Toon posts:

Geen toegang als Root zijnde

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ben nieuw hier en zeg daarom tegen iedereen hallo..
Ik heb een probleempje waar ik even niet uit kom..
Weet iemand mij te vertellen hoe ik als root zijnde schrijfrechten krijg op m'n harde schijf?
Ik heb al een beetje zitten te kloppen in de console met chmod, chown , ugoa, rwxX maar krijg voortdurend de melding dat het niet toegestaan is die rechten te krijgen..
De FAQ heb ik goed gelezen maar boodt geen soulaas..
mvgrt. trenner

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

welk OS ? uitvoer van mount ? welke commando's gebruik je ? Wat wil je eigenlijk ?

Verwijderd

vertel even welk OS je idd gebruikt en op wat voor schijf je iets wil doen.

ik gok overgenst dat het gewoon om een random linux distro gaat en je op een fat32/16 schijf wat wilt doen.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 17:33:
Hallo,
Ben nieuw hier en zeg daarom tegen iedereen hallo..
Ik heb een probleempje waar ik even niet uit kom..
Weet iemand mij te vertellen hoe ik als root zijnde schrijfrechten krijg op m'n harde schijf?
Ik heb al een beetje zitten te kloppen in de console met chmod, chown , ugoa, rwxX maar krijg voortdurend de melding dat het niet toegestaan is die rechten te krijgen..
De FAQ heb ik goed gelezen maar boodt geen soulaas..
mvgrt. trenner
offtopic:
In de FAQ staat ook dat het niet de bedoeling is hallo en groetjes boven/onderaan je post te zetten, maar welkom iig!

Misschien helpt het om te vertellen wat je bedoelt, heb je een partitie, die je nu alleen maar kunt lezen, maar waar je ook op wilt schrijven? Wat voor partitie? Of wil je juist een partitie maken?

Wat voor distro? Welke melding precies? Geef eens een paar voorbeelden, dus welk commando je intypt en welke melding je dan terugkrijgt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 22 januari 2004 @ 17:50:
[...]

offtopic:
In de FAQ staat ook dat het niet de bedoeling is hallo en groetjes boven/onderaan je post te zetten, maar welkom iig!

Misschien helpt het om te vertellen wat je bedoelt, heb je een partitie, die je nu alleen maar kunt lezen, maar waar je ook op wilt schrijven? Wat voor partitie? Of wil je juist een partitie maken?

Wat voor distro? Welke melding precies? Geef eens een paar voorbeelden, dus welk commando je intypt en welke melding je dan terugkrijgt.
Ik heb een schijf gemount die bestaat uit 1 partitie (fat32) en die ik alleen maar kan lezen. Het is zo dat ik een config-filetje moet bewerken wat betrekking heeft op mijn videokaart. Ik wil dus de totale toegangsrechten hebben op die schijf (r,w,x) Er staat een pictogrammetje met een slotje op het bestand "Root". Als ik daar op dubbelklik krijg ik een melding dat ik niet de nodige toegangsrechten heb om het bestand te openen. (Lezen kan dus ook niet). Het OS wat ik heb geinstalleerd is Mandrake 9.2

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 20:11:
[...]

Ik heb een schijf gemount die bestaat uit 1 partitie (fat32) en die ik alleen maar kan lezen. Het is zo dat ik een config-filetje moet bewerken wat betrekking heeft op mijn videokaart. Ik wil dus de totale toegangsrechten hebben op die schijf (r,w,x) Er staat een pictogrammetje met een slotje op het bestand "Root". Als ik daar op dubbelklik krijg ik een melding dat ik niet de nodige toegangsrechten heb om het bestand te openen. (Lezen kan dus ook niet). Het OS wat ik heb geinstalleerd is Mandrake 9.2
Is het filesystem niet gewoon ro gemount? tik eens mount in in je console en controleer dat even?

Kijk ook hier even bij :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 22 januari 2004 @ 20:20:
[...]

Is het filesystem niet gewoon ro gemount? tik eens mount in in je console en controleer dat even?

Kijk ook hier even bij :)
Ik heb in de konsole het commando Mount gegeven en kwam op deze syntax:
/dev/hdb1/ect 3 defaults 11
Zo te zien is dat niet ro.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat je precies die output kreeg, kun je ook de letterlijke output geven?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat even fout.

Dit is wat ik kreeg na het commando mount: /dev/ide/host0/bus0/target1/1un0/part1 on/ type ect3 (rw)

Hij is dus wel read en write maar kan niet in de map root komen, omdat ??

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik durf ook wel te stellen dat dat er ook niet staat. Ook heb je het nu opeens over de map root (directory heet dat trouwens, maar dat terzijde), zonet had je het nog over fat32. Anyway, deze gaat dicht, ik wil je aanraden de FAQ even door te lezen, en dan met name het stukje over mounten en bestandspermissies.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.