Vreemd probleem met PC

Pagina: 1
Acties:

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 18:49

TheWizzard

Everything we R will never die

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een irritant probleem met m'n pc. Als eerste zal ik mijn complete configuratie er ff bijzetten, dit niet om op te scheppen natuurlijk, maar zodat jullie een idee krijgen wat ik heb draaien.

Moederbord: Abit AT7-Max2(VIA KT400), lancard onboard, usb2.0 8x onboard, 1394 2x onboard, onboard raid controller.
CPU: AMD Athlon XP 2600+ met FSB333
CPU Cooler: Thermaltake Volcano 11 (dacht ik) Xaser Edition
Voeding: Antec TruePower 433Watt DualFan
Geheugen: 3 x 512mb PC2700 333Mhz
Videokaart: Club3d Ati Radeon 9800 Pro 128mb
Geluidskaart: SB Audigy 2 ZS 7.1
HDD: Prim. Mast. Samsung 160GB 7200 RPM 8mb cache, Prim. Slave Toshiba SDR5000 (dacht ik) DVD -r/-rw brander, Sec. Mast. Samsung 160GB 7200 RPM 2mb Cache, Sec. Slave Sony DRU500ax DVD -r/rw +r/rw brander. Op eerste Raid poort 2 x Maxtor 80GB 7200RPM, op de tweede raid poort 2 x Maxtor 60GB 7200RPM, deze 4 drives geconfigureerd in JBOD mode omdat dit het meeste vrije ruimte opleverde.
Op een usb2.0 poort USB2.0 HDD 120GB 7200 RPM.
Scanner: HP ScanJet 3200 of 3400.
Printer: Apollo P2100-U, maar hij doet het wel :)
TV-RadioKaart: Pinnacle PCTV Pro
DiVx Kaart: RealMagic Xcard
Gaming Gear: Logitech Formula Force Racestuur met pedalen
Keyboard: Logitech Cordless Desktop Comfort
Muis: Logitech Cordless Optical Mouse MX-700
Dit alles is gehuisvest in een Thermaltake XaserIII Kast met standaard 7 x 80mm fans.

Oke, dit was m'n config zo wel dacht ik.

Nu het probleem.

Tijdens het werken op de pc, bv. grote files downloaden op hoge snelheid, gamen, het intensief werken met grote files lokaal op m'n pc, het benchmarken in 3dmark 2001se, 3dmark2003 of soms gewoon tijdens het surfen op internet, reboot m'n pc soms uit zichzelf. Dit is echt vrij irritant want het gebeurt niet altijd op hetzelfde moment maar geheel random. Ik heb in m'n bios de optimized defaults geladen; hiermee heeft m'n pc het altijd perfect gedaan.

Ook heb ik met de nieuwste memtest m'n geheugen getest, alle tests, 8 uur lang gedraaid, er werden in de 700 fouten gevonden. Echter toen ik de modules stuk voor stuk ging testen met memtest werden er geen problemen gevonden. Ik heb ze toen weer terug geplaatst in een andere volgorde en daarna weer memtest 8 uur lang laten draaien, ditmaal geen probleem gevonden. De hdd's van 160 gb zijn allebei net nieuw.

Ik heb net m'n systeem compleet 'from scratch' opnieuw geinstalleerd. Het staat er nog geen week op. Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn en hoe ik dat kan testen?

PS! Ik gebruik op m'n mobo al de nieuwste bios die er is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 15:43
probeer eens met 2 dimms ipv 3.

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53

Neoz

Neoz & Hobbes

Geen raar virus :?
Je voeding die een beetje te lijden heeft onder veel fans enz. :?

Serve The Humanity , Be Server

Verwijderd

Hmm wat zij de temps/voltages van je comp (geheugen)?
Zoals ik het nu zie is het of het geheugen of de voeding die aan het verslijten is (?!)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 11:39 ]

• Visjes
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-08 23:30

Visjes

Blub........

misschien de voeding

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
de voltages staan gewoon allemaal standaard; zoals het altijd heeft gewerkt. Ook de voltages van het geheugen staan gewoon standaard ingesteld, die kan ik in de bios niet eens aanpassen dacht ik, zelfde geld voor AGP voltages.

Tja, 't blijft echt ontzettend irritant zo onstabiel als m'n systeem opeens is gaan draaien. Maar kan dat aan de voeding liggen? Deze heeft het altijd goed gedaan, het is echt iets van de laatste paar weken.

Trouwens, nadat jullie m'n config hebben gelezen he, is die antec truepower 433watt voeding eigenlijk wel genoeg?

[ Voor 16% gewijzigd door TheWizzard op 22-01-2004 11:52 ]

• Fire69
  • Laatst online: 12:53
Je zegt dat je 160GB's net nieuw zijn.
Misschien kan je voeding die 2 extra schijven niet trekken?

[ Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 22-01-2004 11:46 ]

Verwijderd

Wat voor OS draai je?
Heb je de logboeken al bekeken?
Misschien een idtje?

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:55
TheWizzard schreef op 22 januari 2004 @ 11:31:
Hoi allemaal,

Ik heb een irritant probleem met m'n pc. Als eerste zal ik mijn complete configuratie er ff bijzetten, ..

..Alvast bedankt voor jullie reacties.
Als je XP draait kun je de optie "Bij BSOD opnieuw opstarten" of hoe heet die optie ook al weer :? (zit nu op mn stage achter win98 dus kan niet kijken ..) uitvinken. Dan kun je zien wat de foutmelding is. (als die er is natuurlijk....)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Misschien gewoon een IRQ-conflict?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• serialkiller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08-2023

serialkiller

Rare jongens die pc's....

Nou je voeding moet het aankunnen, is volgens mij toch het geheugen.
Heb dat pas gehad met 512 Twinmos geheugen. Had precies hetzelfde probleem, teste met memtest en heel veel problemen, daarna geheugen eruit en opnieuw erin en geen fouten meer....toch nog spontane reboots in windows ook van de ene op de andere dag gekomen.
Memtest fouten zijn trouwens niet altijd geheugen fouten... kan ook chipset zijn die te warm is/wordt. Doordat mbo harder moet werken bv...meerdere schijven.....? kan! :o

Samsung S8 | | leukste tweak: 2x512 ADATA PC3200 11-3-2-2@2,8v |

Verwijderd

Ramzzz schreef op 22 januari 2004 @ 11:54:
Misschien gewoon een IRQ-conflict?
Daar zat ik ook aan te denken, dus bekijk je logboeken even, daar staat het wel in. 8)

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 22:23
temperatuur??

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
sorry jongens, vergeten te vermelden, ik draai WinXPSP1 UK met alle updates en patches etc. Voor m'n hardware heb ik de nieuwste drivers lopen. De temps van mobo, proc etc. blijven ruim onder de marge, zowel idle als stressed, alleen kan ik stressed nu niet meer goed testen omdat de pc dan reboot. Ik krijg overigens geen BSOD, gewoon een plotselinge reboot.

Verwijderd

Ik heb zo een zelfde probleem gehad, ik gebruik zelf een logitech draadloos keyboard met een cordless mouseman optical, een draadloos setje dus.

Na de laatste versie drivers heb ik het nu nog maar een enkele keer dat ie reboot, voorheen was dat standaard in-game na een half uur. Als het systeem reboote na zo een crash waren de temps en voltage's normaal, niks bijzonders en altijd hetzelfde.

Heb het ook geprobeerd met een ander toetsenbordje en muis, allebei op draad werkend en oudere type's en daarmee kreeg ik geen enkele crash. Mijns inziens zijn de logitech drivers ietwat gaar voor gamen/WindowsXP en is dit de oorzaak. Er zijn nu net weer nieuwe drivers uit en het is nagenoeg weg die crashes, maar het doet af en toe nog de kop op.

Misschien dat dit ook jouw oorzaak is. Overigens staan er meer topics over dit euvel hier geplaatst maar het enige waar het mee afgedaan word is vaak een slechte voeding etc. wat mijn ervaring is dat het helemaal niet zo hoeft te zijn.

Een andere ervaring die ik heb door de jaren heen, zodra er een Microsoft OS uitkomt draait dit in het begin perfekt, maar hoe meer hardware/software er uitkomt in de tijd erna, hoe meer conflicten je ziet opduiken. Dus het zal wel een combo zijn van diverse faktoren, maar een voeding van 450 watt in jou systeem lijkt me dus geen probleem.

Probeer het eens met de laatste Logitech drivers, misschien dat het helpt, succes :)

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
een irq conflict kan toch onder xp bijna niet? xp gebruikt toch irq sharing?

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
hmm, dat zal ik es gaan nakijken dan. Ik kan wel het geheugen eens omwisselen met dat van een kennis van mij, die heeft hetzelfde geheugen. Als het nu werkt met zijn geheugen dan weet ik genoeg natuurlijk. Voor m'n muis en keyboard van logitech gebruik ik de nieuwste drivers, net zoals voor alle onderdelen/randapparatuur in m'n systeem. Ik zorg altijd dat ik de nieuwste drivers gebruik voor een optimale werking.

oops..dubbelpost, ik had m'n vorige post ff moeten editen. Sorry.

[ Voor 10% gewijzigd door TheWizzard op 22-01-2004 12:11 ]

• Kawa
TheWizzard schreef op 22 januari 2004 @ 12:04:
een irq conflict kan toch onder xp bijna niet? xp gebruikt toch irq sharing?
klopt en hooguit zal een device niet werken. Spontane reboots krijg je er eigenlijk niet door.
Ik had het zelfde probleem, wel met een kt266a mobo, maar het kwam bij mij door dat ik er 3 dimms (wel crucial, geen ecc en whatever extra controle zut) in had zitten en dat werkt eigenlijk niet op dat board. Met 2 dimms werkt het perfect.

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
okay, dat ga ik zeker proberen, maar is het niet gek dan dat het wel altijd gewerkt heeft?

Trouwens, wat wel raar is:
Ik heb ook nog een amd athlon xp 2200+ met 512 mb ram(266mhz). Dit loopt op een vrij eenvouding asrock mobootje (normaal vrij but maar goed). Ook zitten er een aantal 40 gig schijven in. Maar goed. Ik kan je wel vertellen dat dit systeempie een stuk sneller start en werkt dan m'n 'grote' systeem met 1,5 gb aan geheugen. Hoe komt zoiets? Ik heb het idee dat de chipset, kt400, deze veelheid aan geheugen niet goed kan adresseren en dat het daarom ook wat trager loopt. Is dit een limitatie van de VIA KT400 Chipset?
Want met 512 mb werkte het wel snel. Is hier niet iets tegen te doen? Beetje offtopic maar ja. Inmiddels zie ik nog steeds uit naar jullie tips hoor, want de door mij omschreven problematiek bestaat nog steeds.

[ Voor 5% gewijzigd door TheWizzard op 22-01-2004 12:27 ]

Verwijderd

Het ging mij er niet om of je voltages op standaard stonden of niet maar om afwijkende / fluctuerende voltages.

Verwijderd

Je geheugen hoeft inderdaad niet noodzakelijk kapot te zijn. Ik heb zelf Twinmos geheugen dat op een hoger voltage hoort te draaien dan de default waarden van de bios. Misschien heeft je geheugen iets meer sap nodig. Check de site van je geheugen fabrikant even, voor alle zekerheid. Als ik default voltages inschakel voor mijn geheugen, krijg ik spontane reboots.

Verwijderd

TheWizzard schreef op 22 januari 2004 @ 12:01:
Ik krijg overigens geen BSOD, gewoon een plotselinge reboot.
als je een BSOD krijgt zie je die ook niet maar reboot hij spontaan.. ik zou het effe nakijken...

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Het is opgelost, dankzij jullie tips.
Wie o wie was het die me zij dat ik het met 2 modules moest proberen. Ik haalde 1 module eruit en ineens draaide weer elk benchmarking proggie wat je maar kan bedenken en loopt m'n pc weer stabiel. Heel toevallig was het net de module die eruit is gehaald die ook defectief is, hij doet het nog wel zodra deze in je pc zit maar je pc wordt wel meteen een stuk instabieler. Kortom, er zit gelukkig nog garantie op, dus die ga 'k maar ff retour verkooppunt doen dan.

Nogmaals mijn grote dank voor al jullie moeite en het geven van zulke geweldige tips.

Verwijderd

Test toch eerst even die "defecte" module apart.

Het zou best kunnen zijn dat de geheugentimings voor 3 modules te strak staan, terwijl het wel met 2 modules goed gaat. Je kunt dus ook proberen met 3 modules en hele losse geheugentimings.

Verwijderd

heb je de pc al getest met alleen de benodigde onderdelen? Dus 1 simmetje, 1 videocard, 1 hdd, geen cd-rom's, geen fans. Wat doet hij dan? ga dan testen en iedere dag een ander onderdeel er bij. Duurt even, maar leverd wel resultaat.

• Kawa
Ik ben het met Firepower eens. Je geeft al aan dat je de modules stuk voor stuk hebt geprobeerd en daarmee geen problemen had.

[ Voor 19% gewijzigd door Kawa op 23-01-2004 14:46 ]

Pagina: 1