Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met plaatsen extra case fan

Pagina: 1
Acties:

• Roelodk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11-2022
Mijn pc word aardig warm (bij wie Niet :) ) zodat ik het besluit heb genomen om een extra fan er in hangen. Maar ik heb een probleem er is nog maar een plek net onder de voeding (het is een mini Tower) daar zit al een rooster en kant en klare gaten. Om het duidelijker te maken als je naar de achterkant van de pc kijk zie je bovenaan de fan voor de power en net er onder tot het midden de plek voor de extra fan.

Mijn probleem is dit ik een heleboel forums en faqs heb gelezen hoe je de airflow moet regelen maar de ene zegt naar binnen en de andere zegt naar buiten wat moet ik doen?

Verder zit er nog een cpu fan in die in rechte lijn zit met het midden( waar de extra fan plaats zit) vooraan de kast zit allen langs de randen roosters waar ook geen plek is voor een fan.

Trouwens het is een micromaxx pc die je een tijdje geleden bij de ah kon kopen.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

In dit geval: naar buiten

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
is eigenlijk vrij simpel: warme lucht steigt. Bij een kleine kast komt dus de warme lucht ter hoogte van de proc, en dat wil je niet hebben. warme lucht wil je dus het beste uit je case laten, en de fan de warme lucht buiten de kast laten blasen is dan ook een zeer goede optie.
Als je van plan bent om meerdere case fans te plaatsen zou ik het gewoon testen.
Een paar uur een koe draaien voor de proc warm te stoken, en dan de temp bekijken.
Dan verander je de setup en doe je hetzelfde.
Dan kies je de beste prestaties. Wel op letten dat je kamertemp ongeveer dezelfde blijft he

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Verwijderd

yup, omdat warme lucht STIJGT ;) moet je fans bovenin de case naar buiten laten blazen, en onderin naar binnen =)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:04
All you need is:
Frequently Asked Questions CME#Ariflow

Daar wordt (volgens mij) wel duidelijk dat hij dan naar buiten moet blazen :)

Verwijderd

waar je alleen ook rekening mee moet houden is dat een fan effectiever is in blazen dan in zuigen... blazen kun je gericht doen (bijvoorbeeld richting je cpufan) terwijl je bij zuigen niet goed kunt richten, je krijg meer een bolvorm in de omgeving van de casefan van waar de lucht wordt aangezogen... gewoon even testen zou ik aanraden, de casefan is toch op makkelijk te monteren. Bij mij zitten bijvoorbeeld onderin voor 4 casefans om frisse lucht de kast in te blazen, om die te kunnen plaatsen moet wel heel me frontpaneel dr af en dus ook alle drives eruit :) leuk werkje voor een regenachtige zondagmiddag, maar daar zul jij met je case geen last van hebben :)

Verwijderd

Je moet altijd de eerste fan die je in je kast hebt naar buiten doen want
als je hem naar binnen zet blijft de warme lucht heel lang hangen+ de stof waar je veel last van krijgt

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
ik heb nu 2 case fans in me pc. heb een fan onder van 8cm die lucht naar binnen te blazen en eentje achter boven , die precies terhoogte van me proc zit (met een coolermaster areo 7+). ik heb nu een temp van 40 idle en 50 stressed en wil er dus nog een bijplaatsen.heb een plexie zijpaneel en zit dus in dubio.
1. eentje in me plexie maken en die koude lucht naar binnen laten blazen recht voor me proc zou dat die coolermaster precies koude lucht naar binnen kan zuigen. omdat die fan van die coolermaster rechtopstaat ipv een reguliere fan.

2. of een gat zagen in de boven kant van me kast om daar de warme lucht uit te trekken omdat mijn voeding (350w Q-tec ook aardig warm wordt)

wat raden jullie aan ? mijn voorkeur gaat naar de plexie glas methode maar wat is het beste voor me temps.

Verwijderd

naar buiten, zo wordt de warme lucht die in je kast geproduceerd wordt sneller afgevoerd ----> dus koeler! :)

close dacht ik zo :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 22:14:
Je moet altijd de eerste fan die je in je kast hebt naar buiten doen want
als je hem naar binnen zet blijft de warme lucht heel lang hangen+ de stof waar je veel last van krijgt
Een voeding blaast het toch naar buiten, dus je kunt deze makkelijk proberen om hem als intake te maken.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 16:54

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

stel dat je op 2 plekken een fan plaatst die naar buiten blazen (bijv achter boven in en voor onderin) dan zou je theoretisch een onderdruk creeren in je kast (een kleintje dan).koelt dat ook of heeft dat geen nut? want das wel een ideale oplossing om van je stof probleem af te blijven :)

We've got that ring of confidence

• Chiron
  • Laatst online: 19:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
denk je nou echt dat die 2 fannetjes sterk genoeg zijn om ook maar een micropascal verschil in luchtdruk te genereren :Z

[ Voor 3% gewijzigd door Chiron op 21-01-2004 23:59 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Yukkie
  • Laatst online: 26-11 16:54

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

in de FAQ staat wel dat je een overdruk kan creeren. dus waarom dan geen onderdruk?

We've got that ring of confidence

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

omdat die overdruk ook zwaar overdreven is................

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Stomme vraag misschien maar waar vinden jullie die koe?? want als ik op google zoek krijg ik alleen biologische sites 8)7 8)7 8)7

Signature unavailable

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mr GAmba schreef op 22 januari 2004 @ 21:07:
Stomme vraag misschien maar waar vinden jullie die koe?? want als ik op google zoek krijg ik alleen biologische sites 8)7 8)7 8)7
Jij komt niet zoveel meer buiten deze dagen hé?

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

DPC zegt dat je mischien iets? (http://www.dutchpowercows.org/)

Maar prime95 werkt bij mij ook altijd goed.(http://www.mersenne.org/freesoft.htm)

En mischien is het idee van Mizitras ook niet eens zo gek.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 21:16 . Reden: Comment ]

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

jah dan weet je zeker dat je pceetje zwaar belast wordt... als je er zo'n koe op zet 8)7 niet vergeten te melken dan he, 2xdaags :P

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Brimme schreef op 21 januari 2004 @ 22:17:
ik heb nu 2 case fans in me pc. heb een fan onder van 8cm die lucht naar binnen te blazen en eentje achter boven , die precies terhoogte van me proc zit (met een coolermaster areo 7+). ik heb nu een temp van 40 idle en 50 stressed en wil er dus nog een bijplaatsen.heb een plexie zijpaneel en zit dus in dubio.
1. eentje in me plexie maken en die koude lucht naar binnen laten blazen recht voor me proc zou dat die coolermaster precies koude lucht naar binnen kan zuigen. omdat die fan van die coolermaster rechtopstaat ipv een reguliere fan.

2. of een gat zagen in de boven kant van me kast om daar de warme lucht uit te trekken omdat mijn voeding (350w Q-tec ook aardig warm wordt)

wat raden jullie aan ? mijn voorkeur gaat naar de plexie glas methode maar wat is het beste voor me temps.
Je setup is zoals je het nu hebt idd het allerbest.

Die blowhole in je zijwand moet je maken en NIET degene boven in je kast, die boven in je kast is leuk.. kan je alsnog doen, maar erg veel nut heeft ie niet, de voeding zal het grootste deel voor zich nemen, bovendien is warmte bij de cdromspelers etc niet zo'n probleem. Bij de cpu en mobo wél.

iig blowhole maken die koude lucht op je cpu blaast (intake dus).
en als je dan nog zin hebt kan je die boven in je kast altijd nog maken ;)

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Exact :)

Ik heb een fanduct ( ja kan het ook een blowhole noemen ) gemaakt aan de zijkant van mijn kast. Gat gemaakt dat precies boven de CPU uit komt. Met een PVC pijp een directe verbinding van dat gat naar mijn CPU koeler gemaakt. Resultaat : een CPU temp die 6 graden lager ligt dan daarvoor, omdat ie niet de voorverwarmde lucht uit de kast gebruikt om de CPU te koelen maar 'koude' lucht die direct van buiten de kast wordt aangezogen.

Dit in combinatie met 1 outtakefan net onder mijn voeding resulteerde in een 8 graden lagere CPU temp en een MoBo temp die ook nog es 2 graden naar benden ging.

Mijn XP2500+ ( heel lichtjes overklokt : 1860 MHz ) loopt nu bij normaal gebruik op een goeie 35 graden ( 31-32 graden idle ) en bij een complete nacht 3D Mark komt ie tot een nette 42 graden. Da's het max dat MBM hier heeft laten zien. En dat is ongeacht of het nu 19 graden of 22 graden is in de kamer. Zelfs bij de 28 graden omgevingstemperatuur die ik afgelopen zomer had, kwam ie net tot 44 graden

PS de gebruikte CPU koeler is een TT Volcano 9 op 3850 rpm, terwijl ie voor gebruik van de fanduct op 4500 toeren zijn rondjes draaide om de boel op, voor mij, acceptabele waardes te houden.

edit:

Mijn blowhle annex fanduct, is dus niet van nog een extra fan voorzien. De PVC pijp komt op nog geen halve mm boven de CPU fan uit, die dus ook zelf de lucht aanzuigt van buiten de kast.

[ Voor 9% gewijzigd door CARman op 23-01-2004 01:37 ]

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Heb ik nog een tip :

Voor alle fans ( zowel de outtake als die van de voeding ) heb ik de originele metalen 'roosters' weggehaald ( een dremel doet wonderen ;) ). Dit scheelt zowel geluid als ook snel een graadje of 2 aan temperatuur. Domweg omdat die roosters vaak meer plaat dan gat zijn. Fingergard erop en je vingers zijn ook veilig ............

Omdat mijn PC weer in een andere kast ( selfmade MFD bureau ) staat heb ik de fingergards achterwege gelaten. Nou moet ik allen de kast ( waar mijn PC dus in staat ) zelf nog modden, want mijn MoBo temp vind ik te hoog, hij kan de warmte niet echt lekker uit de kast krijgen. Dus hier komen nog 2 120 mm 12 Volt fans ( waarschijnlijk gaan ze op 7 Volt o.i.d. draaien ) in actie, die de lucht weer uit de kast moeten gaan zuigen aan de 2 zijkanten. Deze worden uiteraard wel van fingergards voorzien, anders heeft de kat in no time een heel kort staartje :D

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Pagina: 1