Toon posts:

Oud mobo met oude ram te combineren met nieuwe (snellere)ram

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is of ik een oude pc kan upgraden met nieuwe ram (het is een packard bell pc met 64 ram) Er draait Win XP op maar het bolt echt aan geen kanten procesor is intel celeron 650Mhz(ongeveer). Gewoon werken met de pc is vlot doenbaar maar vanaf er een toepassing geopend word dan is het heel lang wachten tot hij het opgestart heeft. Ook opstarten duurt heel lang.

Dus mijn conclusie was onmiddellijk dat er ram te weinig in stak om vlot XP te kunnen draaien, of ben ik mis?

Kan ik deze pc nu voorzien van ram,en welke ram moet ik dan kiezen en hoeveel (ik dacht aan 256 om eens vlot 3 toepassingen tergelijkertijd te kunnen laten open staan)?

Alvast bedankt voor de reply's :Y)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
Denk dat je hier wel iets aan hebt:

PMG FAQ

Verwijderd

Topicstarter
De_Bastaard schreef op 21 januari 2004 @ 23:26:
Denk dat je hier wel iets aan hebt:

PMG FAQ
Al doorbladerd...

STaat in dat je geheugen kunt onderclocken, maar kweet niet of dat ook geldig is voor SDR ram
en is SDR ram nog te verkrijgen? en hoe zit dat met snelhedenen stuff
Dus gewoon iets meer info over oude ram en evoltuie en zo in notedop O-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

64MB is ook veel te weinig om fatsoenlijk XP op te draaien.
gezien de cpu vermoed ik dat het een houston plank is (ofwel de gigabyte GA WMM7) daar kun je gewoon PC133 of PC100 SDR SDRAM op vrotten. dit plankje heeft 2 sloten, dus je kunt er 1 dimm bijpoten zodat je dan op 320 totaal komt.
Overigens doet dit plankje over het algemeen niet moeilijk met geheugen vreten, maar je moet wel zorgen dat hij de chips support. Even kijken op de gigabyte site of even de i810 specs opzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 21 januari 2004 @ 23:30:
64MB is ook veel te weinig om fatsoenlijk XP op te draaien.
gezien de cpu vermoed ik dat het een houston plank is (ofwel de gigabyte GA WMM7) daar kun je gewoon PC133 of PC100 SDR SDRAM op vrotten. dit plankje heeft 2 sloten, dus je kunt er 1 dimm bijpoten zodat je dan op 320 totaal komt.
Overigens doet dit plankje over het algemeen niet moeilijk met geheugen vreten, maar je moet wel zorgen dat hij de chips support. Even kijken op de gigabyte site of even de i810 specs opzoeken.
Ken echt specs ni van da mobo omdat mijn pc niet is en de mensen die het gekocht hebben weten er niets meer van. kan wel eens beschrijven: 3 pci sloten en 1 aardig bruin slotje waar een netwerkkaart op zit (is een vrij kort slot)

sound en VGA onboard intel chip of zo.dus ik ga gewoon naar winkel vraag daar SDR ram (hoeveel? 256??) en that's it?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De I810 ondersteunt volgens mij niet single side memory. je moet double side hebben voor het moederbord. Het bestaat wel maar is nieuw!!! gigantisch duur. Als je 2 x 512 MB DDR geheugen koopt staat dat gelijk aan double sided PC133 512 MB wel nieuw!! met 5 jaar garantie ongeveer. Ik heb bij een klant maar 256 MB Sdram erin gezet ipv 512 MB Sdram vanwege de prijs.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
SDRAM Is nog wel te krijgen ja.... 133Mhz modules. gewoon 2x 256mb erin prikken, werkt altijd wel... en dan loopt XP ook al n stuk beter
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 23:34:
[...]

Ken echt specs ni van da mobo omdat mijn pc niet is en de mensen die het gekocht hebben weten er niets meer van. kan wel eens beschrijven: 3 pci sloten en 1 aardig bruin slotje waar een netwerkkaart op zit (is een vrij kort slot)

sound en VGA onboard intel chip of zo.dus ik ga gewoon naar winkel vraag daar SDR ram (hoeveel? 256??) en that's it?
Ja ;) Neem aan dat je 3 banken hebt. in een zit nu 64mb ... die haal je er dan gewoon uit, en gooi je er 2x 256mb 133mhz modules in. Die krijg je bij de gemiddelde computerboer nog wel hoor ;)

[ Voor 71% gewijzigd door De_Bastaard op 21-01-2004 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel kost dit ongeveer

En ik denk dat 2x256mb een beetje overkill is voor ene celeron processor van 650Mhz zeker? :p

dus gewoon 133MHz ram double sized.

Hoe zit dat nu met SDR en DDR (dat kan wss niet gemixt worden?) (indertijd toch ni naar dak weet :d )

Edit:
http://www.scp.be/toon_artikels.php?cat=geheugen

Zoiets als het eerste latje zou ik moeten hebben dus?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 23:42 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 23:34:
[...]

Dat is dus de houston aka GAWMM7 als je daarop zoekt moet je het kunnen vinden. let wel dat je niet enkel sided pakt want dat werkt geloof ik niet op dit plankje (128 bits chips zijn max als ik zo kijk naar de specs van de i810)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 23:41:
Hoeveel kost dit ongeveer

En ik denk dat 2x256mb een beetje overkill is voor ene celeron processor van 650Mhz zeker? :p

dus gewoon 133MHz ram double sized.

Hoe zit dat nu met SDR en DDR (dat kan wss niet gemixt worden?) (indertijd toch ni naar dak weet :d )

Edit:
http://www.scp.be/toon_artikels.php?cat=geheugen

Zoiets als het eerste latje zou ik moeten hebben dus?
DDR heeft een heel ander slot als SDR en toen dit plankje uitkwam had nog niemand van DDR gehoord zo;n beetje (ok, wellicht als voormalige naam van Duitsland, maar niet icm geheugen :P)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is een moederbord met 2 dimmsloten want I810 ondersteunt niet meer!!! VGA en Sound onboard en 4 x USB wat bij de I810 spec horen en geen AGP en meestal 2 tot 4 PCI Sloten en bijna altijd M-ATX. Is ook in Slot1 uitvoering te krijgen en Socket 370. Ik heb hier White Lake 512 MB Double sided liggen en werkt perfect met I810 borden. Ik hier ook PB bord met die I810 chipset en het werkt goed ermee. Ik heb ook in Compaq I810 moederbord geprobeerd en dat werkt ook prima.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen eens op gigabyte site gekeken voor da mobo:

http://www.gigabyte.com.t...ts/Products_GA-6WXM-e.htm

Memory
32MB to 512MB DRAM size

2 x 3.3V DIMM Sockets

Supports 32/64/128/256 MB SDRAM DIMM Module

Expansion Slots
1 x AMR (Audio Modem Riser) Slot

5 x PCI Slot Supports 33MHz & PCI 2.2 compliant

er zitten daar dus wel meet 3 PCI sloten op :) Mss een modified versie door PAckard bell? i dunno

Nog wat info over chipset voor VGA: http://www.intel.com/support/graphics/intel810/whatis810.htm

Verwijderd

Topicstarter
itsalex schreef op 21 januari 2004 @ 23:47:
Het is een moederbord met 2 dimmsloten want I810 ondersteunt niet meer!!! VGA en Sound onboard en 4 x USB wat bij de I810 spec horen en geen AGP en meestal 2 tot 4 PCI Sloten en bijna altijd M-ATX. Is ook in Slot1 uitvoering te krijgen en Socket 370. Ik heb hier White Lake 512 MB Double sided liggen en werkt perfect met I810 borden. Ik hier ook PB bord met die I810 chipset en het werkt goed ermee. Ik heb ook in Compaq I810 moederbord geprobeerd en dat werkt ook prima.
denk idd dat ook zo een moederbord is :)

moet dat echt double sided zijn?
Waarom is die ram zoveel duurder in vgl met DDR? Vroeger was toch omgekeerd?
Wou er namelijk maar rond de 50€ aan uitgeven (alle toch beloofd :p )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 23:50 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Afbeeldingslocatie: http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/houston3+.jpg
deze heb jij (mogelijk een andere revisie dan de 3+, wellicht de 3)
de reden dat het ram duurder wordt is dat het niet meer gemaakt wordt en nu de laatste voorraden gebruikt worden om te voldoen aan de vraag.

De reden dat het dubbelsided moet zijn is omdat anders mogelijk niet alle geheugen herkend wordt. Als je 128MB pakt kun je evt nog best singleside gebruiken, ligt aan de grootte van de chips op het latje).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 22 januari 2004 @ 00:08:
[afbeelding]
deze heb jij (mogelijk een andere revisie dan de 3+, wellicht de 3)
de reden dat het ram duurder wordt is dat het niet meer gemaakt wordt en nu de laatste voorraden gebruikt worden om te voldoen aan de vraag.

De reden dat het dubbelsided moet zijn is omdat anders mogelijk niet alle geheugen herkend wordt. Als je 128MB pakt kun je evt nog best singleside gebruiken, ligt aan de grootte van de chips op het latje).
Ok,het is idd dit moederbord

Het is dus voordeliger om gewoon 2 latjes van 128 single size te nemen en die 64 er uit te wippen?
Alvast bedankt aan iedereen voor de snelle reply's!! _/-\o_

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 00:11:
[...]

Ok,het is idd dit moederbord

Het is dus voordeliger om gewoon 2 latjes van 128 single size te nemen en die 64 er uit te wippen?
dat denk ik wel. gezien de 128MB latjes stukkie goedkoper zijn dan de 256MB dingen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nogal basic dit (en lezen blijkt een vak- iemand noemt een GA-6WMM7 en je vindt een GA-6WXM-E en vindt het raar dat het niet hetzelfde is :z )- zie ook:

PMG FAQ
PMG Beleid

(als je de moeite gedaan had je mobo zoals in de FAQ omschreven te identificeren zou je dit allemaal zelf op hebben kunnen zoeken)

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 22-01-2004 00:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.