Toon posts:

DVD-speler - geluid via luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb me gisteren een DVD-video-combi aangekocht. Die is probleemloos verbonden met mijn TV, maar ik heb nog geen goed digitaal (surround, ...) geluidssysteem.
Ik zou het geluid dat uit de RCA-uitgangen achterop de DVD-speler komt (voorlopig) toch al via goeie luidsprekers willen laten weergeven.

Ik heb de volgende mogelijkheden:

- Een Hifi-installatie met goeie versterker en luidsprekers, maar enkel een Phono-ingang. Het verbinden van de RCA-uit op de DVD met de Phono-in geeft een heel slecht geluid. Kan ik dat verbeteren en toch mijn Hifi-installatie gebruiken?

- Tamelijk goeie PC-speakers (er staat op: "input signal 200 mV - 1.2V") met een ingebouwde versterker. Kan ik die twee probleemloos verbinden en zou dat een goed geluid geven?

Bedankt voor de hulp!
Wim

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 16:59

megaleo

Special member

Je kunt een aparte versterker/ omvormer kopen die je op je Phono-ingang kan aansluiten en dan werkt het als Aux. En dan heb je wel goed geluid.
Kun je gewoon bij je lokale elektroboer halen als het goed is.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je verder geen cd speler ingang in je stereo? Anders moet je die maar gebruiken ervoor.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas niet. Geen enkele andere ingang meer op m'n stereo.

Zou het werken met die PC-luidsprekers denk je?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik zou het geluid dat uit de RCA-uitgangen achterop de DVD-speler komt (voorlopig) toch al via goeie luidsprekers willen laten weergeven.
Als er geluidsuitgangen op zitten kan je deze uiteraard gebruiken. :)
- Een Hifi-installatie met goeie versterker en luidsprekers, maar enkel een Phono-ingang. Het verbinden van de RCA-uit op de DVD met de Phono-in geeft een heel slecht geluid. Kan ik dat verbeteren en toch mijn Hifi-installatie gebruiken?
De meeste omvormers die te koop zijn gaan van een Phono signaal naar AUX.
Andersom heb ik ze nog nooit gezien maar het kan best dat ze bestaan. Anders kan je met een regelbare weerstand van bv 10KiloOhm het signaal afzwakken tot Phono niveau (ik dacht dat dat 30mV ipv 300mV was).
Als je wil kan je ook je versterker aan laten passen zodat de Phono-voorversterker over geslagen wordt.
Houdt er wel rekening mee dat je met de omvorming naar Phono-signaal niveau mogelijk toch wat ruis gaat oppikken.
- Tamelijk goeie PC-speakers (er staat op: "input signal 200 mV - 1.2V") met een ingebouwde versterker. Kan ik die twee probleemloos verbinden en zou dat een goed geluid geven?
Er zijn gewoon verloopstekkers te koop van tulp/RCA pluggen naar een 3.5mm jack plug (female-type). Dan kan je je PC-speakers zonder problemen aansluiten.

Op de scart zit alleen het stereosignaal, maar als je een ingebouwde 5.1 decoder hebt met aparte tulp/RCA-pluggen dan kan je gelijk een 5.1 speakerset gebruiken.
Je moet wel even kijken of de center en sub goed zitten.
Maar speakers van de PC gaan zeker werken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door -=bas=- op 22-01-2004 11:39 ]

Senile! Senile Oekaki

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 21:53
megaleo schreef op 22 januari 2004 @ 11:26:
Je kunt een aparte versterker/ omvormer kopen die je op je Phono-ingang kan aansluiten en dan werkt het als Aux.
Wat is dat dan voor ding? Volgens mij kan het alleen andersom. Dus van je platenspeler via voorversterker naar een onversterkte aux-ingang. Een phono-ingang is volgens mij al voorversterkt ofzo. Maar als het kan dan ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dit dan werkt :)

@wixxx (en inmiddels ook anderen, wat antwoorden jullie toch snel :+ )

Een pc-speakerset zou wel kunnen. Misschien kun je even je model dvd-speler noemen en ff zeggen welke aansluitingen erop zitten. Als er meer dan twee tulpstekkers aan de achterkant inkunnen, dan kun je met tulpstekkers van je dvd-speler naar een pc-set gaan. Dit kan ook wel digitaal, want volgens mij zijn er pc-sets waar een digitaal kabeltje inkan.

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Een Phono ingang is veel gevoeliger, ik dacht dat het 30mV versterkt naar 300mV (wat een standaard Aux/CD ingang ook is).
Als je het signaal afzwakt dan kan je in principe gewoon je phono-ingang gebruiken zonder hem te oversturen (wat je eigenlijk doet als je de DVD-speler erin stopt).
Afzwakken kan gewoon met een instelbare weerstand, dan kan je het een beetje regelen totdat het goed is. Een vaste weerstand kan ook maar daarvan weet ik zo snel de waarde niet uit mijn hoofd. :)
Ook zit je soms met wat ruis.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me 'n combo dvd-vcr aangeschaft van Samsung (SVDVD40) met achterop twee (female) tulp-uitgangen (L&R) en een digitale coax-uitgang.

Maar ik heb nog geen digitaal geluidssysteem, dus dacht ik het nog even te redden met eenvoudige (maar goeie) stereo PC-speakers (met een 3.5mm jack).

Of met m'n stereo natuurlijk, maar het zal niet makkelijk zijn om die phono-voorversterking te omzeilen (misschien m'n stereo eens opgengooien?).

Wim

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 11:50 ]

• Rick_S.
Die stereo-speakers werken zonder twijfel. Even een verlengstukje kopen van male-tulp naar 3,5mm en het werkt :Y) . In dit topic: Het grote: Kiezen van een pc-speakersysteem-topic kun je denk ik wel wat leuks uitzoeken. ;)

edit: o ja, let er wel op dat er volumeregeling opzit, want ik denk niet dat die dvd-videocombi dat heeft. Kun je niet gewoon het geluid via je tv laten lopen? Dit gaat of via scart of via je twee tulpuitgangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Rick_S. op 22-01-2004 12:25 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
_bas_ schreef op 22 januari 2004 @ 11:48:
Een Phono ingang is veel gevoeliger, ik dacht dat het 30mV versterkt naar 300mV (wat een standaard Aux/CD ingang ook is).
Als je het signaal afzwakt dan kan je in principe gewoon je phono-ingang gebruiken zonder hem te oversturen (wat je eigenlijk doet als je de DVD-speler erin stopt).
Het probleem bij een platenspeleringang is niet zozeer dat deze een zeer zwak signaal vereist (dat is namelijk makkelijk te verhelpen), maar het feit dat deze is uitgerust met een RIAA-correctie om de slechte frequentiecurve van een vinylplaat recht te zetten. Dus zelfs al verzwak je je dvd-spelersignaal zodat het de phono-ingang niet meer overstuurt, je signaal zal nog steeds totaal verkeerd klinken door het RIAA-correctienetwerk. Ook dit is natuurlijk te verhelpen door een tegenwerkend netwerk, maar dat is in mijn opinie gewoon idioot. Kun je beter zoals eerder in deze thread vermeld de versterker aanpassen zodat je phono-in een line-in wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, vanavond gooi ik m'n stereotorentje open om te kijken of ik die phono-correctie kan bypassen. Hopelijk verknoei ik 'm daarmee niet.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 16:59

megaleo

Special member

[quote]Rick_S. schreef op 22 januari 2004 @ 11:40:
[...]

Wat is dat dan voor ding? Volgens mij kan het alleen andersom. Dus van je platenspeler via voorversterker naar een onversterkte aux-ingang. Een phono-ingang is volgens mij al voorversterkt ofzo. Maar als het kan dan ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dit dan werkt :)

Ja wat ik zeg. Weten ze wel bij de speciaalzaak als je het zo een beetje omschrijft. De exacte naam ervan weet ik niet. Bestaat zekers te weten.

• Rick_S.
Wacht eens ff:
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 11:34:
Helaas niet. Geen enkele andere ingang meer op m'n stereo.

(...)
"Meer" betekent dat dat je wel andere ingangen hebt, maar dat die vol zitten omdat er een cd-speler inzit ofzo :? In dat geval kun je wel een kabeltje gebruiken die van 2 x 2 female naar 1 x 2 male in je stereo gaat. Ik neem aan dat dit wel bestaat.
Zo niet, sorry, verkeerd begrepen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rick_S. op 22-01-2004 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren m'n stereotoren open gegooid en gekeken of ik die phono-ingang kon omvormen tot een gewone line-in. Helaas ... de phono-ingang komt rechtstreeks op een grote printplaat uit, dus de voorversterker is niet zomaar uit te schakelen (voor een leek als ik).
Ik zal me voorlopig maar redden met een PC-speaker setje.

Toch bedankt voor de hulp!
Wim
Pagina: 1