80 aderig of toch maar 40 aderig (IDE)

Pagina: 1
Acties:

• Daxter
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik wil mijn IDE kabels gaan vervangen door mooie ronde kabels. Dit om de luchtdoorstroom in mijn (veels te kleine) kast wat te bevorderen. Nu zit ik met 1 klein vraagstuk. Ik heb op het moment een 40 aderige kabel voor'm'n dvd-brander en voor cd-brander (dat was volgens de handleiding van m'n mobo (asus a7n8x deluxe) hier voor bedoeld). En ik heb een 80 aderige kabel voor m'n hardeschijven.
Kan ik nu gewoon 2 ronde 80 aderige kabels kopen (zijn 133mb/s kabels). M'n hardeschijven zijn beiden van het type (u-ATA 100).

Verwijderd

ja hoor dat kan makkelijk. de ronde kabels hebben de maximale overdracht capiciteit van 133 mb,. maar kan ook 100mb tranporteren ;)

ja het kan dus.
80 is zelf sneller dan de 40.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 20:06 ]

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:12
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 20:05:
Dat ligt dus helemaal aan je hardware ... Als je ATA33/ATA66 hardware hebt dan zul je totaal niets merken.

-

Verwijderd

Juicy schreef op 21 januari 2004 @ 20:08:
[...]

Dat ligt dus helemaal aan je hardware ... Als je ATA33/ATA66 hardware hebt dan zul je totaal niets merken.
alsof je het anders wel 'merkt' 8)7
het is alleen in theorie zo.

• Daxter
  • Niet online
Het idee is dat ik dan gewoon 2 kabeltjes kan gaan halen en alles nog werkt. Ik weet ook dat het er niet opeens harder door gaat lopen.

Verwijderd

Daxter schreef op 21 januari 2004 @ 20:15:
Het idee is dat ik dan gewoon 2 kabeltjes kan gaan halen en alles nog werkt. Ik weet ook dat het er niet opeens harder door gaat lopen.
het was ook nie bedoeld om je de les te leren,.maar in theorie gaat het sneller zo'n 5mb sneller ofzo.dus niet iets dan je merkt.
maar tog alle beetjes zijn meegenomen.{het was meer voor juicy bedoeld ;) }

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 20:20 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 20:19:
[...]

het was ook nie bedoeld om je de les te leren,.maar in theorie gaat het sneller zo'n 5mb sneller ofzo.dus niet iets dan je merkt.
maar tog alle beetjes zijn meegenomen.
waarom zou de cd-rom opeens een hogere doorvoersnelheid krijgen dan??
die dingen draaien op udma 2. 40 aders of 80 aders maakt geen drol uit.

De HD's hebben nu ook al een 80 aderige kabel, dus die gaan er ook niet sneller van.

maar om de vraag van de Daxter te beantwoorden, Ja je kan die kabels vervangen door 80 aderige kabels. werkt prima.

Maar als ik het goed heb, heb je nu 2 HD's samen aan 1 kabel hangen...
niet zo slim....

[ Voor 22% gewijzigd door job op 21-01-2004 20:23 ]

Verwijderd

nou, toen ik van flat 32aders dacht ik{?}
naar 80 ging en ging benchen,.was ik er ruim 12mb op vooruit gegaan. vreemd maar waar. B) :?

• Daxter
  • Niet online
Oh ik heb het ook niet als de les lezen ervaren was meer omdat ik dacht dat jullie dachten dat ik zou denken (sjees wat een zin) dat het allemaal sneller zou worden.
Ik weet dat 2 hd's op 1 kanaal niet helemaal toppie is. Maar een dvd-brander en een hd op 1 kanaal dat liep wat minder lekker dus vandaar deze oplossing. Oh ja nog maar een vraagje.
Is meer over sata.
In de handleiding van m'n mobo staat dat ik een sata chip heb die s-ata 133 drives ondersteund. Verder zie ik overal dat het doorvoer snelheden haalt van 150MB/s (website en elders in de handleiding en op de doos). Als ik dan bij alternate ga kijken voor een hardeschijf staat daar op de site "serial ata/150". Is dat dan weer een andere sata snelheid of is dat gewoon wat er op deze chip kan?
Het betreft overigens een Silicon Image Sil 3112 Sataraid controller.

Verwijderd

Daxter schreef op 21 januari 2004 @ 20:31:
Is meer over sata.
In de handleiding van m'n mobo staat dat ik een sata chip heb die s-ata 133 drives ondersteund. Verder zie ik overal dat het doorvoer snelheden haalt van 150MB/s (website en elders in de handleiding en op de doos). Als ik dan bij alternate ga kijken voor een hardeschijf staat daar op de site "serial ata/150". Is dat dan weer een andere sata snelheid of is dat gewoon wat er op deze chip kan?
Het betreft overigens een Silicon Image Sil 3112 Sataraid controller.
volgens my werkt dat gewoon,.alleen dan kan hij max 133mb transporteren inplaats van 150MB ,..

tog?

• Daxter
  • Niet online
Het lijkt mij ook dat het zou moeten werken. Dat het gewoon net als bij P-ata is dat als je een u100 schijf aansluit op een u133 (of juist u66) poort deze op u100 of juist op u66 loopt.
Maar ik snap nog niet hoe het zit met die 150mb/s en s-ata133 in de handleiding ze staan er allebij in.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

't Past gewoon :) 80 aderige kabels zijn niets anders dan 40 aderige kabels met aarddraadjes tussen de bestaande draden om te voorkomen dat door de snelle datastromen interferentie tussen de draadjes ontstaat :)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:12
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 20:05:
ja het kan dus.
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 20:09:
alsof je het anders wel 'merkt' 8)7
het is alleen in theorie zo.
Spreek jezelf dan niet tegen als je wil zeiken ... 8)7

Eerst zeg je dat het met een 80 aderige kabel sneller is. Dan zeg ik dat het toch echt afhankelijk van de aangesloten hardware is en dan zeg jij weer dat dat onzin is want je merkt het toch niet in de praktijk ...

[ Voor 3% gewijzigd door Juicy op 22-01-2004 18:35 ]

-

Pagina: 1