[VPN] 192.168.0.x <-> 192.168.0.x kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een draytec VPN routertje geconfigd en dit werkt goed. Als ik op het internet zit, met een internet ip en ik maak verbinding (onder winxp) krijg ik netjes door de vpn router de juiste adressen toegewezen en ben ik staat het netwerk via het internet door te bladeren. De pc's in het netwerk hebben 192.168.0.x reeks ipadressen.

Nu komt het wel eens voor dat ik in een ander netwerk ben, toevallig met dezelfde ip range. Als ik dan verbinding maak krijg ik een ip uit dezelfde range waar ik al in zit toegewezen. Als ik dan zoek op het netwerk vindt die alleen maar lokale pc's en niet uit de vpn. Is er een manier om dit te voorkomen?

http://www.xbmcfreak.nl/

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Erhnam schreef op 22 januari 2004 @ 10:51:
Ik heb een draytec VPN routertje geconfigd en dit werkt goed. Als ik op het internet zit, met een internet ip en ik maak verbinding (onder winxp) krijg ik netjes door de vpn router de juiste adressen toegewezen en ben ik staat het netwerk via het internet door te bladeren. De pc's in het netwerk hebben 192.168.0.x reeks ipadressen.

Nu komt het wel eens voor dat ik in een ander netwerk ben, toevallig met dezelfde ip range. Als ik dan verbinding maak krijg ik een ip uit dezelfde range waar ik al in zit toegewezen. Als ik dan zoek op het netwerk vindt die alleen maar lokale pc's en niet uit de vpn. Is er een manier om dit te voorkomen?
Je kan hier in princiepe NAT voor gebruiken.
het verschil is bij deze situatie dat je zowel voor de inside interface EN de outside interface moet aangeven dat IP adressen in de header worden vervangen.

Ik weet alleen niet of je draytec dat ondersteunt.

een andere mogelijkheid is het omnummeren van je lokale netwerk.
Ik heb hier lokaal sowiezo niet 192.168.0.x range, omdat we hier vaak VPN's opzetten met netwerken van klanten. Je zit dan inderdaad met deze problemen. mijn interne netwerk is 192.168.189.0/24. Dan weet ik 99,9% zeker dat ik met VPN's niet tegen deze problemen aanloop.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 13:58
In principe als gezegd moet je voorkomen dat je lokale netwerk niet in hetzelfde subnet van de (remote) VPN komt/zit.
Dus los het op zoals bijv. in de voorgaande reply.

Op de Draytek kan je (helaas) de NAT functie niet gebruiken om het remote VPN te scheiden van je lokale netwerk, dus je zal zelf een 'ander' subnet moeten gebruiken. De NAT functie werkt alleen voor (ongetunnelde) data van/voor het WAN toegaat. M.a.w. de Darytek-VPN tunnel wordt niet via de NAT functie verwerkt.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results