FreeSco + Apache + 2 clients

Pagina: 1
Acties:

• mitchuhl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03-2025
Ok, vaak gevraagd maar nog geen duidelijke antwoorden gevonden hier.

Mijn opzet:

internet ==> 217.123.243.x == FreeSco router == 192.168.0.5 ==> hub

hub ==> 192.168.0.1 == Apache server
==> 192.168.0.x == client

FreeSco router:
P60 8MB geheugen

Apache server:
P166 16MB geheugen (slackware 9.0)

dmv ipport fw heb ik een forward gelegd van FreeSco naar de Apache server:
TCP 217.123.243.X/80 > 192.168.0.1/80

Dit werkt.

Normaal gesproken kan ik vanaf mijn eigen (interne) client niet naar mijn apache server toe dmv het forward adres 217.123.243.x en wel dmv het interne adres 192.168.0.1

Dit werkt wel, maar slecht tot de begin pagina. Als ik dan verder klik kunnen de pagina's niet gevonden worden.

Dit komt denk ik doordat mijn ServerName op de apache server is ingesteld op 213.123.243.x

Als ik deze op 192.168.0.1 zet is mijn probleem voor intern gebruik wel opgelost, maar is hetzelfde probleem ontstaan voor extern gebruik.

Wie weet hiervoor een oplossing ?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 16:35

JeroenT

hoi!

Als je onder windows een HOSTS file aanmaakt met je externe domein naam en daar dan je interne ip bijzet is het ook opgelost..

Mensen kunnen van buitenaf alles zien , en jij kunt ook alles zien dmv deze simpele "hack" ;)

C:\WINDOWS\system32\drivers\etc , daat staan een file "HOSTS"

Onder Unix/Linux clients doe je precies hetzelfde , maar dan in /etc/hosts ;)

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenT op 21-01-2004 12:47 ]

• mitchuhl
Het toevoegen van bestanden etc. op client wilde ik juist niet gaan gebruiken omdat ik dit gewoon geen mooie (nette) oplossing vind.

Zojuist heb ik wel de oplossing gevonden :P

M.b.v. een topic waar dingetje op gereageerd heeft kwam ik erachter dat ik de package van rinetd nodig had. Deze stappen heb ik uitgevoerd:

==========================================

1- ipportfw uitgeschakeld en alle regels verwijderd uit /etc/portfw.cfg

2- package rinetd geinstalleerd:
# pkg -i http://dingetje.homeip.ne....3.x/rinetd_0.61_dingetje *1

3- configuratie bestand aangepast:
# edit /mnt/bootdev/router/etc/rinetd.conf *2
# 217.123.243.x 80 192.168.0.1 80
# alt-s
# alt-x

4- opnieuw opstarten

5-werkt ! zowel vanaf buitenaf als vanuit intern kan ik zowel naar 217.123.243.x en intern kan ik ook naar 192.168.0.1

==========================================

*1 het verschil tussen de package van dingetje en het origineel is mij nog onduidelijk, maar deze werkt wel

*2 lang pad naar de /etc directory. Als ik het bestand rechtstreeks in /etc zet is deze verdwenen bij het opnieuw opstarten

bron: http://forum.minddigger.c...php?topic=4507&forum=11&3
ps: op de apache server heb ik ServerName gelaten wat ie is (217.123.243.x).

Iedereen bedankt en hopelijk hebben andere mensen ook nog wat aan deze topic !

Verwijderd

mag ik weten waarom je router .0.5 is en niet .0.1 en vice versa voor je http server? :)

• mitchuhl
Mag je best weten: geen reden.

Eerst kwam de Apache server die had ik toen maar op 1 gezet. Deze fungeerde eerst ook als router, maar nu niet meer.

• mitchuhl
Ja en nu is er dus weer een probleem ontstaan. Doordat ik (denk ik) rinetd gebruik op de router, zijn alle ipadressen die op de Apache server komen via de router gelogd op 192.168.0.5 i.p.v. hun eigen oorspronkelijke ip adres.

Als ik dan bijvoorbeeld met php de $_SERVER['REMOTE_ADDR'] het ip-adres laat weergeven, krijg ik altijd (dus ook vanaf een externe pc) 192.168.0.5

Weet iemand ook hoe ik dit kan oplossen ?

• mitchuhl
Niemand ? ;(

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Dit werkt wel, maar slecht tot de begin pagina. Als ik dan verder klik kunnen de pagina's niet gevonden worden.

Dit komt denk ik doordat mijn ServerName op de apache server is ingesteld op 213.123.243.x

Als ik deze op 192.168.0.1 zet is mijn probleem voor intern gebruik wel opgelost, maar is hetzelfde probleem ontstaan voor extern gebruik.

Wie weet hiervoor een oplossing ?
Ffies een Virtual Host maken, een voor intern, een voor extern.... ?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb hier thuis gewoon een dyndns domeintje met wildcard, die heb ik ook voor mn interne PCs als domeinnaam.

jgc.homeip.net wijst dan naar mn externe interface als een normaal iemand het opvraagt, maar als ik www.jgc.homeip.net bijvoorbeeld ping, krijg ik gewoon 192.168.0.2 te zien. ping ik server.jgc.homeip.net, krijg ik gewoon 192.168.0.1

Heb in mn eigen netwerkje gewoon een DNS opgezet met die domeinnaam, clients resolven dus ten allen tijde het interne IP van de diverse machines hier.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op 24 januari 2004 @ 11:07:
Heb hier thuis gewoon een dyndns domeintje met wildcard, die heb ik ook voor mn interne PCs als domeinnaam.

jgc.homeip.net wijst dan naar mn externe interface als een normaal iemand het opvraagt, maar als ik www.jgc.homeip.net bijvoorbeeld ping, krijg ik gewoon 192.168.0.2 te zien. ping ik server.jgc.homeip.net, krijg ik gewoon 192.168.0.1

Heb in mn eigen netwerkje gewoon een DNS opgezet met die domeinnaam, clients resolven dus ten allen tijde het interne IP van de diverse machines hier.
Dat is dus hetzelfde id als de hostfile hierboven.

Wat betreft oplossingen: de rinetd oplossing is inderdaad niet mooi. Het handigst is toch om via IP-tables de packetjes door te sturen, zo houdt je de oorspronkelijke IP-adressen, en is denk ik ook een stuk minder intensief.

Jouw probleem ontstaat waarschijnlijk doordat je je pagina's gehardlinked hebt, ipv met relatieve links te werken. Zou je dit wel doen, dan zou je ook op andere pagina's moeten kunnen komen als je eenmaal het IP-adres hebt ingetikt.

Wil je dit niet doen, dan zul je of met een HOSTS-file/eigen dns server moeten werken, of even op de apache site kijken of er nog andere oplossingen zijn (ik geloof dat er ergens een module is die links kan herschrijven, maar ik zou even niet meer weten welke dat is)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:50

Mentalist

[avdD]

Wat ook wel kan helpen : in plaats van te linken naar b.v. "/michaelplaza" om te linken naar "/michaelplaza/". Als ik op m'n eigen server op die manier iets wil bereiken moet er ook altijd nog een / achter.. (ook Apache)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 24-01-2004 11:29 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• mitchuhl
frim schreef op 24 januari 2004 @ 11:15:
[...]

..Wat betreft oplossingen: de rinetd oplossing is inderdaad niet mooi. Het handigst is toch om via IP-tables de packetjes door te sturen, zo houdt je de oorspronkelijke IP-adressen, en is denk ik ook een stuk minder intensief.
Nee inderdaad lijkt rinetd mij ook geen mooie oplossing.. toch maar met ipfwadm proberen
..Jouw probleem ontstaat waarschijnlijk doordat je je pagina's gehardlinked hebt, ipv met relatieve links te werken. Zou je dit wel doen, dan zou je ook op andere pagina's moeten kunnen komen als je eenmaal het IP-adres hebt ingetikt.
Nee geen hard links in mijn website's dus dat is het probleem niet.

Nou het ik rinetd al weer uitgeschakeld en ben bezig met ipfwadm regels te maken... al wil dit mij nog niet lukken.

weet iemand welke parameters ik moet meegeven aan ipfwadm om zowel intern als extern mijn webserver benaderbaar te maken ?

• mitchuhl
PowerSp00n schreef op 24 januari 2004 @ 10:11:
[...]

Ffies een Virtual Host maken, een voor intern, een voor extern.... ?
Yeps dit heeft voor mij wel gewerkt !!

Bij mij is nu portfw.cfg:
===================================
tcp,80,80,192.186.0.1

En in mijn httpd.conf van de Apache server:
NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
ServerName michaelplaza.no-ip.com
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
Servername 192.168.0.1
</VirtualHost>

Rinetd maar weer gedeinstalleerd en ipfwadm toch maar opgegeven...

Werkt prima zo :*)
Pagina: 1