Ik draai nu al een tijdje Gentoo Linux op mijn firmware RAID-0 array. De partities zijn te vinden onder /dev/ataraid/..., de oude ataraid-manier dus.
Dit wordt niet meer ondersteund in kernel 2.6.* en ik zou die kernel toch graag willen kunnen gebruiken.
Daarom heb ik besloten over te schakelen naar md-RAID. Dit zou ook beter moeten presteren.
Er zijn nog enkele dingen die ik niet weet:
- hoe kan ik Debian (geen Gentoo meer
) rechtstreeks op een md-RAID array installeren? De array bestaat namelijk tijdens de installatie nog niet en ik zou liefst het base system al op de array hebben.
- moet ik als ik md-RAID gebruik, ook nog een RAID array in mijn HPT-370 configureren? Want als de kernel het RAID-gedeelte regelt, en de controller ook nog eens is dat toch alleen maar overhead?
Mijn hardware:
- AMD Tbird 1,33 @ 1,4GHz
- Abit KT7A-RAID, VIA KT-133A chipset, HighPoint 370 on board
- 512MB PC-150 RAM
- 2 x Maxtor DiamondMax Plus 9 60GB (2MB cache maar tho), allebei master op de HighPoint
- 1 x Maxtor D740X 60GB (primary master), voor de bootloader
Dit wordt niet meer ondersteund in kernel 2.6.* en ik zou die kernel toch graag willen kunnen gebruiken.
Daarom heb ik besloten over te schakelen naar md-RAID. Dit zou ook beter moeten presteren.
Er zijn nog enkele dingen die ik niet weet:
- hoe kan ik Debian (geen Gentoo meer
- moet ik als ik md-RAID gebruik, ook nog een RAID array in mijn HPT-370 configureren? Want als de kernel het RAID-gedeelte regelt, en de controller ook nog eens is dat toch alleen maar overhead?
Mijn hardware:
- AMD Tbird 1,33 @ 1,4GHz
- Abit KT7A-RAID, VIA KT-133A chipset, HighPoint 370 on board
- 512MB PC-150 RAM
- 2 x Maxtor DiamondMax Plus 9 60GB (2MB cache maar tho), allebei master op de HighPoint
- 1 x Maxtor D740X 60GB (primary master), voor de bootloader