.9.99:80         ESTABLISHED
  TCP    mycom:2511             66.102.9.104:80        ESTABLISHED

Wat zijn die port 1205 en 1612 eigenlijk?

[edit]
Op een lijst op internet vond ik het volgende voor port 1612:
netbill-trans 1612/udp NetBill Transaction Server

Als ik mijn modem uit- en waar aanzet is de snelheid alweer hoger (maar nog wel steeds een trage download en snelle upload).

[ Voor 12% gewijzigd door ericck op 23-01-2004 17:53 ]

• Gondor
Misschien is het handig om "netstat -o" te doen zie je ook het ID van het proces en kan je via task manager kijken welk exe/dll het is.

Maar ik denk dat je beter even een antispy progje oid kan gebruiken.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• ericck
Aan de spyware ligt het in ieder geval niet, want ik heb de paar dingetjes die erop stonden nu ook verwijderd. De verbindingen die openstonden waren gewone Kazaa verbindingen volgens mij.

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 21:10

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb ook een vaag probleem met Sitecom. Hetzelfde als jij.

Mijn Sitecom DC-202 router is nog de v1 versie. Omdat hij altijd vastliep als ik Soulseek aanzetten, heb ik toen de laatste firmware erin gestopt (1633). Daarna zijn de problemen alleen maar erger geworden...

De snelheid zakt nu ook na een tijdje onder de 10kB/s. Mijn upload schoot ook niet op. Toen ik m'n router weer uit/aan zette, werkte hij weer. En wanneer hij dan werkt, is de download rond de 120kB/S

Wanneer ik een spelletje UT host, is de ping rond de 7000... dat moet normaal iets van 20-50 zijn.

Door o.a. die problemen heb ik m'n router er even uitgehaald en de adsl-modem aangesloten op m'n computer. Alles werkte weer probleemloos. Mijn download was zelfs 211kB/s. Die Sitecom houdt gewoon de boel op en vern**kt m'n netwerk.

Nog geen oplossing :(

Damn... kon niet eens dit bericht posten. Kreeg telkens dat de pagina niet gevonden kon worden. Stekker eruit.. erin.. kan hij niet meer inloggen. Pas na een paar duizend keer werkte hij weer :S

specs

Verwijderd

Frits Flits schreef op 25 januari 2004 @ 18:41:
Ik heb ook een vaag probleem met Sitecom. Hetzelfde als jij.

Mijn Sitecom DC-202 router is nog de v1 versie. Omdat hij altijd vastliep als ik Soulseek aanzetten, heb ik toen de laatste firmware erin gestopt (1633). Daarna zijn de problemen alleen maar erger geworden...

De snelheid zakt nu ook na een tijdje onder de 10kB/s. Mijn upload schoot ook niet op. Toen ik m'n router weer uit/aan zette, werkte hij weer. En wanneer hij dan werkt, is de download rond de 120kB/S

Wanneer ik een spelletje UT host, is de ping rond de 7000... dat moet normaal iets van 20-50 zijn.

Door o.a. die problemen heb ik m'n router er even uitgehaald en de adsl-modem aangesloten op m'n computer. Alles werkte weer probleemloos. Mijn download was zelfs 211kB/s. Die Sitecom houdt gewoon de boel op en vern**kt m'n netwerk.

Nog geen oplossing :(

Damn... kon niet eens dit bericht posten. Kreeg telkens dat de pagina niet gevonden kon worden. Stekker eruit.. erin.. kan hij niet meer inloggen. Pas na een paar duizend keer werkte hij weer :S
Je moet de dc-202 versie 2 hebben met de versie 1 had ik dat probleem ook met v2 is alles normaal.

• ericck
Meest frustrerende is nog dat ik de v3 heb, daarmee zou het dus allemaal prima moeten werken.
Overigens weet ik ook niet 100% zeker of het aan de router ligt, maar alle andere factoren zijn bijna uitgesloten.

• ericck
Ik geef dit topic nog maar even een *bump*, omdat ik er helaas nog niet uit ben gekomen.
Mijn PC vertoont overigens ook nog meer kuren, sinds ik het hele netwerk/adsl gebeuren heb geïnstalleerd: als ik op internet zit, loopt mijn computer spontaan vast. En dan geen blauwe schermen of foutmeldingen, maar gewoon echt helemaal vast. Alleen een koude start helpt dan nog.

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 21:10

Frits Flits

SOUND! Designer

ericck schreef op 28 januari 2004 @ 23:17:
Ik geef dit topic nog maar even een *bump*, omdat ik er helaas nog niet uit ben gekomen.
Mijn PC vertoont overigens ook nog meer kuren, sinds ik het hele netwerk/adsl gebeuren heb geïnstalleerd: als ik op internet zit, loopt mijn computer spontaan vast. En dan geen blauwe schermen of foutmeldingen, maar gewoon echt helemaal vast. Alleen een koude start helpt dan nog.
Andere drivers voor je netwerkkaart proberen?

specs

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

koop gewoon een sweex adsl annex a router (modem router in een)
is ietsje lastig te configureren, maar als je het een keer door hebt is het zomaar klaar, en werkt je internetverbinding razendssnel. ik gebruik em ook en heb ook een lange kabel ernaartoe liggen (20 mtr).
grote kans dat het dan wel werkt.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• ericck
anti-XP schreef op 29 januari 2004 @ 21:23:
koop gewoon een sweex adsl annex a router (modem router in een)
Als je geen peertje in een lamp kan draaien, koop jij zeker ook een hele nieuwe lamp?

Kijk, het moet natuurlijk ook gewoon kunnen werken. Inmiddels ben ik er achter dat het niet aan de router ligt.
Ik heb de nieuwste driver/firmware van mijn netwerkkaart en ZyXEL modem geïnstalleerd, maar dit mag helaas niet baten.
Als ik de Demon Speedtest doe dan wordt halverwege het downloaden steeds de verbinding verbroken. Af en toe gaat ook het DSL lampje uit op mijn modem (ongeveer één keer in het half uur) en daarna knipperen, om vervolgens weer aan te gaan.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

het moet ook wel gewoon werken.
dat doet het in de meeste gevallen ook.
het lijkt me stug dat het aan je netwerkkaart ligt. probeer anders eens grote hoeveelheden data over het netwerk te verzenden en te ontvangen (pc naar pc)
dan kun je die mogelijkheid ook uitsluiten.
en anders kun je ook nog dhcp van je router uitzetten en met vaste ip's proberen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Gondor
ericck schreef op 31 januari 2004 @ 13:50:
[...]
Af en toe gaat ook het DSL lampje uit op mijn modem (ongeveer één keer in het half uur) en daarna knipperen, om vervolgens weer aan te gaan.
In dat geval is de kans groot dat het aan je adsl verbinding ligt. Heb je je mac adress geregistreerd? zo niet krijg je ieder 15-30 minuten een ander ip nummer. En een beetje lang duren kan het oorzaak zijn (je modem probeert het drie keer als ik me niet vergis).
Stuur anders een email naar support of bel ze gewoon om te vragen hoe jou verbinding van die kan eruit ziet.
ericck schreef op 31 januari 2004 @ 13:50:
[...]
Als ik de Demon Speedtest doe dan wordt halverwege het downloaden steeds de verbinding verbroken.
Hmm, Demon speedtest? Dat wil ik ook waar kan ik dat vinden?

Verwijderd

ik denk dat optie 1,2 die jij beschrijft het niet zijn zeker niet je firewall die laat iets wel of die laat iets niet toe en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Wat wel kan is dat de configuratie te wensen laat waardoor je teveel toestaat vanaf en naar het internet.

Optie 3 is te testen door bv een ander kabel of een ping <ipadres router> -t op te zetten en te checken of je ping tijden oplopen wanneer je internet trager word.

Optie 4 is waarschijnlijker.
-Een proggie (spyware gebruik adaware6.0 hier tegen) bezet je bandbreedte en/of CPU gebruik.
-Een virus is natuurlijk ook mogelijk, bv mydoom maakt ook gebruik maakt van bv kazaa voor verspreiding.
-Heb je mischien een openrelay of proxy draaien?
-Een trojan ofcourse is ook een optie.
-Wat ook kan is dat je interfaces van je NIC en Router op auto duplex en auto speed staan. Zet deze altijd fixed bv 10 half of 100 full. (in combinatie met een defecte kabel levert leuke problemen op) een duplex mismatch kan een 8 tot 10 maal tragere verbinding opleveren. Je kunt dit bijvoorbeeld checken op je router of je alignment errors en/of runts op je interfaces hebt.
-Heb je automatische updates van MS aanstaan? Deze download automatische patches vanaf het internt naar je PC.
-Je zou bv met een sniffer proggie eens in de data kunnen kijken wat er zoal allemaal langs komt fietsen

-Poort 1612 word o.a. gebruikt voor authenticatie bij een authenticatie server zoals RADIUS.

-A-DSL is ASYNC dwz dat voor upload lager frequenties en voor dowload hoger frequenties gebrukt worden. tussen 26khz - 138khz voor upload en 138khz-1,180 Mhz voor download QAM gemoduleerd. Een lange kabel is nadelig voor hogere frequentie, deze zullen door de condensator werking van de kabel qua voltage gaan afnemen. Hierdoor kan dus je snelheid nadelig worden beinvloed.

• ericck
Stuur anders een email naar support of bel ze gewoon om te vragen hoe jou verbinding van die kan eruit ziet.
Ik heb ze er al over gesproken. Ze konden in mijn logbestanden zien dat elke 30 minuten automatisch een nieuw IP adres is aangevraagd, zoals het hoort. Als het vaker gebeurt dan 1x in de 30 minuten betekent het dat je verbinding vaak verbroken wordt. Dat was bij niet het geval.
Hmm, Demon speedtest? Dat wil ik ook waar kan ik dat vinden?
Je kan het alleen krijgen via de helpdesk. Ze e-mailen het je dan. Als je me even een mailtje stuurt kan ik het wel even doorsturen. Het is gewoon een batch bestand dat een verbinding met een FTP server maakt en hier een logje van maakt.

@C7RL: Optie 4 heb ik uitgesloten. Ik heb AdAware gedraaid en alle lopende programma's afgesloten, firewall gedeinstalleerd. Daarnaast heb ik de Run en RunOnce keys in het registry even nagelopen, evenals load= in win.ini.
En dan nog blijven de problemen zich voordoen...
Een lange kabel is nadelig voor hogere frequentie, deze zullen door de condensator werking van de kabel qua voltage gaan afnemen. Hierdoor kan dus je snelheid nadelig worden beinvloed.
Als dit echt zo is, zou dat wel een verklaring kunnen zijn. De telefoonkabel van 25m zou een dusdanige storing kunnen veroorzaken dat alleen de hoge signalen worden verstoord. Maar verklaart dat ook dat mijn internet steeds langzamer wordt naarmate ik langer internet?

[ Voor 34% gewijzigd door ericck op 31-01-2004 19:59 . Reden: reactie op C7RL toegevoegd ]

Verwijderd

ericck schreef op 31 januari 2004 @ 19:56:
[...]

Ik heb ze er al over gesproken. Ze konden in mijn logbestanden zien dat elke 30 minuten automatisch een nieuw IP adres is aangevraagd, zoals het hoort. Als het vaker gebeurt dan 1x in de 30 minuten betekent het dat je verbinding vaak verbroken wordt. Dat was bij niet het geval.

[...]

Je kan het alleen krijgen via de helpdesk. Ze e-mailen het je dan. Als je me even een mailtje stuurt kan ik het wel even doorsturen. Het is gewoon een batch bestand dat een verbinding met een FTP server maakt en hier een logje van maakt.

@C7RL: Optie 4 heb ik uitgesloten. Ik heb AdAware gedraaid en alle lopende programma's afgesloten, firewall gedeinstalleerd. Daarnaast heb ik de Run en RunOnce keys in het registry even nagelopen, evenals load= in win.ini.
En dan nog blijven de problemen zich voordoen...

[...]

Als dit echt zo is, zou dat wel een verklaring kunnen zijn. De telefoonkabel van 25m zou een dusdanige storing kunnen veroorzaken dat alleen de hoge signalen worden verstoord. Maar verklaart dat ook dat mijn internet steeds langzamer wordt naarmate ik langer internet?
Nou, er speelt nog iets anders mee namelijk je tcp window size (afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding). Laat maar zeggen de fout corectie/detectie op L4 die erop toe ziet dat alles goed gaat. De windowsizeing bepaald grof gezegd hoeveel IP pakketten/fragments er binnen mogen komen voordat daarop een reply naar de verstuurder word gegeven dat alles is aangekomen. Je begrijpt dus wel dat wanneer je dus voor elk ontvangen pakket eerst een reply moet sturen het heel lang duurt voordat je data binnen is. Gaat er iets niet goed moet alles opnieuw worden binnengehaald en de windows size is word met een factor 2 verkleind totdat deze nul is. Dan begint het hele spel van voren af aan. Met een sniffer is dit heel goed te zien.

Waar je ook even naar kan kijken is je MTU size. Standaard staat deze op 1500 ingesteld (in je OS). Voor ADSL is een MTU van 1440 een beter getal omdat je router dan niet hoeft te defragmenteren. Dit komt omdat je IP pakket van 1500 niet geheel in 1 keer in een " ADSL " frame past. Je router moet dan het IP pakket bij een mtu van 1500 in een frame van 1440 en 60 bytes plaatsen zonde van dat kleine pakket dus en verlies aan bandbreedte.

[Klote problemen dat af en toe wel en af en toe niet] :(

• ericck
C7RL, je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik (maar daarvoor vraag ik 't hier natuurlijk ook :) ).
Maar als ik het goed begrijp moet ik dus eerst even met een sniffer (waar vind ik zo'n ding?) kijken of dat allemaal goed loopt en daarna pas die andere instellingen veranderen?
Ik verander liever zo min mogelijk, want if it ain't broken, don't fix it.

edit: een vriend van me zei dat het op half duplex en 10mbit misschien beter zou werken. Dat heb ik geprobeerd, het leek even beter te gaan, maar uiteindelijk blijven dezelfde problemen, hoewel misschien in iets mindere mate.
Wat is de logica erachter dat het op 10mbit hd wel zou werken?

[En 't is inderdaad heel irritant dit soort problemen. Als het nou gewoon helemaal niet werkte, wist ik tenminste waar ik aan toe was...]

[ Voor 43% gewijzigd door ericck op 31-01-2004 21:10 ]

Verwijderd

ericck schreef op 31 januari 2004 @ 21:07:
C7RL, je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik (maar daarvoor vraag ik 't hier natuurlijk ook :) ).
Maar als ik het goed begrijp moet ik dus eerst even met een sniffer (waar vind ik zo'n ding?) kijken of dat allemaal goed loopt en daarna pas die andere instellingen veranderen?
Ik verander liever zo min mogelijk, want if it ain't broken, don't fix it.

edit: een vriend van me zei dat het op half duplex en 10mbit misschien beter zou werken. Dat heb ik geprobeerd, het leek even beter te gaan, maar uiteindelijk blijven dezelfde problemen, hoewel misschien in iets mindere mate.
Wat is de logica erachter dat het op 10mbit hd wel zou werken?

[En 't is inderdaad heel irritant dit soort problemen. Als het nou gewoon helemaal niet werkte, wist ik tenminste waar ik aan toe was...]
10/half is compatible met 10baseT ethernet ofwel het oude coax verhaal. Dit principe van CSMA/CD (collision sense multiple access/collision detect) gaat ervan uit dat wanneer 1 host iets zend op ee gedeelt medium de rest zijn mond houd, gebeurt dat niet heb je een collision en moet de verzending opnieuw gebeuren bij 10 half heb je afwisselend tx en rx (zenden en ontvangen) over dezelfde lijn bij een 10 full verbinding heb heeft de host voor zenden en ontvangen dedicated een verbinding. Ofwel bij full duplex geen collisions! sluit je dus een 10 half host aan op een 10 full host (duplex mismatch) dan is het dus w8en op problemen. Verkeer is mogelijk allen super traag. Bij een speed mismatch heb je helemaal geen verkeer.

Enfin, een sniffer vind je niet zo maar, echter er is een open source ethereal genaamd beschikbaar waarmee je in de pakketten kan kijken. Echter je moet wel kaas gegeten hebben van het OSI model. Daarnaast kun je alleen zien wat er op je eigen lan gebeurt, wat er gebeurt op de ADSL lijn kun je niet zien. Hier geld denk ik het principe van trial en error en dus gewoon wat dingen proberen zoals toch een kortere kabel.

Suc6 ;)

• ericck
dus een 10 half host aan op een 10 full host (duplex mismatch) dan is het dus w8en op problemen
Dus als ik een en andere wil uitproberen kan ik het beste eens proberen om alles om 10 full te zetten in mijn lokale netwerk, dan heb ik kans dat de match beter is, waardoor de verbindingssnelheid van internet uiteindelijk zal verbeteren?

En die sniffer laat ik maar zitten denk ik, want van OSI (?) modellen heb ik weinig kaas gegeten ;)

• duhtje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 10:49

duhtje

blabla

Ik heb zelf ook problemen met mijn Sitecom DC-202 v1.
Ik moet namelijk om de zoveel tijd (1 uur tot 2 weken) de verbinding verbreken en opnieuw aanmaken aangezien je er dan niet meer mee kunt internetten (ADSL), soms is dat het af en toe zelfs nodig is om hem helemaal uit te zetten...

• ericck
Ik heb zelf ook problemen met mijn Sitecom DC-202 v1.
Sitecom is zelf ook op de hoogte van dit probleem.
Echter, jouw probleem is iets anders dan de mijne. Ik gebruik de DC-202 v3 met de nieuwste firmware. Bovendien heb ik inmiddels (bijna zeker) vastgesteld dat de router bij mij niet het probleem is.

Verwijderd

ericck schreef op 22 januari 2004 @ 23:36:
Het kwam hier gewoon zo uit, want:
- plugje van de netwerkkabels was te dik om door de bestaande leidingen te voeren
- er zit vocht in de meterkast dus liever het modem op een droge plaats

Maar die snoeren zijn al gelegd, het liefst laat ik dat zo :)

Iemand nog een idee waarom die upload / download verhouding zo vreemd is. Waarom is alleen de download traag?
Gozer,

Kan ook nog gewoon zijn dat je modem brak is, dat ie op 1 of andere manier de zaak niet goed demoduleert ofwel een hardware probleempje. Aan de andere kant is het mischien ook verstandig je telefoon lijn te laten doormeten kan namelijk zijn dat het koper naar je huis brak is door breuk en/of vocht. Oplossing is dan eventueel dat KPN je signaal op wit/oranje binnen laat komen ipv rood/blauw nu. KPN kan de verbinding middels applicatie viertel testen.

• ericck
Aan de andere kant is het mischien ook verstandig je telefoon lijn te laten doormeten kan namelijk zijn dat het koper naar je huis brak is door breuk en/of vocht
Klopt wel, we hebben enorm veel vocht in de meterkast zitten. We hebben paar weken geleden problemen gehad met de telefoonaansluiting (veel ruis, af en toe geen kiestoon), maar het bleek dat er één defect toestel was aangesloten. Die hebben we erafgehaald, toen is alles doorgemeten en het bleek het weer in orde te zijn. Maar echt leuk vind ik al dat vocht in de meterkast niet, vandaar dat ik mijn modem daar dus niet neer wilde zetten.

[depri-mode]
Hadden we nou maar Casema kabel genomen, dan had ik al dit gezeik niet gehad :(
[/depri-mode]

Verwijderd

ericck schreef op 22 januari 2004 @ 22:43:
splitter ----> 25 m telefoonkabel ---> modem 192.168.1.1 --> router 192.168.0.1 --> computer 1: 192.168.0.2 en computer 2: 192.168.0.2
(vanaf de router lopen twee goedkope UTP kabels van 10 meter)
twee maal 192.168.0.2 typefoutje? anders zit daar een conflict.

• ericck
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 13:51:
[...]
twee maal 192.168.0.2 typefoutje? anders zit daar een conflict.
Typfoutje :) Alle 'simpele' instellingen kloppen wel, dat weet ik inmiddels wel zeker.

Verwijderd

ericck schreef op 01 februari 2004 @ 14:08:
[...]

Typfoutje :) Alle 'simpele' instellingen kloppen wel, dat weet ik inmiddels wel zeker.
Heel scherp van major_kickass 2 dezelfde ipadressen op 1 netwerk mag niet dus check dat even voor de zekerheid.

• ericck
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 14:12:
[...]
Heel scherp van major_kickass 2 dezelfde ipadressen op 1 netwerk mag niet dus check dat even voor de zekerheid.
Kan niet het probleem zijn, want zoals gezegd doen de problemen zich ook voor bij rechtstreekse aansluiting op het modem. Het modem heeft dan natuurlijk een andere IP.

Trouwens, ik herinner me dat ik een keer nadat ik op het modem had ingelogd de volgende melding kreeg:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ericck/banners/naamloos1.jpg

Het ip adres van de netwerkkaart was toen 192.168.1.10 (statisch ingesteld).
Toen ik vervolgens mijn netwerkkaart weer dynamisch instelde was dit probleem ook verholpen.
Ik heb dit ook gezegd tegen Demon dat ik deze melding kreeg, maar omdat ik de melding nu niet meer kreeg wilden ze dit voorlopig even negeren.

edit: mijn vraag was dus of iemand nog weet wat die melding precies inhoudt?

[ Voor 5% gewijzigd door ericck op 02-02-2004 17:14 ]

Pagina: 1