Toon posts:

[Debian] dpkg problemen (postinst/prerm etc)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang beraad zie ik me toch genoodzaakt een topic te openen. Ik heb me rot gezocht en alles, maar ik ben er echt niet uitgekomen. Moto-moi zei me gisteren de man pages van dpkg en apt-get eens goed door te lezen, maar of ik snap niet waar ie op doelt, of ik heb het al geprobeerd ;)

Ik probeerde gisteren nvidia-kernel-common te installeren, maar toen ging er bij het configureren iets fout:
code:
1
2
Error: the current /etc/modules.conf is not automatically generated.
Use "update-modules force" to force (re)generation.

(error nu even geherproduceerd met update-modules force, die zoals je ziet niet werkt)

En ik denk dat dat er voor zorgde dat het post-install script een error code van 1 teruggaf. Het irritante is dat nu iedere keer als ik iets install of upgrade, dpkg graag nvidia-kernel-common nog eens wil proberen te configureren, wat dus met dezelfde error fout gaat. De complete fout ziet er dan trouwens zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Triton:/# dpkg --configure nvidia-kernel-common
Setting up nvidia-kernel-common (1.0.5328-1) ...
Error: the current /etc/modules.conf is not automatically generated.
dpkg: error processing nvidia-kernel-common (--configure):
 subprocess post-installation script returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
 nvidia-kernel-common

Er valt met geen force optie of niks omheen te werken, en ik wil maar wat graag die pkg er weer af krijgen, om weer met n schone lei te beginnen 8)
Iemand enig idee wat er fout gaat? Debian unstable is dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 21:43 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

[wilde gok]

misschien dat "apt-get -f install" iets kan fixen?

Verwijderd

Topicstarter
neen, gewoon dezelfde error, maar dat had ik ook al geprobeerd

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:59
Verwijder hem weer..

en gebruik de versie van www.nvidia.com

werkt prima.

ehhh.. noppes

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
in /var/lib/dpkg/info staan alle pre en post rm/inst scripts, je zou evt het script wat steeds faalt kunnen aanpassen of verwijderen om zo van dat pakket af te komen, anders zal het je helaas niet lukken. Zat laatst ook in zo'n situatie, na bovenstaande was alles weer klaar.

Verwijderd

Topicstarter
JGC: dat leek me niet zo'n nette oplossing, maar als het niet anders kan, moet ik er maar aan geloven :)

Thc_Nbl: dat was mijn plan, maar ik kreeg hem niet meer weg. goed lezen ;)

zal t vanavond wel eens proberen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
Zou overigens wel kijken wat dat script doet voor je em weggooit, voor't zelfde staat ie dingen als dpkg-divert te doen en werken dingen niet meer omdat ie die diverts niet terugzet.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had er al doorheen lopen pluizen maar kon nergens zien waar dat ie precies error code 1 returnt, anders had ik daar wat mee kunnen prutsen. Maar ik denk dat het met die fout '/etc/modules.conf is not automatically generated' heeft te maken. Hij adviseert me dan 'update-modules force' te doen, maar die geeft gewoon dezelfde fout, met weer het advies dat commando uit te voeren :P beetje wazig

code:
1
2
3
4
5
6
OPTIONS
force 
update-modules check if the current /etc/modules.conf and /etc/chandev.conf are
generated files by checking for a special tag on the first line. If this tag is
not found generation is aborted. By supplying force as parameter only a warning
is printed.

wat heb je dan aan heel die force parameter 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 09:36 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Heb je niet toevallig die nieuwe module-init-tools geinstalleerd en generate-modprobe.conf overgeslagen? (al weet ik niet zeker of die stap beslist nodig was maar ik geloof van wel)

Verwijderd

Topicstarter
als ik die geinstalleerd had, is het ws met apt-get en dan neem ik aan dat ie dat commando in zijn .postinst :*) had staan.. maar dat zal ik wel alsnog uitvoeren, dat lijkt me geen kwaad te kunnen (na backuppen van de oude natuurlijk)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 09:38:
als ik die geinstalleerd had, is het ws met apt-get en dan neem ik aan dat ie dat commando in zijn .postinst :*) had staan.. maar dat zal ik wel alsnog uitvoeren, dat lijkt me geen kwaad te kunnen (na backuppen van de oude natuurlijk)
Nou nee, juist niet. Voor kernel 2.6 moet je ze zelf van ftp.kernel.org halen want apt-get heeft nog nooit van de module-init-tools gehoord, want voor kernel 2.4 heet dat geval 'modutils'. (niet met de standaard sourceslist iig)

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 22-01-2004 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nou begin ik toch aan mezelf te twijfelen.

Toen ik (vanuit 2.2.20) kernel 2.6.0 compileerde, kreeg ik allemaal unresolved symbol errors. Volgens die halloween textfile lag dat aan het feit dat de depmod van modutils /voor/ de depmod van module-init-tools komt in $PATH. Ik had toen inderdaad geen module-init-tools geinstalleerd, en volgens mij heb ik die toch echt met apt-get geinstalleerd. Ik zal vanavond eens kijken of ik er wat logs op na kan slaan...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Nouja, er zitten hele mooie scriptjes bij die alles voor je regelen:
Vooraan:
"make moveold" renames the old insmod, modprobe, rmmod and lsmod to insmod.old, modprobe.old, rmmod.old and lsmod.old, and the matching manpages.
en achteraf:
If running for the first time, you might want to convert your old modules.conf to modprobe.conf: ./generate-modprobe.conf /etc/modprobe.conf
Succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb het iig al geregeld; en wel door /etc/modules.conf te renamen, zodat update-modules wel graag meewerkte.

en de nvidia pkg verwijderd door de postrm en prerm scripts in een aparte dir te zetten, en die even door te kijken.. de prerm verwijderde 1 file, heb ik ook maar gedaan, maar de postrm probeerde alleen update-modules te doen :P

het volgende probleem waar ik op stuit is dat x niet opstart na het installeren van de drivers, maar daarvoor wend ik me wel tot het centrale topic. wij danken u!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

GerbenW schreef op 22 januari 2004 @ 09:47:
[...]
Nou nee, juist niet. Voor kernel 2.6 moet je ze zelf van ftp.kernel.org halen want apt-get heeft nog nooit van de module-init-tools gehoord, want voor kernel 2.4 heet dat geval 'modutils'. (niet met de standaard sourceslist iig)
Hmm? Hij zegt dat ie Debian unstable draait, en daar zitten de module-init-tools gewoon in hoor :)

http://packages.debian.org/unstable/admin/module-init-tools

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1