NW51--> DHS, DNS, SMTP/POP en I-Net

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hi all,
Heb dus een NW51 servertje die aan het inet hangt.
Bij www.dhs.org heb ik een account.
Hier heb ik een mx record opgezet.
Zodoende heb ik dus het adres "gebruiker.2y.net" als je deze een Whois geeft, krijg je het IP (mijn IPS ondersteund nog geen reverse DNS ... wat dat ook moge zijn) te zien van mijn servertje.
Tevens staat er als mail relay host "mail.gebruiker.2y.net"

Nu wil ik op de NW server een mail service installen (GroupWise).
Ondanks dat ik van dat DNS weinig snap heb ik het volgende uitgevogeld (dit is dus hoet het werkt volgens mijn kennis, gaarne correcten als het totaal anders in elkaar zit).

Iemand knalt een mailtje op het inet naar "naampje@gebruiker.2y.net" De verzendende server doet een request wat de mail relay host is voor gebruiker.2y.net, deze krijgt het antwoord "mail.gebruiker.2y.net" , vervolgens wordt deze mail gepushed naar deze server c.q. zijn IP adres.

Nu dacht ik dat ik dan ook een lokale DNS entry moet op zetten.
"het internet" weet namelijk dattie aan de hand van gebruiker.2y.net op mijn server moet uitkomen, vervolgens moet ik dus met de hand nog DNS maken voor bijvoorbeeld WWW. (kan dus een ander IP zijn) FTP. (idem) mail. (idem, again).
Als dat dus nodig is, hoe zet ik dat op ?? met dat DNS/DHCP (de goede lezers weten dat ik al probs heb met DHCP tab, laat staan met DNS :().

En als dat dus zo werkende is, zou ik dan genoeg hebben om bij BM alleen de filters te plaatsen uit de TID met betrekking to "GWIA on BM" ( http://support.novell.com/cgi-bin/search/tidfinder.cgi?10009647 ) ?

Hopelijk kan iemand mij wat meer duidelijk in geven.

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Als iemand jou een mailtje stuurt kijkt _ZIJN_ SMTP server naar het MX record van het domein van de geadresseerde. Vervolgens beamt de SMTP server het mailtje naar het ip adres zoals ie dat in het MX record behorend bij dat domein gevonden heeft. In jou geval komt ie dan uit bij de GWIA.

Vanaf daar neemt de GWIA het over en pleurt het in de queu van de MTA, die vervolgens kijkt voor wie het is en levert en dan af aan de desbetreffende POA.

Wanneer je DNS entryŽs ( dus ook je MX record ) toegankelijk zijn voor Žhet publiekŽ en tevens verwijst naar een publiek ip moet alles goed komen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Rosink; ThX!!!

Volgens mij zat ik dus aardig goed, alleen is jou uitleg wat duidelijker ;)
Ik heb dus als record bijvoorbeeld "gebruiker.2y.net" als iemand dan gaat mailen naar "koffie@gebruiker.2y.net" dan zal dus zijn server (in zijn geval waarschijnlijk die van de ISP) kijken welk MX record er op "gebruiker.2y.net" staat, en daar geeft hij het mailtje aan.

Als ik mijn gegevens opvraag, komt er het volgende uit;

gebruiker.2y.net IP : XXX.XXX.XXX.XXX
Reverse DNS entry : not found
Host is online
Main mail relay host for gebruiker.2y.net : mail.gebruiker.2y.net

Als ik de gegevens van "mail.gebruiker.2y.net" komt er hetzelfde uit (ook hetzelfde IP). Dat zit dus goed.
Als ik deze gegevens gebruik, en dan de juiste software installeer op een server die dat IP heeft en zorg dat er ook data mag binnenkomen zou het dus goed zitten?

ThX again!
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ