Vragen over organisatie LAN-Party

Pagina: 1
Acties:

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 23:25

DSK

boeiend...

Topicstarter
Met een paar vrienden en de steun voor de zaal/elektriciteit vannuit school, organiseren we een LAN-Party einde april. Het netwerk, de elektriciteitsvoorziening, zaal, tafels,... is allemaal al geregeld.

Maar ik zat nu met nog enkele vraagjes betreffende de servers & beveiliging:

We beschikken over 2 Telenet internet verbindingen (België).
Deze zou ik willen, dmv 2 netwerkkaarten en dan een 3e verbonden met het netwerk, delen. Ik zou hierbij wel graag de controle hebben over welke IP's op internet mogen (bijv. van 192.168.5.10 tot 192.168.5.220). En hierbij de snelheid een beetje verdelen. Indien dit mogelijk zou zijn, zou ik ook graag een soort beperking zetten op het downloaden (ivm de downloadlimiet van 20GB/maand op die lijnen).
Als iemand bijvoorbeeld meer dan 20MB in een kwartier heeft gedownload, dat hij dan een half uur zonder internet zit. Met welk programma zou dit ongeveer mogelijk zijn? (win/linux). Wat zouden hiervoor de minimum systeemvereisten zijn?

Op de meeste LAN's die ik al gedaan heb, heb je ook een interne DNS server. zodat iedereen zn IP dan gelinkt wordt met bijvoorbeeld gamer005.naamlan.be, dit is ook handig voor de Servers & natuurlijk voor het intranet. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk en met welke software?

Gameservers zijn geen probleem om op te zetten, misschien dat iemand hierbij toch nog tips heeft. Een DC++ Server lijkt me ook niet echt een probleem.
IRC dan weer wel. Zou het mogelijkzijn, dat iedereen bijvoorbeeld op onze chan van de LANparty op Quakenet kan tijdens de LAN? of moet je hiervoor ook speciale software installeren (aangezien het grote aantal connecties naar Quakenet via één IP).

Dit waren ongeveer al mn vragen, mss schiet me wel nog iets te binnen.
De software zouden we liefst zoveel mogelijk windows gebasseerd houden, aangezien we hierbij dan niemand echt uitsluiten om er aan te werken.

Nog ter info:
Max inschrijvingen: 200 man.
Netwerk bestaat uit 9 x 24 poorts switch 100Mbit met 2Gbit backbone

Dank bij voorbaat

[ Voor 4% gewijzigd door DSK op 22-01-2004 18:33 ]

Blog (Linux-related)

Verwijderd

vragen is met 1 A en niet met 2 A's ;)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 18:30:
vragen is met 1 A en niet met 2 A's ;)
Hmmz, modje zou je dit kunnen wijzigen indien mogelijk ;)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Ik behandel een paar puntjes (doe zelf al jaren LAN-Party);

Voor de internettoegang zou een uitgebreid firewall-/proxypakket zoals Microsoft ISA Server of, als je er verstand van hebt, Squid een heel end moeten komen. Exact wat jij noemt - na 20MB geen internet voor een half uur - is moeilijker te regelen. Misschien dat je met Squid onder Linux met wat scripten iets kunt uithalen, maar hier gaat redelijk veel tijd inzitten denk ik.
Ik zou eerst eens inventariseren hoe krap je zit met je data. Controleert Telenet dit goed of zijn ze erg laks?

Over DNS; je zou iedereen in een domein in kunnen laten loggen. Uit persoonlijke ervaring blijkt dat NetBIOS in principe volstaat. De hostnames zijn voldoende om gewoon te kunnen browsen. Voor 200 man is echter wel wat anders dan voor 50 man, alboewel ik niet denk dat dit een probleem is. WINS zou je kunnen overwegen..
Je kunt de adressen die via DHCP worden uitgegeven direct in je DNS laten zetten, hiervoor moet je dan wel een Windows 200(0/3) een domein aanmaken welke je dus in feite niet gebruikt. Alle mensen die een IP verkrijgen worden dan dus direct in de DNS gezet onder hun hostname.

Gameservers; uit eveneens persoonlijke ervaringen blijkt dat je dit gewoon goed moet voorbereiden. Zorg dat alles getest is en draait. Bedenk ook vooraf even hoe je het gaat doen met het administraten van de games. Wie start nieuwe games/campaigns, wie houdt toezicht?

IRC; je kunt een lokale server draaien. Als je gewoon een externe wilt gebruiken zou je eens een IRCop van die server kunnen benaderen met je verzoek, hij zou er voor kunnen zorgen dat de beperking op jouw IP-adressen/hostmasks geen of een ruimer limiet zit. Als je uitlegt dat je een LAN-Party hebt kan men hier doorgaans wel begrip voor opbrengen.

Ow en 't netwerk; 2Gbit backbone? Wat moet ik me daar bij voorstellen :?

Edit: én nog een titelfix. Het houdt niet over vandaag :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 19:40 ]

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 19:31:

Voor de internettoegang zou een uitgebreid firewall-/proxypakket zoals Microsoft ISA Server of, als je er verstand van hebt, Squid een heel end moeten komen. Exact wat jij noemt - na 20MB geen internet voor een half uur - is moeilijker te regelen. Misschien dat je met Squid onder Linux met wat scripten iets kunt uithalen, maar hier gaat redelijk veel tijd inzitten denk ik.
Ik zou eerst eens inventariseren hoe krap je zit met je data. Controleert Telenet dit goed of zijn ze erg laks?
Dit leven ze strikt na, dmv een online meter. Indien je over de limiet gaat, wordt je direct op smallband geplaatst.
Ik dacht persoonlijk aan iets zoals Sygate Office network. Maar zou het mogelijk zijn, toch een soort melding te krijgen als er plots één IP veel data vraagt van het internet? Misschien kunnen we wel iets regelen met de provider of blokken dataverkeer bijkopen. Dan kunnen we in principe tot een 40GB over dat weekend gaan. Da's iedereen 100MB gemiddeld.
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 19:31:
Over DNS; je zou iedereen in een domein in kunnen laten loggen. Uit persoonlijke ervaring blijkt dat NetBIOS in principe volstaat. De hostnames zijn voldoende om gewoon te kunnen browsen. Voor 200 man is echter wel wat anders dan voor 50 man, alboewel ik niet denk dat dit een probleem is. WINS zou je kunnen overwegen..
Je kunt de adressen die via DHCP worden uitgegeven direct in je DNS laten zetten, hiervoor moet je dan wel een Windows 200(0/3) een domein aanmaken welke je dus in feite niet gebruikt. Alle mensen die een IP verkrijgen worden dan dus direct in de DNS gezet onder hun hostname.
Deze oplossing lijtk me wel wat. Maar als ik nu enkel de servers en de intranetserver zo'n DNS adres wil geven, wat moet ik hier dan concreet voor doen? Want hier heb ik niks van ervaring mee.

Gameservers heb ik al verschillende kere verzorgd en zullen ook op voorhand ingesteld worden en een dag op voorhand zou alles moeten klaarstaan zodat wij kunnen testen.

Dat van IRC had ik ondertussen gelezen in de MOTD van Quakenet, toch bedankt

Bedankt voor de antwoorden, ik zal die paketten eens aan een onderzoekje onderwerpen. ;)

edit:
Ik heb die 2 paketten eens bekeken, en ik denk dat dit een beetje erg overkill is :Y) Ik kan er wel aankomen via mn school, maar ik denk dat 90% van de functies eruit niet zullen gebruikt worden

[ Voor 5% gewijzigd door DSK op 22-01-2004 22:34 ]

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Tja, internet is moeilijk inderdaad. Ik zou ook zo 1-2-3 niet weten hoe je dat zou kunnen doen, nee.

DNS voor enkel de servers is nog makkelijker. Je pakt een Windows 2000 Server bak, je installeert de DNS-service, maakt een domein aan (naamlan.lan) en maakt even handmatig de entries in je DNS. Geef die machine dan ook via DHCP mee als DNS-server voor jullie LAN, zodat clients die automatisch gaan queryen. Vergeet niet 'Forwarding' in te stellen zodat queries voor externe objecten (i.e. internet) gepasseerd worden naar de DNS-servers van bijv. je provider.

En die proxy's, tja. Persoonlijk heb ik er best veel ervaring mee en vind ik het toch wel makkelijk ermee te werken. Zeker omdat je gewoon zóveel mogelijkheden hebt. Denk aan het beperken van de toegang tot internet voor bepaalde protocollen met twee muisklikken. Je moet er niet aan denken dat mensen bepaalde applicaties via jouw internetverbinding gaan draaien..
Maar je moet het helemaal zelf weten ;) Als jij er denkt geen gebruik van te maken heeft het inderdaad geen zin.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ik denk dat ik voor dat internet een soort bandwith controle programmatje ga installeren & we die extra blokken bij telenet gaan aanvragen. Ik kan in t programma een waarschuwing krijgen als iemand meer dan 50MB gewonload heeft in de dag & ik kan dan envetueel ook het verkeer naar dat IP stopzetten vanaf de server. Programma is Netlimiter voor de geïnteresseerden.

In school heb ik deze week ook een W2K pro server opgezet met een DNS server (om eens te testen, want de leraar wist niets over deze toestanden (wat ik oerigens niet echt normaal vind)). Maar daar kon ik het DNS adres naar mijn weten pas gebruiken als de clients aangemeld waren in het domein.

Ik zal hier thuis nog eens Windows 2003 Server installeren om een testje te doen.

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Nee hoor, je kunt DNS gewoon gebruiken met wat statische entries en clients die verder in een workgroup hangen :) Alleen als je de clients ook een vermelding in de DNS wilt geven moeten deze zich op de één of andere manier bekendmaken, dan wel via DHCP, dan wel via het inloggen op je domein :)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 08:56:
Nee hoor, je kunt DNS gewoon gebruiken met wat statische entries en clients die verder in een workgroup hangen :) Alleen als je de clients ook een vermelding in de DNS wilt geven moeten deze zich op de één of andere manier bekendmaken, dan wel via DHCP, dan wel via het inloggen op je domein :)
Owkeej, het zal me wel lukken op die manier. De clients gaan een vast IP hebben (zo kunnen we makkelijker achterhalen wie waar zit & kunnen we IP's bepaalde dingen weigeren (indien dit nodig zou zijn)). Dus enkel de servers met een aliasje :)

Bedankt voor je hulp _/-\o_

Blog (Linux-related)

Pagina: 1