Toon posts:

Configureren zebra ospf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb en Linux systeem met een ethernet interface an een dsl interface.
Op dit systeem draait ospf daemon van zebra. Ik heb zowel de ethernet en dsl link geconfigureerd als normaal netwerk an alles (dus ook OSPF) werkt prima.
Nu wil ik de dsl interface configureren als point to point want deze link is fysiek altijd een point to point.
ik heb met ifconfig de interface als pointopoint geconfigureerd en ook in de ospf.conf file deze interface als point-to-point geconfigureerd. Als ik de daemon start worden er geen hello packetjes over de dsl link verzonden. Waneer ik inlog in de zebra ospd daemon zie ik ook dat ospf voor deze interface niet enabled is.

Omdat deze configuratie wel voor normale (=broadcast) interface configuratie werkt denk ik dat de OSPF daemon de poin to point link probeert te configureren en er bepaalde settings niet ondersteund worden zodat de daemon deze interface niet enabled.

Heeft iemand een idee?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 09:43:
Ik heb en Linux systeem met een ethernet interface an een dsl interface.
Op dit systeem draait ospf daemon van zebra. Ik heb zowel de ethernet en dsl link geconfigureerd als normaal netwerk an alles (dus ook OSPF) werkt prima.
Nu wil ik de dsl interface configureren als point to point want deze link is fysiek altijd een point to point.
ik heb met ifconfig de interface als pointopoint geconfigureerd en ook in de ospf.conf file deze interface als point-to-point geconfigureerd. Als ik de daemon start worden er geen hello packetjes over de dsl link verzonden. Waneer ik inlog in de zebra ospd daemon zie ik ook dat ospf voor deze interface niet enabled is.

Omdat deze configuratie wel voor normale (=broadcast) interface configuratie werkt denk ik dat de OSPF daemon de poin to point link probeert te configureren en er bepaalde settings niet ondersteund worden zodat de daemon deze interface niet enabled.

Heeft iemand een idee?
Omdat de interface geen broadcast interface is, zal je de neighbor handmatig moeten opgeven in je ospf proces.

Daarnaast zijn de hello packets er mede voor om een election proces aan de gang te krijgen welke router op het segment de DR is, en welke de BDR ((Backup) Designated Router = de routers die OSPF verkeer afhandelen).

Omdat op een p2p interface slechts 2 nodes zijn. zal er geen DR election plaats vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 22-01-2004 12:09 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Wat vind je provider er trouwens van dat je OSPF draait?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

voor mensen die afvroegen wat OSPF is
http://www.cisco.com/univ...cisintwk/ito_doc/ospf.htm
is dus een soor RIP.

Als je dat op je internet leiding gaat doen, krijg je dan geen problemen inderdaad ?
Als je maar 1 router hebt heb je dat protocol toch niet nodig ?

[ Voor 46% gewijzigd door reddog33hummer op 23-01-2004 19:46 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 16:54:
Wat vind je provider er trouwens van dat je OSPF draait?
die zal er niets om geven, omdat die helemaal niet luisteren naar routing updates op interfaces naar klanten toe... daarnaast draaien de meeste ISP's niet OSPF, maar ISIS, en als ze wel OSPF draaien, moet je het procesnummer en de area nummer goed gokken (of op de backbonearea zijn aangesloten).

en als je dat allemaal goed gokt, (of snift) dan zullen ze waarschijnlijk hun OSPF ook nog wel geMD5t hebben.
reddog33hummer schreef op 23 januari 2004 @ 19:45:
voor mensen die afvroegen wat OSPF is
Als je dat op je internet leiding gaat doen, krijg je dan geen problemen inderdaad ?
Als je maar 1 router hebt heb je dat protocol toch niet nodig ?
inderdaad. wordt pas interresant als je meerdere routers hebt.

trouwens nog een vraagje aan de TS, je hebt een linux bak met een DSL interface... hoe bedoel je? ik ben nl. op zoek naar een PCI dsl kaart... maar kan die in nederland nergens vinden...

[ Voor 67% gewijzigd door JackBol op 24-01-2004 02:00 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dirk-Jan schreef op 24 januari 2004 @ 01:23:
ik ben nl. op zoek naar een PCI dsl kaart... maar kan die in nederland nergens vinden...
pricewatch: E-Tech ADSL PCI Card 8Mbps

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op 24 januari 2004 @ 01:23:
die zal er niets om geven, omdat die helemaal niet luisteren naar routing updates op interfaces naar klanten toe...
Als het goed is niet ;-)
daarnaast draaien de meeste ISP's niet OSPF, maar ISIS, en als ze wel OSPF draaien, moet je het procesnummer en de area nummer goed gokken (of op de backbonearea zijn aangesloten).
Processnummer hoef je niet te weten want die mag verschillend zijn op verschillende systemen, en area kan je sniffen. Als je op de backbone area aangesloten bent moet je op zoek naar een andere provider, want dan snappen ze het niet ;-)
Het ging er mij ook niet zozeer om dat hij het netwerk van zijn provider om zeep kan helpen, maar meer dat je een hoop onnodige ellende het netwerk op stuurt en mogelijk allerlei paniektelefoontjes op de helpdesk krijgt van mensen die volgens de logs van hun firewall "gehacked worden door 224.0.0.5/6"

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 12:39 ]

Verwijderd

Ehm,

Ten eerste hoor je helemaal geen OSPF te draaien richting je provider en dit zullen ze ook nooit accepteren indien je geen speciale gebruikers-overeenkomst hebt of iets dergelijks. Vroeger gebeurde dit soort dingen nog wel, maar tegenwoordig kom je dit niet meer tegen en zul je als gebruiker of kleine onderneming gebruik kunnen maken van een MPLS-VPN of iets dergelijks.

Je kan wel een hello pakketje de deur uitsturen richting je provider in de hoop een sessie op te zetten met de eerst volgende buurman, maar als die geen OSPF terug praat ontvang je dus ook geen hello terug en zal er dus nooit een sessie tot stand kunnen komen :)

Dit is slecht een klein voorbeeldje, maar je bent ook nog afhankelijk van andere dingen zoals eventuale key's die uitgewisseld moeten worden tussen neighbors, hello timers, death timers, etc.

Als je meer over OSPF te weten wilt komen en je hebt meerdere machines thuis staan die het kunnen praten, dan zou ik als ik jou was daarmee gaan spelen. Dat is ook wel grappig en je boekt praktisch hetzelfde resultaat mbt de werking van OSPF.

Groeten

Verwijderd

Hey Dirk-Jan,

Ik werk voor een van de grootste providers in Europa en kan je vertellen dat we OSPF draaien :) En verder weet ik dat onze naaste concurent ook OSPF draait.

ISIS is een prachtig protocol en het word ook heel erg veel gebruikt, maar het is maar net waarvoor een provider kiest. Er zijn niet veel voor en nadelen als je ze vergelijkt.

Groeten
Pagina: 1