ik zoek een keyboard met piano-'feel'

Pagina: 1
Acties:
  • 833 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714

Topicstarter
als kadootje voor mn vriendin, die altijd veel piano heeft gespeeld wil ik graag een digitale piano kopen. In de posts die ik gevonden heb gaat het meestal over mensen met een groter budget dan ik. Het kado mag max 150 a 200 euro kosten.
IK zoek dus een 2ehandsje, maar ik weet niet waar ik naar moet kijken. Welke merken typenummers vallen in mijn budget en klinken en voelen nog een beetje als een piano? Ik besef ook wel dat een echte digitale piano mijn budget ver overtreft, maar is zoiets als 'gewogen toetsen' bij oudere/goedkopere modellen nooit ingebouwd?
Op marktplaats e.d. kan ik HEEL veel keyboards vinden binnen mijn budget, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

dus: als jullie advies hebben, alvast bedankt!

Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:34

Eraser127

Nijkerk

Ik denk dat je voor een keyboard met "piano-feeling" een groter budget nodig zult hebben.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja ik had ook al het idee dat een KB met gewogen toetsen te duur zou worden. Maar ik ben op zoek naar een keyboard dat in ieder geval redelijk in de buurt komt. Hoe klinken de yamaha PSR's bijvoorbeeld? die zie je veel op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

Ik heb een niet-toetsaanslag-gevoelig-keyboard uit 1990 ofzo, ten opzichte daarvan is een aanslaggevoelig keyboard al een hele vooruitgang. :P Denk dat er onderling niet zoveel verschil tussen zit, misschien dat je eerder slaagt bij een electrische piano... Laat je eens voorlichten in de betere muziekwinkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98634

Ik heb een voor zijn doen al weer redelijk gedateerde Technics KN 1000.
Dit bord is zo'n 10 jaar oud en inmiddels zijn er redelijk wat opvolgers.

Ik doe mijn bord niet weg, maar het heeft in ieder geval de door jou gewenste piano-aanslag. Dit is overigens ook nog eens in te stellen.

Dus kijk eens of je een Technics KN 1000 tussen de aanbiedingen ziet staan. Je zult er geen spijt van krijgen.

Succes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Toetsgevoeligheid is inderdaad een pré maar zorg ook dat je er een sustain pedaaltje bij doet. Deze dingen kosten geen drol, vroeger 25 gulden dus nu 10 of hooguit 15 euro. Bij piano zijn bij sommige stukken de pedalen heel belangrijk. Hoewel een keyboard (zeker in jouw prijsklasse) maar 1 pedaal aan kan is het toch een heel stuk beter dan géén pedaal.

Nog één kleine opmerking, een keyboard voelt nooit zoals een piano. De toetsen zijn meestal een heel klein beetje kleiner en de aanslag is veel lichter. Ik speel zelf al 8 jaar keyboard/synthesizer maar als ik dan achter een piano ga zitten heb ik na 10 minuten al last van mijn vingers :P

Ik vind het trouwens een erg leuk kado wat je je vriendin wilt geven, mischien kan ze jou ook eens wat leren spelen want dat is erg leuk (vind ik dan ;) )

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
ik had eerst een roland e66 ofzo,
was wel een goed ding, de toetsen zijn aanslag gevoelig, ze zijn natuurlijk lichter als piano toetsen, maar dat hou je
hij koste toen dr tijd (6 jaar terug ofzo) 1000 euri 2 de hands hij is ong 4 jaar later weg gegaan voor 500 ofzo.
geen idee hoe duur hij nou te vinden is, ik weet niet hoe snel die dingen zakken in prijs,
maar als je er een zien moet je maar zien
ik vond het wel een fijn keyboard, ook nog met midi interace en floppy :)

we hebben hier nu de yamaha psr190 maar die kan ik niet aanbevelen, was ook 500 euro nieuw, meer voor de gein,
dat ding klinkt echt totaal niet als een echte piano, ik weet niet hoegoed de duurdere van yamaha zijn, maar persoonlijk vind ik roland beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb een PSR740 en dat is echt een heerlijk ding (zit zelfs een orgel in met van die virtuele trekknoppen, en allerlei instelbare DSPs) maar die valt redelijk ruim buiten je budget :+

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

gewogen toetsen, ik stond al te kijken van waar heeft ie het over maar je bedoelt toetsen met aanslaggevoeligheid? iig zo noemen wij het altijd...

In Cubase is het Velocity d8 ik, maar de laatste keer dat ik echt veel met Cubase was, dat was op de Atari-ST (Cubase-ST), met originele dongle :) die hebben we nog *D

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 22-01-2004 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Fairy schreef op 22 januari 2004 @ 22:46:
gewogen toetsen, ik stond al te kijken van waar heeft ie het over maar je bedoelt toetsen met aanslaggevoeligheid? iig zo noemen wij het altijd...
Nee, gewogen toetsen zijn "zwaardere" toetsen zegmaar. Die bijna aanvoelen zoals die van een piano.

@TS: ik denk dat het moeilijk zal worden met jouw budget. Heb niet zo veel verstand van keyboards (meer van synths), maar ik denk dat je het beste wat dingen kan zoeken uit je prijsklasse en dan gewoon op internet zoeken naar de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik denk dat ik eens ga zoeken naar keyboards die nieuw 300 tot 400 euro kosten. dan moeten ze 2ehands max 200 zijn ongeveer.
Even over dat Roland keyboard... zijn er meer mensen die Da Union's mening delen? dan richt ik me wat meer op de rolands ipv de yamahas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De vroegere series van Roland waren qua prijs / kwaliteit erg goed, tegenwoordig stelt het niks meer voor en kan je beter voor een Yamaha gaan als je een nieuwe neemt(of Korg maar dat is helemaal niet te betalen), maar dat doe jij dus niet. Ik heb zelf tijden les gehad op een E16 van Roland en dat ding speelde best lekker dus lichte aanslag. De E5 waar ik ook wel eens op gespeeld heb had een veel zwaardere aanslag maar dat is zo'n antiek ding dat het me meeviel dat 'ie niet eens meer kolengestookt was ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02-2024
Mijn zusje heeft een Clavinova van Yamaha. Daarvan zijn de toetsen net zo groot als bij een gewone piano en de aanslag is volgens mij vrij realistisch. Ik weet niet welk type Clavinova het is maar volgens mij hebben ze allemaal hetzelfde systeem voor de toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_van_H
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Afgezien van gewogen toetsen die nog steeds (te) duur zullen zijn, moet je je goed realiseren dat het geluid van keyboards de laatste paar jaar enorm is verbeterd, zeker van goedkopere. Ik heb pas een 2dehands keyboard (voor de kids ;) ) gekocht en heb toen flink gezocht. In de prijsklasse onder 200 Euro kun je beter een vrij recent keyboard uit een iets goedkopere klasse (even afgezien van echte speelgoeddingen natuurlijk) nemen dan een oudere uit een duurdere klasse. Zo'n ooit dure heeft vaak snufjes als een ingebouwde sequencer, floppies etc. die je niet nodig hebt (hang dat ding aan een PC) maar klinken gedateerd vergeleken met een ding dat 2 jaar geleden 500 Euro was. Ehh, 1000 gulden...
Just my 2 cents (ben zelf meer gitarist :P).

Weet nog steeds niks.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 22:13
m.m schreef op 22 januari 2004 @ 22:02:
Ik heb een PSR740 en dat is echt een heerlijk ding (zit zelfs een orgel in met van die virtuele trekknoppen, en allerlei instelbare DSPs) maar die valt redelijk ruim buiten je budget :+
En bovendien wordt ie ook niet meer gemaakt (heb er zelf ook 1), qua klasse is het vergelijkbaar met de PSR-2000 van nu. De 740 heeft iig ook een redelijke piano, echter zijn de toetsen van een keyboard te licht voor pianisten.

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en welke algemeen verkrijgbare types raden jullie me aan? yamaha psr 2xx series zijn bijvoorbeeld algemeen verkrijgebaar 2ehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Reken erop dat alles met "PSR" ervoor niet gewogen is. Yamaha heeft ook DGX-modellen, maar de aanslag daarvan zuigt. Nouja, ze proberen je blij te maken met gewogen toetsen, maar die zijn van plastic. Niet te vergelijken met een 2ehands gewogen model.

Hier staat een overzicht..

Wat Roland betreft - die bieden niet zoveel bang-for-the-buck als Yamaha's, heb ik zo het idee. De drempel ligt hoger.

Je beste kans zou misschien zijn om een 2ehands e-piano op te pikken (Clavinova modellen, of misschien een oudere Roland RD-zoveel). De exemplaren uit '90 en rond die tijd hebben vaak een goed gewogen toetsenbord, maar 200 euro max is wel -errug- krap (ik kende iemand die er eentje had voor 500 ouderwetse guldens, maar okee, dat was een buitenkans)... Stagepianos van tegenwoordig zijn ook prijzig. Je betaalt simpelweg voor goede toetsen en toch een bak gewicht aan materiaal, dus daar zit ook geen optie in.

Of kijk hier eens ;). Oppassen voor de 199-prijzen, dat zijn meestal van die jojo's die geen zin hebben om de verplichte 6 euro voor prijzen boven de 200 te betalen.
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/pianos/15652.htm

Dus, wil je nu gewoon voor gewone toetsen gaan of voor gewogen? Stom als het klinkt kun je dan ook gewoon een 2ehands -echte- piano overwegen. Of huren :).

[ Voor 28% gewijzigd door Yoozer op 23-01-2004 02:06 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
echte piano is geen optie. te groot en te hard voor in een studentenflat. Mn ouders hebben een clavinova, dat klinkt best aardig ja. Gewogen toetsen is dus (waarschijnlijk) te duur. Ik kan misschien een 2ehands yamaha CLP-350 kopen, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Als 't kan, wel. Er is op HC maar 1 reviewtje over, maar die is positief - en het mooie van een digitaal exemplaar is dat je later kan doorsparen voor een module erbij. Je haakt er bijvoorbeeld een Kurzweil Micro-Piano aan, of beter, een KME (Micro Ensemble). Superklein kastje, werelds geluid, lekker gevoel aan de vingers, en niet te zwaar voor 't budget. Maar die KME (of Micro-Piano, of een Alesis Nano-Piano, of een Roland JV-1010) - die is dan weer voor de volgende verjaardag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus dan hang je een keyboard aan een keyboard?

ik an nu van 2 verschillende mensen een yamaha prs-520 kopen voor 200 eu. goeie deal lijkt me, of niet?
maargoed: t is wel 200 euri! en zoveel heb ik momenteel niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:58

Geckoo

Good news, everyone!

woeps dit was dus een verkeerd topic
* Geckoo makes a note; dont multi task :P

[ Voor 78% gewijzigd door Geckoo op 23-01-2004 22:14 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 66714 schreef op 23 januari 2004 @ 22:00:
dus dan hang je een keyboard aan een keyboard?
:(

Les 1 : Alles dat geen onboard speakers heet noem je geen "keyboard". Alles wat wel onboard speakers heeft en een display met genoeg licht om een kinderdisco te amuseren voor 3 uur noem je een "keyboard" :(.

:P

Correcte benamingen zijn:

- module / rack (voor dat kleine bakje)
- tabletop (dit is ook zonder toetsen, alleen wat groter)
- synthesizer

Ga je meer de entertainers-richting uit, dan kom je bij:

- stage piano (da's een Clavinova zonder houtwerk en onboard speakers, zogezegd)
- arranger (da's een errug luxe keyboard zonder speakers, maar wel met de hele begeleidingsmikmak).

Anyway, welkom bij de wondere wereld die MIDI heet - Musical Instrument Digital Interface. Wat heb je nodig? 2 apparaten met MIDI. 1tje ervan is je CLP/Clavinova/whatever, het andere ding mag vanalles zijn. Maar, er hoeven geen toetsen op te zitten, omdat je die al op je andere apparaat hebt. Alles wat jij op het 'hoofdapparaat' tingelt wordt vrolijk naar de module doorgestuurd. Haak je hoofdtelefoon alleen op de module, en je zult de geluiden alleen daarvan horen terwijl je toch het gevoel van het andere apparaat hebt. Dat scheelt in de ruimte. Het scheelt ook in prijs, het leeuwendeel van de kosten van R&D gaan naar het ontwerpen en bouwen van de uiteindelijke verpakking.

Verschil?

Klein:
Afbeeldingslocatie: http://www.allaboutpianos.com/kurme1.jpg
Groot:
Afbeeldingslocatie: http://mwaudio.com/Kurz%20KME61.jpg

En dat is dan hetzelfde apparaat. Beiden zijn voorlopig nog redelijk ver buiten je budget.

Als je dan geld hebt koop je dus een kleine bak erbij en dan zit je met de geluiden in ieder geval al goed - Kurzweil heeft sublieme "natuurlijke" geluiden.
ik an nu van 2 verschillende mensen een yamaha prs-520 kopen voor 200 eu. goeie deal lijkt me, of niet?
Maar die heeft geen gewogen toetsen. Op 2ehands.nl staat 'ie voor stukken meer.
maargoed: t is wel 200 euri! en zoveel heb ik momenteel niet!
En dat was je maximaal-te-besteden-bedrag? :?

Koop haar iets kleins. Spaar door. Overtuig d'r ouders. Whatever works. Maar door dit hele PSR-gedoe weet ik nog steeds niet of je perse voor gewogen wil gaan of niet; als iemand van een klassieke piano-opleiding afkomt zijn gewogen toetsen heilig - de rest voelt als plastic.

[ Voor 31% gewijzigd door Yoozer op 23-01-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05
Ik heb zelf al een hele tijd een korg iS50 keyboard staan:
Afbeeldingslocatie: http://www.korg.it/images/instr/is50lg.jpg

Heeft ook aanslaggevoeligheid, en ik kan me herinneren dat dit keyboard destijds nieuw heel wat goedkoper was als vergelijkbare Technics / Roland / Yamaha keyboards. Misschien ook eens uitkijken naar een 2e hands korg dus :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik denk dat ik voor niet gewogen toetsen moet gaan omdat het anders nog veel verder boven mn budget komt. IK wil zelf 100 eu betalen, dr ouders lappen ook nog 70, en zelf kan ze misschien ook nog iets bijbetalen, maar niet te veel.
Het liefst blijf ik dus rond de 150 eu zitten, maar richting 200 is eventueel mogelijk. Vandaar dat ik het noemde: een psr520 is voor een keyboard volgens mij vrij goed, en 200 eu is voor zo'n ding een goede prijs. Probleem is dat het echt op mijn maximum zit.
Wat ik van jullie/jou wil weten is:
welke keyboards zijn betaalbaar & verkrijgbaar & hebben een redelijk pianogeluid. (de rest gebruikt ze toch niet, dus dan zou ik voor een psr520 200 eu betalen terwijl het pianogeluid misschien nauwelijks beter is dan een psr270 die voor 40eu minder te krijgen is)

en: zijn er mogelijkheden op het gebied van gewogen toetsen? ik ga er vanuit dat dit mijn budget overstijgt, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 09:21
Anoniem: 66714 schreef op 23 januari 2004 @ 23:43:
ik denk dat ik voor niet gewogen toetsen moet gaan omdat het anders nog veel verder boven mn budget komt. IK wil zelf 100 eu betalen, dr ouders lappen ook nog 70, en zelf kan ze misschien ook nog iets bijbetalen, maar niet te veel.
Het liefst blijf ik dus rond de 150 eu zitten, maar richting 200 is eventueel mogelijk. Vandaar dat ik het noemde: een psr520 is voor een keyboard volgens mij vrij goed, en 200 eu is voor zo'n ding een goede prijs. Probleem is dat het echt op mijn maximum zit.
welke keyboards zijn betaalbaar & verkrijgbaar & hebben een redelijk pianogeluid. (de rest gebruikt ze toch niet, dus dan zou ik voor een psr520 200 eu betalen terwijl het pianogeluid misschien nauwelijks beter is dan een psr270 die voor 40eu minder te krijgen is)

en: zijn er mogelijkheden op het gebied van gewogen toetsen? ik ga er vanuit dat dit mijn budget overstijgt, maar goed.
Als je vriendin een beetje redelijke pianiste is, heeft ze echt niets aan een keyboard of een goedkope, 2e hands digitale piano. Ik vind het een mooi kado om te geven, en ook harstikke lief; maar 200 euro uitgeven voor een 2e hands keyboard is gewoon echt zonde van je geld. Als pianist(e) heb je er gewoon helemaal niets aan; de feeling (en dat is het belangrijkste) lijkt in de verste verte niet op die van een piano en het geluid is (vaak) ook niet al te best.

Ik speel op een digitale piano (ik denk nu voor 800 euro 2e hands te krijgen), en dat is al behoorlijk aanpassen...

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aha. das erg jammer om te horen. Ik denk dat ze zich wel kan aanpassen,ookal is het misschien (bijna) niet vergelijkbaar met een echte piano. Ik schat in dat ze die ritmes enzo toch wel grappig vindt.
Wat me erg handig lijkt is een keyboard met meer dan 61 toetsen. de yamaha DGX-serie en de Casio WK's dus. 2e hands nog wel te krijgen. Ik denk dat 76 ipv 61 toetsen wel erg prettig is. Zijn er andere keyboards die dit hebben? en: zijn er digitale piano's verkrijgbaar die binnen mijn budget vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_van_H
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Anoniem: 66714 schreef op 23 januari 2004 @ 23:43:
... een psr520 is voor een keyboard volgens mij vrij goed, en 200 eu is voor zo'n ding een goede prijs. Probleem is dat het echt op mijn maximum zit.
De 520 is van 1995, de 270 van 1999. Hierop is mijn eerdere verhaal van toepassing dat nieuwere goedkope keyboards vaak veel beter zullen klinken dan oude uit een ooit duurdere klasse (die alleen (te) veel snufjes hebben).
Tip: kan je je vriendin niet eens in een winkel een keyboard laten proberen voor het toetsengevoel 8)7

Weet nog steeds niks.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
goed idee, ik wilde het eigenlijk stiekem doen, maar zo'n aankoop moet wel goed besteed zijn. ik denk dat ik r meeneem binnenkort. feedback zit hier in de buurt
Pagina: 1