Mario Kart FC 1590-4774-1019
Data wat ik wil opslaan wordt er niet in opgeslagen. Dus ik voeg wat toe, maar het blijft er niet in. Heb geprobeerd log files te zoeken maar weet niet waar die staan. Verder truncate geprobeerd met sommige tables. Maar werkte niet.blaataaps schreef op 22 januari 2004 @ 14:52:
Wat doet je denken dat ie vol zit? Welke foutmelding krijg je? Wat heb je zelf al geprobeerd (docs van oracle gelezen bijvoorbeeld)?
Tablespace vergroten?neggix schreef op 22 januari 2004 @ 14:48:
Ik heb een database van oracle op m'n werk maar deze zit ws vol
Hoe kan je een database vergroten zodat er weer Data op gegooid kan worden?
Is daar een commando voor?
Erg veel weet ik er niet van maar m'n collega's wel, dus als ik alleen de commando's heb, zou dat al moeten lukken
Kijk hier eens http://www.experts-exchange.com/Databases/Oracle/
stukje van mijn vraag nog staanWat heb je zelf al geprobeerd (docs van oracle gelezen bijvoorbeeld)?
Hoe voeg je het toe? Zegt hij dat het toegevoegd is, of krijg je een foutmelding? Is er niet op internet te vinden waar de logfiles staan? Wat gebeurde er als je truncate probeert met sommig tables?
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Commit; hebben we geprobeerd.Vectrex Dude schreef op 22 januari 2004 @ 14:57:
[...]
Tablespace vergroten?
Kijk hier eens http://www.experts-exchange.com/Databases/Oracle/
Tablespace vergroten is wat we moeten hebben jah
Database staat op een RS6000 AIX
Foutmelding komt er niet, ziet gewoon nix. Logging staat ws uit? We zien niets terug.
En truncate was gewoon succes maar hij raakt maar niet leeg
Verders, ik weet niet of die database bij jezelf thuis draait of bij je werk, maar ik zou machtig voorzichtig zijn met het zomaar uitproberen van commando's op de database ( en ik kan het weten, ik ben Oracle dba).
Heb je geen beheerder rondlopen?
Wat trouwens ook nog kan is dat je geen rechten heb om te inserten/truncaten.
Logging staat ten alle tijden aan, een zogenaamd alert_<database_name>.log wordt in ieder geval bijgehouden, op het filesysteem van de server. Daar komen trouwens ook de traces van de database terecht.
ps Met truncate schoon je in 1 klap je tabel leeg, zonder problemen, maar ook zonder mogelijkheden om het terug te draaien.
[ Voor 41% gewijzigd door Monkeybrains op 22-01-2004 15:08 ]
Database is op me werk. Tis een testomgeving gesimuleerd op de werkelijkheid.
En beheerder van die database zijn we zelf maar dit is voor het eerst.
De melding was met truncate gewoon succes,
weet je toevallig hoe je naar een log moet zoeken in oracle? niemand kan nl de log vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door neggix op 22-01-2004 15:10 ]
Geeft tivoli geen foutmelding? en kan je na de truncate wel data invoeren?neggix schreef op 22 januari 2004 @ 15:07:
Nee, ik voeg via Tivoli alle data in, maar dat lukt nu dus niet meer. Dat is dus gewoon met knoppen en in windows en dus commiten hoeft niet
Database is op me werk. Tis een testomgeving gesimuleerd op de werkelijkheid.
En beheerder van die database zijn we zelf maar dit is voor het eerst.
De melding was met truncate gewoon succes,
De log staat niet in de database zelf, die staat op het filesysteem van de server.
[ Voor 8% gewijzigd door Monkeybrains op 22-01-2004 15:11 ]
Nope. Na de truncate hebben we gesynct. en nu staat ie dus nog steeds vol.Monkeybrains schreef op 22 januari 2004 @ 15:11:
[...]
Geeft tivoli geen foutmelding? en kan je na de truncate wel data invoeren?
het "enige" wat we nodig hebben is een "commando" om die table space te vergroten
ja, filesysteem, maar waar dan?
[ Voor 9% gewijzigd door neggix op 22-01-2004 15:13 ]
ALTER DATABASE DATAFILE 'D:\ORACLE\ORADATA\OCP\USERS01.DBF' RESIZE 500M
Probleem is alleen om uit te vinden welke datafile je moet hebben.
Wat betreft het log, dat kan in principe overal staan, maar je kan op twee plaatsen kijken. Ten eerst zou (als de boel OFA, oftwel volgens Oracle File Architecture, is ingericht) er een admin directory moeten zijn. Daarin staat een directory met als naam de naam van de database, met daarin een bdump directory. Daarin staat de alert log en diverse traces. Anders moet je kijken in de directory waar Oracle in geinstalleerd staat en dan in RDBMS/log.
[ Voor 59% gewijzigd door Monkeybrains op 22-01-2004 15:17 ]
Weet je zeker dat je in dezelfde database nakijkt of er iets geinsert is?
[/open deur mode]
Ik wou het net vragenSurehand schreef op 22 januari 2004 @ 15:18:
[open deur mode]
Weet je zeker dat je in dezelfde database nakijkt of er iets geinsert is?
[/open deur mode]
Jij bent een heldere...een padnaam MET driveletteraanduiding op een Oracle onder AIX willen uitvoerenMonkeybrains schreef op 22 januari 2004 @ 15:14:
Dat is niet zo moeilijk:
ALTER DATABASE DATAFILE 'D:\ORACLE\ORADATA\OCP\USERS01.DBF' RESIZE 500M
Probleem is alleen om uit te vinden welke datafile je moet hebben.
Wat betreft het log, dat kan in principe overal staan, maar je kan op twee plaatsen kijken. Ten eerst zou (als de boel OFA, oftwel volgens Oracle File Architecture, is ingericht) er een admin directory moeten zijn. Daarin staat een directory met als naam de naam van de database, met daarin een bdump directory. Daarin staat de alert log en diverse traces. Anders moet je kijken in de directory waar Oracle in geinstalleerd staat en dan in RDBMS/log.
Maar je commando klopt, tis alleen even de vraag waar Oracle zijn files neerzet.
Ik ga ff inbreken op onze SUN voor PeopleSoft, dikke kans dat ik dan wat meer info heb. Meld me zo weer.
Edit:
OK, bij ons hebben we in de root een directory /u01 . Hierin staat een directory oradata en een dirctory oracle. Beide bevatten een subdir genaamd logs. Ergo: je moet eens met telnet verbinding leggen met die AIX-bak en kijken waar je oracle data staan, en dan de map logs zoeken.
[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 22-01-2004 15:31 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
En in de log zoeken welke database het is en of er een fout melding zit. maar goed. In de Alert_(database).log staan een zooi links naar andere log files, waar veel zooi maar nix leesbaars in staat.
Vraag is nu dus welke database en hoe we dat kunnen zien
En de open deur vraag. Ja
[ Voor 5% gewijzigd door neggix op 22-01-2004 15:28 ]
Verwijderd
(dit hoort hier trouwens niet -> SA)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 15:28 ]
Je heb volkomen gelijk, maar als de TS dat zelfs niet begrijpt lijkt me niet zo verstandig dat ie uberhaupt probeert uit te voeren. NOFIThe_Eagle schreef op 22 januari 2004 @ 15:26:
[...]
Jij bent een heldere...een padnaam MET driveletteraanduiding op een Oracle onder AIX willen uitvoeren
Maar je commando klopt, tis alleen even de vraag waar Oracle zijn files neerzet.
Ik ga ff inbreken op onze SUN voor PeopleSoft, dikke kans dat ik dan wat meer info heb. Meld me zo weer.
ik kan niet eens iets toevoegen dusVerwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 15:27:
zou je niet eerst eens kijken wat er aan de hand is voordat je datafiles gaat toevoegen?
(dit hoort hier trouwens niet -> SA)
Ik probeer het ook niet. Collega die het stukken beter snapt leest mee en voert het uit.Monkeybrains schreef op 22 januari 2004 @ 15:27:
[...]
Je heb volkomen gelijk, maar als de TS dat zelfs niet begrijpt lijkt me niet zo verstandig dat ie uberhaupt probeert uit te voeren. NOFI
Naast het vol zijn van je tablespace kan het bijvoorbeeld ook een segmentbeperking zijn op je tabel of een index op die tabel of een procentuele segmentvergroting die te hoog staat of een quotum wat te laag staat of fragmentatie in je tablespace etc.
Who is John Galt?
Sorry, NOFI maar als je dit soort basic dingen al niet weet lijkt het me handiger als je de Oracle beheerder of AIX beheerder eerst eens aanspreekt, aangezien die minder als blij zullen zijn op het moment dat je hun system molt. (ik weet dat ik dat in ieder geval zou zijn als je een ontwikkelaar een database van mij molt).neggix schreef op 22 januari 2004 @ 15:26:
we zijn al wel wat verder. Nu nog even zoeken welke database het is.
En in de log zoeken welke database het is en of er een fout melding zit. maar goed. In de Alert_(database).log staan een zooi links naar andere log files, waar veel zooi maar nix leesbaars in staat.
Vraag is nu dus welke database en hoe we dat kunnen zien
En de open deur vraag. Ja
[ Voor 5% gewijzigd door Monkeybrains op 22-01-2004 15:33 ]
Dit topic is gesloten.
![]()