er bestaan enkel 68K emulatoren, daarmee kan je hooguit tot macOS 7.6 draaien, nieuwere mac OSen draaien enkel onder een powerPC processor, en daar is bij mijn weten geen emulator van.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Officiëel is volgens mij Apple het merk hardware en is Macintosh eigenlijk de naam van de software.
Maar goed, to the point: het besturingssysteem van Mac is niet afgestemd op de hardware van een pc. Dus dat gaat zeker niet lukken. Misschien met een zwaar aangepaste Mac OS X, want die is eigenlijk op Linux gebaseerd.
Maar het gaat ofwel helemaal niet, ofwel met een gigantische omweg.
Maar goed, to the point: het besturingssysteem van Mac is niet afgestemd op de hardware van een pc. Dus dat gaat zeker niet lukken. Misschien met een zwaar aangepaste Mac OS X, want die is eigenlijk op Linux gebaseerd.
Punctuality is the politeness of kings
Je kan op een 68K mac zelfs Mac OS 8.x draaien, waarschijnlijk ook 9.x, maar Mac OS X kan helaas niet.
Verwijderd
Als je een goede 68k emulator zoekt kun je eens kijken naar Basilisk II - daarop kun je Mac OS 7.5.3 of Mac OS 8 (te downloaden bij Apple via ftp) installeren in een virtual drive.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 15:56 ]
Apple is het merk, Macintosh is een specifieke producttypering van de oorspronkelijke 68K-processor gestuurde computer die na de LISA en de Apple II uitkwam,dreamscape schreef op 21 januari 2004 @ 15:52:
Officiëel is volgens mij Apple het merk hardware en is Macintosh eigenlijk de naam van de software.
op basis hiervan heten de nieuwe modellen eMac en iMac en hebben ze ook het Operating System mac OS genoemd, aangezien dit geintroduceerd werd in de Macintosh.
Mac OS X is niet gebaseerd op linux, enkel de kernel (Darwin) is een afgeleide van de BSD mach-kernel, de layers daarboven zijn proprietair en door Apple zelf ontwikkeld: Quartz2D, Quartz3D, Acqua en Carbon.
Darwin is open source, en is ook beschikbaar voor intel processoren, je kunt de kernel zelf wel installeren, echter dan heb je voornamelijk een commandline environment, waarop geen GUI draait, je kunt daar weer wel een X-windows server op plaatsen (X11 mogelijk, al weet ik niet in hoeverre deze ook voor de intel-versie van Darwin beschikbaar is) die KDE kan draaien.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Pagina: 1