Welke software is geschikt voor het maken van tijdschrift

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een aantal artikelen maken voor een tijdschrift en ook als PDF online plaatsen.

Voor zowel het tijdschrift als voor de PDF's wil ik een standaard sjabloon maken, en deze elke keer kunnen gebruiken.

mooi voorbeeld van zo een artikel is die van microsoft.
http://download.microsoft...rm_factsheet_overview.pdf

Weet iemand daar geschikte software voor!

Geprobeerd:
Adobe Pagemaker 7.0
en Ms Publischer 2000

Quark express zou een alternatief zijn alleen deze is wel heel prijzig.

Graag zou ik jullie mening willen weten, en of gebruiks ervaringen met opmaak software voor artikelen.

Software die afvallen zijn natuurlijk:
Ms Word
Ms Powerpoint
e.d.

Deze zijn daar gewoon niet geschrikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Beetje afhankelijk van het soort dingen dat je wil maken, zou je ook eens kunnen kijken naar LaTeX. Dit wordt veel gebruikt in vooral de exacte wetenschappen. Het vergt wel redelijk wat tijd om te leren. Voor windows schijnt WinEdit een goede editor te zijn (geen eigen ervaring, ik gebruik Linux). Je kan overigens ook met elke andere teksteditor werken.

Ik weet niet of het geschikt is voor jouw doeleinden. Het wordt door diverse wetenschappelijke tijdschriften gebruikt, maar ik heb geen idee of je eenvoudig glossy dingen kan maken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Je zou eens naar LaTeX kunnen kijken hiervoor :)

neem eens een kijkje op CTAN.org, er zijn een aantal binaries voor TeX distributies (TeTeX op linux bakken en TeXlive op windows bijvoorbeeld), en je kunt ook zelf standaard documentclasses maken. Het is erg aanpasbaar, en je layout komt er erg netjes uit te zien. Lees wel 'the not so short introduction to latex', anders heb je geen flauw idee wat je moet doen :)
Het vergt wel redelijk wat tijd om te leren.
valt reuze mee, ik had het in vijf uur onder de knie, toen kwam ik bij de wat ingewikkeldere dingen als spacing en tabellen over meerdere pagina's aan. de basis heb je heel snel onder de knie als je gewoon gaat tikken :)

[ Voor 27% gewijzigd door G33rt op 21-01-2004 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 15:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Maak jij het tijdschrift verder ook zelf? Anders is er een redelijke kans dat de editors er sowieso nog mee gaan klussen om de layout in de stijl van de rest om te bouwen. Dan maakt het echt niet uit of dat jij Word gebruikt of een of ander heel chique layout programma. Ik denk zelfs dat ze dan liever gewoon platte tekst krijgen van je. En vanuit word kan je altijd nog naar pdf exporteren met een pdf printer driver.

Ik zou even met de opdrachtgever overleggen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee Geert en Bos, dit zijn wat aparte programma's

Laat ik het zo zeggen,
Flippie de typk*t heeft een collum geschreven voor een tijdschrift, deze moet ook online gepubliceerd worden.

Weet iemand een goede tool om snel een Ms Word document om te zetten in een standaard layout zoals bijv
die layout in de starttopic.

Iemand suggesties..

En oja ik heb natuurlijk geen zin om 5 uur een training te doen om software onder de knie te krijgen, dan is het geen gebruiksvriendelijk software pakket.

Voor Adobe Photoshop heb je toch ook geen 5 uur training nodig om een afbeelding te maken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Quark te prijzig vindt zou ik eens kijken naar Adobe Indesign. Daar werk ik zelf sinds kort mee en ben er erg over te spreken. Daarvoor altijd met Quark gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 21 januari 2004 @ 13:25:
Maak jij het tijdschrift verder ook zelf? Anders is er een redelijke kans dat de editors er sowieso nog mee gaan klussen om de layout in de stijl van de rest om te bouwen. Dan maakt het echt niet uit of dat jij Word gebruikt of een of ander heel chique layout programma. Ik denk zelfs dat ze dan liever gewoon platte tekst krijgen van je. En vanuit word kan je altijd nog naar pdf exporteren met een pdf printer driver.

Ik zou even met de opdrachtgever overleggen.
Ik ben de opdrachtgever.
en de opmaak bepaal ik zelf.

Het is voor een brochure die ik moet maken.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 13:37 . Reden: nederlands:S ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Adobe Indesign. Quark begint oud te worden en ik heb er ALTIJD ruzie mee (dit kan natuurlijk ook aan mij liggen :))

[ Voor 77% gewijzigd door BCC op 21-01-2004 13:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hem aan het downloaden van de tryout site van Adobe.
Thnx voor jullie tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 13:33:
En oja ik heb natuurlijk geen zin om 5 uur een training te doen om software onder de knie te krijgen, dan is het geen gebruiksvriendelijk software pakket.

Voor Adobe Photoshop heb je toch ook geen 5 uur training nodig om een afbeelding te maken :|
Als je eenmaal LaTeX onder knie hebt, bespaart het daarna meer tijd dan die 5 uurtjes. B)
Gebruiksvriendelijk in de zin van makkelijk leerbaar zoals jij het zegt, staat niet per definitie gelijk aan efficiënt werken.

offtopic:
Tevens is het niet waar dat je alle ins en outs van Photoshop kent binnen 5 uur.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
InDesign CS.

- Probleemloos plaatsen van allerlei illustratie-bestanden
- Transparantie
- XML-functionaliteit
- scripting
- Ingebakken PDF-generator (echt heel goed!)
- Eenvoudige werkwijze

Zorg wel dat je 2 schermen hebt, een werkscherm en een voor je paletten (of een 21" met 1600 x 1200).

(Persoonlijk vind ik Quark wel beter, maar het werkt lastiger, kan stukken minder, support is heel slecht en kost veel doekoe's (2000 euro of meer).

[ Voor 25% gewijzigd door Witte op 21-01-2004 14:12 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022

Voor Adobe Photoshop heb je toch ook geen 5 uur training nodig om een afbeelding te maken
binnen 5 uur heb je LaTeX al voor 80% van de features al onder de knie, en kan je ook aardig met de mathmode overweg, en met photoshop kan jij niet binnen 5 uur een echt mooie afbeelding maken :)

daarnaast hoef je je met LaTeX niet bezig te houden met regelafstanden e.d., dat wordt allemaal automatisch voor je gedaan :)

En inderdaad, zoals Voutloos zegt staat snel leren niet gelijk aan efficientie op de lange termijn. ik heb gister in 2 uurtjes een document vol formules in elkaar gedraaid, waar ik met word 3 tot 5 uur over gedaan zou hebben - en dan had het er minder mooi uitgezien :)

[ Voor 19% gewijzigd door G33rt op 21-01-2004 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 15:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 13:34:
[...]

Ik ben de opdrachtgever.
en de opmaak bepaal ik zelf.

Het is voor een brochure die ik moet maken.
OK, dan heb je gelijk. Word wordt het niet helemaal voor jou :)

Indesign is wel goed, ik heb er ook een kkertje mee zitten spelen. Ik denk dat je wel moet rekenen op een paar uur inlezen, maar dan heb je wel iets waar je de komende tijd mee vooruit kan.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 21 januari 2004 @ 14:44:
[...]

OK, dan heb je gelijk. Word wordt het niet helemaal voor jou :)

Indesign is wel goed, ik heb er ook een kkertje mee zitten spelen. Ik denk dat je wel moet rekenen op een paar uur inlezen, maar dan heb je wel iets waar je de komende tijd mee vooruit kan.
Mensen ik ga in zee met Adobe InDesign CS.
Ik heb de trail nu geprobeerd, en zelf heb ik onzettend veel ervaring, dus ik heb InDesign zo onder de knie.

Heb nu al een opmaakje gemaakt. en ga dus ook even uitzoeken of je sommige vakken niet automatische kan vullen met de XML functie.

Ik ga spelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je niet aan een InDesign Document een template plaatsen zodat deze op elke pagina weer terug komt als er een nieuwe wordt aangemaakt?

Want nu moet ik elke keer de style kopieren als ik een nieuwe bladzijde aanmaak.
En ik heb al gezocht of dit makkelijker kan maar kom er zover nog niet echt uit.

Ja iets met Indesign template *.indt maar wat ik daar nou precies mee kan is me echt ook onduidelijk.

En in de handleiding wordt nou ook niet echt gezegd van kijk hier zo moet het. :(

Weet iemand dat heel toevallig?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een layout maken in een masterpage.
Op de masterpage maak je een aantal tekstframes die vervolgens in alle pagina's terugkomen.
8)
Pagina: 1