[Excel] Selecteren in macro's

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:05
Ik heb twee problemen met het maken van een bepaalde selectie in een macro in excel

1. Ik gebruik in de macro "Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select" om naar de laatste rij met data in een bepaalde kolom te gaan, maar ik moet één cel lager zijn. Wanneer ik dit gewoon mee 'opneem' dan pakt hij een harde verwijzing naar die cel (zeg bijvoorbeeld A510) maar dit moet dynamisch blijven omdat de laatste rij niet altijd op dezelfde plek zit.

2. Ik heb door middel van IF forumles in excel (dus niet in VBA) een bepaalde check uitgevoerd, als de cel in het ene werkblad leeg is, moet hij dat in een andere ook zijn en anders moet hij een bepaalde berekening uitvoeren. Deze heb ik tot kolom 2000 doorgetrokken. Wanneer ik nu dat werkblad met formules naar een ander werkblad kopieer met plakken speciaal (waarden en getalnotaties) en vervolgens ook met "Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select" de laatste cel wil pakken gaat hij naar rij 2000 toe, terwijl er vanaf bijvoorbeeld cel 150 alleen lege cellen staan. Ik weet wel dat ik door middel van de formule VERGELIJK kan kijken welke cel de laatste is met data, en door middel van INDIRECT kan ik dat in excel gebruiken (bijvoorbeeld als de laatste data in rij 150 staat en ik dit door middel van VERGELIJK als waarde in cel C1) staat kun je met INDIRECT("A"&C1) de waarde van cel A150 naar een andere kopieren. Maar ik wil de waarde van de VERGELIJK formule op een dergelijke manier in VBA gebruiken zodat ik alleen dat gebied kan selecteren waar de data staat.

Heeft iemand voor deze problemen een oplossing?

Home Assistant configuratie

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

1. Cells.OffSet(row, column)

ff uit 't blote koppie, zoek het desnoods even in de VBA-help na

2. Ik check even iets

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheFes
BtM909 schreef op 21 januari 2004 @ 22:31:
1. Cells.OffSet(row, column)

ff uit 't blote koppie, zoek het desnoods even in de VBA-help na

2. Ik check even iets
Oke ik ga er even naar kijken, in ieder geval bedankt!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Nog even een toevoeging:

Waarom gebruik je niet het volgende functie om een lege value op te zoeken in een bepaalde kolom:

code:
1
2
3
    Cells.Find(What:="", After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
        False, SearchFormat:=False).Activate

Wellicht in aangepaste vorm. Als je daarnaast bijhoudt vanaf welke cel je bent begonnen met zoeken, kan je ook de cellen in die kolom selecteren.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• TheFes
BtM909 schreef op 21 januari 2004 @ 23:26:
Nog even een toevoeging:

Waarom gebruik je niet het volgende functie om een lege value op te zoeken in een bepaalde kolom:

code:
1
2
3
    Cells.Find(What:="", After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
        False, SearchFormat:=False).Activate

Wellicht in aangepaste vorm. Als je daarnaast bijhoudt vanaf welke cel je bent begonnen met zoeken, kan je ook de cellen in die kolom selecteren.
Alseerste bedankt voor de eerste tip, het werkt!

Voor deze tip.. het ziet er erg bruikbaar uit.. ik ga er even mee puzzelen, in ieder geval bedankt!

• TheFes
ook de 2e tip werkt!

Ik ben er uit nu.. Echt super bedankt!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hoe is je uiteindelijke oplossing geworden?

Wellicht handig voor de search :)

Pagina: 1