[Qmail] Max recipients per message

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik wil gebruikers een maximum aan op te geven geadresseerden per bericht instellen. Dit moet werken voor m'n webmail (squirrelmail) en ook later voor een pure SMTP connectie.

Het handigste lijkt het me om dit gewoon meteen in de SMTP server in te stellen. Bijvoorbeeld een mailtje naar max 40 mensen tegelijk sturen. Dit om spam enzo te voorkomen.

Ik heb gezocht op google en vond deze vraag een keer of 3 meer, helaas werd deze afgepoeierd met een patch waarmee je een vertraging kunt opnemen bij het versturen naar geaddresseerden; iets van: Bij >30 gebruikers dan 5 sec wachten bij versturen tussen de geaddresseerden, was wat ik ervan begreep.

Ik wil dus gewoon iets hebben waardoor de gebruiker een foutmelding krijgt met iets als "Too many recipients" of iets in die richting...

Zijn er hier al patches voor, of moet er nu plots iets bedacht worden. Lijkt me toch niet, Qmail is zo bekend, ik zal toch wel niet de enige zijn?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik snap je idee niet, jij wilt mensen gaan verbieden om 40 mails te versturen vanaf je eigen server :S ? Een oplossing die ik mee voor zou kunnen stellen is het gebruik van 2 mail servers en dat daar tussen wat maildrop scripts zitten. Ik denk ook niet dat dit handig te implementeren is.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

pierre-oord schreef op 21 januari 2004 @ 19:40:
Dit om spam enzo te voorkomen.
Ah, en wat houdt die mensen tegen om gewoon 40 losse mailtjes te versturen ?
Zijn er hier al patches voor, of moet er nu plots iets bedacht worden. Lijkt me toch niet, Qmail is zo bekend, ik zal toch wel niet de enige zijn?
Sja.. Er zal ongetwijfeld een patch voor zijn. Dat qmail bekend is wil niet zeggen dat de standaardfunctionaliteit uitgebreid is. Vraag het op een qmail mailinglist zou ik zeggen :)

• pierre-oord
igmar schreef op 22 januari 2004 @ 09:09:
[...]

Ah, en wat houdt die mensen tegen om gewoon 40 losse mailtjes te versturen ?

[...]

Sja.. Er zal ongetwijfeld een patch voor zijn. Dat qmail bekend is wil niet zeggen dat de standaardfunctionaliteit uitgebreid is. Vraag het op een qmail mailinglist zou ik zeggen :)
Ow zo'n mailing list is wel een idee jah.

En over spam enzo: Kijk, als je in webmail eenvoudig enkele 100-en geaddresseerden kan invoeren is het wel erg makkelijk. De SMTP server zelf is voorlopig niet bruikbaar voor versturen van mail. En sowieso: Een spammer kan zelf ook een SMTP server draaien. Het probleem is alleen voor hem niet alleen z'n IP adres maar ook de grote hoeveelheid data. Als hij een paar kb kan versturen waarna mijn server enkele mb's gaat versturen...

Ik zal het vragen op de mailinglist, maar hoop dat iemand hier in NL dit ook weet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
Voor spam hebben we dan spamassassin, die je kunt aanroepen vanuit qmail-scanner. Voor qmail-scanner is er een patch te vinden dat ie erge spammail in quarantine kan gooien. Als je spamassassin een beetje goed traint kan je hele leuke scores krijgen ook nog:

stukkie ham:
code:
1
X-Spam-Status:  No, hits=-4.9 required=5.0 tests=BAYES_00 autolearn=no

stukkie spam:
code:
1
2
3
4
5
6
7
X-Spam-Status:  Yes, hits=40.0 required=5.0 tests=AS_SEEN_ON,BAYES_99,
CONFIRMED_FORGED,DCC_CHECK,FAKE_HELO_YAHOO,FORGED_YAHOO_RCVD, 
HTML_60_70,HTML_MESSAGE,LOSEBODYFAT,MIME_BASE64_LATIN, 
MIME_BASE64_TEXT,MIME_HTML_MOSTLY,NO_REAL_NAME,OBFUSCATING_COMMENT,
RCVD_IN_RFCI,RCVD_IN_SORBS,RCVD_IN_SORBS_ZOMBIE,WHILE_YOU_SLEEP, 
WITH_LC_SMTP,WRINKLES,X_MSMAIL_PRIORITY_HIGH,X_PRIORITY_HIGH  
autolearn=no version=2.61

let vooral op de scores die je krijgt na een beetje trainen, normaal krijgt ham iets van 0-3 punten, en spam hopelijk 5 punten, als het meezit iets in de buurt van 7-8. Na trainen krijgt ham een negatieve score en spam een score van 8-40 dus :)
Je zou qmail-scanner dus alles naar een zwart gat kunnen laten sturen wat een score hoger dan 15 heeft. Met een beetje creativiteit kan je spamassassin ook bijleren dat viruswaarschuwingen en kettingbrieven van n00bs spam is :P

• pierre-oord
ghehe, maar ik bedoel dat mijn machine als spammer wordt gebruikt, iemand die ff 100000 mailtjes verstuurd vanuit mijn webmail, die vervolgens in jullie mailbox belanden als je geen spamassasin draait :P en mij een hoop dataverkeer kost

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
je kan sowieso de code van squirrelmail even induiken, om max afzenders te bepalen (gewoon tellen hoeveel @' jes erin voorkomen, als dit meer dan 30 is failure geven).. squirrelmail is geloof ik CGI, dus dat moet zo te doen zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
pierre-oord schreef op 22 januari 2004 @ 11:10:
ghehe, maar ik bedoel dat mijn machine als spammer wordt gebruikt, iemand die ff 100000 mailtjes verstuurd vanuit mijn webmail, die vervolgens in jullie mailbox belanden als je geen spamassasin draait :P en mij een hoop dataverkeer kost
Je kunt spamassassin alles laten scannen wat je queue doorkomt, dus ipv dat wij allemaal S-A gaan draaien, draait de jouwe het en trash het voordat het de deur uitgaat :P

• pierre-oord
lol ik wist niet eens dat dat kon _JGC_ maar ik ga er later wel naa rkijken, draai nog geen spamassasin, wil dat wel gaan doen icm een viruscanner.

Ik heb net een bugabuse gehad, rara, deze bug. zo'n 80000 berichten geloof ik zijn er verstuurd naar alle leerlingnummers van mijn school, dus het is van een leerling afkomstig... :S

Tijdelijk is webmail nu plat. Heel m'n verbinding had natuurlijk moeite met deze grote hoeveelheid mail. Ook werd er steeds een errormessage teruggestuurd, dus krijg ik nog dubbel binnen ook.

Snel een oplossing hiervoor vinden. Ik wil gewoon een max geadresseerden aan m'n SMTP server opgeven (qmail) eigenlijk. Anders kijk ik wel ff in de souce van squirrelmail, maar liever in qmail omdat dit meteen werkt voor smtp (doh).

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 09:05

peace, love & linux

Misschien kun je hier wat mee?

http://freshmeat.net/projects/vthrottle/?topic_id=43%2C32
About:
vthrottle is an implementation of an SMTP throttling engine for Sendmail servers, based upon M. Williamson's mechanisms, as described in his 2003 Usenix Security paper. It allows the administrator to control how much email users and hosts may send, hindering the rapid spread of viruses, worms, and spam.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

avatar schreef op 23 januari 2004 @ 10:30:
Misschien kun je hier wat mee?

http://freshmeat.net/projects/vthrottle/?topic_id=43%2C32
About:
vthrottle is an implementation of an SMTP throttling engine for Sendmail servers, based upon M. Williamson's mechanisms, as described in his 2003 Usenix Security paper. It allows the administrator to control how much email users and hosts may send, hindering the rapid spread of viruses, worms, and spam.
Zoals in de beschrijving staat is dit bedoeld voor Sendmail, de TS gebruikt QMail. Zie jij het verschil :+?

Verwijderd

nou nou nou, beetje googlen en dan kom je toch wel ergens uit zeg :Z

http://www.fehcom.de/qmail/spamcontrol.html

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 12:29:
nou nou nou, beetje googlen en dan kom je toch wel ergens uit zeg :Z

http://www.fehcom.de/qmail/spamcontrol.html
Nou, dan mag jij zeggen waar onder de features staat dat dit programma de max geaddresseerden kan beperken.

Ik wil dus dat een user max. naar 15 andere users een berichtje kan sturen. Anders maken ze er maar nogeens ofzo. Ik hoef geen nieuwe authensatie methoden enzo... Of zie ik nu wat over het hoofd :? ik heb de lijst 2x gelezen...

edit:
en zoiets als die sendmail patch is ook handig, ik wil geen users die meer als 100 berichten per dag verzenden ofzo (of zijn jullie het daar niet mee eens omdat jullie graag kettingbrieven / spam sturen :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door pierre-oord op 23-01-2004 14:12 ]

Verwijderd

pierre-oord schreef op 23 januari 2004 @ 14:11:
[...]

Nou, dan mag jij zeggen waar onder de features staat dat dit programma de max geaddresseerden kan beperken.
Nou zal ik dan maar lezen, en het copy pasten zodat jij het misschien ziet?

"SPAMCONTROL is an add-on (patch) for qmail-smtpd to filter and control unsolicited commercial E-Mails (UCE/SPAM) by means of the available (E)SMTP session protocol elements."

.....

"8. Controlling:

Limitation for the number of "RCPT To:'s" per SMTP session"

Zie je wel, dat was niet zo moeilijk.....

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

pierre-oord schreef op 23 januari 2004 @ 14:11:
[...]
Ik wil dus dat een user max. naar 15 andere users een berichtje kan sturen. Anders maken ze er maar nogeens ofzo. Ik hoef geen nieuwe authensatie methoden enzo... Of zie ik nu wat over het hoofd :? ik heb de lijst 2x gelezen...
Toch beter lezen :+
edit:
en zoiets als die sendmail patch is ook handig, ik wil geen users die meer als 100 berichten per dag verzenden ofzo (of zijn jullie het daar niet mee eens omdat jullie graag kettingbrieven / spam sturen :+ )
Ik doe het anders, ik controleer of users erg veel mail versturen. Users die kwaad willen heb ik ook liever niet op mijn server en worden er daarom ook snel verwijderd.

offtopic:
meer DAN.....
even groot ALS

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• frim
  • Niet online
en als je snel het systeem weer online wilt hebben kun je nog steeds gewoon mijn suggestie uitvoeren..

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 16:54:
[...]

Nou zal ik dan maar lezen, en het copy pasten zodat jij het misschien ziet?

"SPAMCONTROL is an add-on (patch) for qmail-smtpd to filter and control unsolicited commercial E-Mails (UCE/SPAM) by means of the available (E)SMTP session protocol elements."

.....

"8. Controlling:

Limitation for the number of "RCPT To:'s" per SMTP session"

Zie je wel, dat was niet zo moeilijk.....
:X

/me pierre-oord gaat snel kijken of die qmail kan patchen

edit:

Okee, alles rustig gelezen en gepatched. Veel oude patches hoeven nu niet meer ook makkelijk. Alleen werkt m'n crammd5 auth niet meer. Plain doet het wel, en zonder auth wordt een user netjes geweigerd.

Ik kan niet vinden waarom hij die auth niet meer doet. Ik gebruik vpopmail 5.4.0 (RC).

In de log van qmail (via qmailctl script) zie ik ook niet iets waar ik wijzer van wordt:

@eenlangnummer Reject::ORIG::Failed_Auth: 'cram-md5' ?= 'pierre@pckennis.net'
@eenlangnummer Accept::ORIG::Vallid_Auth: 'plain' ?= 'pierre@pckennis.net'

Eerst deed die helemaal geen authenticatie. Dat kwam doordat deze patch iets anders werkt, ik heb in /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/run een aanpassing gemaakt zoals ik die zag voorkomen op de site van de patch; ik heb m'n domeinnaam weggehaald in de regel met TCP server. Met een andere patch had je dan iedere user toegang gegeven tot je SMTP doordat het programma TRUE wordt gebruikt wat altijd een 0 teruggeeft, maar deze patch heeft daar geen last van; duidelijk aangezien ik zonder user+pass een duidelijke foutmelding krijg.

Ik weet niet of je zelf deze patch hebt toegepast, maar heb je dit ook meegemaakt? Ik gebruik The Bat als mailclient en die wil steeds eerst die CRAMMD5 manier proberen....

O, en bij het compileren heb ik natuurlijk de regel "authcram=no # use AUTH CRAM5, you need the cmd5checkpw" op yes gezet :)

edit:
En nu ik toch bezig ben:
Ik de readme staat dat ik:
8.3 Limiting Number of "RCPT TO:"

Sometimes it might be useful, to limit the number of RCPT TO's i.e. the number of RECIPIENTS for a SMTP session. Actually, this violates (as many SPAMCONTROL features) the SMTP protocol. Thanks to Bruno Cesar for this suggestion. This can be accomplished setting the environment variable $MAXRECIPIENTS to an appropriate number.
Ik heb nu zelf een bash script gemaakt en dit gedaan:

MAXRECIPIENTS=3 (om te testen)
echo "done"
echo MAXRECIPIENTS

Ik krijg dan idd een 3 terug, dus dat werkt. Alleen als ik 4 mailtjes naar een adres van mij stuur (1@pierre-oord.hetwww.nl;2@pierre-oord.hetwww.nl;3@pierre-oord.hetwww.nl;4@pierre-oord.hetwww.nl) dan krijg ik ze helaas alle 4 terug...

Ik heb ook deze regel in /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/run gezet, dat bestand wordt uitgevoerd bij iedere verzending van een bericht geloof ik... maar dat werkt ook niet.

--> Dat is nu opgelost: De regel in run moet zijn voor zoekende users:
export MAXRECIPIENTS=3 dan werkt het :)
nu nog het crammd5 probleem... Overigens krijg je wel netjes de opties te zien als je telnet en ehlo doet ...

Iemand ervaring? We (ervanuitgaande dat er meer mensen qmail gebruiken ;) ) komen d'r wel :)

[ Voor 92% gewijzigd door pierre-oord op 23-01-2004 21:31 ]

• pierre-oord
Afbeeldingslocatie: http://www.pckennis.net/GoT/schop.png
Zie vorige bericht... hoe cram-md5 laten werken, ik krijg foutmelding.

• pierre-oord
Afbeeldingslocatie: http://www.pckennis.net/GoT/schop.png
;(

• frim
  • Niet online
Heb je het al geprobeerd met vchpkw? Als ik zo de readme lees van die patch heeft die ook de mogelijkheid tot md5-authentication:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
# qmail-smtpd startup with SMTP Authentication + vpopmail
QMAILDUID=`id -u vpopmail`
QMAILDGID=`id -g vpopmail`
MAXCONCURRENCY=`head -1 /var/qmail/control/concurrencyincoming`
HOSTNAME=`hostname`
exec softlimit -m 2000000 \
tcpserver -vR -l $HOSTNAME -c $MAXCONCURRENCY \
 -u $QMAILDUID -g $QMAILDGID 0 smtp \
   /var/qmail/bin/qmail-smtpd /home/vpopmail/bin/vchkpw /usr/bin/true 2>&1

Wel staat erbij dat je voor oudere versies een patch nodig hebt, maar ik weet niet hoe recent dat document is. Heeft het md5auth programma toevallig niet zelf logfiles? daar kun je misschien meer mee. Probeer anders even een wrapper te schrijven die het programma uitvoert, zodat je op zijn minst kan zien of dat werkt. Verder heb ik trouwens ook nergens gezien dat je die optie moet enabelen bij het compilen, misschien krijg je dan een soort conflict omdat je twee mogelijkheden gebruikt?

• pierre-oord
frim schreef op 25 januari 2004 @ 21:49:
Heb je het al geprobeerd met vchpkw? Als ik zo de readme lees van die patch heeft die ook de mogelijkheid tot md5-authentication:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
# qmail-smtpd startup with SMTP Authentication + vpopmail
QMAILDGID=`id -g vpopmail`
MAXCONCURRENCY=`head -1 /var/qmail/control/concurrencyincoming`
HOSTNAME=`hostname`
exec softlimit -m 2000000 \
tcpserver -vR -l $HOSTNAME -c $MAXCONCURRENCY \
 -u $QMAILDUID -g $QMAILDGID 0 smtp \
   /var/qmail/bin/qmail-smtpd /home/vpopmail/bin/vchkpw /usr/bin/true 2>&1

Wel staat erbij dat je voor oudere versies een patch nodig hebt, maar ik weet niet hoe recent dat document is. Heeft het md5auth programma toevallig niet zelf logfiles? daar kun je misschien meer mee. Probeer anders even een wrapper te schrijven die het programma uitvoert, zodat je op zijn minst kan zien of dat werkt. Verder heb ik trouwens ook nergens gezien dat je die optie moet enabelen bij het compilen, misschien krijg je dan een soort conflict omdat je twee mogelijkheden gebruikt?
Bij het compileren heb je een config file dat je kunt aanpassen, daar staat deze optie in. (compileren van die ene patch zegmaar).

De regel zoals jij hierboven beschrijft heb ik gebruikt, anders had ik mij ook nooit normaal wel kunnen authenticeren (rot woord :P ).

Het werkt dus wel, maar niet met crammd5. Overigens, ik heb al eens eerder gehad met vpopmail dat cram-md5 niet werkte, alleen wat ik toen heb gedaan om het wel te laten werken weet ik niet meer. En die versie van vpopmail ondersteund crammd5 wel verder.

Ik kan vpopmail morgen wel even proberen opnieuw te installeren, maar dit zou niet nodig moeten zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#!/bin/sh
export MAXRECIPIENTS=10
NOFILESGID=`id -g vpopmail`
MAXSMTPD=`cat /var/qmail/control/concurrencyincoming`
LOCAL=`head -1 /var/qmail/control/me`
if [ -z "$QMAILDUID" -o -z "$NOFILESGID" -o -z "$MAXSMTPD" -o -z "$LOCAL" ]; then
echo QMAILDUID, NOFILESGID, MAXSMTPD, or LOCAL is unset in
echo /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/run
exit 1
fi
if [ ! -f /var/qmail/control/rcpthosts ]; then
echo "No /var/qmail/control/rcpthosts!"
echo "Refusing to start SMTP listener because it'll create an open relay"
exit 1
fi
exec /usr/local/bin/softlimit -m 2000000 \
/usr/local/bin/tcpserver -v -R -l "$LOCAL" -x /etc/tcp.smtp.cdb -c "$MAXSMTPD" \
-u "$QMAILDUID" -g "$NOFILESGID" 0 smtp \
/var/qmail/bin/qmail-smtpd /hda2/vpopmail/bin/vchkpw /usr/bin/true 2>&1

#/var/qmail/bin/qmail-smtpd pckennis.net \
#/hda2/vpopmail/bin/vchkpw /usr/bin/true 2>&1

Dit is mijn run scriptje. Zoals je ziet heb ik eronder commentaar staan zoals het vroeger was. Het eerste deel met het domein heb ik weggelaten, omdat de patch anders niet werkt. Zo staat het ook in de guide overigens. Deze patch past echt veel aan, en heeft geen last dat plotseling alle gebruikers acces krijgen tot de SMTP doordat true wordt gebruikt; bij een verkeerde gebruikersnaam/ww krijg ik idd geen acces.

/usr/local/bin/tcpserver -v -R -l "$LOCAL" -x /etc/tcp.smtp.cdb -c "$MAXSMTPD" \

regel in is wel iets anders bij mij, maar dat moet wel zo werken toch geloof ik? Ik kan dat morgen nog eens aanpassen... er zijn enkele var's anders, maar dit heeft enkel te doen met tcpserver (toch) en voor zover ik weet kan ik nu in /etc/tcp.smtp hosts toevoegen die relay acces krijgen waarbij geen user/ww nodig is. Zoiets iig...

en ja, die patch heeft mogelijkheden staat erin tot cram-md5 auth, het lukt alleen nog niet. Ik weet niets af van een log van vchkpw

[ Voor 42% gewijzigd door pierre-oord op 25-01-2004 22:01 ]

• frim
  • Niet online
NOTES
Used with tcpserver and qmail-popup and qmail-pop3d. Must be run as root or vpopmail if only virtual domains are used.
Gaat dat wel goed? Probeer anders zelf eens iemand te authenticaten met dat programma, zonder tussenkomst van vpopmail.

En heb je al geprobeerd met cmd5checkpw te werken in plaats van vchkpw?

• pierre-oord
frim schreef op 25 januari 2004 @ 22:08:
[...]

Gaat dat wel goed? Probeer anders zelf eens iemand te authenticaten met dat programma, zonder tussenkomst van vpopmail.

En heb je al geprobeerd met cmd5checkpw te werken in plaats van vchkpw?
cmd5checkpw authenseert via een eigen database als ik het goed heb, ik moet authenseren met die van vpopmail. De programma's draaien allemaal met als user vpopmail en group vchkpw

Voor deze patch werkte alles wel. Ik moet even kijken idd of het aan vpopmail ligt of aan de patch. Ik ga vanavond even wat dingen proberen als ik er tijd voor vind, zit midden in een toetsweek drukke week dus. Ik heb zo'n error al eerder gehad zonder patch, wat er toen fout was weet ik alleen niet meer 8)7 ik vond iig niet een probleem dit keer. Normaal versturen van mail gaat wel goed overigens, dus authensatie werkt verder wel.

• pierre-oord
Okee mensen het probleem is opgelost,heel dom probleem. Het begon zo:
Ik maak zelf scripts om zo snel iets te kunnen installeren, script klaar, overal een sleep tussen en kijken of het werkt.

Nu had ik dus eerst een 5.3.x versie van vpopmail in gebruik. Allemaal leuk en aardig, maar ik zag toen een 5.4.0 rc1 release, nou, dat is een bijna klaar release (even nummer) dus hulpa, ik die downloaden en installeren ... dacht ik toen tenminste, want ik vergat m'n script aan te passen naar de nieuwe filename. Later kwam ik daar achter en heb ik het script gewijzigd en opnieuw geinstalleerd. Vanaf dat moment begon met crammd5 probleem al, maar ik heb daar niet op gelet in die korte tijd.

Nu in de pre2 release stond bij de changelog: Toegevoegd de cram-md5 patch... dat stel )*#$ aan de vpopmail kant hebben die patch uit de 5.3.x gehaald bij het maken van de 5.4.0 rc1 8)7 en ik dacht dat die vpopmail dus gepatched was.

Nou, ik installeer dus net vpopmail 5.4.0 rc2.... problem solved, crammd5 werkt weer prima. Fijn dat die jongens het er ff bij zetten... mja, ach, ze doen het gratis dat is natuurlijk ook wel weer aardig natuurlijk ;)

Bedankt voor alle hulp, gelukkig werkt nu alles weer :)

Pagina: 1