geheel fanloze pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lev
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02-2018

Lev

Oldskool Tweaker

Topicstarter
ik wil binnenkort mijn computer upgraden en meteen proberen om de geluidsproductie tot een minimum te berperken..

hiervoor heb ik de passieve waterkoeling set van xice op het oog:
http://www.water-cooling.com/reviews/xice600/page1.php

nou verkopen ze op de xice website ook een water gekoelde psu die me op het idee bracht om een geheel fanloze pc te bouwen..

volgens mij zijn er verder wel fanloze oplossingen om de chipset en hdds te koelen... al vraag me wel af of dat werkt in een case zonder airflow..

wat denken jullie? is het mogelijk een fanloze watergekoelde pc te bouwen met de xice set?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Een fanloze watergekoelde pc is best wel te bouwen.. het enige is dat je dus dan echt alles moet gaan koelen met je waterkoeling = veel blokjes = veel weerstand = grote herrie pomp.. in de praktijk kan je dus het beste jezelf beperken tot 3 - 4 blokje's omdat anders de flow teveel geknepen wordt en je dus een te grote teveel herrie makende pomp nodig hebt...

Verder zal je merken dat als je de fan van je videokaart, processor en north-bridge vervangen hebt door waterkoeling en je de fan van je voeding voor een silent exemplaar op evt 5 volt ofzo laat draaien de HD's die draaien veel meer herrie maken! trust me! en echt stille HD's zijn nog steeds niet te krijgen...

overigens hier nog hiemand die zich ongeveer hetzelfde afvroeg naar aanleiding van die set...
Verder is er over dit onderwerp nog wel wat te vinden met de search

[ Voor 34% gewijzigd door Apen-nootjes op 22-01-2004 15:17 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Lev

Lev

Oldskool Tweaker

Topicstarter
er is een 900 variant verkrijgbaar van de xice waterkoeling set waarin een krachtigere pomp zit.. als ik nou ook nog de dikkere slangen zou nemen is deze set misschien wel kracthig genoeg om psu, cpu, gpu en chipset te koelen en wieweet zelfs wel de hdds..

wat ik me eigenlijk meer afvraag is hoe groot de warmte afgifte binnen in de case zal zijn.. wieweet is die dusdanig weinig dat ze case die zelf passief kwijt kan raken..

• Lev

Lev

Oldskool Tweaker

Topicstarter
hmm ik kom zojuist deze fanloze case tegen:
http://www.silentmaxx.de/stp1.php

ik wist dat zalman een vegrelijkbare case heeft die helaas 1500 dollar kost.. deze is al een stuk betaalbaarder..

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm... daar is de hele case 1 grote rad en je spu wordt dmv een heatpipe gekoeld.. toch echt wat anders alswat jij voor elkaar zou kunnen krijgen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Lev

Lev

Oldskool Tweaker

Topicstarter
hehe ik vergelijk het ook niet.. ik bedoel inplaats van...

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

apen-nootjes schreef op 22 januari 2004 @ 15:15:
Een fanloze watergekoelde pc is best wel te bouwen.. het enige is dat je dus dan echt alles moet gaan koelen met je waterkoeling = veel blokjes = veel weerstand = grote herrie pomp.. in de praktijk kan je dus het beste jezelf beperken tot 3 - 4 blokje's omdat anders de flow teveel geknepen wordt en je dus een te grote teveel herrie makende pomp nodig hebt...

Verder zal je merken dat als je de fan van je videokaart, processor en north-bridge vervangen hebt door waterkoeling en je de fan van je voeding voor een silent exemplaar op evt 5 volt ofzo laat draaien de HD's die draaien veel meer herrie maken! trust me! en echt stille HD's zijn nog steeds niet te krijgen...

overigens hier nog hiemand die zich ongeveer hetzelfde afvroeg naar aanleiding van die set...
Je hebt wel gelijk, maar als je nu eens 2 pompen in het circuit zet ? 2 apparten circuits is niet mogelijk want dan ben je direct 2 radiatoren nodig. Heeft het zin om 2 stillere pompen in 1 circuit te zetten ?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk het niet... Als de ene pomp dan harder pompt als de andere trek je achter 1 van de pompen een vacuum en dan houdt in theorie 1 pomp er gewoon mee op (met pompen that is...) Je zou inderdaad als je alles watergekoeld wil maken 2 aparten loops moeten maken of 1 loop met een zware pomp.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:29
'K geloof toch dat een beetje Eheim pompje niet zo veel lawaai maakt (?)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• FragFrog
  • Laatst online: 12-02 17:09
apen-nootjes schreef op 22 januari 2004 @ 22:31:
Je zou inderdaad als je alles watergekoeld wil maken 2 aparten loops moeten maken of 1 loop met een zware pomp.
Eensch, met de kanttekening dat 1 zware pomp een stuk makkelijker zal worden. 2 loops betekend nl. niet alleen 2x zoveel slangen, ook nog eens een extra radiator en eventueel extra reservoir. Met 1 loop is het goed te doen, ik denk dat je aan een 9 - 12W (zo'n 1500L/u) pomp voldoende hebt om CPU, GPU, HD en voeding te koelen. Chipset kan vaak wel passief.

Overigens heb ik dit zelf een tijd geleden gedaan met mijn dual XP2000+, alleen zat er daarbij nog een 5V voedingsfan in omdat de voeding modden me net wat teveel werk was voor een enkel project. Foto's en het verhaaltje staan hier Effect? Wat lawaai van de pomp en HDs, maar verder heerlijk stil :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

toch heb ik me twijfels of de genoemde rad. een compleet systeem kan koelen. zou je niet voor een autorad (voor de motorkoeling, niet de verwarming). die heeft veel meer oppervlak.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat is toch omdat het een speciaal soort radiator is. Deze readiator zit als ik zo naar de plaatje's kijk anders in elkaar als de normale rad.

Verwijderd

Lev schreef op 22 januari 2004 @ 15:41:
hmm ik kom zojuist deze fanloze case tegen:
http://www.silentmaxx.de/stp1.php

ik wist dat zalman een vegrelijkbare case heeft die helaas 1500 dollar kost.. deze is al een stuk betaalbaarder..
500 euro exclusief voeding en videokaartkoeling. Compleet 800 euro. Da's wel erg veel geld!

Je zoudt zoiets zelf kunnen maken. Zulke koelplaten zijn te koop. Niet goedkoop: denk aan 100 euro per stuk. Inclusief aluminium afdekplaten zit je dan op 300 euro. Eén koelplaat lijkt mij eigenlijk wel genoeg: 200 euro.
Met een beetje handigheid verbouw je een gewone voeding tot een passieve, gekoeld door de zijwand.
Probleem zijn de heatpipes. Die kun je zelf maken, maar dat vereist heel veel handigheid. Ik heb geen idee waar je heatpipes kunt kopen.

Er zijn ook 19" kasten te koop met koelribben aan de zijkant - bedoeld voor versterkers en voedingen. Die hebben meestal een geperforeerde stalen bodem en deksel, en aluminium koelers en frontplaat. Circa 100 euro.

Verwijderd

LOL,

Ach ja, als je wat wilt weten over waterkoeling ga dan eens naar
http://forums.procooling....ace3563280bb293&forumid=9

Het setje dat hier beschreven werd, preseert slechter dan een air koeling....
En waarom fan loos? een fan op 5 of 7 volt hoor je echt niet! (als je een goede koopt teminste.... PAPST, Y-Tech etc)

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 22 januari 2004 @ 15:15:

correctie, de barra 5 7200.7 is onhoorbaar!. als ik al mn fans uitdraai met mn fancontroller hoor je niks!
Pagina: 1