[Winxp+Win2k] Dual boot werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:02
Ik ben al 2 avonden bezig met een dual boot van winxp en win 2k. De situatie is als volgt:
Ik heb een pc met daarin 2 harde schijven waarop ik 2 apparte besturingssystemen heb staan. Ik had op 1 harde schijf al winxp staan, maar het daar (gister dus) een 2e harde schijf aan toegevoegt en daar na een beejte klooien win2k op gezet. Deze 2e harde schijf zit in een bracket en is removable. De removable schijf waar win2k op staat staat op cable select, en de hd die vast in de pc zit(met winxp) staat op master.
Als ik de removable disk er niet in doe, werkt het systeem goed. Als ik de vaste hd eruit haal en de removable erin doe werkt het ook goed, maar als ik deze allebei in de pc heb zitten dan start alleen winxp op, en krijg ik dus geen bootscherm.
Ik heb al een paar topics doorgelezen waarin ze aangeven dat je Ntdetect en Ntldr naar de directory van de win2k disk moet kopieeren vanaf de winxp cd. Dit heb ik dus ook gedaan. Ook heb ik geprobeert met partition magic een bootloader te maken maar dit werkte niet. Verder heb ik nog de microsoft pagina bezocht maar daar werdt ik ook niet veel wijzer van..
In mijn Boot.ini staat niks raars.
Ik hoop dat jullie nog een paar goede oplossingen hebben! _/-\o_

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
stiekem je MBR gecleared?

• IJnte
Euh jah dat zou wel eens kunnen :*) Op die harde schijf waar nu win2k op staat(de removable dus) stond linux. Dat heb ik er met fdisk afgegooit, maar hij bleef bij het booten steeds hangen met Li van de lilo bootloader van linux. Toen heb ik maar een low level format gedaan met een progie van maxtor >:) Toen had ik er geen last meer van........

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03
IJnte schreef op 21 januari 2004 @ 20:44:
In mijn Boot.ini staat niks raars.
Laat eens zien ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• IJnte
Mijn boot.ini:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Volgens mij zit hier niks fouts in.

• Sayko
  • Laatst online: 06-05 18:40

Sayko

Knowledge Is Power

ik zie in jou boot.ini ook windows 2000 niet terug maar dat kan aan mij liggen

• StevenK
IJnte schreef op 22 januari 2004 @ 12:37:
Mijn boot.ini:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Volgens mij zit hier niks fouts in.
Als jij daar geen verwijziging naar je andere OS bij zet, zul je die ook niet kunnen booten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• IJnte
Jah dat klopt. Ik heb al een toevoeging gedaan aan boot.ini met win 2k erin, maar dan krijg je wel je keuze menu maar als je dan win2k selecteerd dan start win2k niet op, maar krijg ik een foutmelding dat er een bestand mist (hall32.dll) of dat windows niet kan opstarten omdat het gekozen besturingssysteem niet op die lokatie gevonden kan worden.

• HunterPro
  • Niet online
dan heb je de verkeerde partitie geselecteerd. Dus wij moeten nu raden wat jij fout doet in die boot.ini die je eigenlijk gebruikt?

* HunterPro pakt glazen bol.

• IJnte
Neej, maar normaal gesproken als je werkt met meerdere besturingssystemen dan krijg je automatische aanpassing in de boot.ini. Nu is dat dus niet het geval. Ik heb al meerdere dingen in de boot.ini file geprobeert maar dat lukt me niet. Daarom vraag ik hier of iemand een oplossing heeft voor mijn probleem

• StevenK
IJnte schreef op 22 januari 2004 @ 18:45:
Neej, maar normaal gesproken als je werkt met meerdere besturingssystemen dan krijg je automatische aanpassing in de boot.ini.
Alleen als je die os-en na elkaar installeert.
Nu is dat dus niet het geval. Ik heb al meerdere dingen in de boot.ini file geprobeert maar dat lukt me niet. Daarom vraag ik hier of iemand een oplossing heeft voor mijn probleem
Er is zat documentatie over hoe een boot.ini te configureren.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
heb zelf ook een probleem gehad.. het bleek nogal simpel te zijn. De 2k bootloader snapt xp niet. Duzz als je 2k als tweede installed, dan zet die zijn eigen dual boot loader neer, en ken je geen xp meer booten.

Duzz beide schijven in je compu, eerst 2k installen en dan xp.. probleem opgelost (bij mij altans). Hij boot standaard na 30 seconden xp tenzij je aangeeft dat je 2k wil..

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• IJnte
Nou dan vrees ik dat er niks anders opzit dan winxp opnieuw te installen. Het idee van de ntdetect en ntldr werkt ook niet? Ik heb dat al geprobeert maar misschien heb ik dat niet goed gedaan. Is er ook niet een progie dat je als bootloader kan laten werken? Lilo is toch ook voor windows geschikt?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Gewoon 'NTLDR' en 'NTDETECT.COM' terugzettenvanaf de XP cd, op de drive waar XP al stond. dit is immers je primairy boot partitie. Tijdes de Windows 2000 installatie zijn deze overschreven.

Anders kan je altijd met de Windows XP cd als je de optie XP installeren kiest, en dan waneer Xp de andere Windows installatie heeft gevonden 'Repair' kiezen. Dit overschrijft heelwat meer, maar dan boot de handel iig wel weer ;) Reinstaal is het laatste wat je hoeft te doen in deze situatie.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• IJnte
het gaat om 2 losse disken he waar 2 apparte besturingssystemen op staan. Dus ik moet bij de winxp config in de c:\ map de ntdetect en de ntldr weer terug zetten??

• HunterPro
  • Niet online
je moet verdomme gewoon es de ms kb openslaan... :{ is het nou echt zó lastig om even te zoeken naar een zoveel beschreven onderwerp?

• IJnte
Nou sorry dat ik et vraag hoor.... 8)7 |:(

• IJnte
Nou ik heb et dan eindelijk voor elkaar. Wat ik heb gedaan:
Ik heb Xp opgestart en de install van Xp gestart. Vervolgens na het rebooten niet voor installeren kiezen, maar voor repareren. De pc zocht toen alle bekende windows configs op die pc op. Vervolgens heb ik Bootcfg /add gedaan. Hierbij kon ik alle configuraties aan het Boot.ini bestand toevoegen. Vervolgens heb ik de Pc gereboot en werkt alles naar behoren.

Mijn boot.ini nu:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional"

Op deze manier staat op disk 0 windows XP, en op disk 1 win2k. Dit werkt naar behoren :P
Nog een pag voor de bootcfg instructies: Microsoft Support Page. _/-\o_

Verwijderd

Je moet van oud naar nieuw werken...
Dit betekend dus dat je de HD waar je Win2k op wilt als master moet jumperen.
Die HD wordt dan drive C: je installeerd hierop Win2k.
Dan de schijf met XP bv. D: (Slave)...
Je kan 3 dingen doen:
1- Complete installatie, deze past dan automatish de boot.ini aan.
2- Je boot naar Win2k en bast de boot.ini aan met bv. deze inhoud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

3- Je boot met de XP in het recovery console en voert het commando Bootcfg uit.
Meer info hierover http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;314058& of http://www.jsiinc.com/SUBI/tip4300/rh4392.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 23:20 ]

Pagina: 1