Losse componenten of complete hifi set

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 22:59

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag voor mij kamen een goeie geluidsinstallatie kopen. Ik weet alleen niet of ik nou voor Losse componenten moet gaan of voor een compleet set. Het moet iig een surround set zijn.
Mijn conclusie is tot nu toe dat als je losse componenten koopt (in mijn gevaal een reciever + boxen) je het beste geluid hebt, maar je ook redelijk duur uit bent.

Maarrrrrrr, ik wil deze installatie op m'n pc aansluiten. Hij zal dus worden gebruikt voor mp3, films, en games. Heb ik hier zo'n dure installatie voor nodig? Of kan het ook met een goed 5.1 compleet setje van Sony of Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het nadeel aan die complete setjes vind ik dat het meestal qua muziek nergens naar klinkt. Als je hem aansluit op je PC, heb je aan een receiver en een speakerset al genoeg, voor 600-700 euro ben je dan al klaar en heb je best aardig (vergeleken met Sony setjes van dat geld erg goed) geluid.

Een standaard 5.1 receiver kort ergens tussen de 250 en 500 euro en een speakersetje als een JBL SCS178 kost iets van 400-500 euro.

Als je echt van goede muziek en goed geluid houdt, kun je dus beter losse componenten halen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 22-01-2004 13:24 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Ik vind 600 a 700 euro toch best veel geld voor "aardig" geluid. Ik dacht eigenlijk meer iets van 400 a 500 euro uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 21:15

Neoz

Neoz & Hobbes

Losse componeneten geven vaak een beter geluid dan1 hele set. Ik zou zeggen kijk misschien eens op een hifi site zoals hifi.nl en gebruik de search voor wat de tweakerd zoal thuis heeft :+

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 14:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo moet men ook altijd alles in een keer kopen? Koop eerst een versterker en speakers, en dan later de rest. Kun je de centen spreiden en ik weet zeker dat je er achteraf veel meer plezier van hebt!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borroborrel
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je redelijk geluid wilt hebben zou ik losse componenten kopen, dan kun je de kosten beetje spreiden. Maar als je rond 500 euro al klaar wilt zijn zou ik kiezen voor een complete set. Zeker als je luisterd via de computer heb je niet echte kwaliteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-07 13:09
Mijn tip is ook om wat 2e hands spul erbij te kopen. Alleen de speakers zou ik nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, surround (5.1?) voor 400-500 euro uit losse componenten wordt errug moeilijk. Je kunt het geheel tot 600 euro terugbrengen met een el cheapo receiver van 200 euro en een speakerset van 400 euro, maar 400 a 500 euro zou impliceren dat je een speakerset van 200-250 euro zou kopen en dat klinkt amper beter dan de speakers bij een kant-en-klare set.

Waarom trouwens niet met stereo + subwoofer + receiver beginnen? Ik heb ook nog geen surround, maar wel een surround receiver :)

Edit: 2e hands is ook een goede mogelijkheid :)

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 22-01-2004 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
hmmm, ik heb thuis nog wel 4 boxen staan. 2 sony boxen en 2 van een ander merk. Weet zo niet meer welke. Het zijn geen top speakers, maar het kan er denk ik wel ffkes mee door.

Ik heb trouwens nog een leuke reciever gezien, een Pioneer VSX-C300.

Ik vind hem alleen een beetje lage output hebben. Hier staan een paar specs: http://www.kieskeurig.nl/.../Pioneer%20VSX%20C300.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou niet voor de pioneer gaan! Als je toch nog boxen hebt, gebruik die dan zolang en koop gewoon een van de betere instap receivers, die beginnen vanaf ongeveer 350 euro. Voor wat je dan over hebt koop je dan nog een DVD-speler, of je wacht en koopt een duurdere receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
deepspace schreef op 22 januari 2004 @ 15:06:
Ik zou niet voor de pioneer gaan!
En waarom niet?
Als je toch nog boxen hebt, gebruik die dan zolang en koop gewoon een van de betere instap receivers, die beginnen vanaf ongeveer 350 euro. Voor wat je dan over hebt koop je dan nog een DVD-speler, of je wacht en koopt een duurdere receiver
Als je al een PC hebt, zou ik idd gewoon een receiver kopen voor je budget, DVD speler kan dan wel in je PC ingebouwd worden eventueel. Dat scheelt weer wat en de kwaliteit is beter :)

30W is idd wat magertjes, maar opzich moet het voor een computerkamer genoeg zijn. 't Kan alleen fout gaan als je hem vol open draait :)

http://www.kieskeurig.nl/...h1/Denon%20AVR%201404.htm

Denon AVR-1404, 310 euro

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 22-01-2004 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb eigenlijk ook een laag budget, maar toch een leuke componenten oplossing gevonden:

Receiver: Pioneer VSX-D512 - €260
Speakers: Eltax Evolution 5.2 - €310
DVD: Moet nog komen - €100

Ik heb het ook op mijn pc aangesloten met digitale coax kabel, alles werkt lekker en is toch low budget!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
die Pioneer VSX-D512 ziet er idd leuk uit, met veel features. Die Denon mag er ook wezen. Ik zal een bij de lokale Hifi boer gaan kijken :). Ik neem aan dat beide een Digitale Optische en Coaxiale ingang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Die Denon kost in Duitsland BTW 260 euro: http://www.idealo.de/prei...ffersOfProduct/87696.html

Hij heeft 1 optische en 1 coaxiale ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je een beetje kwaliteit wilt, zou ik sowieso voor losse componenten gaan. Je HiFi setje zal nooit die kwaliteit overtreffen, en meestal zijn de mee geleverde speakers veel slechter dan bijvoorbeeld goedkope JBL's met dezelfde specs.
Daarnaast (dat probleem heb ik nu zelf), wil je iets uitbreiden, dan moet je met een HiFi setje bijna altijd met een switch box voor je inputs gaan werken, omdat die dingen eigenlijk altijd maar 1 extra input hebben. Dat is erg klote als je én je TV én je DVD én je Video én je pc aan wilt sluiten... (maarja, toen ik hem kocht was Fl. 1400,- een koopje voor een complete Dolby Pro Logic set en dat gaf bij mij de doorslag toen, nu iets van 7 jaar terug).
En oh ja, mocht je zo dapper zijn om aan je HiFi setje andere speakers te hangen, zoals een vriend van mij heeft gedaan, dan kom je erachter dat de versterker eigenlijk ook niet echt super is (hè Maarten).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Ik ben zelf ook een voorstander van losse componenten, met namen omdat je erg veel vrijheid hebt m.b.t. uitbreiden. Je kan je oude speakers gebruiken totdat je weer een beetje geld hebt om nieuwe (betere) te kopen.

Ik weet niet waar je woont, maar Polectro (Amsterdam) en RAF hebben weer eens uitverkoop. Ga daar eens kijken, leuke instapreceivers voor leuke prijzen. Daarnaast hebben ze ook setjes (door hun samengesteld) waar je best een leuk geluid uit krijgt (prijs/kwaliteit), maar dan ben je wel minimaal 500-600euro kwijt.

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Ik zie het al. De complete hifi zet is al van de baan :P. Het wordt nu eerst een losse reciever. Dan hang ik daar eerst eens 4 oude boxen aan, kijken hoe dat klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59451

Losse componenen hebben vaak wel beter geluid, maar niet altijd!

Ik heb hier een compleet hifi setje van Philips, kost je wel over de 400 euro, maar ik hoor echt geen verschil tussen dit setje en allemaal losse componenten.. Tis maar welk hifi setje je vergelijkt met losse componenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

HIFI setjes gaan maar tot een bepaalde prijsklasse. Bij losse componenten kan je vrij ver gaan. Natuurlijk zullen er vast hifi sets zijn die beter zijn dan sommige losse componenten, maar daarbij hebben losse componenten altijd een voordeel qua vervangings gemakkelijkheid.

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27464

Ik zoek ook een leuke instap receiver voor niet al teveel geld.
Wat me opvalt is dat sommige specs. vermelden dat de een DIN 4 OHM of DIN 8 OHM is. Wat is dat? :/ En moet je hier op letten als je nu gaat kijken voor een receiver?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102678

ik heb nu zelf een JVC rx-5032V staan die mij 220 euro heeft gekost, ook een surround receiver en is prima, digitaal aangesloten op pc.
Losse onderdelen vindt ik persoonlijk het fijnst omdat je dan gemakkelijk dingen erbij kunt doen en vervangen/upgraden van onderdelen is gewoon makkelijk.
Met die 4 en 8 Ohm wordt volgens mij bedoelt wat voor uitgangssignaal naar de boxen gaat, je hebt boxen van 4 en van 8 ohm, daar moet je wel ff naar kijken als je speakers bij je receiver wilt hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 102678 op 22-01-2004 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 27464 schreef op 22 januari 2004 @ 19:58:
Ik zoek ook een leuke instap receiver voor niet al teveel geld.
Wat me opvalt is dat sommige specs. vermelden dat de een DIN 4 OHM of DIN 8 OHM is. Wat is dat? :/ En moet je hier op letten als je nu gaat kijken voor een receiver?

Thx!
Dit staat altijd bij het vermogen. Het geeft aan hoeveel vermogen bij deze impedantie (4 of 8 Ohm) de versterker kan leveren. Sommige versterkers kunnen niet zo goed overweg met 4 Ohm, daar moet je dus op letten. De ohm kun je aflezen op de specs van je speakers.

Over het algemeen geld dat als je een een versterker bij 4 Ohm meer vermogen kan leveren dan bij 8 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:19
deepspace schreef op 22 januari 2004 @ 20:17:
[...]

Over het algemeen geld dat als je een een versterker bij 4 Ohm meer vermogen kan leveren dan bij 8 Ohm.
Dit is juist zo gevaarlijk. Als je 8 ohm speakers á 100 watt aan je versterker van 4 ohm@100 watt hangt, krijgen je speakers maar 50 watt van de versterker (op maximaal vermogen en dit is even een getalvoorbeeldje, dus let niet zo strikt op de waarden van de cijfers, bitte)
Draai je het om, 4 ohm speakers á 100 watt aan een 8 ohm versterker á 100 watt, dan gaan er vervelende dingen gebeuren. Die versterker moet ineens 200 watt gaan leveren en dat kan niet. Dus de versterker schiet óf in standje protect (dan heb je geluk) of hij springt erui en dan is het dag met het handje. ;(

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98057

Kijk eens in Duitsland idd als je goedkoop en goed uit wil zijn. Je moet alleen dan vervoer regelen.

Een voorbeeld van een goedkope winkel met goede spullen:
http://www.hirschille.de/homehifi/a1.php

Dit is natuurlijk niet de enige winkel, maar kijk in ieder geval even naar winkels dicht bij de Nederlandse grens. Dit kan erg veel schelen! Ik heb zelf de Denon AVR1404 in combinatie met de Canton Movie 10MXII gehoord en ik was verbaasd over de kwaliteit voor die prijs!

Veel succes,
Marcel

b.t.w. Het bovenstaande verhaal kan ik waarschijnlijk naar de prullenbak verwijzen. Ik heb zelf 4ohm speakers op een 8ohm versterker aangesloten en dat gaat goed. Overigens bestaat een "8ohm versterker" volgens mij niet. De meeste versterkers kunnen wel 4ohm-8ohm aan en je hoeft je pas zorgen te maken als je speakers en versterker erg ver uit elkaar liggen. De producent geeft alleen het vermogen bij een bepaalde weerstand op omdat er toch een keuze gemaakt moet worden. Het is wel zo dat een versterker bij een lagere weerstand meer vermogen geeft. Zo heeft de Denon AVR1404 bij 8ohm 5x75watt en bij 4ohm 110watt. Geen enkele (redelijk nieuwe) versterker kan niet aangesloten worden op 4ohm speakers zover ik en mijn vrienden weten. Bovendien hoeven speakers van 100watt geen 100watt te krijgen zoals bovenstaande suggereerde. Anders zou ik mijn versterker constant op zijn max. moeten zetten aangezien ik 125watt speakers heb |:(

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 98057 op 02-02-2004 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Rick_S. schreef op 22 januari 2004 @ 20:50:
[...]

Dit is juist zo gevaarlijk. Als je 8 ohm speakers á 100 watt aan je versterker van 4 ohm@100 watt hangt, krijgen je speakers maar 50 watt van de versterker (op maximaal vermogen en dit is even een getalvoorbeeldje, dus let niet zo strikt op de waarden van de cijfers, bitte)
Draai je het om, 4 ohm speakers á 100 watt aan een 8 ohm versterker á 100 watt, dan gaan er vervelende dingen gebeuren. Die versterker moet ineens 200 watt gaan leveren en dat kan niet. Dus de versterker schiet óf in standje protect (dan heb je geluk) of hij springt erui en dan is het dag met het handje. ;(
Dat valt wel mee, dat laatste, je moet niet vergeten dat een 4 ohm speaker vergeleken met een 8 ohm speaker veel sneller hard gaat als je je volumeknop opendraait, dus als je erop let dat je hem niet te hard zet (ver voor die tijd heb je ruzie met de buurt waarschijnlijk ;)), ik zit zelf ook te kijken naar 2 verschillende speakers (Dynaudio Audience 122 en B&W DM604 S3), de eerste set is 4 ohm, de 2e 8 ohm. Nu weet ik ook wel dat bassen een lagere ohmwaarde opleveren dan hoge tonen en dat bij hard afspelen sommige speakers zelfs tot 2 ohm kunnen zakken, zolang je het niet te extreem gaat spelen, gaan eigenlijk alle aansluitmogelijkheden wel goed :)

Pagina: 1