Toon posts:

[MAC] OS 9 programma voor check netwerkproblemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op m'n werk 4 Apple G5 computers (OS 9.2.2) die via het netwerk op een OS-X server kunnen om diverse spullen te backuppen. Opeens gaat dit HEEL ERG traag... Het backuppen gaat gewoon niet meer. Volgens de Automatiseringsafdeling ligt het aan de 4 computers: ze kunnen het probleem niet opgelost kriijgen.

Nu heeft alles een dik jaar goed gewerkt en opeens hadden allevier de computers (die op 4 verschillende werkplekken staan) dit probleem! Dat zou wel heel toevallig zijn als het dus aan de computers lag...

Nu ben ik op zoek naar een programmaatje dat op een of andere manier het netwerk kan doorlichten/bekijken/onderzoeken om uit te vinden waar nou de fout zit. Weet iemand zo'n prog voor Mac OS 9.2.2?

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Dit misschien?

Klik

[inval]
Staat bij samengebruik (OS9) verbinden via IP aan?
[/inval]

[ Voor 30% gewijzigd door RèLF op 22-01-2004 11:16 ]

Obviously you're not a golfer

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:10

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 11:08:
Ik heb hier op m'n werk 4 Apple G5 computers (OS 9.2.2)
Dat is knap, op een G5 draait geen OS 9.x.x maar alleen OS X. Daarbinnen kan in de zgn Classic modus wel weer OS 9 opgestart worden, native draait OS 9 dus niet op een G5.

Ik denk dat je een typfoutje hebt gemaakt, aangezien je de Mac's al een jaar gebruikt wat niet kan met de G5. Je zult dus de G4 wel bedoelen.

Is er iets veranderd aan de switches waarop de G4's aangesloten zijn? Het kan zijn dat er nieuwe zijn neergezet en dat die voor problemen zorgen. Appletalk (wat je waarschijnlijk gebruikt) kan namelijk niet tegen een protocol wat in die switches gebruikt wordt (Spanning Tree Protocol). Dat protocol i.s.m. Appletalk kan ervoor zorgen dat de verbinding steeds wegvalt tussen Mac's.

Als je via IP connectie maakt kan het daar bijna niet aan liggen, maar misschien is het een idee. Het gaat immers om 4 Mac's, dat die allemaal tegelijk hetzelfde probleem krijgen is een teken dat het bijna niet aan de Mac's zelf kan liggen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry, dat was wishfull thinking... het zijn inderdaad G4's... ;)

We verbinden via TCP/IP (had ik ook wel ff mogen zeggen...). Het lijkt mij dus ook nogal logisch dat het ergens bij die server ligt, alleen de afedling die er over gaat komt er niet uit, dus zeggen ze gewoon dat het aan onze apparatuur ligt... Daarom zou ik dat graag willen checken. Ik zal dat Intermapper eens proberen.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Je kan ook eens proberen een groot bestand tussen de mac's over te blazen.

Of van een mac naar een windows machine en andersom...