Zalman Heatpipe HD Cooler, wie heeft er ervaring mee?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Na vandaag ik in iedergeval !!! niet dat ik er nu zo blij om wordt want hij past nauwelijks om mijn Maxtor DiamondMAX plus 9 schijf :( . Ik heb heel voorzichtig met een lijmklem de cooler om de schijf heen geklemd. Je kunt namelijk niet zo hard de schroeven aandraaien zodat beide elementen de zijkanten van de schijf volledig raken voor een goede warmte overdracht. Zelfs de lijmklem durf ik niet zo hard aan te draaien, bang dat ik mijn schijf ga beschadigingen, dus ik houdt een kleine luchtspleet over wat dus dramatisch is voor de warmte overdracht.

Het ziet er eigenlijk nu zo uit (van voren gezien) : /XXX\ , waarbij de xxx = hardeschijf en / \ zijn de beide koelvlakken van de heatpipe.

Ik vindt het een beetje dure oplossing om je schijf in de rubbers te hangen :'( ...

Mijn vraag is hebben meer mensen ervaring met deze zalman koeling in combinatie met een Maxtor schijf ?

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 21-01-2004 21:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

Ibex

^^ met stom.

En hoe groot is de ruimte tussen de hdd en de zijkanten van de heatsink? Anders kan je het oplossen met koelpasta denk ik wel.

Kan je anders een goeie close-up (foto) posten?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

Ibex schreef op 21 januari 2004 @ 21:25:
En hoe groot is de ruimte tussen de hdd en de zijkanten van de heatsink? Anders kan je het oplossen met koelpasta denk ik wel.

Kan je anders een goeie close-up (foto) posten?
of brakke webkam pic oid :)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

Ibex

^^ met stom.

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 21:28:
[...]
of brakke webkam pic oid :)
zolang we maar een beeld krijgen van hoe groot die ruimte net is ;)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb zelf nooit zo gelooft in hdd koeling met heatpipes zoals Zalman dat doet.

Is het niet veel beter om te zorgen voor een beetje airflow over de HD?

Bij mij is het een verschil van loeiheet tot een koude schijf als ik een fan in het front van de kast op 5 volt over de hdd's laat waaien, en je hoort de fan ook niet !

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 21:15
ik zou zeggen kijk hier eens.. :p

btw is dit niet meer iets voor DOC dan CME? :P

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
BobR13 schreef op 21 januari 2004 @ 21:53:
ik zou zeggen kijk hier eens.. :p

btw is dit niet meer iets voor DOC dan CME? :P
Ja dat is hem inderdaad. De ruimte die overblijft is te groot om dit op te vullen met koelpast. Koelpasta is er voor bedoelt zeer kleine oneffenheden op te vullen, maar niet komplete kieren te dichten :) ...

Mmm ik heb de topic eens doorgenomen... helaas daar ookal enige minder goede ervaringen. Dat ben ik niet gewent van Zalman. Overigens heb ik ook wel enige airflow in mijn Pc :) .... als de lucht niet "stroomt" dan kunnen de heatpipes de warmte natuurlijk ook niet kwijt.

@BobR13 : paste hij bij jou ook zo fantastisch :( .... ?

Hoe warm wordt jouw schijf eigenlijk de mijne 37 graden op het ogenblik en dan is het vrij warm in de ruimte zelf :P

Overigens wordt hij weldegelijk warm dus hij doet wel iets .... :/

[ Voor 43% gewijzigd door _Dune_ op 21-01-2004 22:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik zelf heb wel goede ervaringen met deze heatpipe. Hij past perfect om mijn Maxtor 120 gig schijf. Temp is nu 29 graden. Mijn andere maxtor 60 gig schijf wordt actief gekoeld met 2 5 cm fans. Die overigens een tering herrie maken deze schijf is
nu slechts 20 gig. Beide onder normale stress.

Met de zalman koeler is de temp nog niet boven de 31 graden gekomen. Terwijl zonder de koeler de schijf gemakkelijk de 50 haalt.

Dus na mijn weten doet ie zijn werk goed.

Verwijderd

TS: maxtor hdd's zijn niet echt compatible met de zalman, omdat de bovenste metalen plaat aan de hdd te breed is (mm werk :( ) hierdoor krijg je dus die scheefheid zoals jij het beschrijft.
Andere merken waaronder seagate hebben hier geen last van. Ik heb het zelfde probleem gehad als jij...en nu heb ik seagates :)
De weerskanten sluiten nu perfect!
Ik baseer mijn ervaring op de maxtor d740x, maxtor dm9 plus.
Ik heb in totaal 10 schijven getest, alle maxtors hadden 'tzelfde probleem!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 02:03 ]

Verwijderd

hmm een koeler, move CME > DOC

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 01:53:
Ik zelf heb wel goede ervaringen met deze heatpipe. Hij past perfect om mijn Maxtor 120 gig schijf. Temp is nu 29 graden. Mijn andere maxtor 60 gig schijf wordt actief gekoeld met 2 5 cm fans. Die overigens een tering herrie maken deze schijf is
nu slechts 20 gig. Beide onder normale stress.

Met de zalman koeler is de temp nog niet boven de 31 graden gekomen. Terwijl zonder de koeler de schijf gemakkelijk de 50 haalt.

Dus na mijn weten doet ie zijn werk goed.
Welke Maxtor schijf heb jij precies? Type?

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 18:04
Ik gebruik er zelf ook een voor in mn server, maar ik vind het ding niet echt een koeler aangezien heatpipes hitte moeten vervoeren en niet afgeven, daar heb je toch aluminium en koper sinks voor? Ik gebruik hem vooral voor de stilte (de rubberen ophanging dus) en daar is ie uitermate goed in :)

Verwijderd

Ik heb inderdaad ook een test gezien waaruit bleek dat de koelprestaties niet erg best waren maar wel dat hij het geluid van je harddisk aardig dempt.

Verwijderd

xabre16v schreef op 22 januari 2004 @ 10:41:
[...]

Welke Maxtor schijf heb jij precies? Type?
DiamondMax Plus 9 heb ik hier.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 21:15
_Dune_ schreef op 21 januari 2004 @ 22:14:
[...]

@BobR13 : paste hij bij jou ook zo fantastisch :( .... ?

Hoe warm wordt jouw schijf eigenlijk de mijne 37 graden op het ogenblik en dan is het vrij warm in de ruimte zelf :P

Overigens wordt hij weldegelijk warm dus hij doet wel iets .... :/
paste idd een beetje moeilijk, maar met een beetje rommelen lukte het wel.. maar bij mij wassie wel recht.
zonder fans werd schijf dikke 50 graden oid, heb nu die zalman niet meer, en 1 papst fan op 5 volt dr voor hangen. schijf wordt nu 39 graden.
het maakte bij mij niet uit of ik die zalman dr op had of niet, ding werd gewoon bloedheet :P

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Ik heb zo'n paars ding met van die koperen buisjes over de hdd, weet niet of je die bedoelt, maar als ik die er om heb word ie ongeveer 8 a 9 grader koeler :)

[ Voor 3% gewijzigd door Math2k op 23-01-2004 18:26 ]

Pagina: 1