onderdeel op Asus P3B-F doorgebrand: wat doet het?

Pagina: 1
Acties:

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:04
Gisterenavond sloot ik een oude computer aan (die overigens nog prima werkte) en dat had ik achteraf beter niet kunnen doen. Toen ik de stekker erin stak, schakelde de computer direct in zonder de power-knop te hoeven gebruiken. Dit werd gevolgd door een mooie rookpluim vanaf het moederbord (Asus P3B-F) en een flinke stank. Bij nader onderzoek bleek er een onderdeel op het moederbord verbrand te zijn. Het onderdeel op het moederbord is het rood omcirkelde.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mlmk/p3bf.JPG
Wat doet dit onderdeel? Het is als enige doorgebrand.

Bestaat er nog een kans dat de processor in leven is (kan ik niet testen helaas). Harde schijven, cd rom speler en videokaart zijn alle dood :/ DIMM werd nog wel herkend in een andere pc.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:27

houthakker

Poehé

Ik geeft je 5% kans, met andere woorden. Niet dus, je kunt het wel proberen, maar je hebt dan kans dat je dat moederbord ook sloopt (gebeurd ook niet snel, maar toch). Hoe snel is die processor, is het wel de moeite waard.

Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is dat niet de VRM of iets wat daar heel erg op lijkt? De plaatsing tussen de cpu slot en de ATX connector lijkt wel op zoiets.
* TERW_DAN sloopt zijn P3B even uit de kast :P -> niet erg veel te zien op dat chipje

wat voor cpu had je erop zitten?
enne, wat doe je met die dode mammaplank? Ik kan namelijk nog wel wat dood spul gebruiken voor aan de muur.

Verwijderd

Zo te zien is het een PWM/Mosfet controller IC die de aansturing regelt van de Mosfets die eronder zitten. Schrijf het nummer op, zoek op Google en post het hier ;)

Of je CPU nog heel is ligt eraan of de voedingsspanning is toegenomen of niet. Je hebt 50% kans (echter, omdat er wel andere componenten kapot zijn gegaan schat ik die kans nog een stuk lager in... :/)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 13:25 ]

• biobak
Het gaat maar om een Celeron 433, dus dat valt allemaal nog mee. Maar hij is niet van mij en dat is nog het ergste: ik heb de pc van een ander gesloopt :X

euss: Het probleem is echter dat ik de nummers op die chips deels niet meer kan aflezen. De chip is gaan koken zo lijkt het wel. Er zit een blaasje op en de chip is op die plek verkoold.

Terw_Dan: dode mammaplank mag je komen afhalen in Zeist :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• biobak
Thanx. Dat moederbord en de overige onderdelen zijn dus gaan hemelen O-)

Uit het bestand:
Provides 4 Regulated Voltages
- Microprocessor Core, AGP Bus, North/South Bridge
and/or Cache Memory, and GTL Bus Power

Gooi d'r maar een slotje op :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

biobak schreef op 22 januari 2004 @ 22:07:
[...]

Thanx. Dat moederbord en de overige onderdelen zijn dus gaan hemelen O-)

Uit het bestand:
Provides 4 Regulated Voltages
- Microprocessor Core, AGP Bus, North/South Bridge
and/or Cache Memory, and GTL Bus Power

Gooi d'r maar een slotje op :)
de kans dat je cpu het overleeft is best aanwezig hoor.
Zo is mijn chaintec plank een keertje weggefikt met een P3 600 erop. die P3 600 loopt nu op 800mhz en draait perfect stabiel.
helaas ligt zeist beetje uit de buurt, anders had ik het plankje wel op willen halen en gelijk even je cpu willen testen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/kooshordijk/Stom.gif

De P3b-F die hier staat is in ieder geval niet kapot te krijgen, heeft zelfs een ontplofte voeding overleeft. Asus heeft in ieder geval een thermische beveiliging er al in gebouwd, en ik meen ook een soort van overspanningsbeveiliging. Dat je geheugen het overleefd heeft is wat dat betrefd al een goed voorteken :)

Maar waarom is'ie eigenlijk opgeblazen? Ook als een PC spontaan aangaat (standaart bios instelling lijkt het hier: met lege bios batterij doet'ie dat nog perfect) is dat nog geen normaal gedrag, had je kortsluiting gemaakt ergens, of is de oorzaak nog een compleet raadsel?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Vraag rma aan bij asus, hebben soort colance regeling. En inderdaad chip is spanningsregeling.

• biobak
FragFrog schreef op 22 januari 2004 @ 22:53:

Maar waarom is'ie eigenlijk opgeblazen? Ook als een PC spontaan aangaat (standaart bios instelling lijkt het hier: met lege bios batterij doet'ie dat nog perfect) is dat nog geen normaal gedrag, had je kortsluiting gemaakt ergens, of is de oorzaak nog een compleet raadsel?
De oorzaak is voor mij een compleet raadsel. Wat ik denk is het volgende. Het gaat om een 235 W Target :X voeding van 3 jaar oud. Ik denk dat de voeding al op z'n laatste benen aan het lopen was. Op het moment dat ik de stekker erin stak, ging er een spanningspiek door de voeding en dat is de voeding + pc fataal geworden. Het moet wel een flinke klap geweest zijn aangezien ook alle hard disks en cd rom drive kapot zijn. Aan de binnenkant van de voeding was niets vreemds te zien. Geen doorgebrande zekering. Ik ben geen electrotechnicus dus ik kan alleen maar gissen naar de oorzaak. Wie een poging wil wagen met de processor, mag hem trouwens gratis op komen halen.
Asus heeft in ieder geval een thermische beveiliging er al in gebouwd, en ik meen ook een soort van overspanningsbeveiliging.
Er zit een gat in de chip voor de spanningsregeling. Misschien is dat de overspanningsbeveiliging :o

Garantie/coulance kan ik ook wel vergeten aangezien het al een oud bord was. Inmiddels is het probleem opgelost: er is een nieuwe pc voor gekomen (P4 2.6c, Asus P4P800-VM, 512 Mb PC3200) :7 Uithuilen en overnieuw beginnen. Ik koop in elk geval nooit meer van die goedkope Target troep.

[ Voor 10% gewijzigd door biobak op 23-01-2004 13:08 ]

Pagina: 1