Toon posts:

PC krijgt niet juiste IP-adres toegewezen

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na wat spyware en allerlei onzin programma's verwijderd te hebben kan mijn laptop opeens geen internetverbinding meer maken. Op m'n andere pc heb ik wel internet.

Het lijkt er op dat mijn laptop het IP adres niet kan vrijgeven en daardoor geen IP adres van de router toegewezen krijgt . Momenteel begint het IP adres met 169.254.etc , terwijl dat 192.168.1.etc moet zijn.

Ik heb geprobeerd ipconfig /renew, maar het lukt niet, ik krijg als antwoord.: er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: LAN-verbinding (er is geprobeerd een bewerking uit voeren op iets anders dan een socket). Inmiddels draytek gebeld:
handmatig IP adres ingevoerd (192.168.1.12),
standaardgateway: (192.168.1.1)
voorkeur-dns (195.121.1.34),
alternatieve-dns (195.121.1.66), maar toch lukt het niet.

Bij m'n pc is ie wel toegewezen, dus daar heb ik wel internet.

Waar kan dit aan liggen? Is het iets software-matigs (omdat ik daarvoor dingen hebben verwijderd)?

specs:

hoofdpc: win me
laptop : win xp
router: vigor2200E
modem: alcatel speedtouche home
provider: planet internet (ADSL)

Verwijderd

Is hardwarematig. Als je door het instellen van een vast IP-adres nóg niets kunt, ligt het aan de verbinding. Loop dus netwerkkaarten, kabels en de lampjes even na. Dubbelcheck ook even dat je netwerkkaart juist geïnstalleerd is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb opnieuw handmatig IP instellingen ingevoerd en nu lijkt er wel een correcte verbinding te zijn, maar nog geen internet op m'n laptop.

Ik heb ingevoerd bij IP adres: 192.168.1.15

-->ipconfig /all:

Windows IP configuratie
Host-naam: Jimmy123
Primair dns achtervoegsel:
Knooppunt type: onbekend
IP routering ingeschakeld: nee
WINS-proxy ingeschakeld: nee

Ethernet-adapter LAN verbinding
verbindingspec. dns achtervoegsel:
beschrijving VIA PCI 10/100Mb Fast Ethernet
Fysiek adres: 00-40-D0-34-1C-01
DHCP ingschakeld: nee
IP adres: 192.168.1.15
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1
DNS servers: 195.121.1.34
192.121.1.66

Het pingen lukt met ping 192.168.1.1/192.168.1.15/127.0.0.1. Pakketjes worden verzonden en ontvangen.

maar nog steeds geen internet! :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 16:32:
Is hardwarematig. Als je door het instellen van een vast IP-adres nóg niets kunt, ligt het aan de verbinding. Loop dus netwerkkaarten, kabels en de lampjes even na. Dubbelcheck ook even dat je netwerkkaart juist geïnstalleerd is.
Kabels lijken me in orde, alle lampjes branden op modem en router. Hoe check ik de juiste installatie van de netwerkkaart?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 21:52
- je kunt je router pingen en je andere pc's vast ook. Kabels enzo zijn dus goed
- je router routeert goed voor je andere pc en alles ligt in het 192.168.1.* netwerk, met juiste mask op je netwerk.
- je standaardgateway op je laptop is idd lanadres vd router.
- je router heb je niet iets mee gedaan dus dat zal wel niet veranderd zijn.

maar je kunt toch niet meer via de router internet op.
probeer eens een traceroute van je laptop naar een IP op het internet, bijv je nameservers. tracert geloof ik bij windows.
Lukt dat niet dan zou ik je IP config op je laptop opnieuw installeren en desnoods de hele netwerkkaart.

vergelijk trouwens ook je ipconfig/all bij je werkende pc.
dat je jezelf kunt pingen zegt natuurlijk niet zoveel :)

[ Voor 5% gewijzigd door arikkert op 21-01-2004 18:56 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 16:27:
Na wat spyware en allerlei onzin programma's verwijderd te hebben[...]
Lameraden: je hebt ook McAfee VirusScan verwijderd. Die laat inderdaad de verkeerde WinSock.dll staan waardoor je de fout "er is geprobeerd een bewerking uit voeren op iets anders dan een socket" krijgt. Remedie is McAfee opnieuw installeren en daarna de-installeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kijk ook eens ind it item van de Windows Operated Systems FAQ:
Windows Operated Systems - FAQ - misschien dat dat je oplossing is :)

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 21 januari 2004 @ 22:33:
[...]

Lameraden: je hebt ook McAfee VirusScan verwijderd. Die laat inderdaad de verkeerde WinSock.dll staan waardoor je de fout "er is geprobeerd een bewerking uit voeren op iets anders dan een socket" krijgt. Remedie is McAfee opnieuw installeren en daarna de-installeren
nee, ik heb geen McAfee, maar norton. Dat heb ik niet verwijderd. Met onzin programma's bedoelde ik savenow rotzooi en zo. Maar misschien dat ik iets te snel heb weg gehaald wat ik ten onrechte als onzinprogramma zag.

Nu moet er wel bij zeggen dat telkens als ik opstart ik de melding moet wegklikken van: norton antivirus kan de emailbeveiliging niet starten

kweet niet of dat er wat mee te maken heeft?

-zucht- misschien dat sommigen denken, doe dan maar een system restore: heb ik geprobeerd, maar nu is het zo dat zelfs dat verrekte ding niet werkt, geen van de herstelpunten doet het..wat een ellende.. :(

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 21 januari 2004 @ 22:40:
Kijk ook eens ind it item van de Windows Operated Systems FAQ:
Windows Operated Systems - FAQ - misschien dat dat je oplossing is :)
ziet interessant uit, bedankt, ik zal dat pas over een tijdje bestuderen en uitvoeren, want nu ben ik even super gestressed. :( 8)7

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12 16:15

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Daar had ik toevallig laatst ook last van, ook met die zelfde vage ip adres. Wat mij het probleem was dat het hubje problemen veroorzaakte die er tussen zat. Die heb ik toen gelimineerd en toen werkte het. Daardoor wist ik dat het aan de hub lag, misschien ook ff proberen kabels zo dircect mogelijk aan te sluiten.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 21:52
EVILSalami schreef op 22 januari 2004 @ 03:00:
Daar had ik toevallig laatst ook last van, ook met die zelfde vage ip adres. Wat mij het probleem was dat het hubje problemen veroorzaakte die er tussen zat. Die heb ik toen gelimineerd en toen werkte het. Daardoor wist ik dat het aan de hub lag, misschien ook ff proberen kabels zo dircect mogelijk aan te sluiten.
als die wel andere hosts kan pingen dan zijn de kabels toch goed. 8)7
dat vage ip adres is volgens mij het adres dat windows geeft als die dhcp op client aan staat maar het niet lukt om er een van de dhcp server te krijgen.

Verwijderd

Waarschijnlijk een winsock probleempje, zie ook dit topic

Verwijderd

Topicstarter
Yessssssss!! Tis gelukt! Dat "WinsockXPfix" programma die jullie me aanraadde heeft gewerkt! Heb nog wel de instelling vam handmatig naar automatisch ip toewijzen weer gezet, zoals dat hoorde.

Mijn dank is zeer groot! _/-\o_

Verwijderd

[quote]
-->ipconfig /all:

Windows IP configuratie
Host-naam: Jimmy123
Primair dns achtervoegsel:
Knooppunt type: onbekend
IP routering ingeschakeld: nee
WINS-proxy ingeschakeld: nee

Ethernet-adapter LAN verbinding
verbindingspec. dns achtervoegsel:
beschrijving VIA PCI 10/100Mb Fast Ethernet
Fysiek adres: 00-40-D0-34-1C-01
DHCP ingschakeld: nee
IP adres: 192.168.1.15
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1
DNS servers: 195.121.1.34
192.121.1.66
[quote]
Ergens een DNS-server je lan?

169.xxx.xxx.xxx is toch maar een raar IP-range, ik kom dat alleen bij Windows-bakken tegen en als je deze IP ziet. Dan weet je dat die pc geen netwerkverbinding krijgt. (dat zie je altijd als de admins de switches softwarematig afzetten in onze kantines en bij pc's die geen IP's van een router krijgen).

handmatig naar automatisch heeft waarschijnlijk die DNS-server IP's juist gezet?
zeker als er pakketjes heen en weer gaan...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 09:17 ]

Pagina: 1