Toon posts:

[DELPHI] Combobox vergrendelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe vergrendel je een combobox?

Hoe kun je de invoer in een combobox vergrendelen? M.a.w. hoe kun je ervoor zorgen dat je nix binnen een combox kunt intypen tijdens het runnen van het programma??

Kan dit misschien in de object inspector?

(ps ik ben een newbie in Delphi) ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Kijk eens naar de properties van de ComboBox, kijk eens naar de dropdownstyle of Combobox-style oid.

https://fgheysels.github.io/

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 22:44
De Style property van csDropDown in csDropDownList veranderen.
Wil je dat de box totaal geblokkeerd wordt, dan kun je de Enabled op false zetten, dat kan met alle visible controls.

Dit had je zowel in de Delphi help als met googlen wel kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik jouw optie gebruik zijn mijn objecten op het scherm direct geblokkeerd. Ik kan nergers meer wat inzetten.

(je hebt 2 opties, open en gesloten binnen de combobox)

Ik wil nl. dat als je op gesloten klikt in een combobox dat je nergers meer wat kunt invullen. Dat heb ik voor elkaar gekregen met de onderstaande code:

procedure TForm1.ComboBox2Change(Sender: TObject);
begin
if combobox2.ItemIndex=0 then memo1.Enabled:=true
else memo1.Enabled:=false;

Verander ik mijn code met jouw oplossing, dan kan ik nergens meer wat invullen. Ook niet als ik de optie op open zet.

Oplossingen? B)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt. Wat wil je nu precies?
Heb je een ComboBox waar je 2 items kunt kiezen nl. 'Open' en 'Gesloten'?

Waar mag je niets meer kunnen invoeren als er op 'Gesloten' geklikt wordt?
Ga na in de Change event van de combobox wat er geselecteerd wordt, en enable/disable de juiste controls dan, afhankelijk van het gekozen item ofzo.

Lees ook even de Quickstart en lever de nodige informatie.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 13:00:
Maar als ik jouw optie gebruik zijn mijn objecten op het scherm direct geblokkeerd. Ik kan nergers meer wat inzetten.
Je hebt waarschijnlijk de enabled-optie gebruikt op de ComboBox en ja, dan werkt ie niet meer (duh).
De style veranderen in csDropDownList zorgt ervoor dat je alleen de Items kunt selecteren die er in zitten (je kunt niets meer in het tekstinvoervak 'wijzigen').
(je hebt 2 opties, open en gesloten binnen de combobox)

Ik wil nl. dat als je op gesloten klikt in een combobox dat je nergers meer wat kunt invullen. Dat heb ik voor elkaar gekregen met de onderstaande code:

procedure TForm1.ComboBox2Change(Sender: TObject);
begin
if combobox2.ItemIndex=0 then memo1.Enabled:=true
else memo1.Enabled:=false;

Verander ik mijn code met jouw oplossing, dan kan ik nergens meer wat invullen. Ook niet als ik de optie op open zet.

Oplossingen? B)
Probeer het eens op een andere manier zoals:
Delphi:
1
2
3
4
procedure TForm1.ComboBox2Change(Sender: TObject)
begin
  Memo1.ReadOnly := ComboBox2.ItemIndex<>0;
end;

PS: Als je newbie bent in Delphi kun je beter beginnen met een tutorial of what so ever dan lukraak in de rondte proberen te prutsen.
Pagina: 1