Toon posts:

Kernel Panic:VFS:Unable to mount root fs on unknown block

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de volgende foutmelding als ik kernel 2.6.1 ga compilen voor mijn systeem:

Unable to mount root fs on unknown block(0,x) (Die x weet ik niet meer)

Ik heb de kernel gedownload en opgeslagen in /usr/src/linux-2.6.1
Daarna heb ik make xconfig make bzImage make modules en make modules_install gedraait.

De bzImage heb ik gekopieerd naar de /boot directory als de naam vmlinux-2.6.1 en heb de oude System.map hernoemt naar System.map.old en heb de nieuwe System.map gekopieerd naar /boot.

Mijn filesysteem is reiserfs en deze heb ik ook in mijn config file aangezet dus geen module van gemaakt.
Ik heb lilo.conf aangepast met de volgende settings:

image = /boot/vmlinuz
root = /dev/hde2
label = Linux
read-only
image=/boot/vmlinuz-2.6.1
root=/dev/hde2
label=Linux2.6
read-only

Daarna heb ik lilo gestart. Dan boot ik en dan krijg ik de foutmelding. Overigens heb ik geen initrd gebruikt (is dat perse nodig?)

Weet iemand wat ik fout gedaan heb of weet er iemand waardoor deze foutmelding kan onstaan? De oude kernel start nog steeds op gelukkig. Maar het zou fijn zijn als ik de nieuwe 2.6 kernel kan gebruiken.
Alvast bedankt :)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Heb je ook IDE drivers IN de kernel zitten (niet als module) en overige drivers voor controlers/mobo wat ermee te maken heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb met make xconfig ATA ATAPI support aangevinkt. Als er een vinkje staat moet het in de kernel zitten in plaats van de modules. Ik heb overigens ook een RAID controller inzitten. Maar Slackware Linux 9.1 (wat ik dus gebruik) start gewoon op. Tot die foutmelding dan. Zijn er nog belangrijke features waar ik naar moet kijken?

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Als jij je root partitie aan die RAID controler hebt hangen lijkt het mij dat je daar ook support voor moet hebben in je kernel :).

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt wel ja. Alleen wat betekent die foutmelding precies. Ik heb een google gedaan en gezocht naar die foutmelding maar ik krijg een lijst van zoveel verschillende soorten antwoorden :?

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

In jouw geval zal het waarschijnlijk betekenen dat het het root filesystem niet kan mounten (/ dus) omdat het geen support hiervoor heeft kunnen vinden. Dit kan dus zijn dat er een driver nodig is voor een controler (RAID in dit geval) of een filesystem (ext*, reiserfs e.d.). Als je dit als module compiled ipv in de kernel zelf dan moet het eerst het filesystem mounten voordat het bij de modules kan, wat dus niet gaat lukken omdat het eerst de modules nodig heeft om het filesystem te kunnen mounten e.d. Hier heb je dan ook weer initrd voor, dit kan de benodigde modules bevatten om het root filesystem te mounten, hoe dit nou precies in z'n werk gaat weet ik zelf ook (nog) niet helemaal maar met man mkinitrd kom je wel een heel eind.

Volgensmij klopt bovenstaand verhaaltje wel ongeveer :).
Pagina: 1