Toon posts:

Stillere koeling software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het doorlezen van heel wat topics nog steeds geen goed antwoord kunnen vinden. Duidelijk is dat programma's als Vcool CPUidle etc niet helpen tijdens normaal gebruik van je pc (gamen bijv.) Het gaat mij echter alleen om het volgende. Mijn pc staat dag en nacht aan i.v.m. kazaa etc. Er is dus neem ik aan weinig activiteit, maar nog wel steeds die herrie van die koelers. :Z :O
Is er nu een goed programma wat: De fans langzamer, en dus stiller, laat draaien?

(XP-pro, Athlonxp 2200, 512ddr, club 9100 128mb)

Verder zitten er sensoren voor de fan (rpm) en dit is een standaard coolermaster fan!

Verwijderd

Technische mogelijkheid: Fancontroller

Software mogelijkheid bv. Speedfan.

Zoek mogelijkheid: Google

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 20:37

Sosabowski

nerd

Er zal vast software zijn die je rpm naar beneden haalt op het moment dat dat mogelijk is.
Persoonlijk denk ik dat je beter op zoek kan naar hardwarematige oplossingen; goede koelers; airflow; 7 volt truck enz..

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
ja het gaat me dus om software en daar dus info of reacties wat wel of niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op 22 januari 2004 @ 14:30:
Er zal vast software zijn die je rpm naar beneden haalt op het moment dat dat mogelijk is.
Persoonlijk denk ik dat je beter op zoek kan naar hardwarematige oplossingen; goede koelers; airflow; 7 volt truck enz..
Dus dat heeft veel meer zin? En zal ook helpen het geluid bij weinig activiteit te verlagen?

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Bekijk het positief: CPUIdle werk wel, behalve wanneer je aan het gamen bent of een }:O -draait :)

Ik draai ook CPU Idle en ben er goed tevreden over. CPU blijft koeler wanneer ik alleen maar zit te internetten of iets zit te typen.

Hiermee krijg je enkel maar je processor koeler. De door G_M_C genoemde oplossingen zorgen ervoor dat je de fan's daadwerkelijk langzamer kan laten draaien.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Swop1200 op 22-01-2004 14:34 ]

Verwijderd

CPUIdle of S2K Bus Disconnect voor minder hitte, en SpeedFan of Qfan voor stillere koelers en anders temperatuur gestuurde fans of een baybus

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Swop1200 schreef op 22 januari 2004 @ 14:33:
Bekijk het positief: CPUIdle werk wel, behalve wanneer je aan het gamen bent of een }:O -draait :)

Ik draai ook CPU Idle en ben er goed tevreden over. CPU blijft koeler wanneer ik alleen maar zit te internetten of iets zit te typen.

Hiermee krijg je enkel maar je processor koeler. De hierbovengenoemde oplossingen zorgen ervoor dat je de fan's daadwerkelijk langzamer kan laten draaien.

Succes!
Dus als ik t goed begrijp is alleen hardware matig een verlaging van de fans (en geluid) te verkrijgen?

Verwijderd

Dus als ik t goed begrijp is alleen hardware matig een verlaging van de fans (en geluid) te verkrijgen?
Zolang jij ze op de molex aansluit of je mobo geen aansturingsmogelijkheid heeft of je fans geen automatische snelheidsregeling, is het alleen hardwarematig op te lossen.

Of had je gedacht dat er een programma is waarmee je (de spanningslijnen van) jouw voeding kunt besturen 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 14:37:
[...]
Zolang jij ze op de molex aansluit of je mobo geen aansturingsmogelijkheid heeft of je fans geen automatische snelheidsregeling, is het alleen hardwarematig op te lossen.

Of had je gedacht dat er een programma is waarmee je (de spanningslijnen van) jouw voeding kunt besturen 8)7
maar wat doet speedfan dan volgens jou verhaal?

Verwijderd

Topicstarter
http://www.coolermaster.nl/musketeer.htm

dit is dus beter, want kan t allebei?!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 14:41:
[...]

Meet de temeratuur, en regelt al naar gelang van de temeratuur de fan-snelheid. Werkt natuurlijk alleen als de fans op het mobo aangesloten zitten en als die uitgelezen kunnen worden.

Dus de fan moet z'n snelheid doorgeven aan het mobo, en het mobo moet dat begrijpen en doorgeven via een zogenaamde SMbus aan speedfan.

Speedfan = freeware, dus je kan het gewoon ff leechen en proberen.

edit:
http://www.coolermaster.nl/musketeer.htm

dit is dus beter, want kan t allebei?!

Ja, dat kan als je maar 2 (geloof ik) fan heb èn een 5 1/4 bay over hebt.
Er zijn overigens véél meer fancontrollers, en probeereerst gewoon speedfan, da's gratis als het werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 14:52 ]

Verwijderd

Speedfan stuurt fans aan via de ingebouwde hardwarematige snelheidsregeling. Als je die niet hebt, heb je niets aan speedfan ;)

Lees de readme/faq/documentatie van speedfan maar eens:
but its main feature is that it can control the speed of the fans (depending on your sensor chip) according to the temperatures inside your pc, thus reducing noise and power consumption.
Zonder sensor/besturingschip, geen besturing ;)

Dus: kijken wat jij voor 'sensorchip' hebt, test SpeedFan of kijk in je mobohandleiding/fabrikantsite of daar iets gerept wordt over fan besturing.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 14:52:
[...]
Speedfan stuurt fans aan via de ingebouwde hardwarematige snelheidsregeling. Als je die niet hebt, heb je niets aan speedfan ;)

Lees de readme/faq/documentatie van speedfan maar eens:

[...]
Zonder sensor/besturingschip, geen besturing ;)

Dus: kijken wat jij voor 'sensorchip' hebt, test SpeedFan of kijk in je mobohandleiding/fabrikantsite of daar iets gerept wordt over fan besturing.
okay thnx dat is alles wat ik wilde weten!
Pagina: 1