[XP Pro] USB HD benaderen via VPN

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:14
Geachte medetweakers,

Bij een klant van mij is de volgende situatie:

Het bedrijf heeft twee vestigingen, die pakweg 150 km van elkaar vandaan liggen. Tussen beide vestigingen is een VPN verbinding opgebouwd via Draytek routers.

Vestiging 1: ADSL via Euronet
Vestiging 2: ISDN flatfree ( ADSL is hier niet mogelijk, kabel ook niet )

Op vestiging 1 staat een terminal server waarop de boekhouding zijn werk doet ( Exact, Excel, etc ). De boekhouding werkt op vestiging 2.
De boekhouding benadert deze server dus via een VPN verbinding.
Nu is het wel eens, dat de verbinding plotseling af wordt gebroken, terwijl de gebruikers aan het werk zijn. Dan moeten we alles resetten, zodat men verder kan werken.
Nu is het echter laatst gebeurd, dat iemand in Excel aan het werken was en bijna alles kwijt was, omdat hij vergeten was het bestand op te slaan |:(

Deze persoon heeft op zijn Windows XP machine een extra USB HD geïnstalleerd om backups te kunnen maken. Hij wil nu zijn bestanden, waarmee hij op de terminal server werkt, via de VPN connectie op zijn USB HD opslaan. Hij heeft deze gedeeld op zijn eigen werkstation, maar nergens in het netwerk is deze extra HD te vinden.

Weet één van jullie hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Mocht ik het niet duidelijk hebben uitgelegd, laat het me dan weten..

[ Voor 2% gewijzigd door nextware op 22-01-2004 14:24 . Reden: bepaalde info vergeten ]

Verwijderd

Nergens te vinden :? Je legt heel duidelijk uit wat voor andere problemen er zijn, maar het relevantst - namelijk: wat gaat er precies mis en hoe heb je e.e.a. ingesteld - laat je zo'n beetje weg ;)

Geef dus graag even duidelijk aan hoe je probeert te zoeken, of je AD draait bijvoorbeeld, of je op IP-adres de SMB-shares probeert te benaderen, welke rechten er toegewezen zijn, etc. :)

• nextware
Zoals eerder vermeld draaien de beide vestigingen via VPN met elkaar:

vestiging1: Windows NT 4.0 netwerk ( binnenkort naar Win2K )
vestiging2: Windows 2000 netwerk

Beide vestigingen hebben een server die AD afgeeft, alleen op vestiging2 staat ook een terminal server ( dus en een AD server en een terminal server ). De terminal server logt ook in op het netwerk.

Wat heb ik allemaal al gedaan:

- USB HD als gedeeld weergegeven op de PC van de gebruiker ( op vestiging 1 dus )
- een ping uitgevoerd naar deze PC vanuit vestiging2. PC reageerde wel, met TTL tussen de 40 en 128 in
- getracht via het netwerk naar deze USB HD te surfen ( dus over de VPN heen )
- de PC kon ik wel vinden, maar de USB HD niet..

Ik heb zelfs nog gekeken of de USB HD nog wel geformatteerd is: ja, in NTFS
De gebruiker heeft volledige administrator rechten op zijn systeem, is vrij om over het gehele netwerk te surfen, maar mag op andere PC's alleen maar de bestanden bekijken..

[ Voor 10% gewijzigd door nextware op 22-01-2004 17:01 ]

Verwijderd

misschien heel stom maar misschien kan die hd
niet gedeeld worden op het netwerk?

• nextware
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 17:11:
misschien heel stom maar misschien kan die hd
niet gedeeld worden op het netwerk?
Ik zou het eigenlijk niet weten, maar ik zou niet weten, waarom ik geen USB HD op het netwerk zou kunnen delen. Deel ik hem namelijk wel op de PC, dan kan ik hem wel benaderen in het netwerk op vestiging 1, maar dus niet via de VPN op vestiging 2.

Dus dat hem kan delen, lijkt me dus wel te lukken, alleen deze benaderen via de VPN lukt nog steeds niet.. :'(

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bij mijn externe Maxtor zijn de gedeelde mappen op de Externe hdd weg na een reboot. Misschien een simpel batchscriptje met 'net share' en wat cacls in elkaar knutselen dat @ login voor all users de share weer aangemaaktwordt ?

code:
1
2
N:\>net share ExterneHDD=f:\ /users:10 /remark:"dit is een share op de externe h
dd van een pc" /cache:automatic

gebruik ik bijvoorbeeld om de share weer aan te maken. Cacls ben ik geen genius op. Maar de NTFS blijft hier wel staan ...

Misschien kan het er iets mee te maken hebben :P
Welk OS draait de specifieke pc ? Heb mijn hdd niet met NT 4.0 getest, maar wel eens gehoord dat de ondersteuning niet al te denderend was. Of is het een 2000 bak ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• nextware
Ik zal jouw code eens gaan gebruiken. Is weer een andere mogelijkheid om het aan de praat te krijgen.

De machine waarop de USB HD hangt is een Win XP Pro machine incl. SP1, die inlogt op een NT4.0 netwerk ( dat binnenkort wordt geupgrade naar een Win2K netwerk ).
Pagina: 1