IPS of MVA techniek kiezen bij TFT

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Na veel gesnuffel en gegooglen ben ik uit gekomen op 2 tft schermen waaruit ik moet kiezen... de AS 4637 en de AS4821.

Het verschil is de scherm techniek,
de 4637 heeft IPS, in plane switching
de 4821 heeft MVA, Multi-domain Vertical Alignment

De belangrijkste dingen ontlopen elkaar maar weinig. probleem is dat ik eigelijk niet goed weet voor welke techniek ik nu het beste kan kiezen als ik 2d werk doe, af en toe een filmpje en wat game, CoD.

wellicht dat iemand eenmening heeft ?

in welke mate hebben deze technieken nu invloed op bijv ghosting ?

[ Voor 8% gewijzigd door Gompy58 op 21-01-2004 13:12 ]

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Over welk merk heb je het?, denk dat het over Iiyama gaat. Misschien handig om even
te vermelden.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
AvOn schreef op 21 januari 2004 @ 13:13:
Over welk merk heb je het?, denk dat het over Iiyama gaat. Misschien handig om even
te vermelden.
hetgaat idd over Iiyama, vermoede dat men dat wel zou zien aan de type nummers en mijn vraag gaat meer over de techniek dus of dat dan nog zo belangrijk is... maar goed is dus Iiyama

• avon
Moet je eerlijk bekennen dat ik nog nooit van de 2 verschillende technieken heb gehoord.

Maar vermoed dat het met de beeld opbouw te maken heeft, waarbij de tijd waarin dat
gebeurt de belangrijkste rol speelt.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
op de site van Iiyama staan deze technieken vermeld maar wat nu echt het concrete verschil is komt er niet uit..

en tsja ik gaf al aan dat ik echt heb gesnuffelt, zeker voor die bedragen...

• avon
Heb je zo even een link, misschien kijken dan wat meer mede Gotters naar die informatie.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MVA = op dit moment het summum qua inkijkhoek.
IPS = Philips techniek, vooral korte response tijden.
In het dagelijks gebruik zijn het allebei kwalitatief goede panels, maar voor gamen e.d. zou ik geneigd zijn te kiezen voor IPS terwijl als een grote inkijkhoek gewenst is (meerdere mensen achter één scherm) MVA mijn voorkeur zou hebben.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
wat ik eigelijk nietgpoed begrijp is dat die 4637 een hogere prijs heeft voor een 18" scherm tov van de 4821 met een 19" scherm. daarbij heeft die eerste een 35ms response tij dtov 25ms voor de 4821

Je zou zeggen dat de 19" duurder zou zijn, maar dat is die dus niet. vandaar dat ik me zeer zit af te vragen of dat nu in die technek verschillen zit en wat je daar dan concreet van merkt...

• koraks
  • Niet online
wat ik eigelijk nietgpoed begrijp is dat die 4637 een hogere prijs heeft voor een 18" scherm tov van de 4821 met een 19" scherm.
In mijn (dealer) prijslijst is de 19" AS4821 ietsje duurder dan de 18" AS4637.

Verwijderd

koraks schreef op 21 januari 2004 @ 14:02:
MVA = op dit moment het summum qua inkijkhoek.
IPS = Philips techniek, vooral korte response tijden.
In het dagelijks gebruik zijn het allebei kwalitatief goede panels, maar voor gamen e.d. zou ik geneigd zijn te kiezen voor IPS terwijl als een grote inkijkhoek gewenst is (meerdere mensen achter één scherm) MVA mijn voorkeur zou hebben.
Als ik me niet vergis is het net omgekeerd.

MVA heeft een snellere response tijd en is geschikt voor games.

IPS geeft een betere kleurweergaven en kijkhoek maar een tragere responsetijd en daarom minde geschikt voor games.

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
IPS heeft een meer lineair responseverloop en is daardoor beter voor games geschikt. Je moet je niet blindstaren op de hogere responsetijd. Ik heb zelf een S-IPS scherm en hij heeft een prima inkijkhoek en geen trailing bij normaal Windows-gebruik (ik ben geen gamer). De responsetijd is 33ms. Wil je meer info, dan kun je op www.prad.de uitgebreide informatie over beide technieken vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door Brigitte op 22-01-2004 07:32 ]

• koraks
  • Niet online
Als ik me niet vergis is het net omgekeerd.
Ik verwijs je naar pagina 26 van de Duitse versie van C't nr. 2/2004. Daarin staat o.a. uitgelegd dat de IPS panels niet zozeer een lage responsetijd hebben, maar dat met name de wisseltijd tussen verschillende 'grijswaarden' (dus niet een overgang van subpixel volledig aan naar subpixel volledig uit en vice versa) veel sneller is dan bij andere panels. Dit komt doordat in de IPS techniek bij zo'n overgang de subpixel in eerste instantie veel verder wordt uitgestuurd cq afgeknepen dan eigenlijk nodig is voor de wisseling. Hierdoor wisselt de pixel echter veel sneller, en zodra de gewenste lichtsterkte van de subpixel bereikt is, wordt de uitsturing danwel afknijping een beetje bijgeschaafd om het juiste niveau te handhaven.
Philips benadrukt dat een overgang van volledig donker naar volledig licht niet zo'n heel goede benchmark is omdat deze overgang in praktijk niet zoveel voorkomt. Vandaar dat ze hun kaarten hebben ingezet op het principe dat ik hierboven beschreef.

Ik jat even wat van Brigitte (dank je, goeie link ;) ): http://www.prad.de/new/allgemeines/paneltechnologie.html
Daar kun je wat meer lezen over de verschillende paneltechnieken. Moet je Duits wel een beetje fatsoenlijk zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door koraks op 22-01-2004 09:04 ]

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
ben gisteren even naar binne gelopen bij mycom utrecht voro een 4821... Gaven me de optie om het scherm 8 dagen te gebruiken, als ik niet tevreden ben mag ik het gewoon terug geven dan en krijg ik mijn geld terug, geen bon of zo maar gewoon geld terug, denk dat i kdaar maar gebruik van maak, ze zijn wel niet de goedkoopste in de pricewatch maar das toch een mooie service!

Pagina: 1