[InDesign] verloop van PMS naar transparant

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 17:53

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb een gruwelijk stukje briefpapier aangeleverd gekregen. Dit briefpapier moet herdrukt worden, maar helaas is de vorige 'drukker en ontwerper' failliet en onvindbaar. :{

Het briefpapier is wit met in de linker bovenhoek en rechteronderhoek zo'n hoekje:
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/a.ulrich/got/briefpapierhoekje.jpg
Dit is even snel nagemaakt.

Ik heb met de drukker overlegd dat het tweekleurendruk wordt, dwz. Reflex Blue en Pantone Uncoated 196. Máár. Nu is het onderste driehoekje, en stukken strakke lijn geen probleem: vul ze met de gewenste Pantone kleur en je bent klaar.

De gradients zijn andere koek. In QuarkXPress is het simpel, maar dit heb ik in InDesign opgemaakt en wil het daar houden.

Ik kan als vlakvulling wel een 'volvlak' Pantone aangeven. Maar zodra ik een 'gradient' vulling instel moet dit vierkleuren zijn van InDesign. Ik krijg een schuifbalk met links mn 'wit' en als ik voor de rechterkant van het verloopbalkje die Pantone kleur uit mijn stalen kies, wordt het verloopje weer doodleuk een volvlakvulling.

De drukker legde me uit dat ik geen verloop van wit -> Pantone kan maken, immers er wordt geen witte inkt gebruikt. Ik moet volgens hem een verloop maken van 0% vulling naar 100% vulling. Hoe doe ik dat in InDesign?

Ik zou dit ook op school kunnen vragen maar daar werken we met QuarkXPress, ik vraag me af of de leraar dit zo zou weten voor InDesign...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Gewoon een verloop in black maken, m.a.w. net doen alsof het een full colour is, dat maakt voor de film die ervan gemaakt wordt geen ene fuck uit, of de drukker nu pantone 345 of black op z'n machine smeert.

Wel zorgen dat je het in 2 kleuren houdt natuurlijk he ;)

[ Voor 14% gewijzigd door moto-moi op 21-01-2004 20:23 . Reden: typen is moeilijk :+ ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 16:41

SillyJW

der Gemutlichkeit

Als je er niet achter komt hoe dat in Indesign moet, heb ik wel een praktische oplossing voor je die volgens mij zou moeten werken:

• Stiekum toch maken in Quark
• Export page as EPS
• EPS plaatsen in Indesign

Of anders ff deze downloaden en aanpassen naar wens. O-)
Die opmerking van de drukker over dat wit is wel een beetje loos trouwens. moto-moi heeft ook helemaal gelijk overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door SillyJW op 21-01-2004 20:37 ]

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Anders kan je het ook gewoon in Illustrator maken en plaatsen in InDesign..

Eigenlijk snap ik niet eens waarom het niet werkt in InDesign, het is ook een Adobe programma, en zeker nieuwer dan de Illustrator die ik gebruik, dus waarom het als functie mist :?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 17:53

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Echt rot zeg dat ik hier geen InDesign heb thuis :r ik heb wel QuarkXpress, maar ik heb het briefpapier niet mee anders was ik zo gek geweest om het vanavond nog ff op maat te gaan klussen, ik ken mezelf.

Ik moet morgen écht even checken of ik:
• Als ik dus het vlak met een Pantone vul, of ik dan alsnog twee punten op de 'verloop' balk mag zetten, waarvan ik er eentje helemaal naar transparant kan wegdraaien. Volgens mij kan dat ook per 'locatie op de gradient balk', maar ik weet het niet meer zeker.
• Het ding inderdaad gewoon in zwart zetten. Dat raadde de drukker me ook al aan. De kleuren hebben we toch al doorgesproken. De gradatie moet ik echter wél beslissen. De drukker keek me heel vriendelijk aan, maar hij zei: daar ga ik geen keuze in maken, dat moet jíj doen anders ligt de verantwoordelijkheid straks bij mij en dat had hij goed... maar hij weet ook dat ik nog best een groentje ben wat dat betreft dus hij raadde me vijftig aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.eainks.com/matte.gif
De kleur die hier uitsteekt is het ongeveer, hij is net iets roziger (dit is lijkt voor solid uncoated op 169 geloof ik, die hadden we eerder, maar dit is een matte waaier, so leave it en trust your eyes :D).
Afbeeldingslocatie: http://www.eainks.com/solid_to_process.gif
:P dit is hem eerder, de bovenste naast geel 8)7

(hoe fout ben ik bezig als ik gewoon een Pantone waaier hier post 7(8)7 )

Maar point is dus, dat de kleur te donker is, en verdund zal moeten worden. Dus meneer begon weer over rasterstand, mogelijk moirée, tja, ik luisterde er maar naar en kon moeilijk zeggen 'maar ik wil het zó!' want hij weet er meer van dan ik hè ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 21-01-2004 23:15 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
'Moet toch kunnen' dacht ik, InDesign stond nog open, dus ik heb 't even geprobeerd.

- In Paletje Stalen een nieuwe staal toegevoegd: Pantone Uncoated 196
- Nieuw verloop toegevoegd, geprobeerd om verloop te maken -> kan wel aan het begin&eind PMS 196 erin zetten, maar geen 0% tint van PMS 196 selecteren
- Dus maar even een nieuwe staal toegevoegd: Wit (op eigen recept). Ik heb er een steunkleur van gemaakt zodat hij op een losse film gesepareerd wordt. Een 'echte' transparant is niet te kiezen als kleurstaal, dus dit is een mogelijke workaround.
- Nu kan ik in de nieuw aangemaakt Verloop-staal achter het 1e symbooltje PMS 196 zetten en achter het 2e symbooltje Wit.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
het kan gewoon hoor, tenminste ik had geen zin in een lang verhaal maar zo doe ik het altijd:

Afbeeldingslocatie: http://m4rtin.dnsalias.net/pic/zooi/gradientnulprocent.jpg

• benoni
  • Niet online
Das waar, dat kan ook.. gewoon een aantal tinten van 1 PMSkleur in je stalen klaarzetten. Ik vraag me alleen wel af of de 3 tinten niet op 3 verschillende films cq. drukplaten terechtkomen als je hiervan een kleurseparatie maakt.

Edit: Als ik bij Inktbeheer kijk krijg ik er geen extra film bij als ik een Tintstaal erbij maak. Dus het idee van M4rtin klopt wel.

Blijft nog het probleem dat de blauwe kleur naar een echte transparant moet verlopen omdat anders de roze een stukje wordt afgedekt.

Addit: Om deze order goed kleurgescheiden uit te kunnen draaien zie ik 2 mogelijke oplossingen, een simpele maar botte methode en een nette methode:
1- Werken met cyaan ipv. blauw en magenta ipv. roze. Overal dezelfde tintpercentages gebruiken als bij het origineel. Het ziet er op het scherm niet uit maar technisch gezien is het de makkelijkste oplossing. Cyaan en magenta krijgen bij het RIPpen vanzelf een rasterhoek die interferentie voorkomt, meestal 15 en 75 graden.
2- Werken met de juiste PMS-kleuren. Overal dezelfde tintpercentages gebruiken als bij het origineel. Alleen moet je opletten met de transparant: probeer of een verloop naar een andere steunkleur waarvan je geen film draait (ik had 'Wit'). Als je met 2 PMS kleuren een kleurseparatie maakt moet je wel de rasterstanden aanpassen. Ze komen waarschijnlijk standaard allebei op 45º te staan, je moet een volgende kleur 30º verdraaien of de beste rasterstanden afkijken bij cyaan en magenta.

Maak zelf ook even een kleurgescheiden print en kijk of de lichter wordende blauw en de onderliggende roze overlappen zoals bij het origineel. Als dat nog niet correct is zou je de blauw op 'overprint' kunnen zetten of het hele plaatje kunnen kopieren naar Illustrator en daarmee verder proberen.

BlijfAdditen: Als je dan toch naar Illustrator moet scroll dan even terug en download SillyJW's behulpzame post! _/-\o_

Succes!

[ Voor 105% gewijzigd door benoni op 22-01-2004 00:55 ]

• benoni
  • Niet online
Voor wat betreft het instellen van het juiste tintpercentage: als je het origineel als drukwerk aangeleverd hebt gekregen moet je eens met een sterke loep naar de rasterpunten kijken. Bij een 50% tint raken de rasterpunten elkaar net aan, daarboven zitten ze aan elkaar vast.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

benoni schreef op 21 januari 2004 @ 23:54:
Voor wat betreft het instellen van het juiste tintpercentage: als je het origineel als drukwerk aangeleverd hebt gekregen moet je eens met een sterke loep naar de rasterpunten kijken. Bij een 50% tint raken de rasterpunten elkaar net aan, daarboven zitten ze aan elkaar vast.
Dan heb je het wel over raster 60 drukwerk gok ik :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• benoni
  • Niet online
Dit effect is bij alle drukwerk rasterliniaturen zo. Dus zowel bij 60 l/cm als bij 50 l/inch, mits het raster een autotypisch drukraster is (geen stochastisch zoals bij de meeste inkjetprints)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

benoni schreef op 22 januari 2004 @ 00:13:
Dit effect is bij alle drukwerk rasterliniaturen zo. Dus zowel bij 60 l/cm als bij 50 l/inch, mits het raster een autotypisch drukraster is (geen stochastisch zoals bij de meeste inkjetprints)
Dan heb jij nog nooit gehoord van puntverbreding volgens mij :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• benoni
  • Niet online
OK ik geef me gewonnen.

Puntverbreding is meestal 8-13%, dus Dark Blue als je de rasterpunten elkaar net ziet raken is de rastertint rond de 40%. Maar eigenlijk moet je het afkopieren op de plaat ook corrigeren dus 't kan ook weer een beetje hoger uitkomen B)

Edit: Alhoewel... tegenwoordig zou je kunnen verwachten dat zowel de puntverbreding als de plaatkopie eigenschappen netjes zijn teruggekoppeld met een ColorSync profiel, zodat je 50% tint zowaar als een 50% raster op het papier terecht komt...

Let op met de lichte tinten van de roze (rond 10%), die kunnen vooral in ruw papier een beetje wegvallen en daardoor een paar procent lichter worden dan je bedoeld had. Bij geel raster is dit effect nog erger.

[ Voor 49% gewijzigd door benoni op 22-01-2004 01:57 ]

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
en werkte het?
Pagina: 1