Toon posts:

Junkyard waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
waterkoeling lijkt me wel grappig, maar om nou me blauw te gaan betalen aan die dure waterkoeling componenten gaat me te ver. :(

Ik vraag me af hoe haalbaar het is om zon koeling te maken met een oude brommer/motor radiator van de sloop ofzo.

Aquarium pompje zal toch wel voldoende zijn denk ik zo.

Het lastigste lijkt me het koelblok te maken.

Mischien over een oud koellichaam een metalen plaatje buigen en vast lassen/solderen.

Nog iemand een ide over hoe je gemakkelijk een koelblok in mekaar prutst?

Moet natuurlijk wel waterdicht zijn he :)

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Je kunt gewoon een brommer radiator gebruiken.. en de meeste pompjes die gebruikt worden zijn toch ook aquarium pompen, dus da's geen probleem. Het koelblok, wanneer je dat zelf wilt maken, zal toch wel enige moeite gaan kosten (en ook geld) Misschien is het slim om dan het koelblok wel bij de oc-shop ofzo te halen. :)

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35

RvV

Mijn waterblokje kostte 5 piek aan koper. Met een goeie kolomboor kan je het zelf prima uitboren.

Y'24

Verwijderd

Topicstarter
RvV, kan je me uitleggen hoe je dat precies hebt gedaan?

uitgeboort uit een massief stuk koper en dan het deksel erop gesoldeert?

Koper is wel leuk, das namelijk goed te solderen met een gasbrander :)
En het koelt ook nog het beste :)
(op zilver na dan)

Zou erg tof zijn als dit waterkoelinkje gaat lukken. ben ik voor 100 piek ofzo wel klaar *D

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je kan ook een heatsink beplakken met plexiglas of een gesoldeerd metalen doosje (messing) oid.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

solderen werkt best wel perfect. Ik heb van een vriend van mij die werktuigbouwkunde doet een stukje koperplaat gekregen. Dit is perfect te solderen.
Moet nog ff slangaansluitingen hebben, maar dat ga ik denk ik gewoon van koperbuis maken (moet ik nog ff halen).
Een pompje heb je al wel voor een paar tientjes (heb er eentje voor 30 piek gezien die wel erg tof is).
curver bakkie van de blokker, tuinslang bij het tuincentrum (hmm..moet ook wel ergens anders te krijgen zijn:)) en dan is het eigenlijk wel klaar.

kortom, het is niet zo moeilijk om zelf te maken. Misschien is je blok ietsje minder goed dan die dingen van oc-shop (die zijn echt gaaf man, als je het geld eraan wil geven) maar het werkt vast wel.
Als je nog meer vragen hebt kan je me wel mailen.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Voor wat betreftde aansluitingen..

Die kun je bij een caravan toko o.i.d. kopen, dat zin gasaansluitingen..

enige lastige is de schroefdraad, dat is geen standaard M? draad, maar 1/8" enzo..

IP Rocks

• php
  • Niet online

php

Die schroefdraad is lastig ja, is gasdraad. Is er in de volgende (interessante) maten:

1/8" (klein, bij voor chipset)
1/4" (goed bruikbaar voor tweaker)
3/8" (groter)
1/2" (te groot :))

Ik heb de tapjes 1/8, 1/4 en 1/2 liggen, maar je gaat wel failliet aan die dingen. (60,- per setje ongeveer)

Verwijderd

Als pomp moet je wel zien dat je een goede krachtige aquariumpomp hebt voor buiten die lang meekan , want je wil niet dat terwijl je loopt te gamen je pomp het begeeft en je CPU doorfikt . NOOIT besparen op koelblok , leidingen en pomp !

Verwijderd

Op dinsdag 12 december 2000 05:24 schreef TweaKERS het volgende:
Het lastigste lijkt me het koelblok te maken.

Mischien over een oud koellichaam een metalen plaatje buigen en vast lassen/solderen.

Nog iemand een ide over hoe je gemakkelijk een koelblok in mekaar prutst?

Moet natuurlijk wel waterdicht zijn he :)
kijk hier eens...
http://www.belowzer0.com/bin/showhardware.cgi?id=2
http://www.belowzer0.com/bin/showhardware.cgi?id=1

Verwijderd

Topicstarter
Over een falende waterpomp of lekkende leidingen hoef ik me geen zorgen te maken.

Ik ga een super uitgebreide baybus maken die meet en een heftig alarm geeft als de waarden te hoog worden.
kast temp, water temp, cpu temp, vid kaart temp, inbaakalarm, water detector (lang koperdraad door de isolatie van de slangen heengeprikt, en onder het koelblok).

Deze baybus gaat ook fan's schakelen met een aantal relais. als de water temp laag genoeg is dan gaan de fans van de radiator trager draaien. met kast temperatuur hetzelfde.Wordt wel koud als dit gaat lukken :)

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 10:11

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik denk dat ik ook maar eens ga beginnen met waterkoeling, maar als ik nou een dual moederbord heb, met twee cellies of twee pII's. Moet ik die apart koelen, of kan ik deze in serie of parallel zetten.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• php
  • Niet online

php

parallel

Verwijderd

Topicstarter
Sick Boy, bedankt voor de link.

Perfect man!, ik heb ook een slotket en ben van plan om ook een p3 700 te kopen.

Die p700 over de GHz tillen met me Abit BE6-II lijkt me echt tegek :)

Het kost war werk, maar het is te doen.

Als je zoiets hebt gemaakt mag je echt trots op jezelf wezen zeg O+

Verwijderd

No problem..

Verwijderd

het gehel gedoe kan je gewoon zelf maken als je dat wilt (heb jhet zelf niet gedaan) Gewoon een oude kleine auto raditor een emmer water ofsow eneen aquariumpomp kan goed dienst doen het grootste probleem zit hem in het koelblok.

Verwijderd

Op vrijdag 15 december 2000 20:24 schreef TweaKERS het volgende:
Die p700 over de GHz tillen met me Abit BE6-II lijkt me echt tegek :)
Kijk hier eens, mijn CPU (onderaan)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/88077

Ook op een BE6II...:)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga dus echt geen emmer naast mijn PC zetten hoor.
Ik heb een bigtower, dus alles zou er met gemak in moeten passen (anders wordt ik pissed off)

Verwijderd

eeej, ik ga binnenkort een koperen koelblok frezen p de cnc machine, 3 pathways er door en plexiglas behuizing erop gebout met siliconen ertussen, kan je meteen zien of er nog restlucht in zit, tekeningen hebben?

Verwijderd

Yep, sturen maar!! 8-)

Thanks.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op maandag 18 december 2000 10:02 schreef hoeba het volgende:
eeej, ik ga binnenkort een koperen koelblok frezen p de cnc machine, 3 pathways er door en plexiglas behuizing erop gebout met siliconen ertussen, kan je meteen zien of er nog restlucht in zit, tekeningen hebben?
Als je wilt, graag :) Met plexiglas is inderdaad wel leuk. Ik zit alleen ook te kijken naar methoden om het koelwater te koelen, dan zal ie toch weer afgeplakt moeten worden tegen condensatie :(

• php
  • Niet online

php

Restlucht is er na 1 dag sowieso uit, maar als je een beetje fatsoenlijke pomp neemt, heb je totaal geen last van restlucht, wellicht de eerste minuut in de radiator, maar verder niet. (uit ervaring met diverse radiatoren / koelblokken)

Zou er dan ook lekker een koperen deksel op solderen, nog meer warmtetransport.

Overigens zou ik geen siliconenkit nemen, maar vloeibare pakking (te halen bij de auto-boer of de (brom)fietsenzaak. Is veel beter bestand tegen warmte, en dicht beter af. Bovendien is het ook weer te verwijderen, en hecht er ook nog eens iets anders op. Dat is bji siliconen niet zo.

Siliconen horen alleen in de keuken, verder niet.

Maar als je toch tekeningen aan het sturen bent.........
Pagina: 1